Permalänk
Medlem

i7 3770k @1.3V?

Tjena!

Verkar som att min i7 3770k får 1.3v just nu enligt hwmonitor även fast jag inte rört volten överhuvudtaget. Processorn körs i 4GHz just nu. Det enda jag rört i BIOS är multipliern.

Försöker hitta stock volten på google men verkar få massvis av olika svar, kan inte tänka mig att den ska vara så hög som 1.3?
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b86653.jpg

Värt att tillägga är att volten går upp till 1.306 så fort något händer på datorn. Är detta någon konstig autoinställning på mitt mobo?
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77E-ITX/
Där är mitt mobo, kör allting i ett "shuttle chassie". Datorn i sig är en taurus e-sport från inet, med GTX 680, 16GB ram och lite annat smått och gott.
http://www.inet.se/produkt/1517101/taurus-esport-gtx-780-2-sp... Fast den äldre versionen.

Provade även fixera min vcore till 1.15 i BIOS men det hjälper inte, den går fortfarande upp så högt som 1.3

Edit: Provade köra prime95 i 1-2min, resulterade i att processorn kom upp i ca 87c innan jag valde att slå av skiten.

Tacksam för svar!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk

1.3v bör vara lungt om ditt moderkort pallar och du klarar att kyla det. För 4 ghz är det onödigt högt dock. Kör manuell vcore och offset i bios. Misstänker att det är offset som fortfarande är i auto om vcore hoppar för dig.

Permalänk
Medlem

Antagligen då du har en lätt överklockning att du kör med nån autovariant för detta, i windows eller bios, skippa allt sånt och gör allt manuellt.

Troligen också därför det krånglar för dig med ej sänkt volt.

Sen rekommenderas en bättre kylare än stock om du vill klocka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse_379:

1.3v bör vara lungt om ditt moderkort pallar och du klarar att kyla det. För 4 ghz är det onödigt högt dock. Kör manuell vcore och offset i bios. Misstänker att det är offset som fortfarande är i auto om vcore hoppar för dig.

Eftersom jag sitter med stockkylare och ett chassie som precis rymmer ett ITX är det lite småsvårt att kyla det. Ska kolla upp dom där inställningarna!

Skrivet av ggustavsson:

Antagligen då du har en lätt överklockning att du kör med nån autovariant för detta, i windows eller bios, skippa allt sånt och gör allt manuellt.

Troligen också därför det krånglar för dig med ej sänkt volt.

Sen rekommenderas en bättre kylare än stock om du vill klocka.

Vill smeta in en bättre kylare, har massvis av plats uppåt men däremot kan jag inte ha någon bredare kylare än originalkylaren då det är lite lite plats på itx-mobot. något tips på kylare som kan passa?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Core volt eller boost kan vara på auto då höftar den säker lite offset tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Core volt eller boost kan vara på auto då höftar den säker lite offset tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Fattar inte riktigt det här, Vcore står nu på 1.16 för mig men VID, under voltages i hwmonitor (se bild i trådstart) så pendlar den mellan 0.996v-1.311v beroende på belastning. Har fixerat volten i BIOS nu och dragit upp multipliern till 42. Den verkar gå stabilt men blir ofantligt varm under prime95. spelande (bf4) så tuggar den på i runt 80c vilket tydligen ska vara lugnt då maxtempen är 105c innan den dör, så då har man ju en hel del att spela på.

Vad är skillnaden på vcore och VID?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Fattar inte riktigt det här, Vcore står nu på 1.16 för mig men VID, under voltages i hwmonitor (se bild i trådstart) så pendlar den mellan 0.996v-1.311v beroende på belastning. Har fixerat volten i BIOS nu och dragit upp multipliern till 42. Den verkar gå stabilt men blir ofantligt varm under prime95. spelande (bf4) så tuggar den på i runt 80c vilket tydligen ska vara lugnt då maxtempen är 105c innan den dör, så då har man ju en hel del att spela på.

Vad är skillnaden på vcore och VID?

Jag föreslår att du läser denna tråd "Den kompletta överklockningsguiden Sandy och Ivy Bridge". När du gjort det är du pro som alla andra här och behöver inte ställa fler (besvarade) frågor!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo