Permalänk

Asus moderkort automatisk överklockning.

Hej!
Jag undrar om man kommer få mycket högre CPU hastighet när man överklockar manuellt än när man använder asus automatiska överklockning?
Jag undrar också om det är bra att överklocka automatiskt med t.ex en i5 4670k?

Permalänk
Medlem

4,4GHz är 4,4GHz i vilket fall, men du kan få ner spänningen och klocka högre om du gör det ordentligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Är det bra att överklocka med asus automatiska överklockning?

Tja.
Jag undrar om det är bra att överklocka med asus automatiska överklockning?
Kan det uppstå några problem?
Jag undrar också om det finns några andra moderkort som har automatisk överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotland14:

Tja.
Jag undrar om det är bra att överklocka med asus automatiska överklockning?
Kan det uppstå några problem?
Jag undrar också om det finns några andra moderkort som har automatisk överklockning?

När jag gör det med min CPU så drar den upp den i typ 5.2 alt 5.3Ghz. Problemet är bara att den har ju ökat spänningen till 1.45V (om jag inte minns helt fel). Så mycket vill man inte köra på luft och CPU'n blir tokvarm vid hård belastning i den frekvensen. Summa: Lär dig klocka själv istället. Kör man vatten är förmodligen Asus egna klockning inte så dum, men på luft verkar det inget vidare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

På mitt mobo finns där så jag kan välja 4,2 4,4 4,6 (cirkus)
Och på dem lägre blir min volt riktigt hög. Kör jag på 4,6 så får jag en volt på 1.295 så den fungerar rätt bra faktiskt. Kör dock manuell klock med volt på 1.248 @ 4.6 Ghz. Men som Elajt_1 säger så är det bättre att lära sig klocka manuellt.
Sen är det inte svårt att Överklocka. Det svåra/jobbiga är att hitta en volt som fungerar. Ju lägre volt ju mindre värme.

Lycka till.

Mvh SSGS

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

På mitt mobo finns där så jag kan välja 4,2 4,4 4,6 (cirkus)
Och på dem lägre blir min volt riktigt hög. Kör jag på 4,6 så får jag en volt på 1.295 så den fungerar rätt bra faktiskt. Kör dock manuell klock med volt på 1.248 @ 4.6 Ghz. Men som Elajt_1 säger så är det bättre att lära sig klocka manuellt.
Sen är det inte svårt att Överklocka. Det svåra/jobbiga är att hitta en volt som fungerar. Ju lägre volt ju mindre värme.

Lycka till.

Mvh SSGS

Kan du ge din resterande inställningar i bios, för med den volten når jag max 4.1 ghz..
Och det är inte värmen som är problem jag har bra kylare utan att det blir felmeddelande så fort windows laddar..

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Kan du ge din resterande inställningar i bios, för med den volten når jag max 4.1 ghz..
Och det är inte värmen som är problem jag har bra kylare utan att det blir felmeddelande så fort windows laddar..

Kör på manuell istället för XMP profil.
LLC har jag på steg 3
Sen kör jag adaptive volt
Där har jag petat in 1.248.
Det är allt jag ändrat i Bios. Mina minen kör jag på 1866 MHz.
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Kör på manuell istället för XMP profil.
LLC har jag på steg 3
Sen kör jag adaptive volt
Där har jag petat in 1.248.
Det är allt jag ändrat i Bios. Mina minen kör jag på 1866 MHz.
Mvh

Tackar får testa det!
En fråga, vad är LLC ?

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Jävligt riskabelt är min erfarenhet, på min gamla Z87 bräda så klockade Asus program upp min 4770K till 4.4Ghz @1.5Vcore
Klockade jag manuellt i BIOS så fick jag upp den till 4.7 @ 1.38Vcore 24/7 klock!

Så jag litar ej på dessa "tryck på en knapp sen är allt klart" överklockningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Tackar får testa det!
En fråga, vad är LLC ?

LLC= Load line calibration

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

LLC= Load line calibration

Tack, du verkar kunna en del.
Jag har inte fått mitt grafikkort än så just nu kör jag med det inbyggda hd4600.
Tror du det kan ha en in verkan att jag har så svårt att nå 4.3ghz+ utan att ha överdrivet hög volt?

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Tack, du verkar kunna en del.
Jag har inte fått mitt grafikkort än så just nu kör jag med det inbyggda hd4600.
Tror du det kan ha en in verkan att jag har så svårt att nå 4.3ghz+ utan att ha överdrivet hög volt?

Hrmm jadu det var en bra fråga.. För säkerhets skull så kanske du skulle vänta tills du får ditt nya kort.
Tror inte det har det men är inte säker dock.

Mvh SSGS

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Legendarisk

* Upprepad korspostning, trådar sammanfogade och låsta *

www.sweclockers.com/forum/regler#3

Visa signatur

Abstractions all the way down.