EventID 6008 Dator dör och svår att starta.

Permalänk
Medlem

EventID 6008 Dator dör och svår att starta.

Hej fick detta problem efter en kvälls spelande DayZ. Hade stängt av spelet, satt i mumble med vännerna och datorn bara dog.
Försökte starta den och den vägrade. Så öppnade chassit och kände på cpukylaren, den var sval och hwmonitor visade på 46c innan den dog.
Kände på kylaren till grafikkortet det var varmt, men kunde hålla fingret mot den utan att bränna sig. Väldigt tacksam för all hjälp om någon eventuellt har varit med om detta förrut?

Datorspeccen.
Windows 7 x64 Ultimate
I5 3750K Stock clock.
2x4 Crucial BallistiX 1600Mhz
CM 212 EVO kylare.
Gigabyte Z77-UD3
Intel 330 SSD 180Gig
Gigabyte GTX760 OC WF
Corsair VX-450W

Eventlog:
- System

- Provider

[ Name] EventLog

+ EventID 6008

[ Qualifiers] 32768

Level 2

Task 0

Keywords 0x80000000000000

- TimeCreated

[ SystemTime] 2014-01-24T00:07:07.000000000Z

EventRecordID 55926

Channel System

Computer

Security

- EventData

12:40:47 AM
‎1/‎24/‎2014

49384

DE07010005001800000028002F006300DE07010004001700170028002F0063003C0000003C000000000000000000000000000000000000000100000000000000

--------------------------------------------------------------------------------

Binära data:

Data som 16-bitarsvärden (word)

0000: 000107DE 00180005 00280000 0063002F
0008: 000107DE 00170004 00280017 0063002F
0010: 0000003C 0000003C 00000000 00000000
0018: 00000000 00000000 00000001 00000000

Data som 8-bitarsvärden (byte)

0000: DE 07 01 00 05 00 18 00 Þ.......
0008: 00 00 28 00 2F 00 63 00 ..(./.c.
0010: DE 07 01 00 04 00 17 00 Þ.......
0018: 17 00 28 00 2F 00 63 00 ..(./.c.
0020: 3C 00 00 00 3C 00 00 00 <...<...
0028: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0030: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0038: 01 00 00 00 00 00 00 00 ........

Permalänk
Medlem

När du säger att den vägrar starta, menar du att Windows inte startar upp eller att datorn inte ens reagerar när du trycker på startknappen?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

När du säger att den vägrar starta, menar du att Windows inte startar upp eller att datorn inte ens reagerar när du trycker på startknappen?

Att datorn inte ens reagera. Fick inget liv i den alls, så jag drog ur allla kontakter till hårdvaran och drog en kabel mellan grön och till svart på atx kablen för att kolla att nätagget gick och mätte med multimeter för att see hur volten låg på dom olika railen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Att datorn inte ens reagera. Fick inget liv i den alls, så jag drog ur allla kontakter till hårdvaran och drog en kabel mellan grön och till svart på atx kablen för att kolla att nätagget gick och mätte med multimeter för att see hur volten låg på dom olika railen.

Det testet bevisar inte att PSU är hel, du kan ha spänning på linorna men det kan vara så att PSU inte orkar ge någon effekt. Det behöver belastningsprovas för att avgöra om det är helt så det kanske är enklare att låna en PSU att testa med.

Edit: Med tanke på att din PSU har några år på nacken så kan det finnas anledning att misstänka den. Hittade även detta som säger överhettning eller annat hårdvarufel typ PSU. Men det indikerar tydligen i första hand överhettning. Eftersom datorn inte alls vill starta så tror ju jag mer på PSU. http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det testet bevisar inte att PSU är hel, du kan ha spänning på linorna men det kan vara så att PSU inte orkar ge någon effekt. Det behöver belastningsprovas för att avgöra om det är helt så det kanske är enklare att låna en PSU att testa med.

Det var att jag var mest nojig om nätagget hade gått sönder och gav felatkiga voltantal som hade kunnat förstöra hårdvaran just vid det tillfället.
Har läst på lite att dom flesta med detta problem, har haft hårdvaru problem. Antingen värmeproblem eller nätagg. Så man kanske måste känna sig besegrad och köpa nytt nätagg :/ Det ända som hände när jag trök på power, när datorn hade dött var att en chassifläkt hoppade igång i max en halvsekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Det var att jag var mest nojig om nätagget hade gått sönder och gav felatkiga voltantal som hade kunnat förstöra hårdvaran just vid det tillfället.
Har läst på lite att dom flesta med detta problem, har haft hårdvaru problem. Antingen värmeproblem eller nätagg. Så man kanske måste känna sig besegrad och köpa nytt nätagg :/

Ja det verkar ju så, men har du möjlighet att låna en annan PSU så prova med det först. Jag har sett en liknande företeelse som orsakades av kortis i en usb-kabel. Så man kan ju inte alltid vara helt säker. Vad gäller funktionskontroll på nätagg som du gjorde så visar den egentligen bara en sak säkert, och det är om PSU är stendöd. Har sett ett flertal inlägg genom åren där PSU funkar vid tjuvkoppling men inte orkar med då de belastas, så jag skulle nog påstå att det är en vanlig företeelse. Riktiga budgetagg verkar som jag uppfattar det möta döden lite mer definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ja det verkar ju så, men har du möjlighet att låna en annan PSU så prova med det först. Jag har sett en liknande företeelse som orsakades av kortis i en usb-kabel. Så man kan ju inte alltid vara helt säker. Vad gäller funktionskontroll på nätagg som du gjorde så visar den egentligen bara en sak säkert, och det är om PSU är stendöd. Har sett ett flertal inlägg genom åren där PSU funkar vid tjuvkoppling men inte orkar med då de belastas, så jag skulle nog påstå att det är en vanlig företeelse. Riktiga budgetagg verkar som jag uppfattar det möta döden lite mer definitivt.

Ja det verkar inte bättre, glad iaf att man kan surfa på datorn så länge medans man tittar nätagg. Har vetat att man har legat på gränsen på nätagget. Då det säkerligen har 4år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Ja det verkar inte bättre, glad iaf att man kan surfa på datorn så länge medans man tittar nätagg. Har vetat att man har legat på gränsen på nätagget. Då det säkerligen har 4år på nacken.

Surfa? Du skrev ju att det inte var något liv i den alls!

Skrivet av Lurta:

Att datorn inte ens reagera. Fick inget liv i den alls, så jag drog ur allla kontakter till hårdvaran och drog en kabel mellan grön och till svart på atx kablen för att kolla att nätagget gick och mätte med multimeter för att see hur volten låg på dom olika railen.

Om den går igång men inte tål belastning kan det ju fortfarande vara andra problem. Sen borde väl det agget vara minst 5-6 år gammalt?

Edit: Kanske inte faktiskt, det slutade tillverkas 2009 vill jag minnas men det fanns nog kvar till försäljning ytterligare ett par år. Det tillverkades av Seasonic och höll en grym kvallitet för sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Surfa? Du skrev ju att det inte var något liv i den alls!

Om den går igång men inte tål belastning kan det ju fortfarande vara andra problem. Sen borde väl det agget vara minst 5-6 år gammalt?

Var jättre trött igår natt när jag skrev detta. Rev ner datorn efter jag skrev första inlägget och kopplade upp Moderkortet för att dra igång det. Sen på med hårddisk, och sist grafikkortet. Så efter det fungerade det. Men vill ej dra igång något tyngre. Får be om ursäkt. Kanske är runt 5 år gammalt nu. Så lutar väll åt att det är nätagget som är boven i dramat ändå ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Var jättre trött igår natt när jag skrev detta. Rev ner datorn efter jag skrev första inlägget och kopplade upp Moderkortet för att dra igång det. Sen på med hårddisk, och sist grafikkortet. Så efter det fungerade det. Men vill ej dra igång något tyngre. Får be om ursäkt. Kanske är runt 5 år gammalt nu. Så lutar väll åt att det är nätagget som är boven i dramat ändå ?

Jo inte omöjligt, men det är verkligen ett kvallitetsagg egentligen. Hade jag kunnat få tag på ett par nya så hade jag lagt dem på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jo inte omöjligt, men det är verkligen ett kvallitetsagg egentligen. Hade jag kunnat få tag på ett par nya så hade jag lagt dem på lager.

Japp hade velat bunkra upp några också. Är effektiva som attans, var väll något test dom hade gjort på detta och visat att det klarade upp över 550w kontinuerligt om jag inte missminner mig alls. Ska prova dra igång 3dmark och se vad som händer med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Japp hade velat bunkra upp några också. Är effektiva som attans, var väll något test dom hade gjort på detta och visat att det klarade upp över 550w kontinuerligt om jag inte missminner mig alls. Ska prova dra igång 3dmark och se vad som händer med datorn.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-VX450W-Power-S...

Permalänk
Medlem

Hum, klarade 3dmark utan problem, grafikkortet låg på 68C cpu 52C. Kan iaf utesluta värmeproblem, minnen fick köras i memtest övernatten i en annan dator. Måste vara hårdvarurelaterat, eftersom datorn inte ville starta förens jag hade plockat sär allt och startat upp del för del. Om det vore belastningproblem så borde datorn ha stängt av sig under 3dmark ?

Skulle denna fungera bra annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Hum, klarade 3dmark utan problem, grafikkortet låg på 68C cpu 52C. Kan iaf utesluta värmeproblem, minnen fick köras i memtest övernatten i en annan dator. Måste vara hårdvarurelaterat, eftersom datorn inte ville starta förens jag hade plockat sär allt och startat upp del för del. Om det vore belastningproblem så borde datorn ha stängt av sig under 3dmark ?

Skulle denna fungera bra annars?

Blir ju ännu klurigare om burken nu klarar last också! VX-450 brukar ju vara evighetsmaskiner så det kanske inte är fel på PSU trots allt. Kolla dumpfiler med whocrashed och läs av windows system och programloggar för tidpunkten av krashen. Minnestest är nog ingen dum idé. Kolla kablar så att du inte har någon bränd kontakt och att de sitter ordentligt.

Vad gäller det länkade agget så har jag inte så bra koll på det agget alls, men verkar ju farligt billigt för ett modulärt. Jag ser mig inte riktigt heller som någon expert även om jag vet en del. Däremot citerar jag gärna en av våra mer luttrade experter på området.

Skrivet av lacrits:

Nätagg.. Ska du bara köra ett grafikkort så klarar du dig bra på ett 550W agg. Vill du ha topkvalitet här så kör på ett Seasonic X650 eller G-serien 550/650. Vill du ha prisvärt (snudd på budget) så ta ett XFX Core Ed. 550. Finns också FD Newton R3 600 och NZXT Hale90 650 (vitt!).. Hmm.. eller ett Corsair HX V2 650 (samma som Seasonic G650 fast med bara två PCIe-kontakter). Alla dom här är semi- eller helt- modulära.. Utom XFX Core Ed. som har fasta kablar, men väldigt bra pris/kvalitet.

Blir naturligtvis något dyrare med Lacrits rekommendationer om du vill ha modulärt, men annars ligger ju XFX bra till i pris om du kan tänka dig fasta kablage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Blir ju ännu klurigare om burken nu klarar last också! VX-450 brukar ju vara evighetsmaskiner så det kanske inte är fel på PSU trots allt. Kolla dumpfiler med whocrashed och läs av windows system och programloggar för tidpunkten av krashen. Minnestest är nog ingen dum idé. Kolla kablar så att du inte har någon bränd kontakt och att de sitter ordentligt.

Vad gäller det länkade agget så har jag inte så bra koll på det agget alls, men verkar ju farligt billigt för ett modulärt. Jag ser mig inte riktigt heller som någon expert även om jag vet en del. Däremot citerar jag gärna en av våra mer luttrade experter på området.

Blir naturligtvis något dyrare med Lacrits rekommendationer om du vill ha modulärt, men annars ligger ju XFX bra till i pris om du kan tänka dig fasta kablage.

Japp. Satt i telefon men en annan kille som hade haft exakt samma problem som mig. För hans del var det nätagget, gick bra en viss tid underbleastning men dog när tempraturen började stiga i nätagget. Har kollat programmloggar och windows systemet. men inget visar mer än loggen som är i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Japp. Satt i telefon men en annan kille som hade haft exakt samma problem som mig. För hans del var det nätagget, gick bra en viss tid underbleastning men dog när tempraturen började stiga i nätagget. Har kollat programmloggar och windows systemet. men inget visar mer än loggen som är i första inlägget.

Intressant info.

Skrivet av Lurta:

Får prova med ett nytt nätagg hjälper inte det får man forsätta. Om inte annat så har man ett extra agg liggandes om det nu inte är felet.

Gillar din inställning! Alltid bra med ett extra nätagg.. eller 2

Permalänk
Medlem

Får prova med ett nytt nätagg hjälper inte det får man forsätta. Om inte annat så har man ett extra agg liggandes om det nu inte är felet.

Permalänk
Medlem

Så nya agget i, bara hålla tummarna att det var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Så nya agget i, bara hålla tummarna att det var det.

Hör av dig när du tror dig veta, alltid intressant att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Hör av dig när du tror dig veta, alltid intressant att höra.

Än så länge har datorn inte dött vid spelande, eller andra krävande saker, så verkar som att det var nätagget iaf.
Värmeproblem i ett nätagg var första gången för mig att råka ut för. Men ännu en grej att erfara och lägga på minnet i framtiden.
Jag får tacka dig Kerbo för din support och dina ideer och hjälp av mitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Än så länge har datorn inte dött vid spelande, eller andra krävande saker, så verkar som att det var nätagget iaf.
Värmeproblem i ett nätagg var första gången för mig att råka ut för. Men ännu en grej att erfara och lägga på minnet i framtiden.
Jag får tacka dig Kerbo för din support och dina ideer och hjälp av mitt problem.

Det låter ju positivt, och det var bara roligt att kunna vara till hjälp! Håller tummarna för att det får tuffa på hädanefter.