Permalänk
Avstängd

Bluescreen hjälp asap.

Hejsan alla kära medlemmar, får bluescreen ibland och detta får jag upp, någon som kan tyda vart mitt fel ligger och hur jag åtgärdar de?

Tack på förhand!

http://gyazo.com/01619a94a9243488308f19e4c0f94c7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliten92:

Hejsan alla kära medlemmar, får bluescreen ibland och detta får jag upp, någon som kan tyda vart mitt fel ligger och hur jag åtgärdar de?

Tack på förhand!

http://gyazo.com/01619a94a9243488308f19e4c0f94c7b

http://www.sevenforums.com/bsod-help-support/253468-bsod-03b-... kanske kan hjälpa?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har du gjort ett memtest? Skulle tippa på att det har med minnena att göra.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Har du gjort ett memtest? Skulle tippa på att det har med minnena att göra.

Kontrollera dina sektorer för din hårddisk. troligen det som orsakar ditt besvär.
annars testa att felsöka dina ram-minnen beta av en för en
mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robba92:

Kontrollera dina sektorer för din hårddisk. troligen det som orsakar ditt besvär.
annars testa att felsöka dina ram-minnen beta av en för en
mvh

öhh.... så du tror kassa sektorer på en hårddisk orsakar bluescreens? vet du ens varför bluescreens uppkommer?

till TS: ladda ner memtest86+ , in med det på en USB sticka och kör i DOS i minst 8timmar

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

öhh.... så du tror kassa sektorer på en hårddisk orsakar bluescreens? vet du ens varför bluescreens uppkommer?

till TS: ladda ner memtest86+ , in med det på en USB sticka och kör i DOS i minst 8timmar

Jag hade 2 dåliga sektorer på min SSD mitt ibland systemfilerna som gav Bluescreen. SÅ ja det KAN det.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Jag hade 2 dåliga sektorer på min SSD mitt ibland systemfilerna som gav Bluescreen. SÅ ja det KAN det.

Det är sorgligt att dagens ungdomar utmärker sig att veta så mycket då dem inte har en större erfarenhet. bluescreen kan orsakas av en hel drös olika anledningar. förhoppningsvis så är detta fallet ett mindre allvarligt fel. Annars får han troligtvis kosta på nya komponenter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazin87:

öhh.... så du tror kassa sektorer på en hårddisk orsakar bluescreens? vet du ens varför bluescreens uppkommer?

till TS: ladda ner memtest86+ , in med det på en USB sticka och kör i DOS i minst 8timmar

Ja det kan det: "Hard drive failure like bad sectors or data read error will lead to the blue screen of death. That’s because like the internal storage, hard drive also carries some data access operation. Bad sectors appearing in the area of access/read system file will also bring about the irregular run of the system and the blue screen error will show." sry för engelska men fick inte till en bra svensk översättning på rak arm

Skrivet av robba92:

Det är sorgligt att dagens ungdomar utmärker sig att veta så mycket då dem inte har en större erfarenhet. bluescreen kan orsakas av en hel drös olika anledningar. förhoppningsvis så är detta fallet ett mindre allvarligt fel. Annars får han troligtvis kosta på nya komponenter

Nu låter det allt som farbror gett upp hoppet om kommande generationer, upp med humöret

Det finns otaliga anledningar till bluescreens. Jag har byggt och lagat datorer i ca 15 år och min erfarenhet är att allra vanligast är mjukvarurelaterade fel. Det kan bero på i princip allt, från kass drivrutiner till dålig kompatibilitet mellan olika program. Att folk inte förstår att ca 800kr är riktigt bra pris för ett OS som uppdateras och där diverse kodhål fixas allt efter som är också en vanlig anledning. Med andra ord var inte dumsnål köp ett ordentligt OS om du är haxxor nog kör linux.

Kör who crashed http://download.cnet.com/WhoCrashed/3000-2094_4-75205821.html och läs loggen så kan det hjälpa dig bli smartare på vad det är som är fel (OBS det går inte alltid att lita på att det bara är det som står i loggen som är problemet)

Börja med att kolla värme och spänningar så dem ligger normalt OBS om du överklockat datorn återställ stockclock. HWinfo64 är ett bra gratis program till detta http://www.hwinfo.com/download.php

Är det hårdvarurelaterat utöver ett kasst nätagg eller för mycket värme så brukar minnen vara det som är vanligast. Kör memtest på en sticka i taget är dem kassa brukar man se det rätt fort men ge varje sticka ett par timmar ifall den inte hittar några fel. och kör dem sedan ihop över en natt.

nästa punkt i min arbetsgång är hårddisken starta kommandotolken (kör som administratör) kör CHKDSK http://en.wikipedia.org/wiki/CHKDSK skriv CHKDSK :* /f (*= enhetsbeteckningen för hårddisken det gäller tex C:)
OBS detta tar extremt låg tid på en lite större mekanisk disk, det kan röra sig om dagar men då ser du i vilket skick den är ordentligt samt att den försker reparera enklare fel.

Lycka till med BSOD fixande och håll uppe humöret lite mer tack

Med vänlig hälsning
MichaSWE
Moderator

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming