Dubbla FPS på min nya skärm jämfört med min gamla?

Permalänk
Medlem

Dubbla FPS på min nya skärm jämfört med min gamla?

Hej!

Investerade för några veckor sedan i två skärmar av den här typen:
http://cdon.se/hemelektronik/philips/23inch-philips-233v5lsb-...

Som komplement till min gamla trofaste BenQ (G2412HD) skärm.

Dessa skärmar är kopplade via DVI-D till ett GTX670, och BenQ-skärmen sitter i HDMI. Upptäckte nyss en enligt mig mycket skum grej, nämligen att när jag provar att lägga över FSX (Flight Simulator X) på någon av dem nya skärmarna så DUBBLAS min FPS?! Lägger jag tillbaka att visa FSX på min "primära" skärm (BenQ) så halveras FPS'en. Det är ganska stora förändringar också.

På Philips-skärmarna: ca 80-90 FPS
På BenQ-skärmen: ca 30-40 FPS

Vad i h*lvete kan det bero på? Vill ju inte behöva lira på skärmarna bredvid, utan vill ju kunna köra mina spel på mitten skärmen och ha andra saker runt om.

Någon som har en ide? :s

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera dina drivrutiner. Du måste ha någon antik drivrutin som är kass. Det fungerar fint för min vän.

Permalänk
Medlem

Precis installerat om hela datorn och uppdaterat alla drivrutiner, så har dem senaste från Nvidia.

Finner detta mycket konstigt. :S

Permalänk
Medlem

Blir det samma FPS om du kopplar din BenQ på DVI? Kanske är något i HDMI standarden som buggar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoXon:

Precis installerat om hela datorn och uppdaterat alla drivrutiner, så har dem senaste från Nvidia.

Finner detta mycket konstigt. :S

Kör DVI på din primära skärm istället.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig orsakar detta är olika upplösningar på skärmarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Blir det samma FPS om du kopplar din BenQ på DVI? Kanske är något i HDMI standarden som buggar.

Skall prova det och se vad som händer.

Skrivet av SweFox*:

Kör DVI på din primära skärm istället.

Tyvärr har jag bara 2 DVI portar på kortet och dem två andra skärmarna har bara DVI eller VGA anslutning.

Skrivet av Tricitum:

Det enda jag kan tänka mig orsakar detta är olika upplösningar på skärmarna

Nopp, det är samma. Har gått in på Nvidia's kontrollpanel och kollat, det är 1920 x 1080 på alla 3 skärmarna, dock är BenQ (den HDMI anslutna) under kategorin Ultra HD, HD, SD medans Philips ligger under kategorin PC.

Permalänk
Medlem

Inte hunnit testa att byta sladd på skärmen än, men berättade för en poolare som också han kör med två skärmar.

Han testade genast att köra fsx på sin andra skärm som är ansluten med DVI, istället för hans nuvarande som är ansluten med HDMI.
Även han fick en markant ökad FPS!

Så nu är jag fundersam, vad är det som gör att HDMI genererar sämre FPS jämfört med DVI?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

HDMI ändrar inte fpsen, kan vara att FPS räknaren blir trasig när du byter skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Ingen som vet?

hdmi brukar väl default ligga med nån overlay för att det ska bli bra på tv, kolla om du har nå tv out funktioner som styr hdmi i dina grafikdrivrutiner.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simme300:

HDMI ändrar inte fpsen, kan vara att FPS räknaren blir trasig när du byter skärm.

Detta låter troligt tycker jag. Alternativt att grafikkortet missförstår saker när man byter skärm och då inte kan jobba för fullt eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Tror att HDmi ska bara kunna ge ut 60fps rätta mig om jag har fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hdmi klarar bara 60hz, kan vara någon vsync inställning i spelet som spökar?