Permalänk
Medlem

Sänka hastighet på CPU fläkt

Hej!

Jag och en vän har precis installerat en vattenkylare i min väns dator. Allt fungerar som det ska, det är bara det att CPU fläkten (alltså den som sitter på baksidan av datorn och kyler aggregatet som i sin tur kyler vattnet) alltid ligger på 100% i hastighet (ca 2200 RPM). Detta är inte nödvändigt, och det jag undrar är hur man sänker hastigheten på den? Vi vill gärna ha ner hastigheten till ca 1400-1500 RPM. Han använder ett MSI Z77A-GD65. Vi har letat i BIOS men hittar inget. Någon som har likadant eller liknande moderkort/BIOS-meny som kan hjälpa oss?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Special Edition | PSU: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W | MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | CPU: Intel i5 2500k 3,3 GHz | GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 SLI | RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Är det en 3-pins eller 4-pins kontakt? Vilken ingång har ni kopplat in den i på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Är det en 3-pins eller 4-pins kontakt? Vilken ingång har ni kopplat in den i på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kopplade en 4-pin från pumpen till CPU FAN headern. Sedan var det en 4-pin från fläkten till en header på pumpen. Vi gjorde exakt som instruktionerna visade. Jag tror att problemet sitter i att vi inte hittar tillräckligt bra i BIOS.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Special Edition | PSU: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W | MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | CPU: Intel i5 2500k 3,3 GHz | GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 SLI | RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottefar:

Vi kopplade en 4-pin från pumpen till CPU FAN headern. Sedan var det en 4-pin från fläkten till en header på pumpen. Vi gjorde exakt som instruktionerna visade. Jag tror att problemet sitter i att vi inte hittar tillräckligt bra i BIOS.

Vilken vattenkylare är det vi pratat om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Vilken vattenkylare är det vi pratat om?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.komplett.no/intel-ts13x-liquid-cooling-solution/790582

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Special Edition | PSU: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W | MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | CPU: Intel i5 2500k 3,3 GHz | GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 SLI | RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa oss? Snälla!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Special Edition | PSU: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W | MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | CPU: Intel i5 2500k 3,3 GHz | GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 SLI | RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Koppla pumpen till en Molex om det går och sedan fläkten till CPU_fan. Så hade jag kopplat i alla fall. Annars kanske inte pumpen alltid går för fullt etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottefar:

Ingen som kan hjälpa oss? Snälla!

Koppla 3-pin från fläkten till ett uttag på moderkortet, du kan du ställa in i bios hur snabbt fläkten ska snurra. Alternativt kopplar du in fläkten till nätaggregatet med en resistor i mellan fläkt och nätaggregat.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Jag hittade en recension på AnandTech som indikerar var fläktkontrollerna finns. Gå in i Settings och sen Hardware Monitor, se http://www.anandtech.com/show/6902/msi-z77agd65-gaming-review....

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Koppla pumpen till en Molex om det går och sedan fläkten till CPU_fan. Så hade jag kopplat i alla fall. Annars kanske inte pumpen alltid går för fullt etc.

Fläkten går inte att koppla till CPU FAN då kabeln inte är tillräckligt lång. Pumpen är kopplad till CPU FAN och sedan är fläkten kopplad till en molex från pumpen. Denna kylare är det: http://www.komplett.no/intel-ts13x-liquid-cooling-solution/790582

Skrivet av Cruentusa:

Koppla 3-pin från fläkten till ett uttag på moderkortet, du kan du ställa in i bios hur snabbt fläkten ska snurra. Alternativt kopplar du in fläkten till nätaggregatet med en resistor i mellan fläkt och nätaggregat.

Fläkten är 4-pin, och den är kopplad till en molex som sitter i pumpen. Vart och hur ställer jag ner den i BIOS? För det enda jag har hittat som rör CPU-fläkt i BIOS är någon "smart CPU fan" sak, där den pumpar upp fläkten till max om processorn når en viss temperatur. Fast det spelar ju ingen roll då den av någon anledning ligger på full fräs hela tiden.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Special Edition | PSU: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W | MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | CPU: Intel i5 2500k 3,3 GHz | GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 SLI | RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottefar:

Fläkten går inte att koppla till CPU FAN då kabeln inte är tillräckligt lång. Pumpen är kopplad till CPU FAN och sedan är fläkten kopplad till en molex från pumpen. Denna kylare är det: http://www.komplett.no/intel-ts13x-liquid-cooling-solution/790582

Fläkten är 4-pin, och den är kopplad till en molex som sitter i pumpen. Vart och hur ställer jag ner den i BIOS? För det enda jag har hittat som rör CPU-fläkt i BIOS är någon "smart CPU fan" sak, där den pumpar upp fläkten till max om processorn når en viss temperatur. Fast det spelar ju ingen roll då den av någon anledning ligger på full fräs hela tiden.

Molex ger väl alltid 12 V = full fräs.
Vad du ändrar i BIOS om du försöker ändra där borde bli hastigheten på pumpen, som du inte vill ändra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Koppla pumpen till en Molex om det går och sedan fläkten till CPU_fan. Så hade jag kopplat i alla fall. Annars kanske inte pumpen alltid går för fullt etc.

Pumpen går väl alltid för full speed, iaf? Iaf. är det så på min Antec Kühler 620.

Jag fick koppla pumpen till CPU_fan och fläkten till en fancontroller så fläkten styrs manuellt då jag hade exakt samma problem som TS. Fläkten körde fullt blås konstant.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Molex ger väl alltid 12 V = full fräs.
Vad du ändrar i BIOS om du försöker ändra där borde bli hastigheten på pumpen, som du inte vill ändra.

Fel av mig. Det var inte molex, det är en sådan som du ser till vänster på denna bild: http://img.misco.eu/resources/images/products/106/SRH/FA/FAN4EXT12//FAN4EXT12_1600x1600.jpg. Alltså ett helt vanligt 4-pin uttag. Det ända som är fishy med det är att det är kopplat till pumpen. Varför är det så?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Special Edition | PSU: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W | MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | CPU: Intel i5 2500k 3,3 GHz | GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 SLI | RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Lite skum att man kopplar pumpen till CPU headern, tror att alla andra färdiga vattenlösningar är att den aldrig kopplas till CPU headern, däremot att fläkten kan kopplas dit, om inte pumpen styr den.

Om det är möjligt skulle jag koppla pumpen till en annan 4 pins header på moderkortet och se till att bios inte styr den headern, och sen koppla fläkten till CPU headern och också aktiverar biosstyrningen för den brukar finnas olika profiler också för denna tyst till prestanda, eventuellt får man använda förlängningskablar om kablarna är för korta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300