Permalänk

Fläkt som inte snurrar

Hejsan !

Har nyss varit och hämtat ut min nya dator.

När jag startar den så snurrar fläktarna utan problem, men efter ungefär 20 sek så slutar ena fläkten att snurra ?

( fläkten med utblås fungerar, eller vad jag ska kalla det )

Jag har en cooler master seidon 120xl.

Min ide själv var att den börjar arbeta när datorn blir varm, men vill vara på säkra sidan och be om hjälp eftersom det är en väldigt dyr dator.

Tack på förhand !

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderzzun:

Hejsan !

Har nyss varit och hämtat ut min nya dator.

När jag startar den så snurrar fläktarna utan problem, men efter ungefär 20 sek så slutar ena fläkten att snurra ?

( fläkten med utblås fungerar, eller vad jag ska kalla det )

Jag har en cooler master seidon 120xl.

Min ide själv var att den börjar arbeta när datorn blir varm, men vill vara på säkra sidan och be om hjälp eftersom det är en väldigt dyr dator.

Tack på förhand !

Vilken fläkt slutar snurra?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Den som blåser luft inåt, och när jag stänger av datorn så går han igång tills allt slocknar

http://www.techpowerup.com/img/13-01-24/cooler_master_seidon_...

den fläkten du ser på bilden slutar att snurra

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderzzun:

Den som blåser luft inåt, och när jag stänger av datorn så går han igång tills allt slocknar

http://www.techpowerup.com/img/13-01-24/cooler_master_seidon_...

den fläkten du ser på bilden slutar att snurra

Prova att byt plats på pin kontakten med den andra fläkten och se om det är fel på fläkten eller pin kontakten

Ladda ner speedfan och kolla varvantalet på dina fläktar
http://speedfan.sv.softonic.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderzzun:

Den som blåser luft inåt, och när jag stänger av datorn så går han igång tills allt slocknar

http://www.techpowerup.com/img/13-01-24/cooler_master_seidon_...

den fläkten du ser på bilden slutar att snurra

Var det med någon programvara till den? Kolla där först isåfall så den är aktiverad och inte tokigt inställd på att starta när vattentempen är på någon viss grad.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Ingen programvara medfölj. Fläkt kablarna går ihop med varandra till samma pin, så jag kan inte byta pin kontakt

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk

Är det inte gjort så att den går igång när den blir varm nog för att kyla så fort som möjligt?

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Skrivet av Calle_p40:

Är det inte gjort så att den går igång när den blir varm nog för att kyla så fort som möjligt?

Var min tanke först också, men är livrädd föratt jag ska bränna upp något hehe

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk

Om det är till någon hjälp så har jag ett Corsair 500r case, som har fläktstyring

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderzzun:

Om det är till någon hjälp så har jag ett Corsair 500r case, som har fläktstyring

Prova dra upp fläktstyrningen lite och se om den går igång och håller sig på då!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Prova dra upp fläktstyrningen lite och se om den går igång och håller sig på då!

Drog upp den till fullt men med samma resultat

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk
Medlem

Verkar ganska klart att fläkten är defekt, när du startar datorn går alla fläktar på max, det är normalt, men sen efter ett antal sekunder så sjunker RPM då späningen till dessa sjunker, och den trilskandes fläkten orkar inte snurra, eller så är det nått fel så den stannar ändå.

Påpeka detta där du har köpt datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Verkar ganska klart att fläkten är defekt, när du startar datorn går alla fläktar på max, det är normalt, men sen efter ett antal sekunder så sjunker RPM då späningen till dessa sjunker, och den trilskandes fläkten orkar inte snurra, eller så är det nått fel så den stannar ändå.

Påpeka detta där du har köpt datorn.

Surt om det är så med tanke på att dom har testat den innan dom skicka den :/

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderzzun:

Var min tanke först också, men är livrädd föratt jag ska bränna upp något hehe

Skrivet av anderzzun:

Om det är till någon hjälp så har jag ett Corsair 500r case, som har fläktstyring

Skrivet av anderzzun:

Drog upp den till fullt men med samma resultat

Så länge fläkten (edit: vattenblocket heter det kanske egentligen) sitter på cpun bränner du med all säkerhet inte upp något. Prova belasta och håll koll på temperaturerna (t.ex hwmonitor). Snurrar säkert igång när det fått belasta ett tag och vattnet i systemet börjar bli varmt.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av N_Micke:

Så länge fläkten (edit: vattenblocket heter det kanske egentligen) sitter på cpun bränner du med all säkerhet inte upp något. Prova belasta och håll koll på temperaturerna (t.ex hwmonitor). Snurrar säkert igång när det fått belasta ett tag och vattnet i systemet börjar bli varmt.

Fläkten kickade igång efter en kort stund !

Har laddat ner hwmonitor, vad är det jag ska hålla ett extra öga på ?

Får be om ursäkt om jag verkar okunnig, är bara extremt rädd med datorn

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderzzun:

Fläkten kickade igång efter en kort stund !

Har laddat ner hwmonitor, vad är det jag ska hålla ett extra öga på ?

Får be om ursäkt om jag verkar okunnig, är bara extremt rädd med datorn

CPU tempen, men det är säkert ingen fara. Bra att den startade. Eftersom den säkert går efter vattnets temperatur så tar det längre tid för den att komma igång jämfört med vanligt luftkylare som går på cpu temp.

Verkade enligt deras sida som att man ska kunna välja mellan tyst profil och "fullt ös", var man ställer in detta har jag dock inte den blekaste aning om.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

okej okej, men jag får tacka så hemskt mycket för hjälpen !

Visa signatur

"Love Life,Get Paid Then Get Laid"

Permalänk
Medlem

fast det är 2 fläktar som är likadana, som är kopplad på samma sätt med en splitter till samma uttag, alltså ska bägge uppföra sig på exakt samma sätt, vilket dom inte gör = den ena fläkten orkar inte snurra förrän över en viss volt, den andra fläkten går ju hela tiden...

Det är meningen att bägge ska snurra och med samma RPM, annars motarbetar den ena fläkten den andra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300