Star Citizen + 1440p. FPS drop?

Permalänk
Medlem

Star Citizen + 1440p. FPS drop?

Hej!

Självklart stöttade jag kickstarterkampanjen för Star Citizen, och får därmed spela en tidig alpha på ett demo som utspelar sig i en hangar. ville naturligtvis testa min prestanda (specs i sign) Som ni ser sitter jag på en 2560x1440 skärm. Testade först spelet i 1920x1080 på Very High (vilket är det högsta valet i enda grafikalternativet i alphan) och upptäckte ingen märkabel FPS drop, allt flyter på, men testar sen i 1440p och då börjar jag lagga, och ligger på relativt låga FPS, absolut inte ospelbart, men irriterande.

Borde inte mina komponenter klara av spelet i 1440p?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Uppgradera eller vänta på drivrutiner. Kommer ta ett tag att optimera ett spel i alpha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Uppgradera eller vänta på drivrutiner. Kommer ta ett tag att optimera ett spel i alpha.

Har sett folk köra på 1440p+ utan FPS drop med likvärdig prestanda som jag har, i samma demo och i pressdemot.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Då kan det vara någon mjukvara som du har körandes som orsakar en konflikt.

Permalänk
Medlem

De har ju inte ens försökt optimera spelet än. Att du får FPS-drops i spelet nu är bara att räkna med. Eftersom spelet är så nytt och inte optimerat så bör du jämföra med folk som har i stort sett identiska delar, inte bara likvärdig prestanda. Spelet kommer flyta bättre när de väl ger sig på att optimera och förbättra i allmänhet.

Så medans du väntar är det väl det bästa som går att göra är att uppdatera både spelet och drivrutiner när det går. SKulle även gissa på att det är din GPU som begränsar dig i 1440p eftersom varje GPU endast har tillgång till 2GB VRAM. 2GB funkar till 1080p men över det så ger 3GB+ fördelar. Det kan du kontrollera genom att se hur mycket VRAM som används när du har SC igång.

Permalänk

Ett spel som inte ens är i alpha ska ha sådana fel, sen att andra hade inga problem har med att deras komponenter funka bra med hur det var. Du kommer få uppleva detta genom hela alpha plus beta. Man optimerar inte spel förrän på slutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn i signaturen orkar inte heller, 2560x1600.
Precis som betan skriver så räcker inte 2GB i de högre upplösningarna heller.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

Något jag märkt är att det är en enorm skillnad vilket skepp man befinner sig i/vid.

Runt min 300i har jag hygglig fps, men när ja kommer nära min constellation så droppar det sjukt mycket.

Och som andra sagt, alpha. Eller ja, egentligen t.o.m. pre-alpha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vr00mfondel:

Något jag märkt är att det är en enorm skillnad vilket skepp man befinner sig i/vid.

Runt min 300i har jag hygglig fps, men när ja kommer nära min constellation så droppar det sjukt mycket.

Och som andra sagt, alpha. Eller ja, egentligen t.o.m. pre-alpha

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte tillräckligt med grafikminne, 1gb kommer troligtvis inte räcka vid full release heller.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Du har inte tillräckligt med grafikminne, 1gb kommer troligtvis inte räcka vid full release heller.

Nej, det kan jag tänka mig. Får köra på rätt låga inställningar för att kunna röra mig i hangaren. Väntar på att dogfight modulen eller ESO ska släppas innan det blir ny dator dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Medlem

Dogfightmodulen har sagts vara mer representativ för vad det färdiga spelet kommer ha för systemkrav.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det sägs att tex ett 770 ska räcka för att köra medium på i 1080p när spelet sen ska ut... Så det kommer bli riktigt tungdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1