780 Lightning kraschar datorn

Permalänk
Medlem

780 Lightning kraschar datorn

Hej,

Orkade inte vänta på R9 290X Lightning och tänkte att det var längesen man testade Nvidia så sprang och köpte ett 780 Lightning istället.

Nu till problemet, köpte kortet för 6 dagar sedan och har spelat en god del i helgen och i förrgår när jag satt och spelade Fifa fick jag en grå skärm och Skype och musik var till en början kvar i bakgrunden men försvann tillsammans med bilden 30 sek senare.

Bootar om PCn och kan se BIOS och Windows boot men när den ska gå till Windows logon släcks skärmen ner och tangentbord och mus har ingen input. Så försöker då boota upp PCn i felsäkert läge, ser då att jag har artifacts och linjer över hela skärmen både i BIOS och under felsäkert läge. Checkar Eventviewer och hittar bara att drivrutinen kraschat grafikkortet.

Avinstallerar drivrutinen och kör Driver Sweeper och tänker att det borde fixa det, men när den bootas om har jag kvar artifactsen och jag kan vara inne i Windows i ca 30 sekunder innan grå skärm dyker upp igen och samma procedur inträffar. Även provat med äldre drivrutiner men till ingen hjälp.

Så jag kör igenom att ta bort drivrutinen i felsäkert läge X antal gånger men inget hjälper, samma sak hela tiden. Fick liv i maskinen nu ikväll i ett par timmar men så fort jag startade ett spel var jag tillbaka på ruta ett.

Så min fråga är; ska jag bara gå tillbaka till butiken och få kortet utbytt eller tror ni att det helt beror på software och inget fel på kortet?

Övrig hårdvara/mjukvara av intresse:

PSU: XFX 850W Pro Black Edition 80+ Gold
Moderkort: MSI MPower Z87
OS: Windows 8.1 Pro x64

Tacksam för hjälp

MVH

Jesper

Permalänk
Medlem

Cpun?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Just det ja, 4770k @ 4,2

Har testat att köra den oklockad med

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade eller eventuellt får samma problem så var kortet defekt, mest troligt var det minnena som hade rykt så den lokala butiken tog tillbaka det och gav mig ett nytt i ersättning.