Permalänk

Orolig! Byggt 2 egna datorer!

Hej! Måste bara få lätta lite på hjärtat och se om någon känner igen sig! Jag brukade alltid köpa färdigbyggda datorer förr i tiden, att bygga min egen var aldrig ett alternativ! Men nu i mina äldre dagar och stort växande intresse för datorbygge så bestämde jag mig för att bytta min egen dator. Efter många, många timmars läsande och youtube-guide tittande vad det äntligen dags att bygga ihop burken!

Allt gick relativt bra, även ifall det tog många timmar. Jag vad väldigt försiktig och noggran. Datorn startade och allt flöt på! Fick underbar FPS och kände mig stolt. Strax därefter så ville min flickvän uppgradera sin gamla dator och jag gjorde givetvis den tjänsten, allt gick ännu bättre än mitt datorbygge och hon fick utmärkt FPS hon också!

MEN, sen kommer det stora problemet. Jag är riktigt orolig att jag har gjort minsta lilla fel! Varje ljud jag hör i rummet, ett knäppande ljud eller liknande får mig orolig och jag kollar in i chassit, luktar och ser så att ingenting luktar skumt, kollar i mina mätprogram så att temperaturerna är bra och så vidare! Denna oro kände jag aldrig för "fabriksbyggda datorer"...

Jag gjorde några misstag som jag sedan rättade till vid första bygget:

1: Min 3-pins fläkt var kopplad fel, den var inte igång på ett par dagar (!). Tydligen skulle den första "pinnen" till vänster vara tom (då det var en 4-pin på mobo) jag såg helt enkelt inte detta då fläkten snurrar snabbt så ser det ut som att den inte "finns". Detta ledde till knäppande ljud i chassit! Men det löste sig till slut!

2: Mitt grafikkort hade sk. Screen flickering! Skärmen "hoppade" en snabb sekund när man kollade youtube eller spelade spel i 2d och liknande. Detta löste jag efter många om och men genom att "flasha mitt vBIOS". Efter att ha tjatat lite på gubbarna på Sapphire fick jag en utförlig guide i hur detta går till. Detta var inte mitt fel men jag blev sjukt orolig!

3: Stockkylaren på min flickväns dator monterades på fel håll! (inte uppochner utan roterad 180 grader fel) detta ledde till att kylaren inte klickar när den fastnar, den sitter tight och är inte lös på något sätt alls! Har planer på att åtgärda detta men har inte kylpasta över just nu...

Det var ungefär min historia. Känns lite drygt när det gäller garanti osv. Om någon annan byggde systemet åt mig så finns det ju endå någon som står för felen som kan uppstå, nu står man helt ensam och kanske riskerar alla möjliga sorters fel som dyker upp helt oväntat. Hur som helst så kommer jag aldrig att köpa en färdig igen (ifall jag inte får en jätte bra deal dsv ) och känns riktigt skönt att ha byggt en egen! (även fast ovannämnd rädsla finns kvar)

Vad har ni för erfarenheter och eventuella rädslor för datorn? Tack till er som läste hela tråden!

Permalänk
Avstängd

Jag var säkert nojjig i typ 6 månader efter mitt första bygge, fungerade aldrig riktigt bra heller om vi ska va helt ärliga tog väll typ en dag att bygga
Men nu 16-17 år senare så går det på runt 1h (+-20min), beroende på hur noga man vill va med kabeldragningen.

Viktigaste då man precis börjat med detta är nog att LÄSA MANUALER och vara försiktig Nått som många verkar ha problem med.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Hej! Måste bara få lätta lite på hjärtat och se om någon känner igen sig! Jag brukade alltid köpa färdigbyggda datorer förr i tiden, att bygga min egen var aldrig ett alternativ! Men nu i mina äldre dagar och stort växande intresse för datorbygge så bestämde jag mig för att bytta min egen dator. Efter många, många timmars läsande och youtube-guide tittande vad det äntligen dags att bygga ihop burken!

Allt gick relativt bra, även ifall det tog många timmar. Jag vad väldigt försiktig och noggran. Datorn startade och allt flöt på! Fick underbar FPS och kände mig stolt. Strax därefter så ville min flickvän uppgradera sin gamla dator och jag gjorde givetvis den tjänsten, allt gick ännu bättre än mitt datorbygge och hon fick utmärkt FPS hon också!

MEN, sen kommer det stora problemet. Jag är riktigt orolig att jag har gjort minsta lilla fel! Varje ljud jag hör i rummet, ett knäppande ljud eller liknande får mig orolig och jag kollar in i chassit, luktar och ser så att ingenting luktar skumt, kollar i mina mätprogram så att temperaturerna är bra och så vidare! Denna oro kände jag aldrig för "fabriksbyggda datorer"...

Jag gjorde några misstag som jag sedan rättade till vid första bygget:

1: Min 3-pins fläkt var kopplad fel, den var inte igång på ett par dagar (!). Tydligen skulle den första "pinnen" till vänster vara tom (då det var en 4-pin på mobo) jag såg helt enkelt inte detta då fläkten snurrar snabbt så ser det ut som att den inte "finns". Detta ledde till knäppande ljud i chassit! Men det löste sig till slut!

2: Mitt grafikkort hade sk. Screen flickering! Skärmen "hoppade" en snabb sekund när man kollade youtube eller spelade spel i 2d och liknande. Detta löste jag efter många om och men genom att "flasha mitt vBIOS". Efter att ha tjatat lite på gubbarna på Sapphire fick jag en utförlig guide i hur detta går till. Detta var inte mitt fel men jag blev sjukt orolig!

3: Stockkylaren på min flickväns dator monterades på fel håll! (inte uppochner utan roterad 180 grader fel) detta ledde till att kylaren inte klickar när den fastnar, den sitter tight och är inte lös på något sätt alls! Har planer på att åtgärda detta men har inte kylpasta över just nu...

Det var ungefär min historia. Känns lite drygt när det gäller garanti osv. Om någon annan byggde systemet åt mig så finns det ju endå någon som står för felen som kan uppstå, nu står man helt ensam och kanske riskerar alla möjliga sorters fel som dyker upp helt oväntat. Hur som helst så kommer jag aldrig att köpa en färdig igen (ifall jag inte får en jätte bra deal dsv ) och känns riktigt skönt att ha byggt en egen! (även fast ovannämnd rädsla finns kvar)

Vad har ni för erfarenheter och eventuella rädslor för datorn? Tack till er som läste hela tråden!

Ju fler burkar man bygger så lär man sig hur mycket kylpasta man ska ha för att få bäst performance, samt kabeldragning när man vill få bättre luftflöde, luft vs stängt/öppet vattenkylning osv. Det är extremt få saker som kan gå fel om man är försiktig och inte pillar ner kylpasta eller smuts under CPU eller på andra komponenter. Alla kablar och delar kan ju bara gå i på ett sätt om man inte brukar övervåld och vid det laget är det redan sabbat.

Det var bra att du läste på hur man flashade vBIOS, det kan hjälpa att man uppdaterar SSD, Moderkort, grafikkort om man upptäcker problem såsom bluescreens eller ostabila klockfrekvenser eller hög voltage. Dessutom så kan man få stöd för nya funktioner vid flashning så det är alltid bra att hålla reda på

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Skrivet av AsakuroX:

Ju fler burkar man bygger så lär man sig hur mycket kylpasta man ska ha för att få bäst performance, samt kabeldragning när man vill få bättre luftflöde, luft vs stängt/öppet vattenkylning osv. Det är extremt få saker som kan gå fel om man är försiktig och inte pillar ner kylpasta eller smuts under CPU eller på andra komponenter. Alla kablar och delar kan ju bara gå i på ett sätt om man inte brukar övervåld och vid det laget är det redan sabbat.

Det var bra att du läste på hur man flashade vBIOS, det kan hjälpa att man uppdaterar SSD, Moderkort, grafikkort om man upptäcker problem såsom bluescreens eller ostabila klockfrekvenser eller hög voltage. Dessutom så kan man få stöd för nya funktioner vid flashning så det är alltid bra att hålla reda på

Ja jag antar att det är en erfarenhetsfråga precis som du säger. Att flasha vBIOS var något komplicerat då jag fick väldigt dålig information. (en skrattretande dåligt översatt guide i PDF-format) Men det löste sig och nu har man det erfarenheten

Ska ersätta kylpastan under nästa vecka då jag haft samma i drygt 1,5 år. Behöll nämnligen samma CPU tills plonkan börjar få lite fett du vet! Hur som helst så lär det bli lite bättre med ny färsk kylpasta, så kanske jag äntligen får ro!

Permalänk
Medlem

Man lär sig av sina misstag med tiden. Jag har sabbat datorer när jag byggt. Fel antal distanser under moderkort m.m. som kortslutit på undersidan. Numera är jag veteran och det funkar oftast felfritt. Men man blir fortfarande lite orolig om den inte startar som den ska och inte vet vad felet är. En gång fick jag inte igång datorn när jag köpt ett nytt moderkort efter en BIOS flash. Det var en bugg i EZ flash programmet som gjorde att det inte blev rätt och datorn startade inte efter det. På den tiden fanns inte BIOS backup ifall det skulle skita sig som det finns i dagen datorer, utan man fick ju skaffa det på egen hand från http://www.eksitdata.com/

Jag vill inte ens tänka på hur många datorer jag sabbat genom åren

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Jag var säkert nojjig i typ 6 månader efter mitt första bygge, fungerade aldrig riktigt bra heller om vi ska va helt ärliga tog väll typ en dag att bygga
Men nu 16-17 år senare så går det på runt 1h (+-20min), beroende på hur noga man vill va med kabeldragningen.

Viktigaste då man precis börjat med detta är nog att LÄSA MANUALER och vara försiktig Nått som många verkar ha problem med.

Jag använde i princip alla säkerhetsåtgärder man kunde! (Allt utom ESD-armband) Läste igenom hela manualen och dubbelkollade alla saker jag skulle koppla in Mitt andra bygge gick betydligt snabbare och säkrare! DÅ var det även nyare delar så allt var färskt och gick lätt att stoppa in osv.

Det är en regel jag alltid kommer följa. Är skiten gammal så använd inte den ihop med nya saker! Iallafall när det gäller elektronik

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Man lär sig av sina misstag med tiden. Jag har sabbat datorer när jag byggt. Fel antal distanser under moderkort m.m. som kortslutit på undersidan. Numera är jag veteran och det funkar oftast felfritt. Men man blir fortfarande lite orolig om den inte startar som den ska och inte vet vad felet är. En gång fick jag inte igång datorn när jag köpt ett nytt moderkort efter en BIOS flash. Det var en bugg i EZ flash programmet som gjorde att det inte blev rätt och datorn startade inte efter det. På den tiden fanns inte BIOS backup ifall det skulle skita sig som det finns i dagen datorer, utan man fick ju skaffa det på egen hand från http://www.eksitdata.com/

Jag vill inte ens tänka på hur många datorer jag sabbat genom åren

Ouch! Jag kör på dem säkra korten då jag är väldigt ekonomisk! Att köpa ett nytt grafikkort för att man inte vad försiktig är inget alternativ för mig :'( Återstår väl att se hur mycket pengar man bränner på datorer när man har ett välbetalt jobb antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Ouch! Jag kör på dem säkra korten då jag är väldigt ekonomisk! Att köpa ett nytt grafikkort för att man inte vad försiktig är inget alternativ för mig :'( Återstår väl att se hur mycket pengar man bränner på datorer när man har ett välbetalt jobb antar jag!

Ibland så kan man inte vara säker hur noga man än är. Jag skulle montera in ett tangentbord på morsans dator som utan vetenskap var trasigt (tangentbordet var fungerande innan) och så blev det kortslutning på moderkortet som gjorde att slingor på moderkortet brann av. Detta var väldigt länge sedan då det var en DIN kontakt på tangentbordet som fanns före PS/2 tiden och USB existerade inte ens

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

När jag byggde min första dator var jag extremt skraj. Pulsen gick högt och jag trippel kollade allt innan jag rörde något. Jag blir dock fortfarande ofta riktigt stressad när saker går fel, men det känns jäkla bra då man lyckas fixa allt i slutändan.

Jag kan få en personlig relation till de datorer jag har byggt; ibland så kan jag sätta mig ner och bara känna på chassits metall medan jag tänker på allt jag har fixat med i dem.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

När jag byggde min första dator var jag extremt skraj. Pulsen gick högt och jag trippel kollade allt innan jag rörde något. Jag blir dock fortfarande ofta riktigt stressad när saker går fel, men det känns jäkla bra då man lyckas fixa allt i slutändan.

Jag kan få en personlig relation till de datorer jag har byggt; ibland så kan jag sätta mig ner och bara känna på chassits metall medan jag tänker på allt jag har fixat med i dem.

Där håller jag med dig till 100! Mina stationära datorer kändes "nya" i någon vecka... Denna hemmabyggda är mer än en månad och känns fortfarande ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Där håller jag med dig till 100! Mina stationära datorer kändes "nya" i någon vecka... Denna hemmabyggda är mer än en månad och känns fortfarande ny

Jag håller med, mitt första bygge var i gymnasiet som ett arbete vi alla i klassen fick. Oron var stor att göra bort sig eller om man hade köpt fel delar, eller köpt dåligt val.
men som tidigare sagt så gick det också bra, ända felet jag fick var att fläkten var kass till processorn så den låg på 60 grader i biosen och steg. Men jag tror inte du behöver oroa dig över pip/ om de luktar konstigt ur datorn. når processorn 90 grader är de inte bra, men det händer inte utan kylaren

de är nog bara lite byggdator vana du behöver, de är så vi andra lärt oss.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas att jag var orolig alls under mitt första bygge. Snarare tvärt om, lite för ivrig om något.

Permalänk

Kommer själv ihåg när jag byggde min, tänkte hela tiden att jag håll i tusentals kronor och tappade jag de så förstördes det. Satt nog fan o skakade av nervositet haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Ju fler burkar man bygger så lär man sig hur mycket kylpasta man ska ha för att få bäst performance, samt kabeldragning när man vill få bättre luftflöde, luft vs stängt/öppet vattenkylning osv.

Jag har bytt så många nu att jag inte orkar bry mig längre. Sålänge det liger inom ok gränser så bryr jag mig inte.

När det gäller kylpasta så skiljer det bara någon enstaka grad, om man inte överdriver eller kortsluter med en ledande pasta.

Min nuvarande burk (4+ år gammal nu) har klarat sig hur bra som helst med min vattenkylning, och den är inte ens i närheten av "perfekt".

Har heller inte sett någon anledning att uppgradera den från de 2 upplåsta 6950's och sandy bridge processorn klockad till 4 ghz.
kommer dock bli nya amd kort när rift släpps.

Permalänk
Medlem

Reagerade lite på det du skrev: "Om någon annan byggde systemet åt mig så finns det ju endå någon som står för felen som kan uppstå"

Detta känner jag igen mig väldigt mycket i, och är den största anledningen till att jag slutat hjälpa lika många med deras datorbyggen, för med kunskap och erfarenhet kommer ofrivilligt ansvar. Det kommer oftast inte efter första, eller andra, eller tredje datorn, men när man närmar sig kanske 20-30st datorer så kan man stundvis bli ofrivilligt obetald IT-tekniker till kompisar och släkt som inte har någon annan att vända sig till.

Numera bygger jag endast datorer åt mig själv samt personer som jag vet inte har tummen mitt i handen, alternativt till personer som har deg nog att serva sina egna prylar ifall jag inte har tid/ork att hjälpa till. Passa dig mycket noga för bekanta som vill ha en hemmabyggd dator, men som inte ens vill närvara eller lyssna på dina tips när du monterar ihop grejerna.

Nu blev det en liten OT-rant, men det kanske kan bidra med något ändå.

Men jag förstår precis din oro över att datorn ska paja, men den känslan kommer gå över i takt med att du får bättre koll, fler erfarenheter och sist men inte minst insikten att om datorn skulle råka paja så är det såklart inte så roligt, men det raserar inte ditt liv på något sätt. Det blir oftast bara några hundringar, maximalt någon tusenlapp för att reparera den.

Se bara till att övervaka temperaturer och lyssna på hur datorerna låter. Kom även ihåg att du i värsta fall har garanti på grejerna, och så länge butiken inte kan finna någon fysisk åverkan på prylarna går den oftast igenom systemet, trots att man nästan med vilja bränt upp skiten. Kan tyckas vara fult mot butiken i fråga, men det är ett alternativ alla har, och det bör vi vara medvetna om

Sedan finns det ett fenomen som många oroar sig väldigt mycket för, och det är att alla saker i datorn ska gå sönder samtidigt. Det är något som jag personligen bara varit med om en gång, och det var när blixten slog ned i föräldrarnas hus, och plockade med sig min dator i smällen. Då dog allt utom mitt dedikerade fysikkort. Detta är dock något som är extremt satans ovanligt, och det bör du inte oroa dig för. Om en sak går sönder stänger datorn i 99% av sig, eller landar i någon form av skyddat läge till följd av att något överslagsskydd el. likn. löst ut.

Om din kunskap eller problematik skulle få för stora problem har du ju alltid oss på SweClockers att rådfråga, och det hjälper en hel del

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Jag har bytt så många nu att jag inte orkar bry mig längre. Sålänge det liger inom ok gränser så bryr jag mig inte.

När det gäller kylpasta så skiljer det bara någon enstaka grad, om man inte överdriver eller kortsluter med en ledande pasta.

Min nuvarande burk (4+ år gammal nu) har klarat sig hur bra som helst med min vattenkylning, och den är inte ens i närheten av "perfekt".

Har heller inte sett någon anledning att uppgradera den från de 2 upplåsta 6950's och sandy bridge processorn klockad till 4 ghz.
kommer dock bli nya amd kort när rift släpps.

Vi alla har olika ambitionsnivåer Om man vet att men vill kunna klämma ur varenda mHz ur processorn och GPUerna så kan man inte vara nog noga med till synes bagatellartade moment. Allt från att reklamera grafikkort med för låga/höga ASIC-värden till att göra delid på CPUn, köpa kylpasta för 90:-/applicering, fixa termobilder inuti chassit för att minimera turbulens och döda zoner, etc. Och då har man bara sett över datorn prestandamässigt. Nästa steg är estetiken

Men om datorn ska vara till halvdöva/halvblinda/halvdöda farfar som bara vill kolla på text-tv och kanske göra räkningar(om han nu hinner lära sig det) så kanske man inte behöver göra riktigt lika mycket.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hm det enda jag oroar mig för är när man stöter på situationer när man t.ex inte får nån komponent på plats när man använder "normal kraft" och att man skall förstöra något.
Kan även vara om man måste plocka isär datorn för att felsöka o så sitter något så in åt norden hårt eller att det är jättesvårt att komma åt o få ett bra grepp.

Minns en gång att jag skar mig ganska illa i handen på datorn när jag skulle få loss nånting från datorn/moderkortet. Tror t.o.m att jag kört skruvmejelsen in i andra handen när jag skulle få bort metall luckorna som täcker kortplatserna på chassit när man ska sätta dit ett instickskort. Minns att skruvmejseln gick snett in och längs med huden så det blev inte så snyggt sår om man säger så

Har aldrig tänkt något på statisk elektricitet faktiskt. Det har alltid gått bra utan antistatband osv.

Läsa manualerna ordentligt har man ju lärt sig. Första datorn så fick jag börja om eftersom jag börjat med fel grejer

Permalänk
Medlem

Jag blev av med oskulden för cirka 8-9 år sedan. Jag hade investerat allt jag ägde samt fått ett rejält bidrag från föräldrarna som ville stödja mitt nyfunna intresse. Det blev handplockade delar med montering då jag vid tillfället knappt visste att man kunde bygga en dator själv (!)

Som de flesta andra tonåringar så ville jag givetvis ha lite bling och ljus i min dator och bestämde mig därför för att byta chassi. En vän, vars bror pluggade it på Chalmers, sade sig ha lärt sig ett och annat av sin bror och lovade därför att hjälpa till.

När alla delar låg utspridda på golvet (jag visste knappt vad delarna hette och mamma som investerat x antal tusen kronor i sonens nya intresse stack in huvudet i mitt pojkrum med ett förtvivlat ansiktsuttryck) kommer min vän på att han skulle iväg med familjen för att spela golf hela helgen och var därför tvungen att åka i all hast.

Efter en 48 timmars helg av nervösa sammanbrott, minimalt med sömn och otaliga timmars surfande på webben efter svar på mina många frågor (det var denna helg jag upptäckte sweclockers ) startade äntligen datorn i sitt nya chassi.

Det var en av de mest fantastiska känslorna i mitt liv att ha lyckats lösa det på egen hand och efter detta blev jag jourhavande it-tekniker bland släkt och vänner och jag har byggt många datorer efter det.

Det var min historia om hur jag ofrivilligt kastades in i dator byggandets underbara värld - och jag har inte slutat bygga sen dess!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

som en IT tekniker som byggt mååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååånga datorer under årens gång så har ja lärt mig en sak. Stressa inte. de 6 viktigaste stegen är

Chassi panelens småkablar till moderkortet->4-pin CPU ström->pci-x 6pinström ->ATX 24pin->el till fläkt->el till hårddiskar/DVD.

fixar du detta är resten som kabel hantering, OS installation etc blir smärtfri..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

När jag byggde min första dator var jag extremt skraj. Pulsen gick högt och jag trippel kollade allt innan jag rörde något. Jag blir dock fortfarande ofta riktigt stressad när saker går fel, men det känns jäkla bra då man lyckas fixa allt i slutändan.

Jag kan få en personlig relation till de datorer jag har byggt; ibland så kan jag sätta mig ner och bara känna på chassits metall medan jag tänker på allt jag har fixat med i dem.

Haha, fick lite vibbar av denna videon när jag läste din post.

http://www.youtube.com/watch?v=q0S642NtHtE

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag jag har gjort var nog med mitt nuvarande chassi. Råkade koppla power leden till uttaget där man kopplar hårddisk indikator led )

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Jag nojjar mycket mer över färdigköpta datorer. Har inget som helst förtroende för de som monterar laptops. Bygger jag den själv vet jag att jag kan lita på prylarna

Permalänk
Medlem

Även fast jag har byggt många datorer, på mitten av 90talet yrkesmässigt, så är det fortfarande en aning spännande när man ska starta en dator för första gången.

Numera när jag bara bygger enbart till mig själv, familjen eller en del vänner så det mest kabeldragningen som tar tid, vilken ska vara så bra som möjligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Att känna sig orolig är helt normalt, speciellt för nybörjare.
Den bästa träning är att man leker runt med komponenter från en gammal dator man inte bryr sig om. Koppla runt och sådant tills man känner sig säker helt enkelt.

När jag köpt någon ny komponent och känner någon konstig lukt eller så blir jag alltid nojig också. Se det såhär istället: Sålänge allting funkar så är det inget att fundera över.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Det enda jag aldrig vågat göra är att sätta ditt I/O plåten. Med den på plats får jag aldrig moderkortet i rätt läge och trycker så det känns som den ska knäckas på mitten, förslag?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det enda jag aldrig vågat göra är att sätta ditt I/O plåten. Med den på plats får jag aldrig moderkortet i rätt läge och trycker så det känns som den ska knäckas på mitten, förslag?

Det brukar vara en del motstånd, tryck försiktigt men bestämt tills skruvhålen kommer i rätt läge, sen är det bara att skruva

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Hej! Måste bara få lätta lite på hjärtat och se om någon känner igen sig! Jag brukade alltid köpa färdigbyggda datorer förr i tiden, att bygga min egen var aldrig ett alternativ! Men nu i mina äldre dagar och stort växande intresse för datorbygge så bestämde jag mig för att bytta min egen dator. Efter många, många timmars läsande och youtube-guide tittande vad det äntligen dags att bygga ihop burken!

Allt gick relativt bra, även ifall det tog många timmar. Jag vad väldigt försiktig och noggran. Datorn startade och allt flöt på! Fick underbar FPS och kände mig stolt. Strax därefter så ville min flickvän uppgradera sin gamla dator och jag gjorde givetvis den tjänsten, allt gick ännu bättre än mitt datorbygge och hon fick utmärkt FPS hon också!

MEN, sen kommer det stora problemet. Jag är riktigt orolig att jag har gjort minsta lilla fel! Varje ljud jag hör i rummet, ett knäppande ljud eller liknande får mig orolig och jag kollar in i chassit, luktar och ser så att ingenting luktar skumt, kollar i mina mätprogram så att temperaturerna är bra och så vidare! Denna oro kände jag aldrig för "fabriksbyggda datorer"...

Jag gjorde några misstag som jag sedan rättade till vid första bygget:

1: Min 3-pins fläkt var kopplad fel, den var inte igång på ett par dagar (!). Tydligen skulle den första "pinnen" till vänster vara tom (då det var en 4-pin på mobo) jag såg helt enkelt inte detta då fläkten snurrar snabbt så ser det ut som att den inte "finns". Detta ledde till knäppande ljud i chassit! Men det löste sig till slut!

2: Mitt grafikkort hade sk. Screen flickering! Skärmen "hoppade" en snabb sekund när man kollade youtube eller spelade spel i 2d och liknande. Detta löste jag efter många om och men genom att "flasha mitt vBIOS". Efter att ha tjatat lite på gubbarna på Sapphire fick jag en utförlig guide i hur detta går till. Detta var inte mitt fel men jag blev sjukt orolig!

3: Stockkylaren på min flickväns dator monterades på fel håll! (inte uppochner utan roterad 180 grader fel) detta ledde till att kylaren inte klickar när den fastnar, den sitter tight och är inte lös på något sätt alls! Har planer på att åtgärda detta men har inte kylpasta över just nu...

Det var ungefär min historia. Känns lite drygt när det gäller garanti osv. Om någon annan byggde systemet åt mig så finns det ju endå någon som står för felen som kan uppstå, nu står man helt ensam och kanske riskerar alla möjliga sorters fel som dyker upp helt oväntat. Hur som helst så kommer jag aldrig att köpa en färdig igen (ifall jag inte får en jätte bra deal dsv ) och känns riktigt skönt att ha byggt en egen! (även fast ovannämnd rädsla finns kvar)

Vad har ni för erfarenheter och eventuella rädslor för datorn? Tack till er som läste hela tråden!

byggde första från delar som 14åring, nu 10 år senare frågar polare med jämna mellanrum om jag kan hjälpa i val och bygge. Har även haft folk som är vänner till mina vänner men som jag inte känner som vill ha byggt. Ingen dator jag knepat ihop hittils som haft några problem alls förutom RMA ramminnen och gfx.

Som med allt annat tar det sig med tiden. Tror snabbaste jag byggt ihop något på var en av polarnas server som inte hade gfx. Från kartonger till uppstart tog det 16 minuter och den har snurrat på sen dess i en serverhall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Skrivet av fogger:

Jag kan inte minnas att jag var orolig alls under mitt första bygge. Snarare tvärt om, lite för ivrig om något.

texten syftar mer på att jag är orolig efteråt! Men jag var dock orolig under bygget också...

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Reagerade lite på det du skrev: "Om någon annan byggde systemet åt mig så finns det ju endå någon som står för felen som kan uppstå"

Detta känner jag igen mig väldigt mycket i, och är den största anledningen till att jag slutat hjälpa lika många med deras datorbyggen, för med kunskap och erfarenhet kommer ofrivilligt ansvar. Det kommer oftast inte efter första, eller andra, eller tredje datorn, men när man närmar sig kanske 20-30st datorer så kan man stundvis bli ofrivilligt obetald IT-tekniker till kompisar och släkt som inte har någon annan att vända sig till.

Numera bygger jag endast datorer åt mig själv samt personer som jag vet inte har tummen mitt i handen, alternativt till personer som har deg nog att serva sina egna prylar ifall jag inte har tid/ork att hjälpa till. Passa dig mycket noga för bekanta som vill ha en hemmabyggd dator, men som inte ens vill närvara eller lyssna på dina tips när du monterar ihop grejerna.

Nu blev det en liten OT-rant, men det kanske kan bidra med något ändå.

Men jag förstår precis din oro över att datorn ska paja, men den känslan kommer gå över i takt med att du får bättre koll, fler erfarenheter och sist men inte minst insikten att om datorn skulle råka paja så är det såklart inte så roligt, men det raserar inte ditt liv på något sätt. Det blir oftast bara några hundringar, maximalt någon tusenlapp för att reparera den.

Se bara till att övervaka temperaturer och lyssna på hur datorerna låter. Kom även ihåg att du i värsta fall har garanti på grejerna, och så länge butiken inte kan finna någon fysisk åverkan på prylarna går den oftast igenom systemet, trots att man nästan med vilja bränt upp skiten. Kan tyckas vara fult mot butiken i fråga, men det är ett alternativ alla har, och det bör vi vara medvetna om

Sedan finns det ett fenomen som många oroar sig väldigt mycket för, och det är att alla saker i datorn ska gå sönder samtidigt. Det är något som jag personligen bara varit med om en gång, och det var när blixten slog ned i föräldrarnas hus, och plockade med sig min dator i smällen. Då dog allt utom mitt dedikerade fysikkort. Detta är dock något som är extremt satans ovanligt, och det bör du inte oroa dig för. Om en sak går sönder stänger datorn i 99% av sig, eller landar i någon form av skyddat läge till följd av att något överslagsskydd el. likn. löst ut.

Om din kunskap eller problematik skulle få för stora problem har du ju alltid oss på SweClockers att rådfråga, och det hjälper en hel del

Lycka till!

haha jag kan tänka mig hur stort ansvar man får när man är "personen som kan mycket om datorer" och erbjuder sig att hjälpa till. Har byggt min flickväns dator som fungerar bra men skulle det strula så får jag skiten givetvis

Angående garantin så vet jag att den existerar på diverse delar, är mer oroad att skicka tillbaka något till en nätbutik då jag aldrig varit med om processen tidigare. Hade man köpt en dator i en fysisk butik i närheten så tar man ju med burken dit så fixar dem det någon gång nästa månad eller liknande Absolut ingenting som skulle få mig att köpa en färdig men värt att tänka på ifall man inte vill ha krångel.

När det kommer till att hela datorn ska gå sönder på en gång så är jag relativt orolig! Hela mitt liv har jag t.ex. dragit ut kontakten på sommaren eller vid oväder. Nu på senaste tiden är jag orolig att något är fel på nätagget eller inställningar för ström så att datorn får för mycket eller för lite men endå fungerar ett tag. Min största farhåga är att nätaggregatet skulle sprängas helt utan förvarning! Givetvis inget jag är orolig för eller ens tror att det ska hända men det hade varit min värsta dröm kan jag lova

Kommer alltid bygga min egen dator och samla på mig mer erfarenhet, friheten med att endast byta ut en enda del lite efter tycke (och plånbok) kommer alltid överväga ett färdigbyggt system Dessutom är det trevligt att kolla i sitt chassi när man lagt alla kablar snyggt och har fina färger på delarna

Permalänk
Skrivet av occe94:

Det brukar vara en del motstånd, tryck försiktigt men bestämt tills skruvhålen kommer i rätt läge, sen är det bara att skruva

Bankade nyligen ut 2 IO shields ifrån gamla chassin, dem satt hårt som fan så jag fick banka med baksidan av en skruvmejsel med våld ett par gånger tills dem släppte

Min gamla IO shield som jag skulle behålla var svår som fan att få ut också, eftersom jag inte använde våld! men relativt lätt att få in i det nya chassit