HDMI kabeln får inte plats!

Permalänk
Medlem

HDMI kabeln får inte plats!

Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna så jag ber om ursäkt.

Men mitt problem är att idag fick jag hem min nya dator ifrån inet som byggt ihop den.
Men när jag ska sätta i HDMI så passar den inte!
Det är en metall "flärp" som sitter i vägen och gör att kontakten inte når ända in. Vi testade att skala av platsen på en HDMI kabel men det funkade ändå inte. Finns det någon kabel som passar till detta? Eller vet någon vad som är felet?

MVH// Linus

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linus286:

Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna så jag ber om ursäkt.

Men mitt problem är att idag fick jag hem min nya dator ifrån inet som byggt ihop den.
Men när jag ska sätta i HDMI så passar den inte!
Det är en metall "flärp" som sitter i vägen och gör att kontakten inte når ända in. Vi testade att skala av platsen på en HDMI kabel men det funkade ändå inte. Finns det någon kabel som passar till detta? Eller vet någon vad som är felet?

MVH// Linus

Är det ett Fractal Design chassi så är det ett lite designfel på dessa just angående platsen längst upp på graffet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är en Cooler Master N200 och grafikkortet är asus GTX 760

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linus286:

Det är en Cooler Master N200 och grafikkortet är asus GTX 760

Kan du ev posta bild/er på bygget/kabeln?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

Det är en Cooler Master N200 och grafikkortet är asus GTX 760

De har sannolikt bara glömt bända bort en skyddsflärp, men svårt att säga säkert utan bild, kan du fota och lägga upp?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

http://s11.postimg.org/e13bj5ver/20140123_195114.jpg

funkar denna? Inte så bra på det.

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Tar den emot chassits svarta mellanvägg? Kan du visa en bild med den inkopplad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

Portarna ser ut att sitta ganska högt upp faktiskt.
Känner du att du vågar så kan du öppna chassit och så framme vid portarna kan du lossa lite på skruvarna som håller fast grafikkortet och sedan trycka ner grafikkortet några millimeter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar vara rätt mycket luft emellan chassit och grafikkortet. Har du kollat att graffet sitter korrekt i sin plats. Alltså att den ev kan komma närmare baksidan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en ny dator, fick fila bort plasten på HDMI-kontakten så den kunde slinka in

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Jag kommer ändå att köpa DVI kabel imorgon. Kanske mer värt att vänta och köpa DVI kabel istället för att jag ska börja pilla i datorn? Har hört att DVI t.o.m är bättre än HDMI? För det kan väl inte hända något farligt för datorn ifall grafikkortet sitter så?

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

Hade samma problem med en ny dator, fick fila bort plasten på HDMI-kontakten så den kunde slinka in

Jo vi skalade av en del av plasten men det fanns plåt under där som ändå satt i vägen för att kontakten skulle nå ända in. Tror att min är lite extrem då det knappt är något mellanrum mellan slutet av HDMI kontaktens ovansida och den metallflärpen

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linus286:

Jag kommer ändå att köpa DVI kabel imorgon. Kanske mer värt att vänta och köpa DVI kabel istället för att jag ska börja pilla i datorn? Har hört att DVI t.o.m är bättre än HDMI? För det kan väl inte hända något farligt för datorn ifall grafikkortet sitter så?

Bilden blir lika bra även om du använder dig av DVI så NP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sitter inte bara grafikkortet lite snett i? Lossa skruven och håll grafikkortet pressat åt "rätt" håll och fäst kortet igen med skruven.

Permalänk
Medlem

Bara en sista fråga. Sett att det finns dual DVI, DVI - I, DVI-D (har säkert fel) men vilket/vad ska jag ha? Skickar en bild på uttagen!
http://s27.postimg.org/3lc9yf8v7/20140123_212013.jpg

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Sitter inte bara grafikkortet lite snett i? Lossa skruven och håll grafikkortet pressat åt "rätt" håll och fäst kortet igen med skruven.

Jag helt borta när det gäller att bygga datorer etc. Och rädd att Förstöra något! :/

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

Bara en sista fråga. Sett att det finns dual DVI, DVI - I, DVI-D (har säkert fel) men vilket/vad ska jag ha? Skickar en bild på uttagen!
http://s27.postimg.org/3lc9yf8v7/20140123_212013.jpg

Dual Link behövs för att få 144 Hz. Båda dina uttag är Dual Link.

DVI-I innehåller analog och digital signal. DVI-D innehåller bara digital. DVI-A innehåller bara analog signal (alltså som en VGA med annan kontakt(kanske ljud också?)).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Linus286:

Jag helt borta när det gäller att bygga datorer etc. Och rädd att Förstöra något! :/

Jag tycker inte det är ok av inet att ta betalt för att bygga datorn åt dig och sen göra det så slarvigt men jag är inte förvånad. Har du pratat med dom?
En användbara HDMI utgång är ju väldigt trevlig att ha om man ska koppla in datorn till en tv eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Dual Link behövs för att få 144 Hz. Båda dina uttag är Dual Link.

DVI-I innehåller analog och digital signal. DVI-D innehåller bara digital. DVI-A innehåller bara analog signal (alltså som en VGA med annan kontakt(kanske ljud också?)).

Så jag ska köpa DVI dual link? Säger bara i butiken att jag behöver DVI dual link?

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker inte det är ok av inet att ta betalt för att bygga datorn åt dig och sen göra det så slarvigt men jag är inte förvånad. Har du pratat med dom?
En användbara HDMI utgång är ju väldigt trevlig att ha om man ska koppla in datorn till en tv eller liknande.

Inte förvånad? Har du haft egna upplevelser utav inet som byggt lite slappt?
Ska nog skicka ett mail till dom och skriva hur det är.

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker inte det är ok av inet att ta betalt för att bygga datorn åt dig och sen göra det så slarvigt men jag är inte förvånad. Har du pratat med dom?
En användbara HDMI utgång är ju väldigt trevlig att ha om man ska koppla in datorn till en tv eller liknande.

Han har väl tydligen valt att de ska bygga den åt honom, men tycker inte de ska behövs sitta och fila ner chassit, för att det är ett designfel på produkten/Kundens HDMI kabel.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Linus286:

Inte förvånad? Har du haft egna upplevelser utav inet som byggt lite slappt?
Ska nog skicka ett mail till dom och skriva hur det är.

Ja när ja hade inne min netbook för reparation tog det tid så ringde och frågade efter 3 veckor. Visade sig att den var bortglömd och de skulle skynda sig ca en vecka senare var den fixad och det var i princip det felet jag misstänkte och sa till dom vid inlämningen (bioskrasch).

I övrigt är de en bra butik med ok personal men jag är inte direkt positivt inställd till deras service.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

Så jag ska köpa DVI dual link? Säger bara i butiken att jag behöver DVI dual link?

Exakt vad ska jag köpa? Beror det även på skärmen?

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Linus286:

Exakt vad ska jag köpa? Beror det även på skärmen?

Om du har en 60 Hz-skärm köper du en vanlig DVI-D kabel. Är skärmen på 120 eller 144 Hz behöver du en Dual Link DVI-D.

HDMI och DVI-D är förresten exakt samma sak elektriskt idag, vilket är varför de kablarna är direkt utbytbara mot varandra (och varför det finns DVI-D till HDMI-kablar). Skillnaden är huvudsakligen att HDMI togs fram för TV och tillbehör och DVI för datorer och monitorer. Nästan alla andra skillnader mellan standarderna har försvunnit med tiden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Fy fasen vad störigt.

Plocka ner graffet en slot tro? om det finns plats

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

Exakt vad ska jag köpa? Beror det även på skärmen?

Har du en skärm med mer än 60 hz så kör du på dual link, annars spelar det ingen roll.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Då är det väl lika bra att jag köper en dual link, till sen när jag uppgraderar i framtiden?

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus286:

Då är det väl lika bra att jag köper en dual link, till sen när jag uppgraderar i framtiden?

Har du redan en kabel så kör på den istället, följer (oftast?) med en kabel när man köper en tex 120hz skärm.
Jag har själv varit med om att plåten varit lite i vägen för hdmi kabeln men det har alltid funkade bra ändå.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Har du ingen plåtsax?

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.