Alcatel-Lucent och British Telecom slår näthastighetsrekord

Permalänk
Medlem

"Hastighetsrekordet på 1,4 Tbps liknas vid att skicka 44 okomprimerade HD-filmer i sekunden."
Hur menar de då? Att streama 44-filer möjligen men inte skickar de några 44st filmer i sekunden inte med tanke på att en enda fil (oftast filsekvens - DPX) blir i runda slängar (beror ju på färgrymd/djup och länge på filmen, fps etc) 1 terabyte d.v.s. det tar 6sec att överföra en film. Samma slags DPX-sekvens tar ca 225MB i sekunden vilket x 44 blir ca 10GB d.v.s. ca 80gigabit i sekunden så lite lågt, man kunde streama fler. Konstig siffra och liknelse, varifrån kommer den?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

"Hastighetsrekordet på 1,4 Tbps liknas vid att skicka 44 okomprimerade HD-filmer i sekunden."
Hur menar de då? Att streama 44-filer möjligen men inte skickar de några 44st filmer i sekunden inte med tanke på att en enda fil (oftast filsekvens - DPX) blir i runda slängar (beror ju på färgrymd/djup och länge på filmen, fps etc) 1 terabyte d.v.s. det tar 6sec att överföra en film. Samma slags DPX-sekvens tar ca 225MB i sekunden vilket x 44 blir ca 10GB d.v.s. ca 80gigabit i sekunden så lite lågt, man kunde streama fler. Konstig siffra och liknelse, varifrån kommer den?

Förstod inte ett smack av vad du skrev om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det har jag aldrig hävdat, det var en hypotetisk tanke.

Fair enough Dock trevligt med kanske lite bättre tryck från datacenter osv. med bättre flås i backbone.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

"Hastighetsrekordet på 1,4 Tbps liknas vid att skicka 44 okomprimerade HD-filmer i sekunden."
Hur menar de då? Att streama 44-filer möjligen men inte skickar de några 44st filmer i sekunden inte med tanke på att en enda fil (oftast filsekvens - DPX) blir i runda slängar (beror ju på färgrymd/djup och länge på filmen, fps etc) 1 terabyte d.v.s. det tar 6sec att överföra en film. Samma slags DPX-sekvens tar ca 225MB i sekunden vilket x 44 blir ca 10GB d.v.s. ca 80gigabit i sekunden så lite lågt, man kunde streama fler. Konstig siffra och liknelse, varifrån kommer den?

Skulle tro att de räknar på blu-ray filmer...

Vad är det egentligen de får hastigheten på? Är det i en enda fiber eller i en kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Förstod inte ett smack av vad du skrev om jag ska vara ärlig.

Vad är det som är svårt att förstå.

Skillnaden mellan byte och bit?
Eller att en långfilm i okomprimerad 1920x1080 24p (även kallat full HD) hamnar på runt 1terabyte, men det kan variera beroende på hur lång filmen är och vilket okomprimerat format som använts samt vad för färgdjup det är etc.

Ekel matte gör att detta inte stämmer.

Skrivet av Pellepelikan:

Skulle tro att de räknar på blu-ray filmer...
Skickades från m.sweclockers.com

Blu-ray är extremt hårt komprimerade i long gop format (mpeg-2 ell -4).

Hmm fortfarande så undrar jag vad de menar.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

Lustigt med tanke på att BTs bästa bredband är 72mpbs och deras vanliga är 16mbps. Deras 36mbps bredband finns dessutom inte ens tillgängligt i stora delar av en städer som London. Mitt internet 2006 i Sverige var bättre än det skitet man får här borta

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Jo jag börjar också tycka det om mina 6,8Mbit/s som jag får ut Känns lite fel när man behöver koppla in mobilen för tethering om man ska tanka ner något större.

Jag förstår dig, sitter så långt från routern att det ibland dimper ner till 500 Kbps osv. Hotspotar om jag ska spela

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gerthoi:

Vad är det som är svårt att förstå.

Skillnaden mellan byte och bit?
Eller att en långfilm i okomprimerad 1920x1080 24p (även kallat full HD) hamnar på runt 1terabyte, men det kan variera beroende på hur lång filmen är och vilket okomprimerat format som använts samt vad för färgdjup det är etc.

Ekel matte gör att detta inte stämmer.

Blu-ray är extremt hårt komprimerade i long gop format (mpeg-2 ell -4).

Hmm fortfarande så undrar jag vad de menar.

Fast ingen distribuerar väl någonsin film i råformat? Den högsta rimliga bitraten jag hittar är digital biofilm som ligger på 250 Mb/s. Det betyder att vi landar på ca 225 GB för en film på 2 timmar. Högre än så kommer inte distribueras. Däremot ser jag inte riktigt heller var de får 44 filmer per sekund från heller. 1,4 Tbit/s blir 175 GB/s vilket blir 7 eller 3,5 Blurayfilmer per sekund. Räknar man bakvägen så får man fram att varje film behöver vara ca 4 GB för att man ska komma upp i 44 filmer per sekund. Det råkar ju sammanfalla med storleken som många vanliga rippar ligger på. Det är dock rätt hårt komprimerat men frågan är hur det står sig mot digitala TV-sändningar? Har för mig att Telia reserverar 12 Mbit/s för sina sändningar men kan minnas fel. I så fall landar vi på mer imponerande 100 000 simultana HD-filmer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Vad är det som är svårt att förstå.

Skillnaden mellan byte och bit?
Eller att en långfilm i okomprimerad 1920x1080 24p (även kallat full HD) hamnar på runt 1terabyte, men det kan variera beroende på hur lång filmen är och vilket okomprimerat format som använts samt vad för färgdjup det är etc.

Ekel matte gör att detta inte stämmer.

Blu-ray är extremt hårt komprimerade i long gop format (mpeg-2 ell -4).

Hmm fortfarande så undrar jag vad de menar.

Hade jag bara tagit de tre sekunder det tar att räkna ut 44*50 GB(typ en blu-ray) hade jag ju snabbt insett att det blev närmare 2TB och alltså ganska för stor siffra (och jag kan även skillnaden på bit och byte).

Så ja, undrar vad de räknar på för filmer. Okomprimerade klipp från vine kanske?;-)

Nej men seriöst kanske det är iTunes filmer de räknat på, ligger inte de runt 4 GB styck? (De är ju dock ganska hårt komprimerade)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast ingen distribuerar väl någonsin film i råformat? Den högsta rimliga bitraten jag hittar är digital biofilm som ligger på 250 Mb/s. Det betyder att vi landar på ca 225 GB för en film på 2 timmar. Högre än så kommer inte distribueras. Däremot ser jag inte riktigt heller var de får 44 filmer per sekund från heller. 1,4 Tbit/s blir 175 GB/s vilket blir 7 eller 3,5 Blurayfilmer per sekund. Räknar man bakvägen så får man fram att varje film behöver vara ca 4 GB för att man ska komma upp i 44 filmer per sekund. Det råkar ju sammanfalla med storleken som många vanliga rippar ligger på. Det är dock rätt hårt komprimerat men frågan är hur det står sig mot digitala TV-sändningar? Har för mig att Telia reserverar 12 Mbit/s för sina sändningar men kan minnas fel. I så fall landar vi på mer imponerande 100 000 simultana HD-filmer.

Blir det inte råformat per automatik/definition om det är okomprimerat? Eller är det mer komplicerat än så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pellepelikan:

Blir det inte råformat per automatik/definition om det är okomprimerat? Eller är det mer komplicerat än så?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja man brukar bara prata om råformat om det kommer direkt från källan. En FLAC-fil som rippats från en Audio-DVD kan innehålla samma data som användes i inspelningen men kallas ändå inte råformat. Sen kan man rent tekniskt sett komprimera även råformat. Jag kan till exempel fotografera i råformat och komprimerat råformat med min kamera. I senare versioner kan man välja mellan lossless och lossy i kameran men jag har bara lossy. Dock klassas det fortfarande som råformat. Så råformat handlar mer om att det kommer direkt från källan, i det här fallet en filmkamera, än hur komprimerat det är men rent generellt är det okomprimerat eller har väldigt lite komprimering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Rent spontant nänns det ju som att packetlossen lär bli högre om de smalar av kanalerna, Men i labbmiljö funkar det säkert klockrent!
Tror dock inte slutkund kan beställa i närheten av dessa hastigheter, majoriteten av switcharna i sverige(i lhg husen dvs) är ju som på 100mbit så det krävs ordentliga uppgraderingar innan, även om de kanske inte måste gräva upp kabeln, men men.

I labbmiljö funkar ju det mesta optimalt.

Skrivet av Selmalagerlöf:

dom hade tagit din lever, själ + din förstfödde son för 1 Tb/s

De hade krävt alla förstfödda barn i Egypten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Okomprimerat är okomprimerat och skriver man okomprimerat så går det inte att missuppfatta. Vad som visas hemma, på Bio eller kommer från kameran spelar ingen roll. De flesta kameror levererar bildsekvensen med någon slags kompression (jag vet knappt en enda kamera i den här världen som inte använder kompression, tror A-Cam är ett undantag t.ex.). En RED spottar ur sig sina RED-RAW (r3d) –filer med kompression (om än förhållandevis lite), så alltså, komprimerade raw-filer. Black Magic Cinema Camera däremot kan spotta ur sig vad de kallar okomprimerad video som DNG-filer (vilket dock är lite komprimerat men lossless – tänk en zip-fil), eller ProRes om man så vill; som är komprimerat men även det förhållandevis lite. I fallet DNG så kanske man kan diskutera om man skall kalla det komprimerat eller ej, men faktum kvarstår att det är komprimerat.
Blu-ray däremot lagrar video (om man skall följa standarderna) som en long gop sekvens d.v.s. mpeg2 eller mpeg4 i h264. Mpeg och long gop format är extremt hårt komprimerat även om man drar upp bit-raten. En DPX sekvens är ett vanligt okomprimerat leveransformat av film till t.ex. bio distribution eller lagring etc. Även t.ex. QuickTime mov kan exporteras som okomprimerat (none) eller okomprimerat men med färg-subsampling (t.ex: 4:2:2) vilket är en slags kompression det med, fast då är det också lite vagt vad som avses med kompression så det hade jag låtit passera.

Alltså, det spelar ingen roll vad kameror spottar ur sig eller vad som används i olika format. HD är antingen 1280x720 eller mest troligen 1920x1080 och skriver man därtill okomprimerat så snackar man filer utan kompression eller med extremt obetydlig eller vag kompression, och det oberoende av om det är raw-filer, eller om det är 8-bits eller 12-bits färgdjup, etc. Man snackar absolut inte om H.264 eller liknande. Okomprimerat helt enkelt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Med den hastigheten så fyller jag mina diskar på ca två sekunder. Ganska imponerande att de har lyckats med detta, får hoppas att detta pressar ner priserna på nuvarande hastigheter och gör alla hastigheter under 100/100 föråldrade. Vore rätt nice om man kunde erbjudas 100/100 för under en hundralapp och för under tusenlappen denna hastighet. Lite av en dröm kanske

Skrivet av Imaculent:

Filtrera bort alla porrsidor så klarar man sig väl med en NAS med fyra hårddiskplatser. I alla fall när 6 TB diskarna kommer...

Att nätet består av majoriteten av porr är en myt, däremot består det majoriteten av spam!

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Med tanke på att 1 Gb/s kostar runt 1000 kr/månad idag, så vågar jag inte ens tänka på vad våra kära leverantörer hade tagit för 1 Tb/s!

Får 1gbits för 600kr i månaden, med tv och ip telefoni.
Betalar 122kr för 100/100 räcker åt mig dock,

Visa signatur
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag har läst om såna här experiment en gång var tredje månad känns det som. Bra det går framåt ju.

Skrivet av danedi:

UK har bland the sämsta näthastigheterna överlag i hela västvärlden och det är dyrt att bygga helt nytt, det kan vara väl behövligt att uppgradera det befintliga nätet i ett land så som UK som står ekonomiskt på ruinens (relativt till liknande länder) brant varvid en enda ny störreaktig kris kan stjälpa hela den ekonomiska skutan.

Va? Grekland o andra sydeuropeiska länder är på ruinens brant men England?? Sen när hamnade DE på obestånd?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Undrar vilken sorts pr0n dom valde att skicka?

Permalänk
Medlem

Har alla missat att de skrev " 44 okomprimerade HD-filmer i sekunden"? HD är 1280x720, ni snackar ju om Full HD, vilket är något annat.

Och med okomprimerat så menar de antagligen inte helt okomprimerat, då det som någon sa är nästan helt omöjligt. Antagligen menar de den typen av okomprimerat som man får om man köper filmen på Blue-Ray. Den komprimeringen de jämför med är nog om du streamar filmen från valfri tjänst, då dessa är väldigt komprimerade.

Med en bandbredd på (1.4 Tb/s) 179GB/s och 44 filmer betyder en film på ca 4GB.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Har alla missat att de skrev " 44 okomprimerade HD-filmer i sekunden"? HD är 1280x720, ni snackar ju om Full HD, vilket är något annat.

Och med okomprimerat så menar de antagligen inte helt okomprimerat, då det som någon sa är nästan helt omöjligt. Antagligen menar de den typen av okomprimerat som man får om man köper filmen på Blue-Ray. Den komprimeringen de jämför med är nog om du streamar filmen från valfri tjänst, då dessa är väldigt komprimerade.

Nej, HD är antingen 1280x720 eller 1920x1080, antingen eller. Full HD är bara ett skitbegrepp som blivit populärt av TV-tillverkare typ.

Det kan mycket väl vara så de menar men det spelar ingen roll, okomprimerat är okomprimerat och en Blu-Ray med video är extremt hårt komprimerad med en lossy och long gol komprimering, skit samma om det finns värre varianter, faktum kvarstår.
Skulle ni/du säga att en mp3 fil inte är komprimerad heller då, eller bättre en aac på typ 128megabit/sek?
Jag jobbar dagligen med okomprimerad video eller video med väldigt låg kompression by the way, så förstår inte var i det omöjliga ligger.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Full HD är bara ett skitbegrepp som blivit populärt av TV-tillverkare typ.

Till skillnad från HD, som funnits sedan tidernas begynnelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Nej, HD är antingen 1280x720 eller 1920x1080, antingen eller. Full HD är bara ett skitbegrepp som blivit populärt av TV-tillverkare typ.

Fel där också, jag kan hålla med om att HD inte är så specifikt, men HD är inte "antingen 1280x720 eller 1920x1080". HD är ALLA upplösningar över 720p. Dvs 1440p, 4K och 8K är också bara HD

Dock brukar HD användas för att beskriva 720p och Full HD för 1080p, UHD för 4K. En skärmtillverkare skulle aldrig marknadsföra sin 4K TV, som en HD-Tv...

Man använder det utrycket som ger bäst publicitet gentemot vad produkten ger, därför skrivs bredbandshastigheter i Mb och inte MB, hårdiskar i Gb och inte GB, och 3840x2160 säljs inte som HD.

Därför antar jag att de med HD menar 720p, inte 1080p. Hade de varit snack om 1080p, hade de antingen skrivit just det, eller Full-HD. Det ser bättre ut.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Detta är ett steg i rätt riktning om det går att applicera på befintlig infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och kör internet via en satans kopparkabel! Jäkla u-land!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fltoig:

Fel där också, jag kan hålla med om att HD inte är så specifikt, men HD är inte "antingen 1280x720 eller 1920x1080". HD är ALLA upplösningar över 720p. Dvs 1440p, 4K och 8K är också bara HD

Dock brukar HD användas för att beskriva 720p och Full HD för 1080p, UHD för 4K. En skärmtillverkare skulle aldrig marknadsföra sin 4K TV, som en HD-Tv...

Man använder det utrycket som ger bäst publicitet gentemot vad produkten ger, därför skrivs bredbandshastigheter i Mb och inte MB, hårdiskar i Gb och inte GB, och 3840x2160 säljs inte som HD.

Därför antar jag att de med HD menar 720p, inte 1080p. Hade de varit snack om 1080p, hade de antingen skrivit just det, eller Full-HD. Det ser bättre ut.

Nja, HD brukar betyda standarderna för HDTV, det vill säga 1080p, 1080i eller 720p. Högre upplösningar ligger numera under UHD där den mest relevanta för tillfället är 2160p. Full HD är inte definierat alls däremot HD Ready definierat. Något som är markerat HD ready behöver kunna ta emot en HDTV-signal men det räcker med en upplösning på 1280x720. HD Ready 1080p måste däremot ha 1920x1080.

Sen håller jag inte alls med om din analys av bredband. Nätverk mäts traditionellt i bit och inte byte. Titta till exempel på de vanliga ethernet-standarderna så är de 10, 100 och 1000 Mb/s och inte 1,25, 12,5 respektive 125 MB/s. Samma häller trådlöst. Det hänger kvar sedan internets barndom. Man hade 56 kbit-modem och inte 7 kbyte. Kan du ge ett exempel på nätverksrelaterad utrustning som använder sig av byte? Att byta nu vore mer förvirrande än till någon större nytta. De flesta har ändå ingen aning om skillnaden och bryr sig inte.

Skriver man HD brukar man generellt mena 1920x1080.

Det är för övrigt av den här anledningen som jag ogillar generella beteckningar på saker. Vore trevligare om alla skrev vad de menade istället för att gömma det bakom tvetydiga förkortningar. Av samma anledning är jag stark motståndare till att 4K används så ofta när de menar 4K UHD eller 3840x2160.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Får 1gbits för 600kr i månaden, med tv och ip telefoni.
Betalar 122kr för 100/100 räcker åt mig dock,

Öppen fiber är så klart billigare, men de större aktörerna på marknaden tar ut hutlösa priser för den hastigheten och det var dessa jag pratade om.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Va? Du får gärna utveckla det där lite.

Det jag menar är att det nog går i 1.4tb när man för över från en server till en annnan, över en bit dedikerad fiber. När all trafik ska gå över samma teknik kommer inte alla "linor'" ligga på 1.4tb /st. Dels ska hårdvaran i båda ändar hänga med, dels måste det alltid dubbelkollas att 0 verkligen är 0 och 1 verkligen är 1. osv.

Det var först förra året eller förförra dom va ute o skruva upp Gbit switchar i mitt hyreshus, i många andra är det 100mbit i källarn, och max 100 innanför dörrn, kolla gärna med er hyresvärd.

Edit: Hos mig kostar Gbit 750:-, BARA I NÄTAVGIFT.... betydligt humanare med 250:- nätavgift för 100Mbit + 99 för abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Till skillnad från HD, som funnits sedan tidernas begynnelse.

Nej absolut inte men det uttrycket har funnits bra mycket längre och är i grunden inget försäljningsbegrepp riktat mot konsumenter.

Rättelse dock kom jag på, upplösningarna 960x720 och 1440x1080 hör också till den ursprungliga HD-standarden. Därtill vill jag tydliggöra att jag gjorde ett antagande när jag förutsatte att de menade 1920x1080 vilket jag även var tydlig med. Varför, jo för att det rörde sig om film och inte om TV/video och då används inte 720 upplösningen då den endast är anpassad för 50 eller ca 60 fps. Film är traditionellt 24, 25 eller möjligen 30 fps. Att det ser annorlunda ut med olika datortjänster hör inte hit, Vimeo och tpb sätter inte standarden i det här fallet.

Hur som, tom en okomprimerad SD-film tar mer plats än 4gb och passar inte heller in i deras konstiga beräkning.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

http://www.hdtvfaq.org/hd-ready.html
Behöver bara vara 720p för att få bära HD Ready loggan behöver inte vara 1280x720

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja, HD brukar betyda standarderna för HDTV, det vill säga 1080p, 1080i eller 720p. Högre upplösningar ligger numera under UHD där den mest relevanta för tillfället är 2160p. Full HD är inte definierat alls däremot HD Ready definierat. Något som är markerat HD ready behöver kunna ta emot en HDTV-signal men det räcker med en upplösning på 1280x720. HD Ready 1080p måste däremot ha 1920x1080.

Sen håller jag inte alls med om din analys av bredband. Nätverk mäts traditionellt i bit och inte byte. Titta till exempel på de vanliga ethernet-standarderna så är de 10, 100 och 1000 Mb/s och inte 1,25, 12,5 respektive 125 MB/s. Samma häller trådlöst. Det hänger kvar sedan internets barndom. Man hade 56 kbit-modem och inte 7 kbyte. Kan du ge ett exempel på nätverksrelaterad utrustning som använder sig av byte? Att byta nu vore mer förvirrande än till någon större nytta. De flesta har ändå ingen aning om skillnaden och bryr sig inte.

Skriver man HD brukar man generellt mena 1920x1080.

Det är för övrigt av den här anledningen som jag ogillar generella beteckningar på saker. Vore trevligare om alla skrev vad de menade istället för att gömma det bakom tvetydiga förkortningar. Av samma anledning är jag stark motståndare till att 4K används så ofta när de menar 4K UHD eller 3840x2160.

Jo, det kanske "brukar" betyda 1080p, 1080i eller 720p. Men bara för att det "brukar" kallas det, så är det inte vad defenitionen för HD är. Begräppet HD är relativt gammalt och de hade nog inte tänkt ut några ramvillkor när begreppet uppfanns. Utan HD betyder bara, hög upplösning, och innefattar all media som består av minst 720 horisontella pixel-rader/linjer. Därmed är även 4K "endast" HD-upplösning, även om det (som jag sa innan) alldrig framställs så, pga marknadsföring och publicitet. UHD är bara en "kategori" inom HD (vilket jag kan hålla med om att Full-HD också är)

Skrev förra posten under en lektion, kanske inte blev så tydligt. Det jag menade var att allt nätverk använder sig av bit. b = bit, B = byte. (Mb =Megabit, MB = Megabyte). Och ditt argument låter ändå rimligt, att "bit" det bara är en rest från nätverkens barndom.

Hos tillverkare och butiker är HD absolut inte 1080p. Det låter mycket mer "Top-notch" och positivt att TV:n/skärmen har Full-HD än HD.

Det sista håller jag dock med dig om totalt! Fy vad mycket bättre om de riktiga betäckningarna användes jämt, inga missförstånd.

Skrivet av Gerthoi:

Rättelse dock kom jag på, upplösningarna 960x720 och 1440x1080 hör också till den ursprungliga HD-standarden. Därtill vill jag tydliggöra att jag gjorde ett antagande när jag förutsatte att de menade 1920x1080 vilket jag även var tydlig med. Varför, jo för att det rörde sig om film och inte om TV/video och då används inte 720 upplösningen då den endast är anpassad för 50 eller ca 60 fps. Film är traditionellt 24, 25 eller möjligen 30 fps. Att det ser annorlunda ut med olika datortjänster hör inte hit, Vimeo och tpb sätter inte standarden i det här fallet.

Hur som, tom en okomprimerad SD-film tar mer plats än 4gb och passar inte heller in i deras konstiga beräkning.

Varför måste ni ta "44 okomprimerade HD-filmer" så extremt ordagrant? Kan ni inte försöka förstå vad de troligtvis menade med det? Att de skulle mena HELT okomprimerade filmer är ju ganska orimligt, det är väldigt få personer som har hanterat en okomprimerad film vilket betyder att knappt någon inser vilken enorm massa GB den tar. Vad skulle vara vitsen att jämföra med något som ingen kan relatera till?

"NEWS:

En man blev slagen i huvudet lika många gånger, som kottar en ekorre kan äta på 35 minuter!"

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

i fall vi får see bätre peering mellan isper i stället för att att det blir så kallad transit trafik (isperer betalar för transit trafik) så kanske vi kan få sådana fina hastigheter .... men jösses ... en bra mekansik disk kan kanske nå 100mb/s sekvensiel skrivning gissar på att ssd är den enda som funkar då ...