Hjälp, nybörjare får inte rätt på kablar mellan GPU o PSU

Permalänk
Medlem

Hjälp, nybörjare får inte rätt på kablar mellan GPU o PSU

Jag har PSU cx600M vilket det står i beskrivningar ska ha 2 st 6+2 pins pcie kontakter. Men jag får inte ihop det.

Se bifogad bild

Om jag förstår den rätt snåla manualen rätt så är endast nr 1 kontakten till pci-e.

Y-kabeln som det står pci-e på har 8 pinnar i ena ändan och delar sig i 2 st 6+2pins i andra. I min logik ska ju de 6+2 ändarna in i grafikkortet på något vis. Men denna kabel passar ju bara i kontakt 2 i bilden, märkt CPU.

Hur kopplar jag?

Har ett gäng molexadaptrar med, men helst skulle jag ju vilja ha allt i rätt kontakt på grafikkortet.

Permalänk

Om jag inte har fel så borde det vara den som du markerat med två med 6+2 till GPU och 8 pinnar i uttag 2.

Permalänk
Medlem

Ja där passar den ju, men texten på psu säger ju CPU 4+4, vilket gör mig fundersam.

Permalänk
Medlem

8-pin till CPU är tillsammans med 24-pin är redan kopplade till PSU (sladdarna som är längst till höger)

Permalänk
Medlem

Ja de har jag koll på cjal. Men den som jag makerat 2är alltså också en pci-e-kontakt då?

Permalänk
Medlem

Vad kan jag se så ska PCI-e kontakterna anslutas till den högra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eris:

Ja de har jag koll på cjal. Men den som jag makerat 2är alltså också en pci-e-kontakt då?

Hur ser kontakten ut på PCIe kabelen, den del som ska in i nätaggregatet, 6 eller 8 stift?

Corsairs PCIe kablar brukar ha så att kontakten till nätagget är 6pins, sen går den ut och förgrenar sig till två st 6+2 PCIe kontakter.

Alltså bör den sitta i uttaget som du har markerat med 1..
Men har aldrig pysslat med just detta nätaggregat så är bara till 98% säker på det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hur ser kontakten ut på PCIe kabelen, den del som ska in i nätaggregatet, 6 eller 8 stift?

Den har 8 stift. Som den 2a från höger på denna bild http://img.hexus.net/v2/psu/Corsair/CX600M/CablesB.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eris:

Den har 8 stift. Som den 2a från höger på denna bild http://img.hexus.net/v2/psu/Corsair/CX600M/CablesB.jpg

OK nu ser man inte riktigt på bilden hur många stift det är just på den änden..
Kolla lite mer, och finns både 6 pins och 8 pins kablar från corsair beroende på vilket nätagg det är frågan om, dvs änden som ansluts i nätagget.

och om din har 8 pins så är det inget att grunna på, finns bara en kontakt i nätagget den passar till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

OK nu ser man inte riktigt på bilden hur många stift det är just på den änden..
Kolla lite mer, och finns både 6 pins och 8 pins kablar från corsair beroende på vilket nätagg det är frågan om, dvs änden som ansluts i nätagget.

och om din har 8 pins så är det inget att grunna på, finns bara en kontakt i nätagget den passar till.

Ja fanns bara en med, 8-pins med 7 metallpinnar i, en är korsad.

Kör på den o splittar den till grafikkortets 6 och 8pinnars