Permalänk
Medlem

Bra cpu-övervakningsprogram

Har kikat runt lite efter ett bra program för att se min cpu-användning i % när jag spelar tunga spel. Försöker få ut lite värden från aktivitetshanteraren, men den är svår att läsa av då den visar under så kort tid och endast med graf. Verkar inte som att det finns några självklara val eftersom de flesta trådar jag tittat i så rekommenderar de cpu-z och hwmonitor. Så vitt jag vet så mäter de endast temp/core clock och inte belastning.

Stort plus om programmet kan visa % i realtid medan man spelar (statistik uppe i hörnet av skärmen eller nått). Gpu-mätning i realtid skulle också vara bra.

Förslag?

Edit: kom på att Precision X har on-screen display. SÅ behöver endast till cpu.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan använda MSI Afterburner.
Installera, klicka på "Settings" och "Monitoring" och bocka för i listan vad du vill kontrollera och bocka sedan i "Log History to file", lägger logfilerna normalt till "C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner\HardwareMonitoring.hml"

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Aida64 visar ALLT

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Uppdaterar denna tråden lite.

Laddade ner MSI Afterburner för jag tänkte byta till det istället för Precision X. När jag installerat det så upptäckte jag att gpu1 gick betydligt varmare i idle än gpu2 (42°C vs 30°C) som aldrig har hänt förr. Såg då att gpu1 har klockat upp sig till 42% power och 800 core clock fastän usage ligger på 0-2%. Verkar som att grafikkortet tror att ett grafiktungt program körs fastän det inte gör det. Kan det vara Afterburners fel? Installerade om det, men samma resultat. Har nyaste drivrutinerna till grafikkorten och det var ett tag sen jag uppdaterade så tror inte att det är problemet. Orkar inte gå tillbaka till Precision X nu när jag väl bestämt mig för Afterburner...

Edit: Provade att avinstallera Afterburner och installera nyaste versionen av Precision X och fortfarande samma problem... Verkar inte vara problemet trots allt. :/

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|