Permalänk
Medlem

Hög volt på CPU?

Tja alla. Jag har överklockat min 2600k till 4.8GHz genom BIOS profiler som finns. När jag kollar vcore med hjälp av Core Temp så hoppar volten bland upp till 1.49V ~~. Jag har ingen aning hur volten kan gå upp i innan det blir för skadligt för processorn men fick en känsla av att 1.49V va rätt mycket. Samt att för någon anledning så visar varken Core Temp eller CPU-Z att jag har överklockat. Dock kan jag se det i BIOS och med ett annat Asrock program.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Hedersmedlem

1.49V är alldeles för högt. Sluta använda automatisk överklockning och gör det på riktigt istället, om du inte vill grilla din CPU.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste någonstans att man bör undvika spänningar över 1,38V men jag kan ha drömt det.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte gå över 1.35-37v, och absolut inte över 1.4v, och 1.49v så är det snart god natt på din propp.

Ps #Kingrags du har hört rätt

Permalänk
Medlem

Du har nått nästan gränsen för max. Din CPU är inte skadad men har troligtvis nedgraderats lite. Jag rekommenderar att du sänker den.

Permalänk
Medlem

Max 1,38volt för SB CPU, 1,49 är väldigt på tok för högt.
Men kolla med CPU-Z vad din volt är inte coretemp, VID är inte aktuell volt på CPU, VID är mer inom vilket område moderkortet kan ställa in volten med på CPU med auto
Och har du inte kört datorn så hårt så har nog inte volten varit så hög som så heller.

Profiler kanske du kan använda i bios, men lås fast volt max 1.38volt, men helst lite lägre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

1.5200 är max för Sandy Bridge. Annars hade inte ens datorn startat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

1.5200 är max för Sandy Bridge. Annars hade inte ens datorn startat.

tror ggustavsson snackar om vad folk anser som max safe spänning .

1.52 må vara max som går att ställa in dock , men det är ju liite väl...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Använde mig av profil igen fast gick ner till 4.4GHz. Körde jag med 4.8GHz och låste volten på 1.4V så kom jag inte in i Windows.
Nu när jag belastar CPU en aning så håller sig volten run 1.34V verkar det som. Och det är ju helt ok?
Tack förresten för alla svar! Mycket bra hjälp

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

1.5200 är max för Sandy Bridge. Annars ha?de inte ens datorn startat.

Det där skulle nog många vilja se källa på.....

Alla ställen jag sett i forum m.m anser att 1.38 bör man inte gå över på SB för 24/7 klockning, intel anser tex en hel del lägre än så som safe volt.
Så högt som 1.52 kommer degradera CPU ganska snabbt, finns nog risk för snabb död också om man har otur.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det där skulle nog många vilja se källa på.....

Alla ställen jag sett i forum m.m anser att 1.38 bör man inte gå över på SB för 24/7 klockning, intel anser tex en hel del lägre än så som safe volt.
Så högt som 1.52 kommer degradera CPU ganska snabbt, finns nog risk för snabb död också om man har otur.

Intel har angivit 1.5200 som max volt i en pdf-fil. Ska se om jag hittar den. Men 1.5200 är ändå inget jag skulle vilja köra i långa perioder.

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/984648-intel-sandy-...

Permalänk
Medlem

så.. what? wait? 1.49V va ok då eller?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

så.. what? wait? 1.49V va ok då eller?

Finns en hel del förvirring med SB tex max volt och volt till minnen om man kan köra 1.65 eller det är max 1.575 som gäller.

Tog en titt i den i intels PDF fil och dom säger beroende på vilken SB CPU 1.49 till 1.52 men detta värde är ett max VID värde, är ungefär ett max värde som kan programmeras in i CPU

om man sen tittar på föregående generatin med .45mn CPU så var normalt MAX 1.45 generationen innan dvs C2D med .65mn så var det 1.55, tror inte att senaste med .32 tål mer volt än tidigare CPU

så jag går mest efter dessa rekommendationer om volt http://hardforum.com/showthread.php?t=1576652
1,38 låter rimligt också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

har visserligen anna processor än du, men kör just nå på 4ghz med 1.2 v jag behöver skaffa bättre kylning å så för kör jag prime95 så når den upp till 79c.
Vad jag har förstått med klockning så får man leka sig fram och försöka hitta den lägsta volten man behöver för att kunna köra stabilt och med rätt värmeutveckling, samtidigt så kortar man livet på cpun med högre temperaturer. högsta tempen är väl där man bränner sönder skiten så ska nog hålla sig långt därifrån. brukar finnas guider för just det moderkort som du har, läs på ordentligt och sen testa dig fram.

Hoppas det kommer gå bra!

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Finns en hel del förvirring med SB tex max volt och volt till minnen om man kan köra 1.65 eller det är max 1.575 som gäller.

Tog en titt i den i intels PDF fil och dom säger beroende på vilken SB CPU 1.49 till 1.52 men detta värde är ett max VID värde, är ungefär ett max värde som kan programmeras in i CPU

om man sen tittar på föregående generatin med .45mn CPU så var normalt MAX 1.45 generationen innan dvs C2D med .65mn så var det 1.55, tror inte att senaste med .32 tål mer volt än tidigare CPU

så jag går mest efter dessa rekommendationer om volt http://hardforum.com/showthread.php?t=1576652
1,38 låter rimligt också

Hur mkt volt du kan mata med beror på moderkortet.

Det man kan gå efter är tempsen, så länge dom är bra så är det ganska så fritt fram med volt. Sandy bridge tål allt, det som är lite klent när det gäller SB är minneskontrollern.

Ivy tål betydligt mycket mera, men återigen temperaturerna är eg. det som avgör vad hur hög spänning man kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rukahs:

har visserligen anna processor än du, men kör just nå på 4ghz med 1.2 v jag behöver skaffa bättre kylning å så för kör jag prime95 så når den upp till 79c.
Vad jag har förstått med klockning så får man leka sig fram och försöka hitta den lägsta volten man behöver för att kunna köra stabilt och med rätt värmeutveckling, samtidigt så kortar man livet på cpun med högre temperaturer. högsta tempen är väl där man bränner sönder skiten så ska nog hålla sig långt därifrån. brukar finnas guider för just det moderkort som du har, läs på ordentligt och sen testa dig fram.

Hoppas det kommer gå bra!

Ingen dålig necropost här inte.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Finns en hel del förvirring med SB tex max volt och volt till minnen om man kan köra 1.65 eller det är max 1.575 som gäller.

Tog en titt i den i intels PDF fil och dom säger beroende på vilken SB CPU 1.49 till 1.52 men detta värde är ett max VID värde, är ungefär ett max värde som kan programmeras in i CPU

om man sen tittar på föregående generatin med .45mn CPU så var normalt MAX 1.45 generationen innan dvs C2D med .65mn så var det 1.55, tror inte att senaste med .32 tål mer volt än tidigare CPU

så jag går mest efter dessa rekommendationer om volt http://hardforum.com/showthread.php?t=1576652
1,38 låter rimligt också

Jag har inte läst den men någon anan swec har påstått att den späningen gäller vid de mhz som intel också specade.

Den gamla vedertagna var max 1.4 för intel sen core 760 och uppåt. Men man vill ha det så lågt som möjligt och desto nyare generation mindre vcore.
Autoöverklockning i bios/uefi pumpar in en massa extra i späning och det vill du inte ha.

Sen eftersom intel inte specificerar vad man kan köra på 6Ghz utan att bränna cpun innebär inte det att bara för att den startar är det ok.
Jag bryter däremot max 1,65v till minnena på intel och vet att jag kan och har tagit konsekveser av det. (vad felmarginalen där är skulle vara intressant att veta) Då det inte bara är minnena som spaningen ändras till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Värt att tänka på är att intels spec. har rejält med marginal för att garaterat alltid funka även under dom värsta förhållanden, sen en god marginal till på det.