Permalänk

kylpasta som leder ström.

Hej! Har av misstag fått endel kylpasta med metalloxid i sej på mitt grafikkort, och nu krashar det direkt vid belastning.

Hur skall jag göra för att få bort alla spår av kylpastan?

Kan kortet räddas? Får bild och kan spela film, krashar under last dock.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort? monterat en ny kylare?

Eftersom den inte exploderade direkt när du satte på den, och istället krashar vid belastning så är det väl mer troligt att kylaren inte får så särskilt bra kontakt.

Missat att kyla minnen eller vrms exempelvis?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Vad har du gjort? monterat en ny kylare?

Eftersom den inte exploderade direkt när du satte på den, och istället krashar vid belastning så är det väl mer troligt att kylaren inte får så särskilt bra kontakt.

Missat att kyla minnen eller vrms exempelvis?

Ersatt kylpastan på gammal orginalkylare.

Har satt thermal pads på fler kretsar än vad det är orginal.

använder en tjock 1.5mm från phobya.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder Würth bromsrengöring, attackerar inte plast och löser upp allt fett direkt. Högt tryck från burken ger effektiv rengöring. Dunstar mycket snabbt.

Annan högkvalitativ bromsrengöring borde fungera på liknande sätt, men bara testat en annan variant och den fungerade, dock inte lika bra.

Görs givetvis på egen risk och inget jag tar ansvar för, men det fungerar utmärkt för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Använt sprit och borste för liknande händelser. Skulle det fortfarande vara elaka rester kvar har jag låtit området bada i sprit en stund.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Ersatt kylpastan på gammal orginalkylare.

Har satt thermal pads på fler kretsar än vad det är orginal.

använder en tjock 1.5mm från phobya.

och tempen?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Ersatt kylpastan på gammal orginalkylare.

Har satt thermal pads på fler kretsar än vad det är orginal.

använder en tjock 1.5mm från phobya.

vadå på fler kretsar än original? varför det?

är du säker på att det är samma tjocklek på thermal pad som original? Är de nya tjockare kan det bidra till att det blir dålig kontakt mellan kylaren och kortet.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm