Permalänk
Inaktiv

Tjuter i datorn,hjälp!

Nu har jag haft min dator i ca 1 vecka och inget konstigt ljud.
För 2 dagar sedan fick jag mitt gtx 780 ti.
Idag körde jag 3dmark benchmark och började höra lite konstiga, tjutande ljud från datorn.
Tycker det låter som det kommer från PSU:n men har även en fläkt i närheten + grafikkortet och cpu kylaren.

Som jag förstår så kan det vara Coil Whine, kan man göra något åt det, skruva åt något kanske?
Det låter inte väldigt mycket, men tillräckligt för att man lägger märket till det.
Och även att det låter bara under load, typ 3dmark

Permalänk
Medlem

Det stämmer att det mycket möjligt kan vara Coil whine, det är spolar som vibrerar vid belastning. Oftast så är det nätaggregatet som det tjuter om, det går dessvärre inte att göra någonting åt detta.. Bara att köra en RMA så får du ett nytt nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TorWallin:

Nu har jag haft min dator i ca 1 vecka och inget konstigt ljud.
För 2 dagar sedan fick jag mitt gtx 780 ti.
Idag körde jag 3dmark benchmark och började höra lite konstiga, tjutande ljud från datorn.
Tycker det låter som det kommer från PSU:n men har även en fläkt i närheten + grafikkortet och cpu kylaren.

Som jag förstår så kan det vara Coil Whine, kan man göra något åt det, skruva åt något kanske?
Det låter inte väldigt mycket, men tillräckligt för att man lägger märket till det.
Och även att det låter bara under load, typ 3dmark

Om det är när den kör testet Ice storm 1.2 så är det p.g.a. att detta test är så FPS genererande att det blir till ett tjut, du får en extrem FPS på över 1000. Inget att oroa sig för då inget går sönder.
Vi snackar grafikkortet alltså.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Mest troligt nätagget som genererar dessa ljud men som Jalle64 skrev det är för att några sekvenser i 3dmark levererar så skyhöga fps som orsakar detta. Mest troligt kommer du inte höra det vid normal belastning, läs spelande.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om det är när den kör testet Ice storm 1.2 så är det p.g.a. att detta test är så FPS genererande att det blir till ett tjut, du får en extrem FPS på över 1000. Inget att oroa sig för då inget går sönder.
Vi snackar grafikkortet alltså.

håller nog med där, kunde framkalla lite coilwhine i början på mitt 6850 genom stresstest och första veckans uppstarter/uppvärmning av kortet.
inget som finns kvar nu, iof är det kanske enklare att byta om du gör det direkt, men kör lite spel och hårdkör det vanligt och se om det låter något, annars, skit i det skulle jag gjort.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

PSU: Corsair CX750m 750w
det är ganska vanligt med coilwhine på detta nätagg så vitt jag förstått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Om det är när den kör testet Ice storm 1.2 så är det p.g.a. att detta test är så FPS genererande att det blir till ett tjut, du får en extrem FPS på över 1000. Inget att oroa sig för då inget går sönder.
Vi snackar grafikkortet alltså.

Kan coil whine förstöra fps:en?

För i olika benchmarks är t.o.m ett 680 bättre/ får högre resultat...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

håller nog med där, kunde framkalla lite coilwhine i början på mitt 6850 genom stresstest och första veckans uppstarter/uppvärmning av kortet.
inget som finns kvar nu, iof är det kanske enklare att byta om du gör det direkt, men kör lite spel och hårdkör det vanligt och se om det låter något, annars, skit i det skulle jag gjort.

Är det nätagget struntar jag nog i det (orkar inte dra om kablarna).

Men är det 780 ti:n så ska jag byta den.
Dels så underpresterar den ganska rejält och så tror jag det är den som "tjuter". Har nyss packat ihop den och kör lite benchmarks/stresstest och då är det inget som låter...

Eller skulle det kunna vara att PSU:n måste "anstränga" sig tillräckligt för att den ska tjuta/gnissla