Permalänk

BIOS Update Mysslyckad

Orsak; Fick för mig att uppdatera mitt BIOS, laddade ner den senaste versionen och lade in det på min gamla mp3 som är formaterad.

Datorn startade om sig och vid uppstart står det "Warning!!! BIOS ME update....file not found, Please file to your usb"

Vad ska jag göra?

Datorn står på i skrivande stund.

Ska jag införskaffa mig ett nytt usb,lägga in samma filer och sätta in det?

Stänga av datorn och hoppas på det bästa?

Dra ut mp3:en?

Mitt moderkort skall tydligen ha någon funktion dual bios?

MSI Z68A-GD55 (G3)

Permalänk
Medlem

Använd ett USB-minne. Varför använder du din MP3 till detta? Hur gick du till väga för att uppdatera? Uppdatera via Bios.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

hur har du formaterat din gamla usb mp3 spelare? måste va fat32 har jag för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av alteam:

Använd ett USB-minne. Varför använder du din MP3 till detta? Hur gick du till väga för att uppdatera? Uppdatera via Bios.

Det är en gammal mp3 på 512mb som är omformaterad.

Jag laddade ner filerna i zip från MSI. Packade upp och startade exe filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Det är en gammal mp3 på 512mb som är omformaterad.

Jag laddade ner filerna i zip från MSI. Packade upp och startade exe filen.

Men uppdatera via bios istället. Enklast och säkrast.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

BIOS update ska köras ifrån stickan vid uppdatering, undvik alltid att köra en flash ifrån Windows när det gäller moderkort (grafikkort påstås vara safe, men jag vågar fortf. inte ). Som Oneone säger ska stickan formateras till fat32. Filnamnet får inte heller vara för långt då DOS inte stödjer mer än 8 tecken eller vad det nu är.

Läs på vad som gäller och hur du ska bära dig åt innan du flashar. Jättebra att du har dualbios på moderkortet om det nu stämmer. I så fall kan du flippa tillbaka om något skulle gå snett. File not found är med största sannolikhet för att mp3-spelaren kör något annat än FAT32, NTFS kanske.

http://se.msi.com/service/biosupdate/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag har nu prövat att starta om datorn även att ta ut mp3:en, datorn åter går till samma meddelande.

Jag hoppas att lösningen är simpel och att det endast krävs ett annat usb med samma filer.

Permalänk
Medlem

För detta moderkort gäller tydligen specifika instruktioner vid BIOS-flash.

Jag hoppas TS läst dem.

http://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD55--G3-.html#/?div=BIOS

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av alteam:

Använd ett USB-minne. Varför använder du din MP3 till detta? Hur gick du till väga för att uppdatera? Uppdatera via Bios.

Skrivet av Oneone:

hur har du formaterat din gamla usb mp3 spelare? måste va fat32 har jag för mig.

Skrivet av FatherOfThree:

För detta moderkort gäller tydligen specifika instruktioner vid BIOS-flash.

Jag hoppas TS läst dem.

http://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf
http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD55--G3-.html#/?div=BIOS

Fo3

Ja precis, jag följde manualen tills datorn inte hittade filen efter omstart, men felet verkar vara att min usb inte är fat32.

Permalänk

Datorn funkar som den ska nu. Tack alla Swe-clockers för er snabba hjälp!

Problemet var nämligen att min mp3 var NTFS och inte fat32!

Jag formaterade om min mp3 till fat32 och lade över filerna. Datorn hittade Usb:en och BIOS uppdateringen är nu klar.

En känga tillbaka, det går att använda en mp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Datorn funkar som den ska nu. Tack alla Swe-clockers för er snabba hjälp!

Problemet var nämligen att min mp3 var NTFS och inte fat32!

Jag formaterade om min mp3 till fat32 och lade över filerna. Datorn hittade Usb:en och BIOS uppdateringen är nu klar.

En känga tillbaka, det går att använda en mp3

Jag är "imponerad" att du är villig att ta risken...

(Och helt uppenbart hade du inte läst instruktionerna tillräckligt väl innan du började flasha.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hej,

nu har jag exakt samma problem. Samma moderkort.

Problemet är att jag har använt mig av ett FAT32 USB, och allt gick som smort tills den bootade om, då kommer det upp "Warning!!! BIOS ME update....file not found, Please file to your usb".

Provat det mesta, kommer ej åt nånting.

Någon som har några tips? Känner mig hjälplös..

Tack!