Permalänk
Medlem

Vrf inget OS?

Många personer som skapar ny tråd om vad dem ska köpa för datorkomponenter, men många säger inte att OS ska ingå. Hur ska man starta en dator utan OS?
Kanske är en dum fråga, kan någon smart kille förklara för mig?
Tack på förhand!

Permalänk

Man har ett os liggandes och tänker att man kan använda det istället för att köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Alla kör linux så klart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hur kan så många redan ha OS?

Permalänk
Avstängd

Har du ett operativsystem så måste du betala tv-licens, det är därför vi kör utan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaxi:

Hur kan så många redan ha OS?

Man har köpt det till ett tidigare bygge och väljer att använda det igen istället för att köpa samma vara en gång till. Av samma anledningar brukar folk fråga om chassi, nätagg etc finns när folk vill ha hjälp att köpa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaxi:

Hur kan så många redan ha OS?

Det finns många som byter dator varannat, var tredje år, köpte man då Windows 7 retail (inte OEM) vid förra datorn så har man en giltig licens till denna dator också så länge man inte använder den till den gamla längre.
Finns även de som klänger kvar vid Windows XP.
Sen finns det de som kör Linux som är gratis.
Eller så gör man som redan påpekats längre upp, dvs kör på en piratkopia.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Alla som studerar vid universitet och även vissa gymnasieskolor får gratis OS av Microsoft. Men den stora anledning är nog att folk återanvänder sina CD-nycklar från äldre datorer eller fiskar på piratebay.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarky:

Alla som studerar vid universitet och även vissa gymnasieskolor får gratis OS av Microsoft. Men den stora anledning är nog att folk återanvänder sina CD-nycklar från äldre datorer eller fiskar på piratebay.

Alla som studerar vid univesitet? Njaaaaa, inte riktigt va?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Universitet <3
Trots examen för 3.5 år sedan har jag fortfarande tillgång till gratis OS.
Tackar för win7(swe och eng)+win 8(swe och eng) änsålänge

Permalänk
Medlem

Pluggar själv på LTH, betyder det att jag har tillgång till gratis windows?

Edit: http://forum.student.lth.se/index.php?topic=778.0 Det var det bästa!

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Alla som studerar vid univesitet? Njaaaaa, inte riktigt va?

Jo, även gymnasiet och andra ställen.

Har tillgång till hela MS katalogen gratis från stället jag pluggar på

Microsoft Windows Server 2012 Datacenter 64-bit (English) -
Subtotal: 0,00 kr
Taxes: 0,00 kr
Total: 0,00 kr

Extended Access Guarantee (24 months) - Included
24 months of access to your download and/or key. This does not extend the duration of time-limited licenses (if applicable).
Expires 2016-01-13

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Shaxi:

Många personer som skapar ny tråd om vad dem ska köpa för datorkomponenter, men många säger inte att OS ska ingå. Hur ska man starta en dator utan OS?
Kanske är en dum fråga, kan någon smart kille förklara för mig?
Tack på förhand!

Att starta en dator utan OS är inte så svårt men långt kommer du inte.
Ja, en väldigt dum fråga.
Vissa köper, vissa har sen innan och vissa tankar lagligt/ olagligt.

Skrivet av Shaxi:

Hur kan så många redan ha OS?

Herregud. Operativsystem till datorer har funnits ett tag.

Visa signatur

|||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Jo, även gymnasiet och andra ställen.

Har tillgång till hela MS katalogen gratis från stället jag pluggar på

Microsoft Windows Server 2012 Datacenter 64-bit (English) -
Subtotal: 0,00 kr
Taxes: 0,00 kr
Total: 0,00 kr

Extended Access Guarantee (24 months) - Included
24 months of access to your download and/or key. This does not extend the duration of time-limited licenses (if applicable).
Expires 2016-01-13

Dold text

Det är bara vissa utbildningar som har tillgång till MSDNAA, absolut inte alla som pluggar!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jo, även gymnasiet och andra ställen.

Har tillgång till hela MS katalogen gratis från stället jag pluggar på

Microsoft Windows Server 2012 Datacenter 64-bit (English) -
Subtotal: 0,00 kr
Taxes: 0,00 kr
Total: 0,00 kr

Extended Access Guarantee (24 months) - Included
24 months of access to your download and/or key. This does not extend the duration of time-limited licenses (if applicable).
Expires 2016-01-13

Dold text

Beror mycket på vad din skola har för kontrakt med Microsoft och hur bra de faktiskt sköter kontakten med dem. Pluggade själv på ett ställe med ypperligt kontrakt men idioter som skötte kommunikationen. Resultatet blev ca 10h Exchange r2 och resten linux. Det på tre år av studier (stannade kvar i plugget till klockan 4-5 varje dag för att leka i labbsalen så vi fick snabbare axcess till coolare mjukvara. Och ändå så lite Exchange tid).

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälpen! Kanske ska köra Linux på en skiva.

Permalänk
Medlem

windows 7 har funnits ett bra tag och jag har t.ex. 5st licenser här hemma som är fullt brukliga från laptops och skolan e.tc.. tror inte jag är ensam om att ha en drös olika windows 7 licenser samt en windows 8 licens

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaxi:

Tack för all hjälpen! Kanske ska köra Linux på en skiva.

Varför inte Floppy?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

windows 7 har funnits ett bra tag och jag har t.ex. 5st licenser här hemma som är fullt brukliga från laptops och skolan e.tc.. tror inte jag är ensam om att ha en drös olika windows 7 licenser samt en windows 8 licens

Fast iaf de från laptops är väl ändå OEM och endast brukliga på den laptop de kom med?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fast iaf de från laptops är väl ändå OEM och endast brukliga på den laptop de kom med?

Jag har använt keys (OEM) från undersidan av laptops på andra datorer flera gånger.
Det enda jag behövt göra är att ringa Microsoft automatiska telefon och slå in en lång jävla kod.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fast iaf de från laptops är väl ändå OEM och endast brukliga på den laptop de kom med?

bara och ringa microsoft på deras automatnummer

Skrivet av Kajlie:

Jag har använt keys (OEM) från undersidan av laptops på andra datorer flera gånger.
Det enda jag behövt göra är att ringa Microsoft automatiska telefon och slå in en lång jävla kod.

precis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag har använt keys (OEM) från undersidan av laptops på andra datorer flera gånger.
Det enda jag behövt göra är att ringa Microsoft automatiska telefon och slå in en lång jävla kod.

Skrivet av Oliver91:

bara och ringa microsoft på deras automatnummer

precis

Även om det GÅR att göra betyder inte att man får göra det
OEM mjukvara är bunden till den hårdvara du fick licensen till oavsett vad du kan och inte kan göra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZiSwE:

Pluggar själv på LTH, betyder det att jag har tillgång till gratis windows?

Edit: http://forum.student.lth.se/index.php?topic=778.0 Det var det bästa!

https://cas.lu.se/cas/login?service=https://pcounter.student....

Gratis OS via universitet is da shiet

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kanske för att det är så givet att OS behövs så att det därför går att skippa att ens ha med det i diskussionen?

Om vederbörande vill ha tips på bra HÅRDVARA att köpa för att bygga ihop ny dator med så betyder inte det att personen i fråga behöver hjälp med att skaffa MJUKVARA till sin dator. Precis som folk i hårdvarutrådar inte frågar efter antivirusmjukvara fastän sådant precis som operativsystem oftast är en nödvändighet.

Att man till en dator "behöver" även skärm, tangentbord och mus, bredbandsrouter, högtalare och dylikt för att nyttja den fullt ut är helt irrelevant för frågeställningen vad trådskaparen behöver köpa för hårdvara för att bygga ihop en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fast iaf de från laptops är väl ändå OEM och endast brukliga på den laptop de kom med?

Köper du en ny nyckel varje gång du formaterat för mycket också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag har använt keys (OEM) från undersidan av laptops på andra datorer flera gånger.
Det enda jag behövt göra är att ringa Microsoft automatiska telefon och slå in en lång jävla kod.

Japp, lika irriterande lång varenda gång. Får ringa var gång jag formaterat denna burken, men det fungerar ju så...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

själv får jag gratis från KTH, men jag kan tänka mig att 70% eller något laddar ner på olagligt sätt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

själv får jag gratis från KTH, men jag kan tänka mig att 70% eller något laddar ner på olagligt sätt.

jo, microsoft har failat lite och borde ha sänkt priserna på sitt OS för flera år sedan så skulle inte detta existerat samt gjort installationen mycket enklare och slutat tramsa runt oem cd-keys osv.. som bara gör en sjukt irriterad när man bytt moderkort osv..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jo, microsoft har failat lite och borde ha sänkt priserna på sitt OS för flera år sedan så skulle inte detta existerat samt gjort installationen mycket enklare och slutat tramsa runt oem cd-keys osv.. som bara gör en sjukt irriterad när man bytt moderkort osv..

Ta tex Apple. Jag skulle uppdatera OS-X på 2007 MBP. Bara att gå in i AppStore och köpa 10.8 för 250kr.
Sedan bootar man upp datorn i recovery-mode, ansluter till internet, loggar in och så installerar den. Sjukt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ta tex Apple. Jag skulle uppdatera OS-X på 2007 MBP. Bara att gå in i AppStore och köpa 10.8 för 250kr.
Sedan bootar man upp datorn i recovery-mode, ansluter till internet, loggar in och så installerar den. Sjukt enkelt.

precis, de försökte med windows 8 i början men det slutade med att min w7 nyckel brev obrukbar och min w8 nyckel blev låst till moderkortet, som tur var så hade jag 2x w7 professional licenser från skolan som jag kör på nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.