Sharp tillkännager 15,6"-platta med 3 200 x 1 800 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Sharp tillkännager 15,6"-platta med 3 200 x 1 800 pixlar

En av årets hetaste trender väntas bli surfplattor i större storlekar. Sharp är tidigt ute med en 15,6-tummare, som dessutom kryddas med en högupplöst skärmpanel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja varför inte?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Ingår det en ryggsäck ?

Permalänk

meh, kan de inte göra en mindre med den upplösningen så man får ~650dpi så racet slutar någon gång... eller vid närmare eftertanke, det behövs mer pixlar den där upplösningen räcker bara till en stor smartphone på 5-6". 5k (5120x2700) på en 9" vore det optimala.

Permalänk
Snusfri

Äntligen, har en 10" platta idag och den är på gränsen till att vara för liten.
En 13.3" eller liknande med 2560x1440 eller större skulle jag absolut inte tacka nej till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Snart ser vi 20" surfplattor

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Och jag som just börjat fundera på att nedgradera till en iPad mini, känns som att jag ligger fel i tiden.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kan absolut tänka mig en sådan här för digitalt skapande i t.ex Autodesk SketchBook eller PS.
Börjar bli trött på min Intuos 4.

Permalänk
Medlem

snart går vi runt med en tv me touch

Permalänk
Inaktiv

På sätt och vis mycket intressant, men vad väger en sådan leksak? Kommer att krävas en vansinnig massa milliwatt för att lysa upp en så stor och så högupplöst skärm (mindre pixlar släpper igenom mindre ljus, dvs kraftigare lysdioder krävs), det leder till en rejäl och därmed tung batteripack för att få användbar användningstid på plattan. "Retina" iPad var rätt tung redan som det var upp tills dagens generation och den här kommer knappast bli lättare. Blir handlederna uttröttade (eller värre: utslitna) av att använda plattan är det inte direkt någon vinst!

Hastigheten. Den höga upplösningen kommer att kräva en mycket kraftfull GPU för att få fart och fläkt på grafiken. En laggig skärm funkar inte riktigt med pekkontroller. En fet GPU drar dessutom massor med ström vilket i sin tur kräver större och tyngre batterier, dvs vikten blir problematisk igen.

Priset? En cirkus 4K skärm är dyr nog som det är utan en läsplatta med fetbatteriet Arne integrerat i sig. Blir den stulen ute på stan eller tappad i backen är det en rejäl finansiell smäll rätt i pluskan.

Permalänk
Inaktiv

Finner det löjligt att nästan bara surfplattor och mobiler utrustas med hög upplösning.

Tittade här om dagen på lite bärbara och det var katastrofalt många datorer som fortfarande använder 1366x768 skärmar.

På surfplattor och mobiler uppgraderas skärmar i en rasande takt medans bärbara datorer halkar efter.

Inte konstigt att PC försäljningen rasar varje år när de tar hutlösa priser för de få bärbara med lite högre upplösningar.

PC industrin hänger inte med utvecklingen och försöker mjölka pengar ur gammal teknik alldeles för lång tid.

Det kanske kom undan med det i början av 2000-talet men den tiden är nu förbi.

Det blir ingen ny bärbar dator för mig på ett tag i varje fall.

Permalänk
Medlem

För min del skulle den sitta fint även med 1920x1080

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Ska man ändå bära runt på något så stort så kan man lika gärna ha en bärbar dator och få ett riktigt tangentbord på köpet. Men det går väl att koppla in tangentbord antar jag. Känner mig själv väldigt handikappad med surfplatta då den saknar tangentbord.

Jag kanske bara är gammaldags...

Permalänk

"och har stöd för penna (stylus) med förmågan att känna av 256 olika nivåer av tryck."
Sad baguette_2... lägg till 1792 nivåer utöver dessa 256 så hade det varit min drömplatta! Får väl bli en Companion då...

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Willhelm:

Och jag som just börjat fundera på att nedgradera till en iPad mini, känns som att jag ligger fel i tiden.

Du är inte den enda. Jag skulle byta min Ipad mot mini alla dagar i veckan. Vad fan ska man med en 15" platta till. Speciellt när det finns laptops med touch om man nu diggar det..

Permalänk
Avstängd

Kul att vi får se lite större plattor också.

Skulle vara supernajs med en platta i A4 pappersformat, minimala kanter, och extremt tunn.

Permalänk
Medlem

Lite väl stor för mig, men en 15,6" hittar nog sin publik, om inte annat ute bland företag och dom som håller på med bildbehandling när man är ute på språng mm, dock för sistnämnda och liknade arbete kommer desktopen vara det vanligaste.

Vad jag vill ha en platta eller hybrid ca 12-13,3" med bra upplösning med 1920x1080 eller ännu bättre x1200 + rejält batteri typ minst 12 timmars jobbande på den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Snart ser vi 20" surfplattor

http://www.sweclockers.com/nyhet/17869-panasonic-slapper-surf...

Whoops.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lite väl stor för mig, men en 15,6" hittar nog sin publik, om inte annat ute bland företag och dom som håller på med bildbehandling när man är ute på språng mm, dock för sistnämnda och liknade arbete kommer desktopen vara det vanligaste.

Vad jag vill ha en platta eller hybrid ca 12-13,3" med bra upplösning med 1920x1080 eller ännu bättre x1200 + rejält batteri typ minst 12 timmars jobbande på den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1654569 en bra bit på vägen i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den är ju främst till för professionell användning, då är det rätt logiskt med en sådan stor platta.

Permalänk
Medlem

Åh!! Vad användbart..

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem

är ju inte surfplatta längre om dem går över 10 tum!

Är ju som bärbara utan t-bord! tycker detta har blivit så snedvridet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yllsacky:

Den är ju främst till för professionell användning, då är det rätt logiskt med en sådan stor platta.

visst om den fungerar som en wacom platta. Annars så skulle jag säga att det är slöseri på laptop skärmar.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Finner det löjligt att nästan bara surfplattor och mobiler utrustas med hög upplösning.

Tittade här om dagen på lite bärbara och det var katastrofalt många datorer som fortfarande använder 1366x768 skärmar.

På surfplattor och mobiler uppgraderas skärmar i en rasande takt medans bärbara datorer halkar efter.

Inte konstigt att PC försäljningen rasar varje år när de tar hutlösa priser för de få bärbara med lite högre upplösningar.

PC industrin hänger inte med utvecklingen och försöker mjölka pengar ur gammal teknik alldeles för lång tid.

Det kanske kom undan med det i början av 2000-talet men den tiden är nu förbi.

Det blir ingen ny bärbar dator för mig på ett tag i varje fall.

Eller så inser man att efterfrågan på högre upplösning är ganska liten? Sedan tvivlar jag att upplösningen har något med stagnerande att göra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

OLED platta på 15" med 4K upplösning tack
annars får det vara

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Eller så inser man att efterfrågan på högre upplösning är ganska liten? Sedan tvivlar jag att upplösningen har något med stagnerande att göra.

det beror på
jag har 5472x3648 pixlar på bilderna tagna med min Canon 6D fullformat.
så ska man kunna njuta av alla detaljer kameran kan leverera då är även 4K för dåligt.

det är en jäkla skillnad att slå upp DSLR foton på en platta med 2560*1600 upplösning jämfört med en med bara 1080P
otrolig skillnad i upplevd upplösning och skärpa!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Haha, jag väntar bara på 2015 års hetaste trend: evolutionen av 2014 års 15.6-tumsplatta, nu med inbyggt tangentbord, mycket smidigare att skriva på än att hålla på och kludda med touchscreen. Vi kallar den "laptop"

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!