Permalänk
Medlem

Grafikkortet åker inte ner ordentligt.

Hej jag håller precis på att bygga en ny dator men mitt grafikkort vill inte sätta sig på plats.

Chassit är Fractal Design Core 1000 https://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-...
Moderkortet är ASRock H87M Pro4 mATX https://www.inet.se/produkt/1902426/asrock-h87m-pro4-matx
Grafikkortet är ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP https://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-d...

På papper så ska dom passa utmärkt men det vägrar glida ner. Problemet tror vi är att moderkortet sitter för högt upp så att den inte kan sitta i pci express sloten och chassit samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Fedko:

Hej jag håller precis på att bygga en ny dator men mitt grafikkort vill inte sätta sig på plats.

Chassit är Fractal Design Core 1000 https://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-...
Moderkortet är ASRock H87M Pro4 mATX https://www.inet.se/produkt/1902426/asrock-h87m-pro4-matx
Grafikkortet är ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP https://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-d...

På papper så ska dom passa utmärkt men det vägrar glida ner. Problemet tror vi är att moderkortet sitter för högt upp så att den inte kan sitta i pci express sloten och chassit samtidigt.

Dold text

Inte så att metall biten där anslutningarna på grafikkortet sitter slår i kanten eller något på chassit?

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Hej jag håller precis på att bygga en ny dator men mitt grafikkort vill inte sätta sig på plats.

Chassit är Fractal Design Core 1000 https://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-...
Moderkortet är ASRock H87M Pro4 mATX https://www.inet.se/produkt/1902426/asrock-h87m-pro4-matx
Grafikkortet är ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP https://www.inet.se/produkt/5410049/asus-radeon-r9-270x-2gb-d...

På papper så ska dom passa utmärkt men det vägrar glida ner. Problemet tror vi är att moderkortet sitter för högt upp så att den inte kan sitta i pci express sloten och chassit samtidigt.

Det är inte så att moderkortet sitter för långt ner snarare? Har ni satt dit alla distanser?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jo det är typ det som är felet, den här mettalbiten kan inte glida in för hålet sitter inte rätt. Om man sätter det rätt där så åker den inte i pci express sloten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det är inte så att moderkortet sitter för långt ner snarare? Har ni satt dit alla distanser?

Moderkortet sitter för högt upp eller i fel vinkel. Vi har satt dit distanser i alla hål som finns.

Permalänk
Medlem

Då har ni monterat moderkortet fel. Det är standard på alla lådor. Det ska passa.
Gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som om det har glömts distanserna, är dom små metallbitarna som sticker upp på bilden, ska vara av rätt antal på rätt ställen.
Och är dom glömda, var ni än gör koppla inte in ström till nätagregatet, ännu mindre föröka starta datorn.

Finns också en spärr i bakkant av PCIe sloten, den kanske inte glider åt sidan, och det är det som krånglar, i så fall får man lossa den lite med ett finger om man kommer åt medan man trycker i kortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter nästan som om det har glömts distanserna, är dom små metallbitarna som sticker upp på bilden, ska vara av rätt antal på rätt ställen.
Och är dom glömda, var ni än gör koppla inte in ström till nätagregatet, ännu mindre föröka starta datorn.

http://www.cybergooch.com/tutorials/images/buildsystem/IMG_68...

Vi kopplade in distanser i alla hål som fanns så det kan vi inte ha glömt.

Permalänk
Medlem

Kan ni ta en bild så vi ser hur det ser ut?

Permalänk

Felmonterat
Har samma låda och passar perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Då har ni monterat moderkortet fel. Det är standard på alla lådor. Det ska passa.
Gör om gör rätt.

Hmm, det fanns inte direkt så många olika platser att sätta den på men vi fick trycka till när vi skulle skruva fast så kanske kan vara det som är fel. Jobbigt att behöva förstöra 4 timmars arbete men vi har väl inget annat val kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Vi kopplade in distanser i alla hål som fanns så det kan vi inte ha glömt.

det är inte ens säkert att det ska in i alla hål. Kolla i manualen och se vilka hål distanserna ska in i.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Bild på ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Vi kopplade in distanser i alla hål som fanns så det kan vi inte ha glömt.

Se min edit ovan om spärren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Vi kopplade in distanser i alla hål som fanns så det kan vi inte ha glömt.

ALLA HÅL som fanns eller alla hål som stämde överens med moderkortet? Inte så att ni inte passar in grafikkortet fel? Tänkte att den kanske fastnar, bak där man kopplar in skärmen.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Se min edit ovan om spärren.

Ja, min teknikhandikappade lillasyster märkte tyvärr det. Aldrig sett henne så kaxig, men problemet kvarstår. Den högra sidan, den med spärren går i, det är den andra som ska in i chassit som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

ALLA HÅL som fanns eller alla hål som stämde överens med moderkortet? Inte så att ni inte passar in grafikkortet fel? Tänkte att den kanske fastnar, bak där man kopplar in skärmen.

Vi satta i alla hål. Två av dom hamnade utanför modekortet på den högra sidan, mot fronten av datorn. För står inte helt vad du menar där man kopplar in skärmen. Vi vet vart man ska koppla in grafikkortet men det går bara inte i.

Permalänk
Medlem

Kika i manualen till moderkortet så står det någonstans vart du behöver distanser!

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Vi satta i alla hål. Två av dom hamnade utanför modekortet på den högra sidan, mot fronten av datorn. För står inte helt vad du menar där man kopplar in skärmen. Vi vet vart man ska koppla in grafikkortet men det går bara inte i.

Det där låter illavarslande, ok dom som är utanför moderkortet åt det hållet gör varken till eller från.
Men ni måste vara absolut säkra på att det inte finns en distans under moderkortet som inte ska vara där.

Antal distanser måste vara rätt och på rätt ställen.

Rätt antal är 6 st distanser för det moderkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Vi satta i alla hål. Två av dom hamnade utanför modekortet på den högra sidan, mot fronten av datorn. För står inte helt vad du menar där man kopplar in skärmen. Vi vet vart man ska koppla in grafikkortet men det går bara inte i.

Oftast är det fler hål än vad moderkortet ska ha då lådan oftast är anpassad för flera olika ATX moderkort så du kan ha någon distans som sitter under moderkortet som du inte ser det är det dom menar med att du kan ha satt i för många distanser.

Men det behövs nog en bild för att vi ska förstå vad problemet är.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/c1Zs1DK (Bilden verkar inte visas, sry är ny på det här.)

Kan lägga upp en bild när jag försöker sätta dit grafikkortet också men svårt att se något. Problemet är här att pci express sloten inte matchar upp med de där hålet bak på chassit.

Permalänk

Det kan vara så att biten längst in på täckplåten (alltså där skärmanslutningarna sitter) inte går in på rätt ställe. Jag hade ett kort som jag fick gunga/trycka för att få i, där den lilla "spetsen" inte satt riktigt rätt. Hade varit lättare att visa på en bild, men har inte paint i mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det där låter illavarslande, ok dom som är utanför moderkortet åt det hållet gör varken till eller från.
Men ni måste vara absolut säkra på att det inte finns en distans under moderkortet som inte ska vara där.

Antal distanser måste vara rätt och på rätt ställen.

Rätt antal är 6 st distanser för det moderkortet.

Skrivet av channe:

Kika i manualen till moderkortet så står det någonstans vart du behöver distanser!

Skrivet av vinylens:

Oftast är det fler hål än vad moderkortet ska ha då lådan oftast är anpassad för flera olika ATX moderkort så du kan ha någon distans som sitter under moderkortet som du inte ser det är det dom menar med att du kan ha satt i för många distanser.

Men det behövs nog en bild för att vi ska förstå vad problemet är.

Oj, nää det stod inte tydligt på chassit värt man skulle sätta för ett mATX moderkort så vi bara satte i på alla, kan nog kanske vara någon oanvänd där under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Det kan vara så att biten längst in på täckplåten (alltså där skärmanslutningarna sitter) inte går in på rätt ställe. Jag hade ett kort som jag fick gunga/trycka för att få i, där den lilla "spetsen" inte satt riktigt rätt. Hade varit lättare att visa på en bild, men har inte paint i mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är exakt det här problemet jag har tror ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Oj, nää det stod inte tydligt på chassit värt man skulle sätta för ett mATX moderkort så vi bara satte i på alla, kan nog kanske vara någon oanvänd där under.

Det kan hända att själva tungan på grafikkortet, dvs den del som ska gå mellan moderkort och chassit behöver böjas en aning.

Distanser ska bara vara på dessa ställen som jag ringat in, finns det några fler UNDER moderkortet måste dom tas bort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Ja, det är exakt det här problemet jag har tror ja!

Det var så jag menade också, kanske lite illa förklarat Hänt mig en gång att den "avsmalnande" delen på grafikkortets I/O plåt går UT igenom hålet istället för precis innanför mellan bakstycke och moderkort.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det kan hända att själva tungan på grafikkortet, dvs den del som ska gå mellan moderkort och chassit behöver böjas en aning.

Distanser ska bara vara på dessa ställen som jag ringat in, finns det några fler UNDER moderkortet måste dom tas bort.

http://formtek.se/1902426_1.png

Jag har distanser på dessa ställen, men som sagt så finns det en risk för att det är någon annan under, vilket jag ska åtgärda imorron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Det var så jag menade också, kanske lite illa förklarat Hänt mig en gång att den "avsmalnande" delen på grafikkortets I/O plåt går UT igenom hålet istället för precis innanför mellan bakstycke och moderkort.

Det va säkert bra förklarat, men dåligt uppfattat är hyfsat ny på det här med att bygga datorer, har fipplat och moddat lite förut men detta är första gången ja bygger från scratch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fedko:

http://imgur.com/c1Zs1DK
http://imgur.com/c1Zs1DK (Bilden verkar inte visas, sry är ny på det här.)

Kan lägga upp en bild när jag försöker sätta dit grafikkortet också men svårt att se något. Problemet är här att pci express sloten inte matchar upp med de där hålet bak på chassit.

Enligt den bilden så syns inga av jordflärparna som ska ligga ovanpå kontakterna vid io plåten ibak,det är inte så att ni mosat ihop dom mot chassits baksida med moderkortet och att det blir fel mellanrum mellan chassit och moderkortet så att det saknas ett utrymme för att få ner grafikortets nedersta plåtbit tro?Jag har sett många som lyckats med den grejen förr-:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Enligt den bilden så syns inga av jordflärparna som ska ligga ovanpå kontakterna vid io plåten ibak,det är inte så att ni mosat ihop dom mot chassits baksida med moderkortet och att det blir fel mellanrum mellan chassit och moderkortet så att det saknas ett utrymme för att få ner grafikortets nedersta plåtbit tro?jag har sett många som lyckats med den grejen förr-:(

Skulle du kunna tänka dig att dumma ner det där lite?