Datorn rebootar efter en tids spelande

Permalänk
Medlem

Datorn rebootar efter en tids spelande

Hej Sweclockers!

Efter en tids spelande av t.ex. Dota 2 så startar min dator helt plötsligt om sig. Jag är lite osäker på vad det beror på.

Min första tanke är att grafikkortet överhettas. Det är ett Gigabyte GTX 560 Ti som sitter i burken och under load når kortet 80-85 grader som mest. Det känns lite väl högt men samtidigt har jag läst att kortet skall klara uppemot 98 grader.

Vad som dock är något skumt är att i idle sitter kortet på 50 grader. Detta är när grafikkortsfläktarna går till 80%. Jag funderar på att köpa en ny case fan och sätta så att den blåser direkt på GPUn för att se om det löser problemet. Har dock läst att det kanske är så att det är PSUn det är fel på istället? Då datorn inte borde force-restarta när kortet ligger på ~85 grader.

När det väl händer dör båda skärmarna direkt men alla program i datorn verkar inte dö direkt då jag fortfarande kan höra folk på t.ex skype i ~5 sekunder innan datorn bootar om igen.

Specs:
Intel Core i5 2500k (Vattenkyld)
Gigabyte GTX 650 Ti
8 GB RAM
Fractal Design Arc tror jag mitt chassi heter om jag minns rätt.
Har bara två case fans egentligen och den ena går direkt in till kylflänsarna för CPU-kylningen.

Screenshot på HWMonitor under Idle: http://i.imgur.com/Uk0p7uO.png
Screenshot på GPU-Z: http://gpuz.techpowerup.com/14/01/22/69c.png , http://gpuz.techpowerup.com/14/01/22/fzb.png
Screenshot på MSI Afterburner: http://i.imgur.com/ymWsi15.png
Jag vet om att GPU-drivrutinen är något utdaterad. Jag prövade att rulla tillbaka till min gamla drivrutin med ett litet hopp om att det skulle hjälpa vilket det ej gjorde.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så att det inte sitter en massa skit i kylningen till grafikkortet?

Jag tycker att en idle-temp på 50º verkar på tok för hög, så därför tror jag att det är något med kylningen av grafikkortet som är problemet. Visst kan säkert en fläkt som blåser direkt på grafikkortet hjälpa, men det ska inte behövas. Har du hyfsad cirkulation i lådan och kylningen funkar som det är tänkt så ska det inte behövas. Bättre att söka efter grundproblemet än att åtgärda symptomet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja kortet har inte alltid varit såhär, utan har börjat på senaste tiden bara. Detta fick mig att ta ur kortet och damma av samt applicera ny kylpasta. Dessvärre märkte jag ingen större skillnad efter att jag stoppat in den i burken igen med fin ny kylpasta och avdammad. Vilket får mig att undra om det kanske är något fel på fläktarna på kortet.

I MSI Afterburner har jag satt en egen profil så fläktarna går upp till 100% när kortet når temperaturer kring 65 grader. Afterburner visar att de går 100% vilket verkar vara 2010 RPM.

Kortet är inte överklockat på något sett heller.
Core clock ligger på 900 MHz som det ska.
Shader Clock på 1800 MHz.
Memory clock på 1998 MHz. (GPU-Z visar dock detta som 1000MHz...)

EDIT: Märkte att kortet enligt specsen här (http://www.inet.se/produkt/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560ti...) skall ha en minnesfrekvens på 4000 MHz. Är det konstigt att min visar 1998 (1000 i GPU-Z) MHz på Memory clock eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg, vanligaste orsaken till omstarter torde vara just nätagget.

Är något klockat? Om något är klockat gör datorn likadant om den inget är klockat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair TX750 nätagg och ingenting är klockat. Uppdaterade även första posten med screenshots med lite hårdvaruinformation.

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig om den får ligga under load för länge, t.ex. vid spelande. Brukar hända ca 30-40 min in i en dota 2 match. Vad jag har hunnit se så ligger temperaturen på grafikkortet närmare 80 grader när datorn startar om sig. Men som sagt så bör kortet klara av det så kan ju ha med nätagget att göra också.

Permalänk
Medlem

Började kolla lite på mina RPM-värden på kortet under 100% fan speed.
Om jag sätter kortet till 100% börjar hastigheten öka väldigt långsamt. Tar säkert 5-7minuter innan hastigheten når 1710 där den suttit stilla ett tag nu.

1710 RPM känns lite väl lågt dock för ett Gigabyte GTX 560 Ti inte sant?
Kan det vara fel på fläktarna? Glapp i fläktkontakten? Eller eventuellt nätagget som inte klarar av att ge mer kraft?

EDIT: Efter ytterligare ca en kvart på 100% fan speed har hastigheten sakta ökat till 1980 RPM. 5minuter senare igen är hastigheten nere på 1590 igen dock.

Permalänk
Medlem

Har du flashat ditt bios? Tror max fanspeed är 80% annars. Blir det likadant om du manuellt ställer in fläkten på fullt innan du börjar spela? Testa öppna upp lite hemma så vet du ju om det är värmen iaf.

Mvh

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
Medlem

Har ej flashat mitt bios. Har satt den på 100% nu och det händer samma sak. Den verkar tugga på runt 1600 RPM ungefär vilket låter väldigt lågt. Har tagit av en sida på burken men märker ingen skillnad i temperatur. Ska nog öppna upp och kolla om till GPU-fläktkabeln. Tack för din hjälp!

EDIT: Den klättrade upp till 2000 RPM ett litet tag och då låg värmen på ca 65 under load vilket är acceptabelt. Frågan är varför den inte stannar på 2000+ RPM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeeZ:

Har ej flashat mitt bios. Har satt den på 100% nu och det händer samma sak. Den verkar tugga på runt 1600 RPM ungefär vilket låter väldigt lågt. Har tagit av en sida på burken men märker ingen skillnad i temperatur. Ska nog öppna upp och kolla om till GPU-fläktkabeln. Tack för din hjälp!

EDIT: Den klättrade upp till 2000 RPM ett litet tag och då låg värmen på ca 65 under load vilket är acceptabelt. Frågan är varför den inte stannar på 2000+ RPM...

Hur är det med kretsarna på moderkortet? Någon av dem som blir för varm?
Haft det problemet på min egen dator, och monterade en fläkt att blåsa på
den misstänkta "brottslingen"... Nu verkar den hålla för flera timmars spelande igen.
Kolla nordbrygga/sydbrygga på moderkortet, om det finns.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Stäng ner datorn. Ta förisktigt bort plast höljet på grafikkortet sen ta bort dammet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Stäng ner datorn. Ta förisktigt bort plast höljet på grafikkortet sen ta bort dammet.

Redan gjort detta samt applicerat ny kylpasta.

Jag kollade på de två fläktarna på kortet när jag bootade mitt system precis och den ena utav dom var väldigt seg i starten. Den ville inte börja snurra ordentligt. Kan den vara sönder kanske?

Jag tryckte upp fan speed till 100% nu och det syns tydligt att den ena inte orkar med.

Är osäker på hur HWMonitor och MSI Afterburner mäter varvtalen på fläktarna. Men läser nu av 480 RPM på 100% fläkthastighet. Temperaturen är det inga problem med nu i idle men det verkar vara något skumt med den ena fläkten tycker jag.

EDIT: Nu var det den andra fläkten som saktade ner helt plötsligt... Den liksom, hackar fram, just nu.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara att fläktarna inte kör med en konstant hastighet även ifall jag satt att de ska göra det. De pendlar mellan så lågt som 300 RPM till 2000 RPM utan att jag gör något med datorn. Är det fel på kortet månntro eller får det bara inte tillräckligt med kraft från nätagget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GeeZ:

EDIT: Nu var det den andra fläkten som saktade ner helt plötsligt... Den liksom, hackar fram, just nu.

Snurrar fläktarna lätt om du stänger av datorn och petar på dem med fingret? Om inte så håller de på att lägga av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Snurrar fläktarna lätt om du stänger av datorn och petar på dem med fingret? Om inte så håller de på att lägga av.

Det känns som att de snurrar ganska enkelt. Jag vet inte riktigt hur de ska kännas, så att säga. Men de snurrar kanske två-tre varv innan de stannar (de stannar ganska snabbt när de väl stannar) när jag ger dom en lätt spin.

Nu när jag startade datorn så ser de ut att gå fint båda två direkt. Men ungefär när jag kommer in i windows saktar den ena ner sig väldigt mycket. Jag tryckte upp de till 100% nu igen och den långsamma ökade väl lite, men går fortfarande väldigt långsamt. Om jag knuffar till den lite försiktigt under drift så går den snabbare.

EDIT:

Citat:

Nu när jag startade datorn så ser de ut att gå fint båda två direkt.

Nu när jag startade igen stämmer detta ej. Då är det en som inte snurrar alls. Känns konstigt att båda fläktarna börjar krångla ungefär samtidigt. Kan det vara så att kortet kanske inte får tillräckligt med ström? Känns som att det borde klaga någon gång under boot då dock..

Permalänk
Medlem

Verkar alltså som att värmen i sig inte är problemet, utan blir problemet. Om jag har "tur" så går mina fläktar upp till 1900+ RPM under load och värme är inget problem. Men oftast verkar det som att de inte vill, även fast jag satt fan speed till 100%.

Permalänk
Medlem

Du har de inte inställt någonstans att de ska gå efter en värmekurva? Annars är det ju fel på ditt kort. Gammalt skit endå, köp nytt

Edit: Testa med OC Guru 2 och manuellt ställ fläktarna till 100%.

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har lyckats lösa problemet och kortet ligger nu runt 65 grader vid load. Jag följde giplet's tips och tog ur kortet och snurrade manuellt fläktarna och märkte faktiskt att den ena var mycket trögare än den andra. Eftersom garantin gått ut bestämde jag mig för att försöka laga fläkten istället.

Efter mycket skruvande och dragande av delar jag helst inte ville forcea isär lyckades jag komma åt induktionsanordningen som driver fläkten.
Det visade sig vara lite beläggning av något slag mellan själva fläkten och "motorn". BILD: http://i.imgur.com/BuCt8vq.jpeg

Jag gjorde rent "piggen" på fläkten med målartvättsprit och gjorde även rent delen på "motorn" genom att doppa ner piggen som var täkt i sprit och vred runt.

Varvtalet visar nu 3500+ RPM under load och temperaturen har inte nått högre än 65 grader.

Tack för all er hjälp!

Permalänk
Medlem

Du smorde lagret med något lämpligt innan du monterade ihop fläkten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Rengjorde egentligen bara med sprit. Det är ju inget lager i sig som sitter emellan de två delarna utan fläkten drivs av induktion. Så rengjorde bara kontaktytan mellan "motorn" och fläkten då det var lite beläggning av något slag som gjorde att fläkten hade högre friktion mot "motorn".