Lenovo köper IBM:s serververksamhet för 2,3 miljarder dollar

Permalänk
Medlem

Nästan samma summa som Google betalade för en vridknap på väggen som kan styra rumstemperaturen

Permalänk
Medlem

Som om kineserna inte avlyssnar någon.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Funderade lite snabbt. Skulle det verkligen bli flera lastbilar om det rörde sig om hundralappar?

Ca 15 miljarder kronor... blir 150 miljoner st. 100:- sedlar.
Varje sedel väger ca 0.84 gram...
Det blir ändå 126 ton sedlar. Så flera lastbilar - absolut ;).

Jäklar va mycke pengar det rör sig om.

I 100 USD sedlar blir det bara 20700 kg.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

En annan rolig sak, IBM äger ju 18,9 % av Lenovo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En annan rolig sak, IBM äger ju 18,9 % av Lenovo.

Nu lär de väl äga ännu mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

På sätt och vis lite ironiskt, om IBM säljer sämre pga NSA-samarbete, och istället tar Lenovo över som är kinesiskt. Aska -> eld?

Håller med, det var det jag reagerade mest på faktiskt
"Intresset för amerikansk IT-utrustning minskar sedan det framkommit att åtskilliga IT-jättar, inklusive IBM, samarbetar med spionorganisationen NSA"

Allmänhetens förtroende för kinesisk IT-utrustning är ju liksom skyhögt - Lenovo skulle aldrig samarbeta med kinesiska myndigheter...... NOT!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Inaktiv

Äh, vem behöver skrotiga servrar när man kan leka med atomer?
http://www.youtube.com/watch?v=oSCX78-8-q0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Håller med, det var det jag reagerade mest på faktiskt
"Intresset för amerikansk IT-utrustning minskar sedan det framkommit att åtskilliga IT-jättar, inklusive IBM, samarbetar med spionorganisationen NSA"

Allmänhetens förtroende för kinesisk IT-utrustning är ju liksom skyhögt - Lenovo skulle aldrig samarbeta med kinesiska myndigheter...... NOT!

Lenovo bygger in bakdörrar ja, allmänt kännt och redan publiserat, verkar dock som att denna bakdörr är enkel att blockera bort då det är hårdvarubaserat.
Du och jag använder dagligen är mjukvara "Made in USA" det är hundratals dörrar på alla nivåer..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

"Av detta betalas 2,07 miljarder dollar kontant..."
Får bara en bild av hur det kommer lastbilar körandes med kontanter.

Haha ja, det krävs nog tom med några tåg för att frakta allt det. stackars jävel som måste kontrollräkna så pengarna stämmer, tar väl runt 125-150 år att räkna till 1 miljard.
Men men det skapar ju jobbtillfällen så det är ju bra

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Haha ja, det krävs nog tom med några tåg för att frakta allt det. stackars jävel som måste kontrollräkna så pengarna stämmer, tar väl runt 125-150 år att räkna till 1 miljard.
Men men det skapar ju jobbtillfällen så det är ju bra

1 jobb skapar det, i 150år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Vad gör egentligen IBM? Är det någon som vet nu när de inte har servrar? Det är bland de största företagen inom IT i världen och har en halv miljon anställda men ingen vet vad dom sysslar med och pengar det tjänar dom! En riktig bedrift!

X-series intäkten för fjärde kvartalet 2013 var 4,5 miljarder SEK, vilket är 16% av HW divisionen.
Att de inte gör servers längre är helt fel: 37% är Z "stordator", 31% Power, 13% storage samt 33% elektronik OEM i samma division.
Totala IBMs intäkt var 180 miljarder SEK i Q4, dvs det man har sålt är ett par %.

Källa: http://www.ibm.com/investor/attachments/events/4Q13%20Charts....

Detta är bland det mest spännande som utvecklas nu. Watson "Jeopardy datorn" inom sjukvården... Börjar ca 28 min in. IBMs VD inleder.
http://www.youtube.com/watch?v=654xqu7MWzs&feature=youtu.be

Jeopardy: http://www.youtube.com/watch?v=u7G4LKHn8DM

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

"Av detta betalas 2,07 miljarder dollar kontant..."
Får bara en bild av hur det kommer lastbilar körandes med kontanter.

Cash is king!

10721a;14320678]DOCK är jag rätt säker på att dom gör en rak överföring digitalt via bank... DOCK hade det varit mäktigt om det skett som du fantiserar om :)[/QUOTE]

Fast det står ju faktiskt kontanter i artikeln, vilket betyder just fysiska pengar. Jag kan förstå om du är källkritisk till det eftersom vi lever i Sverige där vi typ de senaste 10 åren bojkottat kontanter så mycket som möjligt och numera kan klara sig helt utan det.

Men i Kina är det inte likadant och de har förmodligen en helt annan syn på kontanter än vi och använder det ofta även vid större summor. Så jag tror nog det faktiskt stämmer när det också står så i artikeln. Men men.. det är i alla fall vad jag tror.

Skrivet av Söderbäck:

Funderade lite snabbt. Skulle det verkligen bli flera lastbilar om det rörde sig om hundralappar?

Ca 15 miljarder kronor... blir 150 miljoner st. 100:- sedlar.
Varje sedel väger ca 0.84 gram...
Det blir ändå 126 ton sedlar. Så flera lastbilar - absolut ;).

Jäklar va mycke pengar det rör sig om.

Sorry to break it to you.. men jag kan säga att med största sannolikhet kommer inte dessa kontanter bestå utav 100 kr sedlar, utan den högsta dollar sedeln som är 100 dollar. ^^

Men om vi då utgår från att en 100 dollar sedel och en 100kr sedel väger lika mycket behöver vi bara halvera din summa med 6,4 vilket blir 19,6 ton istället. Dock är det ju fortfarande rätt tungt så.

Skrivet av fizzdan:

Nu lär de väl äga ännu mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, även om företaget växer ökar inte procenten. Eller du menade kanske värdet för varje procent?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Tyckte att summan lät för låg, men rubriken var som ofta för mig mycket missvisande. Försäljningen handlar enbart om divisionen som tillverkar och saluför "x86-baserade servrar" Så det verkar med andra ord som majoriteten av IBM's serververksamhet stannar innom företaget? (POWER)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Läste jag verkligen rätt? Kontanter? Krävs många madrasser för att gömma undan dem pengarna

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

"Med kontant betalning avses att betalningen sker samtidigt som varan eller tjänsten levereras. I utvidgad betydelse innebär det att betalningen inte behöver ske sker just med sedlar och mynt, utan kan också handla om en betalning med check eller en penningöverföring från köparens till säljarens bankkonto som görs samtidigt med leveransen. I denna utvidgade betydelse är kontant betalning att se som motsatsen till kreditbetalning."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontanter

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vikham:

Fast det står ju faktiskt kontanter i artikeln, vilket betyder just fysiska pengar. Jag kan förstå om du är källkritisk till det eftersom vi lever i Sverige där vi typ de senaste 10 åren bojkottat kontanter så mycket som möjligt och numera kan klara sig helt utan det.

Men i Kina är det inte likadant och de har förmodligen en helt annan syn på kontanter än vi och använder det ofta även vid större summor. Så jag tror nog det faktiskt stämmer när det också står så i artikeln. Men men.. det är i alla fall vad jag tror.

Njaa. Det där med att de faktiskt skulle köra lastbilar med pengar vid sådana köp hör mer hemma i kalle anka och hongkongactionrullar.

Angående ordvalet kontanter så måste det inte innebära mynt och sedlar. Köper du hus eller en bil exempelvis så krävs oftast en kontantinsats men det innebär inte att man måste betala med sedlar utan att man inte får låna hela samman för köpet :). En del av priset måste däremot komma från egen ficka men demna betslas ofta med hjälp av en banköverföring trots namnet kontantinsats.
I artikeln har ordet kontant använts för att särskilja betalningsmedlet "pengar" (som låter lite barnsligt och då passar ordet kontanter bättre) från det andra betalningsmedlet som var i form av aktier.

Skrivet av vikham:

Sorry to break it to you.. men jag kan säga att med största sannolikhet kommer inte dessa kontanter bestå utav 100 kr sedlar, utan den högsta dollar sedeln som är 100 dollar. ^^

Jag har aldrig påstått att det faktiskt kommer flyttas några sedlar. Varken svenska eller någon annan valör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

"Av detta betalas 2,07 miljarder dollar kontant..."
Får bara en bild av hur det kommer lastbilar körandes med kontanter.

Skulle inte vilja vara de banker som pungade ut de kontanterna. Finns ingen säkerhet i världen som skulle ta på sig ett sådant jobb frivilligt.

Skrivet av 010721:

DOCK är jag rätt säker på att dom gör en rak överföring digitalt via bank... DOCK hade det varit mäktigt om det skett som du fantiserar om

Men är det verkligen kontant? För när jag tänker kontant så är det sedlar och mynt. Inte överföring från en bank till en annan elektroniskt.

Skrivet av Elghinnarisa:

Dom kan ju alltid betala i mynt för att vara lite extra dryga.

En-centare. Det är alltså ungefär tvåhundra miljarder mynt. Bara fram med sopsäckarna pojkar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Cash is king!

Fast det står ju faktiskt kontanter i artikeln, vilket betyder just fysiska pengar. Jag kan förstå om du är källkritisk till det eftersom vi lever i Sverige där vi typ de senaste 10 åren bojkottat kontanter så mycket som möjligt och numera kan klara sig helt utan det.

Men i Kina är det inte likadant och de har förmodligen en helt annan syn på kontanter än vi och använder det ofta även vid större summor. Så jag tror nog det faktiskt stämmer när det också står så i artikeln. Men men.. det är i alla fall vad jag tror.

Sorry to break it to you.. men jag kan säga att med största sannolikhet kommer inte dessa kontanter bestå utav 100 kr sedlar, utan den högsta dollar sedeln som är 100 dollar. ^^

Men om vi då utgår från att en 100 dollar sedel och en 100kr sedel väger lika mycket behöver vi bara halvera din summa med 6,4 vilket blir 19,6 ton istället. Dock är det ju fortfarande rätt tungt så.

Nja, även om företaget växer ökar inte procenten. Eller du menade kanske värdet för varje procent?

Dom fick ju betalt med Lenovo-aktier till största delen ... Nu vet jag inte hur många Lenovo-aktier det finns, och hur mycket dom var värda vid affären, men 10-12 miljarder måste påverkat, helt klart....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

"Av detta betalas 2,07 miljarder dollar kontant..."
Får bara en bild av hur det kommer lastbilar körandes med kontanter.

Händer nog bara i Kalle Anka
var med på grossist butik och handlade.. jaha ni är inte medlemmar.. då blir det kontant betalning.
var typ 6000kr blev lite ställd och tänkte.. har vi såå mycket kontanter mellan oss.. var två stycken.. men var ju givetvis bara att använda kort

Permalänk

Tragiskt. Sluta sälja ut allt till Kina ffs.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Det gör de inte heller, bara x86delen. De håller fortfarande på med stordatorer och andra med exotiska grejer än vanliga x86.

Precis, Jag skulle gissa att en del av pengarna går hit: http://www.open-power.org/. De ser ut att ha processorn:
http://en.wikipedia.org/wiki/POWER8 (<-- VARNING! HårdvaruPORR)

och har förberett med p8patchar till linuxkärnan, till gnus toolchain (gcc o binutils) och kvm. Ser ut som de gör sig redo för all-in!

Permalänk
Medlem

10721a;14320678]DOCK är jag rätt säker på att dom gör en rak överföring digitalt via bank... DOCK hade det varit mäktigt om det skett som du fantiserar om :)[/QUOTE]

De använder antagligen swish som vi flesta andra.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Kommer ju bra till nytta med tekniken bakom samarbetet med NSA.

Nu ändrar man bara lite så att det passar de kinesiska myndigheternas gränssnitt istället (finns redan bakdörrar i firmware på alla Lenovo-PC och ThinkPads som kan aktiveras fjärr av Lenovo/Kina för att tappa en användare på information).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

1 jobb skapar det, i 150år

2 jobb @ 150 år om man räknar i USD eller 13 jobb som räcker i 150 år om man räknar i SEK. ju sämre valuta desto mer jobb skapar det

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG