Datorn krashar med World of Tanks hur får jag reda på källan till felet?

Permalänk
Inaktiv

Datorn krashar med World of Tanks hur får jag reda på källan till felet?

Okey, jag har en stationär som är inte stabil. Blåskärmar och att den hoppar ur hela tiden när jag spelar World of Tanks, och det är det enda jag sitter och spelar.
Jag har varit i kontakt med supporten till World of Tanks i över ett år, och de säger hela tiden att det är någonting i min hårdvara som är fel. Men vad vet jag inte.

Intel i3 2100
Gigabyte P67A D3 B3
Corsair 8 gb ram
SSD Corsair Nova + en massa hårddiskar
Corsair 650w
HD7950

Det är inte dammigt i datorn, grafikkortet håller sig sval. Så jag vet inte. Jag har också gjort memtest och låtit varje sticka gå minst 6 rundor utan ett fel. Men...vid bluescreen så får jag oftast upp "Page fault in non paged area".

Saken är att på min gamla dator så hände det aldrig. Jag kunde spela world of tanks hur länge som helst utan att det hoppade ur. Före jag skaffade HD7959 så hade jag HD5770 med komponeterna ovan. Hd5770 strulade aldrig i min gamla dator, men med komponenterna ovan så är det någonting som kommer i konflikt. Oavsett att jag har uppdaterat allting till senaste drivrutiner så spelar det ingen roll.

Jag överväger att spara till ett nytt moderkort, men jag vet inte...jag börjar bli väldigt frustrerad nu,

Windows 7 64

Permalänk
Medlem

När du säger "hoppar ur", vad menar du då? Blir spelet ned tabbat eller kraschar det?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

När du säger "hoppar ur", vad menar du då? Blir spelet ned tabbat eller kraschar det?

Det tabbar ur 95% av fallen till skrivbordet och de få gångerna får jag upp att WoT kraschar och att den måste avslutas och går inte igång igen förräns jag har startat om datorn.

Btw...Jag testar Windows 8.1 Enterprise evaluation 64, och det är samma sak i windows 8

Permalänk
Medlem

Kollat över drivrutiner till nätverkskort och ljudkort? Bara WoT som får din dator att strula?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

Kollat över drivrutiner till nätverkskort och ljudkort? Bara WoT som får din dator att strula?

Ja, senaste till nätverkskortet från gigabytes hemsida. Ljudkortet är ett externt M-audio fast track pro. Det var samma sak före jag skaffade ljudkortet från m-audio.

För det mesta ja, mest WoT, då det är nästan det enda jag gör vid stationära, men även när jag surfar, kopierar filer, patchar spel. De övriga spelen har klarat sig bra...

Permalänk
Medlem

Edit lite mer info dök upp medans jag skrev svaret låter mer och mer som fel på HDD så testa chkdsk så bör du hitta felet där och slipper de andra testerna. (som du kanske borde göra oavsett så du vet att det inte är några andra problem med datorn).

Testa att skriva chkdsk i CMD och posta svaret, om du hittar några fel kan du köra chkdsk /F så försöker windows fixa det.
Datorn kanske startar om när du skriver kommandot för att komma åt filer som annars är "låsta" för användaren.
Om du inte får några fel här så kan det tyd på fel på L1 eller L2 minnet i processorn själv men det är ovanligt.

Testa att köra några andra stresstester på processorn T.ex. intel burn test eller prime95
Kör även några tester på grafikkortet T.ex. Uningine Vally eller liknande.

Och slutligen nästa gång du får en BSOD kolla vilken error code du får och inte bara textsträngen är i formatet 0xXXXXXXXX där de 6 första Xen ofta är nollor.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Om det är andra saker som strular förutom WoT så är det inte spelets fel. Var det memtest86 du körde? Har du kollat så din SSD inte är strulpelle i kedjan? Kör du den på rätt Sata port? Vissa sata portar kör marvell kretsar och de brukar vara sådär med SSDs. Sedan vet jag inte hur bra just Nova diskarna är. Man hör lite bu och bä och budget SSDs hela tiden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

koppla ut alla hårddiskar förutom din C: disk. jag har märkt att ju mer diskar, desto mer konstiga "ghost in the machine" problem. fick bsods som antydde ram problem samt att datorn startar upp segt som sirap i bios. visa sig vara en defekt SATA 2 kabel. bytte ut, alla problem försvann. Innan så vart de byte av psu, moderkort, ram, gpu, mjukvara o dylikt mixande. vem hade kunnat ana att en fjuttig sata kabel skulle skapa så mycke problem??

Ett annat tips? har du nån gammal HDD som du kan byta din SSD mot under en vecka? se om byte av hårddisk gör skillnad, fick tanke på om din Corsair nova har skumt bios som corsair vart kända för en gång i tiden. just saying, du ville ju ha input

Never assume the obvious, thats when you reach a dead end.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag är nästan 100 på att det är din hårddisk det är fel på.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv

Har gjort chkdsk och den säger att det är ingenting fel.

Antar att L1 & L2 inte går att fixa, förutom att skaffa ny processor?

Jag har testat köra Furmark en stund, och ingenting fel där. MEn jag har inte testat övriga tester.

Nu sitter jag på W8, men i W7 så ställde jag in så att den inte ska boota om efter en bsod, men det gjorde den ändå....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

Om det är andra saker som strular förutom WoT så är det inte spelets fel. Var det memtest86 du körde? Har du kollat så din SSD inte är strulpelle i kedjan? Kör du den på rätt Sata port? Vissa sata portar kör marvell kretsar och de brukar vara sådär med SSDs. Sedan vet jag inte hur bra just Nova diskarna är. Man hör lite bu och bä och budget SSDs hela tiden.

Skrivet av Gtoxed:

koppla ut alla hårddiskar förutom din C: disk. jag har märkt att ju mer diskar, desto mer konstiga "ghost in the machine" problem. fick bsods som antydde ram problem samt att datorn startar upp segt som sirap i bios. visa sig vara en defekt SATA 2 kabel. bytte ut, alla problem försvann. Innan så vart de byte av psu, moderkort, ram, gpu, mjukvara o dylikt mixande. vem hade kunnat ana att en fjuttig sata kabel skulle skapa så mycke problem??

Ett annat tips? har du nån gammal HDD som du kan byta din SSD mot under en vecka? se om byte av hårddisk gör skillnad, fick tanke på om din Corsair nova har skumt bios som corsair vart kända för en gång i tiden. just saying, du ville ju ha input

Never assume the obvious, thats when you reach a dead end.

Ja, det var memtest86. Corsair Nova (första generationen) är bland de stabilaste med dåvarande indilinx. Den hade jag i min gamla dator, och det strulade aldrig.

Jag tror att ssd'n är på en sata 3 just nu, och att flytta den till en sata 2 kan räcka?

Alla mina hårddiskar är fyllda till max, så jag kan inte göra en kopia av den och köra windows på en partition tillfälligt...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rubrik förtydligad*

On topic. Du skriver i dit första inlägg att du får blåskärm sedan så skriver du att det tabbar ner. Vilket är det? Om du får blå skärmar så testa ett program som heter Who Crashed kolla loggen det kan ge mer matnyttig info. Spontant skulle jag dock börja leta på drivrutinerna till grafikkortet.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MichaSWE:

*Tråd rubrik förtydligad*

On topic. Du skriver i dit första inlägg att du får blåskärm sedan så skriver du att det tabbar ner. Vilket är det? Om du får blå skärmar så testa ett program som heter Who Crashed kolla loggen det kan ge mer matnyttig info. Spontant skulle jag dock börja leta på drivrutinerna till grafikkortet.

Spelet hoppar ur utan förvarning. Och Windows kan ge blue screen helt random. Jag har nu ominstallerat Windows 7 (igen) nyligen och ska koppla ur andra hårddiskar efter att jag har kopierat över det nödvändigaste till C

Om grafikkortet, senaste eller äldre? Jag hämtade nyss ner de senaste till HD 7950.

Jag har inte fått en blue screen (än) men jag har det programmet installerat nu.

Permalänk
Medlem

Prova bluescreenview från följande sida.
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Nedladdningslänkarna finns längst ner (även på svenska)

du kan även köra en chkdsk med följande attribut "Chkdsk /f /r".

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv

Alltså...nu har jag bara SSD'n ikopplad och en fräsch installation av W7 och än så länge har den inte gett bue screen, men WoT har hoppat ut ett par gånger.

Permalänk
Hedersmedlem

Misstänker som sagt spontant dina grafikdrivrutiner. Testa att göra en ren installation av dem samt se till att alla windowsuppdateringar är gjorda framförallt för netframework.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MichaSWE:

Misstänker som sagt spontant dina grafikdrivrutiner. Testa att göra en ren installation av dem samt se till att alla windowsuppdateringar är gjorda framförallt för netframework.

Supporten till world of tanks säger att det behövs flera, eller räcker det med en framework?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

On Mon 2014-01-27 21:35:04 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012714-8158-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (0xFFFFF88001306C55)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFF96A002318DD8, 0x0, 0xFFFFF88001306C55, 0x7)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zalice:

On Mon 2014-01-27 21:35:04 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012714-8158-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (0xFFFFF88001306C55)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFF96A002318DD8, 0x0, 0xFFFFF88001306C55, 0x7)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin

Uppdatera samtliga drivrutiner till ditt moderkort (framförallt chipset)

samt dubbelkolla i Bios att du kör din SSD på en sata kontroller som kör AHCI inget annat. Kör den inte AHCI så gör backup på det du behöver. Ställ om sata kontrollern till AHCI ominstallera Windows och gör om alla partitioner (partitioner som inte är skapade med AHCI kommer inte funka om du kör något annat)

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv

Jag har uppdaterat chippet via Gigabyte's hemsida för mitt moderkort, men fick ntfs-bluescreen idag också...

Har också suttit med Microsoft supporten i telefon i över 3 timmar p.g.a. att uppdateringar till Windows vägrar installeras. De fick inte det att fungera över fjärrstyrning. Har suttit och googlat efter fix och det. Men nada fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zalice:

Jag har uppdaterat chippet via Gigabyte's hemsida för mitt moderkort, men fick ntfs-bluescreen idag också...

Har också suttit med Microsoft supporten i telefon i över 3 timmar p.g.a. att uppdateringar till Windows vägrar installeras. De fick inte det att fungera över fjärrstyrning. Har suttit och googlat efter fix och det. Men nada fungerar.

När du installerar W7 så är det tyvärr så att du bör vänta med dina grafikdrivisar förrän "alla" uppdateringar är installerade från windows update, alltså tills du har SP1 och .NET Framework 4.5 hemma. Kolla sedan om det funkar bättre efter en sådan operation.

En annan sak jag funderar på är om du har senaste firmwaren till din SSD? Det kan ev behöva göras för att den ska bli stabil.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zalice:

Jag har uppdaterat chippet via Gigabyte's hemsida för mitt moderkort, men fick ntfs-bluescreen idag också...

Har också suttit med Microsoft supporten i telefon i över 3 timmar p.g.a. att uppdateringar till Windows vägrar installeras. De fick inte det att fungera över fjärrstyrning. Har suttit och googlat efter fix och det. Men nada fungerar.

Hur ser det ut med AHCI har du kollat det i Bios/Uefi ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

När du installerar W7 så är det tyvärr så att du bör vänta med dina grafikdrivisar förrän "alla" uppdateringar är installerade från windows update, alltså tills du har SP1 och .NET Framework 4.5 hemma. Kolla sedan om det funkar bättre efter en sådan operation.

En annan sak jag funderar på är om du har senaste firmwaren till din SSD? Det kan ev behöva göras för att den ska bli stabil.

Hmm, får väl installera allt före grafikkortet.

Det finns ingen uppdatering gällande firmware till min Corsair Nova (första generationen av Nova, inte Nova2)

Skrivet av MichaSWE:

Hur ser det ut med AHCI har du kollat det i Bios/Uefi ?

ACHI är på i bios...

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)