Hur varm får en i7 4770k bli innan den tar skada?

Permalänk

Hur varm får en i7 4770k bli innan den tar skada?

hej. jag behöver lite hjälp med att överklocka min processor det är första gången jag gör det och jag undrar om någon kan rekommendera ett program som är grattis så att man kan se dom olika temperaturerna på dom olika kärnorna. och jag undrar också hur varm en i7 4770k får bli innan den tar skada av det. eller finns det något program i Windows 8.1 som man kan se dom olika temperaturerna i?

Permalänk
Medlem

Det här är fel del av forumet du ställer frågan, men som svar på frågan så hade jag rekommenderat att läsa genom http://m.sweclockers.com/forum/trad/1138840#l-1390077377

Permalänk

hur varm får e i7 4770k cpu bli innan den tar skada?

hej jag ska överklocka första gången och jag undrar hur varm vågar man cpu:n bli. alltså innan den tar skada. och är prime95 ett sätt att testa den med eller kommer den skada den för har hört att vissa ¨test¨ kan skada processorn.

hjälp mig snälla. ny på sånt här

Permalänk
Medlem

Vad exakt har detta med "Köpråd" att göra? Ställ frågan i rätt forumdel så är chansen större att du får svar.

Som svar på din fråga så klockar en 4770k ner sig vid 94 grader för att förhindra skada, dock bör du inte gå högre än 70-75 grader vid normal användning.

Dessutom så borde du ha en eftermarkadskylare till processorn om du ska överklocka. Stock-kylaren som man får till processorn hänger inte med länge om man börjar överklocka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Legendarisk

* Sammanfogat två trådar om samma ämne, flyttat till överklockning *

www.sweclockers.com/forum/regler#3

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

jag har en cooler master 240m men jag körde prime95 så var jag uppe i 75c på vissa kärnor e det inte lite väl mycket? med tanke på at jag inte har överklockat den något ännu? och efter ca 16 min (i prime 95) så går datan upp i högvarv och når 83c sen stängde jag av. har jag för mycket kylpasta eller vad?

Permalänk
Skrivet av Malte_G24:

jag har en cooler master 240m men jag körde prime95 så var jag uppe i 75c på vissa kärnor e det inte lite väl mycket? med tanke på at jag inte har överklockat den något ännu?

Min 4770k, Drog en jävla massa extravolt i Prime95 när moderkortet var på auto, Även i stock klock.
Var tvungen att testa Intel Extreme Tuning Utility, Då tog den inte mer volt än den behövde och jag kunde uppnå 4.5 core och cache...

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

[QUOTE="CitroFrukten;14319470"]Min 4770k, Drog en jävla massa extravolt i Prime95 när moderkortet var på auto, Även i stock klock.
Var tvungen att testa Intel Extreme Tuning Utility, Då tog den inte mer volt än den behövde och jag kunde uppnå 4.5 core och cache...[/

i realtemp stod det att den ändvände 4.1 MHz vad står det för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte_G24:

jag har en cooler master 240m men jag körde prime95 så var jag uppe i 75c på vissa kärnor e det inte lite väl mycket? med tanke på at jag inte har överklockat den något ännu? och efter ca 16 min (i prime 95) så går datan upp i högvarv och når 83c sen stängde jag av. har jag för mycket kylpasta eller vad?

Solklart felmonterat eller felkopplat eller vissa inställningar helt åt skogen, om du når sådana temperaturer vid stockklock med den kylaren.

Prime95 och Intel burn test är ok program att testa stabilitet, även OCCT är bra.
Program att mäta tempratur är tex coretemp samt realtemp

Volt till CPU ska aldrig vara på auto när du klockar.
Auto klockprogram har blivit bättre med tiden, men bör undvikas helt, däremot kan man använda tex Intel Extreme Tuning Utility för att göra manuella inställningar i.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Se till att du kopplat pumpen till en Molex -> 3pin adapter med 12v.
För kopplar du pumpen direkt till moderkortets 3 pin så behöver du kunna ställa in spänningen och låsa den till 12v.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in pumpen?

Vad jag kan hitta så verkar den kopplas in med en 3 eller 4 pinskontakt, denna ska inte sitta i CPU_Fan headern, utan i en header som brukar heta PWR_fan eller liknade

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

så jag ska ladda ner intel Extreme Tuning Utility och låsa den på 12 v och dubbelkolla så jag har monterat rätt?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Malte_G24;14319502"]

Skrivet av CitroFrukten:

Min 4770k, Drog en jävla massa extravolt i Prime95 när moderkortet var på auto, Även i stock klock.
Var tvungen att testa Intel Extreme Tuning Utility, Då tog den inte mer volt än den behövde och jag kunde uppnå 4.5 core och cache...[/

i realtemp stod det att den ändvände 4.1 MHz vad står det för?

Du har inte slagit på någon auto-överklockning på moderkortet? 4,1 GHz (antar att det är det du menar) låter överklockat.

Skrivet av Malte_G24:

så jag ska ladda ner intel Extreme Tuning Utility och låsa den på 12 v och dubbelkolla så jag har monterat rätt?

Menar du 1,2 V så kan du göra det, 12 V kan du inte ställa och hade det gått så hade processorn förmodligen förkolnats direkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

jag har inte rört några inställningar i bios eller rört några knappar på moderkortet sen jag fick det, men när jag körde intel Extreme Tuning Utility och (benchmarkade) då stod det att den var uppe i 4.1 GHz. och nådde 73 grader som varmast. men det låter väldigt varm med tanke på vilken kylare jag har. så den måste vara felmonterad. men är det någon som vet vart man hittar auto överklocknings knappen på ett z87-a? så jag kan se om den är av eller på.

när datan bara e på utan något är igång så ligger jag på 27 c det är väll ganska mycket?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte_G24:

CitroFruktenMin 4770k, Drog en jävla massa extravolt i Prime95 när moderkortet var på auto, Även i stock klock.
Var tvungen att testa Intel Extreme Tuning Utility, Då tog den inte mer volt än den behövde och jag kunde uppnå 4.5 core och cache...[/

i realtemp stod det att den ändvände 4.1 MHz vad står det för?

Skrivet av Malte_G24:

så jag ska ladda ner intel Extreme Tuning Utility och låsa den på 12 v och dubbelkolla så jag har monterat rätt?

Min uppfattning efter att ha läst tråden är att du inte borde försöka dig på överklockning än. Du riskerar att förstöra din dator med några enkla inställningar. Se istället till att lära dig vad siffrorna står för och hur hastigheterna påverkar datorn. Väl mött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte_G24:

jag har inte rört några inställningar i bios eller rört några knappar på moderkortet sen jag fick det, men när jag körde intel Extreme Tuning Utility och (benchmarkade) då stod det att den var uppe i 4.1 GHz. och nådde 73 grader som varmast. men det låter väldigt varm med tanke på vilken kylare jag har. så den måste vara felmonterad. men är det någon som vet vart man hittar auto överklocknings knappen på ett z87-a? så jag kan se om den är av eller på.

när datan bara e på utan något är igång så ligger jag på 27 c det är väll ganska mycket?!

Näe, 27'C är verkligen inte mycket (beroende på vad du har för rumstemperatur förstås).

Har du kollat vilken volt processorn får än? Ställt det till 1.2V?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

den står på auto i bios. men den ligger på 1.058 när datan är inne i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Min uppfattning efter att ha läst tråden är att du inte borde försöka dig på överklockning än. Du riskerar att förstöra din dator med några enkla inställningar. Se istället till att lära dig vad siffrorna står för och hur hastigheterna påverkar datorn. Väl mött!

Väl skrivet!

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk

Du har mycket kvar att läsa på om. Googla så mycket som möjligt, all info finns och det är bara att börja läsa. Det var så jag började, genom att läsa, läsa och läsa. Efter att jag läst så startade jag om datorn och gick in i BIOS för att se om jag kunde hitta det jag läst om. När jag väl hittade det så provade jag att ändra värden på det jag hittat (utan att spara dem), bara för att se vad det var som hände.

Viktigast av allt är att ha koll på vilka spänningar och temperaturer man bör hålla sig inom. Har man koll på det och inte ställer in fel värden så ska det mycket till innan man har sönder något. Alla har vi varit nybörjare, det är enklare än vad man tror bara man är lite påläst.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Jag har inte överklockat något ännu men skit i det nu. för jag vill inte riskera något som ni sa.men nu har jag en ny fråga som avviker från ämnet lite. det borde väl vara bättre om kylaren drar in ny fräsch luft genom radiatorn?! och vad borde min processorn ligga på för temp med den kylaren jag (cooler master seidon 240m)? men jag undrar ska volten i bios vara på auto när jag spelar men om jag ska köra tex ett strees test ska den vara låst på ca 1.2 volt?