Japanskt tv-bolag visar långdistanssändning av 8K UHD-material

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Lite moment 22 där, dom jag känner tycker inte det är lönt att skaffa HD box förens fler kanaler/mer material visas i 1080p.

Egentligen är hela grejjen med att sända TV trådlöst helt onödigt!

Majoriteten av den svenska befolkningen har redan det som behövs för att streama 1080p i hemmet. INTERNET!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Egentligen är hela grejjen med att sända TV trådlöst helt onödigt!

Majoriteten av den svenska befolkningen har redan det som behövs för att streama 1080p i hemmet. INTERNET!

Säg då det till operatörerna som vill ha 700 MHz-bandet för att bygga ut 4G/5G med surftak. Fiber vs mobilt bredband 1-0. Några fler frekvensutrymmen efter 700 MHz-bandet kan de glöma. De har redan 450 (Net1), 800, 900, 1800 mfl.

Permalänk
Avstängd

Varför lever Japan i framtiden, och alla andra länder i stenåldern?

Permalänk
Medlem

Att skicka en bild på 8k är ingen bedrift om videon är sönderkomprimerad. Hur mycket var bildsignalen komprimerad?
När vi gick över från det analoga till det digitala marknätet var en marknadsförningsploj att vi skulle få bättre bildkvalitet. Många tv-kanaler valde dock att istället öka komprimeringen för att dra ner på bandbredden då det kostar pengar...
Är några tv-sändningar idag över 720p?

Här har varit lite snack om analoga/digitala sändningar och den sista delen av det analoga nätet lades ner 2007. Det existerar alltså inga analoga tv-sändningar i detta landet...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Här har varit lite snack om analoga/digitala sändningar och den sista delen av det analoga nätet lades ner 2007. Det existerar alltså inga analoga tv-sändningar i detta landet...

Basutbudet på kabeltv sänds som analogt inom huset hos de flesta leverantörer, så skärp dig och tänk lite längre nästa gång.

Europeisk standard är 720p/50, de som inte följer det kör 1080i/25, alltså 50i. SVT sänder inte i något annat egentligen, SD-kanalerna är sen några år bara nerskalade HD-versioner. TV4, TV3, TV6, Kanal 5 kör alla 1080i på sina HD-kanaler. Ingen av de privata har några massiva kvalitetskrav, och har i princip inget eget utbud.

Permalänk
Medlem

Wow vad alla kan Klaga på hur dålig våran technologi är... bara jag som anser att de kan vara trevligt att ta fram den gamla husvagns tv'en och koppla in de gamla ps1 eller sega mega drive'n och tycka att det inte är så dålig bild ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

Wow vad alla kan Klaga på hur dålig våran technologi är... bara jag som anser att de kan vara trevligt att ta fram den gamla husvagns tv'en och koppla in de gamla ps1 eller sega mega drive'n och tycka att det inte är så dålig bild ?

Gamla CRT-TVs visar ofta bättre bild på de gamla spelkonsolerna är moderna apparater, det är en hel vetenskap att få de se rätt ut på modern utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Basutbudet på kabeltv sänds som analogt inom huset hos de flesta leverantörer, så skärp dig och tänk lite längre nästa gång.

Europeisk standard är 720p/50, de som inte följer det kör 1080i/25, alltså 50i. SVT sänder inte i något annat egentligen, SD-kanalerna är sen några år bara nerskalade HD-versioner. TV4, TV3, TV6, Kanal 5 kör alla 1080i på sina HD-kanaler. Ingen av de privata har några massiva kvalitetskrav, och har i princip inget eget utbud.

Mitt misstag förbisedde det nätet men ser ingen större anledning till att "skärpa mig"?
Sedan verkar dem flesta leverantörerna (google) sända digitalt men jag får oavsett vika mig i denna matchen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har helt slutat kolla på vanliga tv-sändningar iaf. Har en HTPC kopplad till TVn. youtube och Netflix har allt jag behöver i kombination med bluray spelaren. Aldrig att jag ska sitta och behöva anpassa mig till tv-tablån med det fyrdubbla priset och betydligt sämre bild än vad t.o.m netflix pallar med.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

NHK?

Enda jag tänker på när jag hör om dem.

Intressant nyhet, men jag undrar lite över poängen med det. Hur mycket material finns tillgängligt i 8k egentligen? Vet ju såklart inte vad som visas på TV i Japan, men det känns ändå som om att även där så borde det vara rätt ont om material i den upplösningen. Håller även med ovanstående talare; vad är poängen med 8k om det ändå är sönderkomprimerat? Hellre i så fall i den högsta möjliga upplösningen utan sönderkomprimering först i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Mitt misstag förbisedde det nätet men ser ingen större anledning till att "skärpa mig"?
Sedan verkar dem flesta leverantörerna (google) sända digitalt men jag får oavsett vika mig i denna matchen.

Basutbudet har inget med deras vanliga abonnemangsutbud att göra, men det brukar sändas både analogt och digitalt, och det för att de flesta inte har TVs med DVB-C-mottagare inbyggd. Fler har kabel-tv än kort hos Boxer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför lever Japan i framtiden, och alla andra länder i stenåldern?

Håller med:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

TV1 och TV2 sänds fritt i HD för alla som har en T2-box och UHF-antenn.

Ja för det finns ju täckning i hela sverige... Finns väldigt många och stora områden utan täckning, nej kartorna stämmer icke...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Lite moment 22 där, dom jag känner tycker inte det är lönt att skaffa HD box förens fler kanaler/mer material visas i 1080p.

Skumt Alla jag känner har hd box. Jag fattar inte hur man kan klara sig utan det om man har hdtv. Bildkvalitén är allt annat än bra utan box.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Snusfri

Har inte kollat på någon tv-kanal sen i maj 2013
Schemalagda tablåer är förlegat och jag kollar på netflix eller bluray när jag vill ha kvalité.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

streaming är framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

streaming är framtiden!

Om det är utan regionslås och konstiga krav som flash eller silverlight då ja det är framtiden. Tills dess kan de sitta tillsammans med VHS banden i skåpet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

hype

Overkill och bara för att skapa hype. vore viktigare att sikta på minst 60 fps och en vettig 3d-standard. Sverige är iofs sällsynt efterblivet på tv-området just nu, men det mesta som sänds verkar visas i söndersoftad/komprimerad 25fps SD. Vet inte hur många jag känner som har 40+ fullHd-TV men envisas med DVD och Sd-tv. Tror hög fps och sport kan få Svenssons att lämna SD.

SVT är bland de bästa på SD, men även deras sd-kanaler är rätt sopiga mtp komprimering och filter. SVT HD är mycket bättre, och även mycket bättre än sönder komprimerad SVT play, fråga mig inte varför.

mpeg4 och dvb-t2 är snart standard, men det har gått för långsamt. Viasat och media har yrar om att OS ska gå i kanaler alla kan se, och i gratiskanaler, jag tror reklammakare och journalister ser betalkanalen tv3 som gratis, men Viasat skulle nog tjäna på att frivisa OS i tv3 och tv3 HD i ett par dagar, för att locka kunder.

-10 och pekskärm, uff.

F.ö är iptv eller satellit TV inget bra alternativ för alla. man kan sakna tillräckligt bredband eller satellitäckning. Dessutom är marknätet billigare för mig som kund. Staden jag bor i genomför massövergång från analog kabeltv till internetbaserad tv-distriburion. blir klart dyrare för folk som mig som sällan ser TV och nöjer sig med standardutbudet - som nu kräver internetabonnemang och ny tv-box. Alltså har jag en liten bokhylleantenn och ser marknätets gratiskanaler istället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Attans, hur kan de öra 4096QAM över sådana sträckor? Undrar vad de gör för att få sådan bithastighet. OK att man kan köra det över Ethernet men ändå, inte konstigt att man kan sända så hög bitrate om de klurat ut det..

@Pirum. Det som demonstreras är väldigt hög bithastighet. Man kan sända i lägre upplösningen men 60 FPS eller dylikt också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ungefär samma här.
Mina föräldrar kollar aldrig på HD för att de antingen glömmer det eller för att det helt enkelt tar onödig tid att byta kanal. (Suck)

Så fort jag kommer in i TV-rummet byter jag till HD och då utbrister de: "Oj, vilken skillnad!", men gör inget åt saken... xD

Samma med mina päron. Min mor hör dessutom lite dåligt, och ljudet är bättre på de digitala sändningarna, och det har jag även lyckats demonstrera för dem.

Det som dödar digitalt för dem är att vi oftast har mer än 1 TV igång samtidigt, och då ofta med samma kanal på dessa, och den digitala och analoga bilden är inte synkroniserad.

Skrivet av Petterk:

Gamla CRT-TVs visar ofta bättre bild på de gamla spelkonsolerna är moderna apparater, det är en hel vetenskap att få de se rätt ut på modern utrustning.

Varför är det så egentligen?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Dags att flytta till Japan snart... ska bara vinna på lotto först...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Dags att flytta till Japan snart... ska bara vinna på lotto först...

Du vill flytta till Japan bara för att se 8K Tv sändningar eller ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Men ändå betalar du TV avgift och det gör garanterat inte japanerna

Jodå japaner betalar också TV-avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja för det finns ju täckning i hela sverige... Finns väldigt många och stora områden utan täckning, nej kartorna stämmer icke...

Det bästa vore om de hade lagt alla SVTs kanaler på vhf bandet där gamla TV1 låg innan den analoga nedsläckningen. Förhoppningsvis så lär Teracom lägga mux 1 där när 700-MHz bandet eventuellt ska tömmas för andra tjänster än marksänd tv.

Permalänk
Medlem

uhm.. wow.. så..
Bostäder i Japan är inte sådär jättestora. De flesta har en TV mindre än 36'. Du sitter 3-4m från TVn, då våra ögon gillar att ha 45° betrakningsvinkel, så de slipper hoppa runt så jävligt i ögonhålan för att hänga med.
~70% har så kallad 20/20 vision. Extremt få kan se skillnad på 1080p och 4k på 3m, och 36'-skärm.

Nu säger jag inte att tekniken är ointressant, men jag undrar över hur marknaden ser ut...

NBE - Nippon Bionic Eyes. "See the shows as they where ment to be seen..." ..eller nåt..

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

SVT är bland de bästa på SD, men även deras sd-kanaler är rätt sopiga mtp komprimering och filter. SVT HD är mycket bättre, och även mycket bättre än sönder komprimerad SVT play, fråga mig inte varför.

SVTs SD kanaler är väl bara en nedskalad version av deras HD kanaler.

Lite kul läsning om varför SVT valde 720p50 före 1080i25.
http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/expertinformatio...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Overkill och bara för att skapa hype. vore viktigare att sikta på minst 60 fps och en vettig 3d-standard. Sverige är iofs sällsynt efterblivet på tv-området just nu, men det mesta som sänds verkar visas i söndersoftad/komprimerad 25fps SD.

Sverige har inte sämre framerate än några andra länder i europa utan vi ser samma 50 frames/fields per sek som alla andra.

Citat:

SVT är bland de bästa på SD, men även deras sd-kanaler är rätt sopiga mtp komprimering och filter. SVT HD är mycket bättre, och även mycket bättre än sönder komprimerad SVT play, fråga mig inte varför.

Nära nog alla kan få in SVT HD på det ena eller andra sättet så hur SD-kanalerna ser ut kvittar ju faktiskt.

Citat:

som nu kräver internetabonnemang

Ja det är ju bedrövlig år 2014...
Hade forumet legat på "vipensionärer.se" så hade jag förstått att det knorrades (iofs, ska de knorra där vill det ju till att de har internet...) lite men sweclockers.com? Kom igen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElevatorSteve:

ockerpriser för ett kanalpaket som inte kan kallas komplett i någon mening gör ju inte att fler köper hd box, när så mycket är tillgängligt till låga priser via en dator.
Av telia får man 16 kanaler, där SVT är i hd, övrigt inte, för 240 spänn i månaden via fiber. #ocker http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket/produkt/mixa-8
70:- extra om du vill ha reklamkanalerna i HD... #ocker

Vill man dessutom ha ett par filmkanaler - *BOOM* - 500 i månaden.

Edit: meningsuppbyggnad och stavfel.

Tv som medium är ju extremt dött om du inte bor i usa och har super dyr special utrustning som du betar 1000$
i månaden för, i Sverige kan du inte ens få original kvalitet på programmen du vill se, vill du ändå ha tillgång till allt 100% lagligt får du lägga ut sådär 3-5k
varje månad, för att betala alla program paket för för att sedan titta på kanske 1-3% av materialet, glöm inte all blu ray och dvd du måste köpa med.

Permalänk
Medlem

glöm inte kortavgiften på 300kr halvåret för att använda boxar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Men ändå betalar du TV avgift och det gör garanterat inte japanerna

Tyvärr måste de också stå ut med att betala TV-avgift /egen erfarenhet. mvh