Permalänk

Haswell oc av oc n00b

Jag brukar inte överklocka men jag tänkte att jag skulle göra ett försök iallafall och läste några guider på nätet. Det jag fick fram var att:

  • CPU'n får inte bli för varm, gärna under 80 grader

  • VCCIN bör vara minst 0.4V högre än VCORE

  • VCORE får absolut aldrig gå över 1.5V, helst ska den ligga under 1.3V eller så lågt det bara går

Skulle jag ha fel i någon av punkterna ovan så är det bara att rätta mig. Min dator består av:

  • MSI Z87-G45 GAMING med UEFI v1.5

  • Intel i7-4770k

  • Noctua NH-U12P med 1st Noctua PWM fläkt

  • För resten av komponenterna kolla in sig

Först av allt ställer jag om alla fläktkurvor i UEFI så att fläktarna maxas redan vid 60 grader:

Nu är det bara att sätta igång :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Dom programvaror jag använder är Hwmonitor, Cpuz, wprime och prime95. Jag kan säga att med endast wprime som cpu belastning kom jag utan problem upp 4.5GHz och med lite volt fipplande även upp i 4.6GHz.

Men sen läste jag i någon tråd att man bör testa med Intelburntest eller prime95 så jag valde prime95 och nu blev det riktigt besvärligt, blåskärmarna avlöste varann men till slut fick jag allt stabilt.

Första testet jag gjorde var att se hur högt jag kunde gå med moderkortets voltinställningar på Auto och rsultatet blev 4.2GHz på både kärnor och cache, mina UEFI inställningar bifogas nedan:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att varje Haswell processor är unik och klockar på sitt eget sätt. Kan även säga att om du kör med "Adaptive mode" för Volten till cpu:n kommer den skjuta i höjden när du stresstestar med ett program... Tex gick min från satta 1.225 till ca 1.3 utan att jag tillät det.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk

Nästa test var att se om jag kunde få cpu'n prime95 stabil i 4.4GHz och det gick bra. Det jag märkte ganska omgående var att min i7-4770k mår inte bra med snabbare cache än 4.3GHz och den kräver också en rejäl volt dos så jag gissar att jag fick en lite halvdålig cpu ur överklockningssynpunkt.

Mina inställningar för Core 4.4GHz och Cache 4.3GHz, notera de höga volt'en:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Emil.St:

Värt att nämna är att varje Haswell processor är unik och klockar på sitt eget sätt. Kan även säga att om du kör med "Adaptive mode" för Volten till cpu:n kommer den skjuta i höjden när du stresstestar med ett program... Tex gick min från satta 1.225 till ca 1.3 utan att jag tillät det.

Hehehe du kommer svimma när du ser mina volt inställningar speciellt för 4.5GHz ;).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Och sista testen går det komma upp i 4.5GHz prime95 stabilt utan att datorn brinner upp? Det gick men krävde sina volt, ok jag är i allafall under 1.5V.

Mina inställningar för 4.5GHz core och 4.3GHz cache, svimma inte när ni ser VCORE :D:

Jag tror att 4.4GHz får räcka för min cpu. Nästa steg är se hur man ställer in så den inte går i maxvolt hela tiden, adaptive? offset? några tips?

Tips: Vill ni se bilderna i en högupplöst version högerklicka och välj visa bild (Firefox + Adblocker) .

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Och sista testen går det komma upp i 4.5GHz prime95 stabilt utan att datorn brinner upp? Det gick men krävde sina volt, ok jag är i allafall under 1.5V.

Mina inställningar för 4.5GHz core och 4.3GHz cache, svimma inte när ni ser VCORE :D:

http://i.imgur.com/mtlQFvz.jpg

http://i.imgur.com/sIvtaAD.jpg

http://i.imgur.com/XkBwJ89.jpg

Jag tror att 4.4GHz får räcka för min cpu. Nästa steg är se hur man ställer in så den inte går i maxvolt hela tiden, adaptive? offset? några tips?

Tips: Vill ni se bilderna i en högupplöst version högerklicka och välj visa bild (Firefox + Adblocker) .

Synd att du har fått en sådan svår klockad cpu :c Det verkar finnas någon magisk gräns mellan 4.3 som "alla" kan uppnå och 4.4 som är betydligt svårare att nå. Det är här ett bra exemplar och en dålig skiljer sig, kan vara hela hopp på 0.2 volt mellan 4.3 och 4.4 Tex har jag 1.184 för 4.3 och behöver + 1.225 för att nå 4.4

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Skrivet av Emil.St:

Synd att du har fått en sådan svår klockad cpu :c Det verkar finnas någon magisk gräns mellan 4.3 som "alla" kan uppnå och 4.4 som är betydligt svårare att nå. Det är här ett bra exemplar och en dålig skiljer sig, kan vara hela hopp på 0.2 volt mellan 4.3 och 4.4 Tex har jag 1.184 för 4.3 och behöver + 1.225 för att nå 4.4

Egentligen var den ganska lättklockad tills jag började testa överklockningen med prime95 då blev det genast svårare. Jag tror att om man struntar i prime95 går den att få stabil med mycket lägre volt. Och med stabil menar jag då i spel och normala program. Fast är den prime95 stabil så vet man att den aldrig kommer krascha överhuvudtaget.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag satt och testade adaptive vcore och ser att om man ställer in adaptive vcore=1.250V kommer spänningen variera mellan 0.707V vid lägsta multiplikatorn till 1.250V vid högsta multiplikatorn men om jag kör något som extrembelastar processorn tex prime95 lägger den till ytterligare 0.085V, så vcore vid extrembelastning blir hela 1.250V+0.085V=1.335V.

Det jag märkte vid min första överklockningstest före jul i "Haswell Overclock Tråd" var att processorn var wprime stabil i lägre spänningar än vad den var prime95 stabil i denna tråd.

Summerar man allt det så misstänker jag att man för att använda adaptive vcore på bästa sätt först måste bestämma vilken vcore som krävs vid full belastning med tex wprime och sedan vilken vcore som krävs vid extrembelastning med tex prime95 och sedan passa in adaptive vcore spannet så att ingen av spänningarna underskrids.

Tar jag tex mina värden från före jul så räckte 1.265V för wprime och vid testen i denna tråd krävdes 1.325V för prime95. Sen vet jag att på mitt mobo med min prolle lägger adaptive till 0.085V vid extrembelastning så ställer jag in min adaptive vcore så att den räcker för extrembelastning, 1.325-0.085=1.24V så räcker den inte för full belastning eftersom jag då underskrider 1.265V.

Ställer jag å andra sidan in adaptive vcore så den räcker för full belastning 1.265V så blir den 1.265V+0.085V=1.350V vilket är lite högre än vad som krävdes för extrembelastning där det räckte med 1.325V.

Vad jag kan se är att resonemanget ovan faktiskt verkar fungera på min dator.

Förmodligen är värdena lite annorlunda på andra moderkort så om ni vill testa kan jag rekommendera verktygen hwmonitor, cpuz för spänningar och frekvenser och wprime och prime95 för belastningar alternativt om ni har någon utility som följde med erat moderkort.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hur länge stresstestar du varje klock? Och vad kör du för stresstest med prime?

Edit; Prime95 stresstestar processorn maximalt, därför kanske wprime håller i lägre volt än prime95. Gå alltid efter prime95 imo, när jag klockade min processor som iförsig är amd höll jag på i nästan 15 timmar innan jag stängde ner testet och ansåg att klocken var "stabil"

Permalänk
Skrivet av Durdle:

Hur länge stresstestar du varje klock? Och vad kör du för stresstest med prime?

Med wprime kör jag 1024M 1-2ggr och med prime95 kör jag torture test blend i 10-20 minuter. Sedan när jag har hittat spänningar som verkar ok så tänkte jag köra längre tester tex över natten och göra ev små justeringar vid behov.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

För er som har problem med cputempen när ni överklockar Haswell speciellt i Prime95 Small FFT så kan jag tipsa om UEFI inställningarna "Short Duration Power Limit" och "Long Duration Power Limit". Förmodligen heter dom någonting liknande på andra moderkort.

Första inställningen styr max CPU TDP under en kort tid typ 16 sekunder (default) och andra inställningen styr max CPU TDP kontinuerligt. Det dom kan användas till är att hålla ned cpu temperaturen under kylarens maxkapacitet vid extrembelastning.

Test1: På bilden nedan kör jag Prime95 Large FFT med en cputemp på ca 77 grader och TDP på 90W. Sedan växlar jag till Prime95 Small FFT och det som händer är att cputempen ganska omgående går upp till 100 grader, TDP ökar till 128W och cpu'n trottlar. Även om i7-4770k kan hantera detta utan större problem så tycker jag att 100 grader är lite väl mycket. Min kylare kan helt enkelt inte hantera värmen.

Test2: På bilden nedan har jag ställt kortvarig max TDP till 120W och långvarig max TDP till 110W från defaultinställningrna på 512W. Först kör jag Prime95 Large FFT med en cpu temp på ca 77-78 grader och en TDP på ca 90W. Sedan byter jag till Prime95 Small FFT och först går cputempen upp till 95 grader och TDP till 120W, efter 16 sekunder växlar cpu'n ned till 3900MHz med en TDP på 110W och temperaturen går ned till 90 grader. Klart bättre än 100 grader.

Så vad kan fördelarna och nackdelarna med detta vara? förutom det uppenbara att man kan hålla temperaturen i shack speciellt med Intel's stockkylare. Dock får man betala för det genom att cpu'n växlar ned.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB