GPU1 går aldrig ner i idle clock längre

Permalänk
Medlem

GPU1 går aldrig ner i idle clock längre

Upptäckte idag att det ena av mina två GTX 670 (gpu1) inte klockar ner sig i idle. Den ligger på 45°C vs 30°C på gpu2. Power % ligger på konstant 42% och core clock hoppar mellan 780-980. Memory clock ligger på max. Usage ligger dock på 0-2%.

Gpu2 får nått ryck då och då och lägger sig på samma siffror i en sekund sedan går den ner i idle clock igen.

Har sökt runt lite och testat att stänga av hardware acceleration i chrome och flashplayer men till ingen nytta. Det är som att grafikkortet tror att något grafiktungt program är igång fast det inte är det. Började hända först idag och jag har inte gjort något särskilt förutom att installera MSI Afterburner. Avinstallerade det med en gång när jag såg höjningarna i temp. Ingen skillnad. Använder Precision X atm.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få då jag inte vill att grafikkortet ska jobba i onödan i idle!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Provade att koppla ur projektorn med win+p och då sänktes det till idle clock och temp.

Någon idé om varför den klockar upp när jag har två skärmar? Har aldrig varit ett problem förr då jag kört med projektorn inkopplad i över 1 år. Har aldrig gått över idle clock ens när jag tittar på film på projektorn. Jävligt skumt måste jag säga!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Nvidia (och även AMD har jag för mig) ökar klockfrekvenserna i idle beroende på hur många gånger 60Hz som kortet/korten måste driva. Har du en 60Hz går de i lägsta idle, två stycken ökar till nivå två, tre eller fler ökar till högsta nivån. 120Hz-skärm räknas som 2*60Hz och 144Hz kan ibland räknas som 3*60Hz.

Har du en 144/120Hz skärm och en projektor kommer kortet idla i läge tre.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Nvidia (och även AMD har jag för mig) ökar klockfrekvenserna i idle beroende på hur många gånger 60Hz som kortet/korten måste driva. Har du en 60Hz går de i lägsta idle, två stycken ökar till nivå två, tre eller fler ökar till högsta nivån. 120Hz-skärm räknas som 2*60Hz och 144Hz kan ibland räknas som 3*60Hz.

Har du en 144/120Hz skärm och en projektor kommer kortet idla i läge tre.

Jo har läst runt lite och förstått det nu. Tycker bara det är märkligt att det aldrig hänt mig förr. Är det verkligen standard? Har inte ens projektorn på utan endast inkopplad. Borde ju inte ta någon prestanda då kan man tycka? Och varför man skulle behöva fullt pådrag på kortet i desktop-miljö är ju rent ut sagt idiotiskt.

Tack ska testa detta. Väldigt konstigt att det inte finns en inbyggd sådan funktion i Nvidia-kontrollpanelen. Spelar ju aldrig på båda skärmarna samtidigt utan har projektorn endast för film. Borde dra väldigt lite extra resurser att endast visa desktop på skärm 2.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Jo har läst runt lite och förstått det nu. Tycker bara det är märkligt att det aldrig hänt mig förr. Är det verkligen standard? Har inte ens projektorn på utan endast inkopplad. Borde ju inte ta någon prestanda då kan man tycka? Och varför man skulle behöva fullt pådrag på kortet i desktop-miljö är ju rent ut sagt idiotiskt.

Mm, vet inte varför de gör så men det har varit så åtminstone sedan 400-generationen. Det märktes extra tydligt med den eftersom de gick så vansinnigt varma med högre klockfrekvenser även om de inte belastades.

Både DVI och HDMI detekteras så fort du har kabeln ikopplad, skärmen/projektorn i fråga behöver inte vara på för att det ska räknas som en ansluten enhet. Vet inte hur det är med VGA och displayport.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL