Skillnad på AMD PCI och Nvidia Gefore PCI ?

Permalänk
Medlem

Skillnad på AMD PCI och Nvidia Gefore PCI ?

Hej, just nu har jag ett nvidia geforce 570 och ett moderkort som heter MSI p67A-G45 (ms-7543) min fråga är hur vet jag vilka grafikkort som passar till mitt moderkort? är det just att graphic interfece på morderkortet är PCI -express då är det alltså ett PCI express grafikkort jag behöver? Vad mer behöver jag veta? Och vad är det för skillnad på AMD radeon och Nvidia geforce, bara märkesskillnad?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej, just nu har jag ett nvidia geforce 570 och ett moderkort som heter MSI p67A-G45 (ms-7543) min fråga är hur vet jag vilka grafikkort som passar till mitt moderkort? är det just att graphic interfece på morderkortet är PCI -express då är det alltså ett PCI express grafikkort jag behöver? Vad mer behöver jag veta? Och vad är det för skillnad på AMD radeon och Nvidia geforce, bara märkesskillnad?

Tack på förhand!

Rätta mig om jag har fel nu.

De allra flesta av dagens gamingkorten är just pci-e 3.0 x16.
Pci-e ska vara bakåtkompatibelt, fast då förlorar man prestanda.
Ditt moderkort verkar vara pci-e 2.0 x16 (gen2)

Så pci-e grafikkort borde passa i ditt moderkort

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av didde31:

Rätta mig om jag har fel nu.

De allra flesta av dagens gamingkorten är just pci-e 3.0 x16.
Pci-e ska vara bakåtkompatibelt, fast då förlorar man prestanda.
Ditt moderkort verkar vara pci-e 2.0 x16 (gen2)

Så pci-e grafikkort borde passa i ditt moderkort

Nu förstår jag inte, om mitt moderkort är 2.0 x 16 vilket jag inte förstår något utav, betyder det då att jag inte kan ha grafikkort som i dagsläget är de bra då det är 3.0 x16? skillnad på 2.0x16 och 3.0x16? Vad står det för?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

Skillnaden mellan PCI-E 3.0 och 2.0 är bandbredden, En PCI-E 3.0 X16 har dubbla bandbredden jämfört med 2.0 X16

Det är dock inget du behöver fundera på, Alla PCI-E grafikkort fungerar i ditt moderkort. PCI-E 2.0 X16 är fullt tillräckligt till dagens grafikkort så det är ingen skillnad i prestanda mellan 2.0 och 3.0

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Benna:

Nu förstår jag inte, om mitt moderkort är 2.0 x 16 vilket jag inte förstår något utav, betyder det då att jag inte kan ha grafikkort som i dagsläget är de bra då det är 3.0 x16? skillnad på 2.0x16 och 3.0x16? Vad står det för?

PCI-E är bakåtkompatibelt så du kan köra ett grafikkort som har 3.0 x16 på ditt 2.0x16. FPS skillnaden i spel varierar men den är väldigt marginell, från 1 fps till 5 fps mer från 2.0 till 3.0.

Skillnaderna

Citat:

Base Clock Speed: PCIe 3.0 = 8.0GHz, PCIe 2.0 = 5.0GHz, PCIe 1.1 = 2.5GHz
Data Rate: PCIe 3.0 = 1000MB/s, PCIe 2.0 = 500MB/s, PCIe 1.1 = 250MB/s
Total Bandwidth: (x16 link): PCIe 3.0 = 32GB/s, PCIe 2.0 = 16GB/s, PCIe 1.1 = 8GB/s
Data Transfer Rate: PCIe 3.0 = 8.0GT/s, PCIe 2.0= 5.0GT/s, PCIe 1.1 = 2.5GT/s

Permalänk
Medlem

Känns som ni inte besvarar TS fråga.

Ditt moderkort verkar ha en PCIe x16 (gen 2) slot vilket är bra för både AMD och Nvidia använder den som standard (eller gen 3). Både AMD och Nvidia fungerar utan problem med ditt moderkort. Och ja det är två olika tillverkare av GPU kretsar vi pratar om inte mer än så, Dem använder där emot olika tekniker och arkitekturer för att göra din spel upplevelse optimal.
Jag rekommenderar att kolla tester och rikta in sej på en modell som ligger i din budget och presterar tillräckligt bra för dej.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Känns som ni inte besvarar TS fråga.

Ditt moderkort verkar ha en PCIe x16 (gen 2) slot vilket är bra för både AMD och Nvidia använder den som standard (eller gen 3). Både AMD och Nvidia fungerar utan problem med ditt moderkort. Och ja det är två olika tillverkare av GPU kretsar vi pratar om inte mer än så, Dem använder där emot olika tekniker och arkitekturer för att göra din spel upplevelse optimal.
Jag rekommenderar att kolla tester och rikta in sej på en modell som ligger i din budget och presterar tillräckligt bra för dej.

Tack så mycket för ditt svar! Jag funderar på att ta o köpa ett grafik kort som kostar ungefär 2.5k ? Det jag vill att ska kunna fungera felfrit är bf4 och HD filmer... så klart skulle det vara nice ifall det klarar också spel som kommer ut inom de första veckorna nu.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att du förmodligen behöver en uppdatering av BIOS för att en del nya grafikkort ska fungera med ditt moderkort.

http://www.msi.com/product/mb/P67A-G45--B3-.html#/?div=BIOS

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Värt att notera är att du förmodligen behöver en uppdatering av BIOS för att en del nya grafikkort ska fungera med ditt moderkort.

http://www.msi.com/product/mb/P67A-G45--B3-.html#/?div=BIOS

Nej, det varken krävs eller är bra att föreslå för en person med TS datorkunskap.

Svar på din fråga: alla grafikkort passar alla moderkort som har PCI-e, PCI-e 16x, 8x, 4x, 1, gen 2 eller 3 spelar ingen roll. Kanske lite men inte märkbart. Kolla benchmarks på de grafikkort som finns i din prisklass.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det krävs om TS köper ett grafikkort ur 700-serien. Finns hur många som helst som upptäckt att de måste uppdatera BIOS på sina socket 1155 moderkort då de skaffat ett grafikkort ur 700-serien. Kanske TS känner någon som är säkrare på datorer och kan hjälpa till med en uppdatering om det behövs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Tack så mycket för ditt svar! Jag funderar på att ta o köpa ett grafik kort som kostar ungefär 2.5k ? Det jag vill att ska kunna fungera felfrit är bf4 och HD filmer... så klart skulle det vara nice ifall det klarar också spel som kommer ut inom de första veckorna nu.

Prisvärt med den budgeten är R9 280x finns i många utföranden läs tester.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag är rätt säker på att det krävs om TS köper ett grafikkort ur 700-serien. Finns hur många som helst som upptäckt att de måste uppdatera BIOS på sina socket 1155 moderkort då de skaffat ett grafikkort ur 700-serien. Kanske TS känner någon som är säkrare på datorer och kan hjälpa till med en uppdatering om det behövs.

Källa på det?
Jag har aldrig hört talas om att moderkort behöver nyare BIOS för nyare grafikkort. Rätta mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benna:

Nu förstår jag inte, om mitt moderkort är 2.0 x 16 vilket jag inte förstår något utav, betyder det då att jag inte kan ha grafikkort som i dagsläget är de bra då det är 3.0 x16? skillnad på 2.0x16 och 3.0x16? Vad står det för?

Det betyder att du kan ha alla grafikkort så länge som de är PCI-E eftersom de är bakåtkompatibla alltså att de går att köra på äldre hårdvara

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Källa på det?
Jag har aldrig hört talas om att moderkort behöver nyare BIOS för nyare grafikkort. Rätta mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det stämmer faktiskt. Vissa kombinationer av gammalt moderkort (och BIOS), nytt grafikkort gör så att datorn inte visar bild utan en BIOS-uppdatering. Det finns några trådar om det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Jo, det stämmer faktiskt. Vissa kombinationer av gammalt moderkort (och BIOS), nytt grafikkort gör så att datorn inte visar bild utan en BIOS-uppdatering. Det finns några trådar om det.

Stämmer i vissa fall*

Behöver inte stämma i just TS fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Här har du ett kort som skulle passa fint för dig, inom budget och tyst om ett tyst kort är något som är viktigt i sammanhanget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952160

här har du ett till förslag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2266018

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Här har du ett kort som skulle passa fint för dig, inom budget och tyst om ett tyst kort är något som är viktigt i sammanhanget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952160

här har du ett till förslag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2266018

Tack för förslagen, hur vet man vilka butiker som är seriösa på prisjakt.nu ? tänkte köpa från inet först men sedan såg jag att den är några hundralappar billigare på etc cdon.com

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Cdon är ju rätt seriösa. En av de största nätbutikerna och har funnits länge.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Cdon är ju rätt seriösa. En av de största nätbutikerna och har funnits länge.

NEJNEJNEJNEJNEJ OCH NEJ!
Cdon har funnits länge men har varken ett bra kundbemötande eller bra service,
Finns flera trådar på forumet om just cdon.com
Handla i så fall på inet hellre och se det som att när ditt grafikkort en vacker dag kanske inte fungerar mer blir du vänligt och bra bemött utan krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackmackan:

NEJNEJNEJNEJNEJ OCH NEJ!
Cdon har funnits länge men har varken ett bra kundbemötande eller bra service,
Finns flera trådar på forumet om just cdon.com
Handla i så fall på inet hellre och se det som att när ditt grafikkort en vacker dag kanske inte fungerar mer blir du vänligt och bra bemött utan krångel.

Håller med att inets service är toppen, kanske inte skadar att betala 200kr mer då

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Avstängd

jag köpte sånt här på komplett http://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280x-3gb-gddr5/8031... billigast + gratisfrakt
och är inget fel på inet eller cdon för den delen utan köp det du gillar där du får det billigast

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag köpte sånt här på komplett http://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280x-3gb-gddr5/8031... billigast + gratisfrakt
och är inget fel på inet eller cdon för den delen utan köp det du gillar där du får det billigast

Hej jag har tittat lite mer på grafikkort jag har svårt att välja dessa är de jag tittat lite närmare på;

http://www.inet.se/produkt/5409849/asus-geforce-gtx-770-2gb-d...
http://www.inet.se/produkt/5409870/evga-geforce-gtx-770-2gb-s...
http://www.inet.se/produkt/5409867/gigabyte-geforce-gtx-770-2...
http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...
http://www.inet.se/produkt/5409938/msi-geforce-gtx-770-4gb-tw...

Den sista är lite dyrare men har 4GB och inte 2GB... Vad tycker ni?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Avstängd

Ta den sista om du har råd. MSI twin frozr är en av dom tystare/bättre kylarna tillsammans med Gigabyte och Asus

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ta den sista om du har råd. MSI twin frozr är en av dom tystare/bättre kylarna tillsammans med Gigabyte och Asus

Alright! En till fråga if i may! Då jag redan har ett grafikkort, skall jag använda båda samtidigt eller bara det nya? Är det svårt att koppla in/installera?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
99:e percentilen

Att du absolut inte ska köpa ett 770 med 4 GiB för 3300 kr. (Minnesbussen kan flaska mängden minne i vissa fall.) Köp ett R9 280X så får du 3 GiB utan risk för begränsning av bussen. GTX 780 har också 3 GiB men ligger över din budget. Ska du köpa ett 770 bör du hålla dig till 2 GiB.

Notera även att 770, liksom 280X, är gamla, rebrandade, upphottade kort (GTX 680 respektive HD 7970). GTX 780 och R9 290 är nyare kretsar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Alright! En till fråga if i may! Då jag redan har ett grafikkort, skall jag använda båda samtidigt eller bara det nya? Är det svårt att koppla in/installera?

Skall du använda 2 grafikkort behöver du ha 2 likadana (570+570 eller 760+760 i nvidias fall).
ADM kort skall tydligen gå att köra lite annorlunda. Men du behöver 2st AMD kort iaf.

Du kan inte blanda Nvidia och AMD.

Ditt moderkort behöver även stödja SLI, Crossfire eller båda två.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Att du absolut inte ska köpa ett 770 med 4 GiB för 3300 kr. (Minnesbussen kan flaska mängden minne i vissa fall.) Köp ett R9 280X så får du 3 GiB utan risk för begränsning av bussen. GTX 780 har också 3 GiB men ligger över din budget. Ska du köpa ett 770 bör du hålla dig till 2 GiB.

Notera även att 770, liksom 280X, är gamla, rebrandade, upphottade kort (GTX 680 respektive HD 7970). GTX 780 och R9 290 är nyare kretsar.

hmm, förstår inte riktigt vad du menar med "minnesbussen kan flaska mängden minne i vissa fall" Kan du förklara lite enklare för en newbie?
Vad tycker du jag borde köpa? Blir det stor skillnad på 2iB - 3, 4GiB's ? Som sagt jag vill tex att battlefield 4 ska kunna flyta på utan krångel.

försökte hitta R9 som du sade hittade dessa;
http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...
http://www.inet.se/produkt/5410048/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Förstår dock inte vad för skillnad det är på dem, men i alla fall dom både är out of stock Ska leta vidare ifall jag hittar dom någon annanstans.

Skrivet av Engman78:

Skall du använda 2 grafikkort behöver du ha 2 likadana (570+570 eller 760+760 i nvidias fall).
ADM kort skall tydligen gå att köra lite annorlunda. Men du behöver 2st AMD kort iaf.

Du kan inte blanda Nvidia och AMD.

Ditt moderkort behöver även stödja SLI, Crossfire eller båda två.

Alright! Lärt mig något nytt! Tack!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Benna:

hmm, förstår inte riktigt vad du menar med "minnesbussen kan flaska mängden minne i vissa fall" Kan du förklara lite enklare för en newbie?

Minnesbussen är gränssnittet mellan grafikprocessorn (GPU) och grafikminnet (VRAM). GTX 770 har en 256 bitar bred minnesbuss med en maximal bandbredd på 224 GB/s (utan överklockning av minnet). Man ser ofta folk skriva att det är för lite för att kunna använda 4 eller ens 3 GiB VRAM. Därför är GTX 770 med 4 GiB minne inte prisvärda. För lite mer pengar får man ett 780, som är mycket bättre, och för mycket mindre pengar får man ett 280X, som är lika bra men har 3 GiB minne och en snabbare buss (288 GB/s).

Pudelns kärna: Köp inte GTX 770 4GB.

Citat:

Vad tycker du jag borde köpa? Blir det stor skillnad på 2iB - 3, 4GiB's ? Som sagt jag vill tex att battlefield 4 ska kunna flyta på utan krångel.

Då tycker jag du ska köpa ett 280X. Som du kan se i SweClockers prestandaanalys: Grafikkort i BF4 kan det faktiskt hända att VRAM-användningen går över 2 GiB, även i 1920x1080:

Citat:

försökte hitta R9 som du sade hittade dessa;
http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...
http://www.inet.se/produkt/5410048/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Förstår dock inte vad för skillnad det är på dem, men i alla fall dom både är out of stock Ska leta vidare ifall jag hittar dom någon annanstans.

Suffixet TOP betyder att Asus anser GPU:n vara av extra hög kvalité. Därför kommer den också fabriksöverklockad. Icke-TOP-korten går i regel att klocka till minst samma nivå, så skillnaden kan anses vara negligerbar, speciellt i ditt fall, då jag antar att du inte tänker pressa grafikkortet till max.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för ditt utförande svar! Uppskattas verkligen! -Bamsekram- till dig

ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP ska vara PCI Express 3.0, 16x kompatibel så antar då jag har en PCI-express så ska det funka då max support är x16 på min dock är jag inte så säker då den säger 3.0? Antar att det ska funka ändå... Ifall det är så, så är jag good to go!

Märkte att detta grafikort är otroligt populär och pga av detta så var det lite krångligt att få tag på det men hittade en butik som säljer via nätet till slut, http://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-R9-280X-TOP-3GB-...

Dock är det väldigt blandade kommentarer på prisjakt angående företaget, människor säger att de ljuger om vad de har på lager osv och långa leveranstider osv. Någon som köpt ifrån dem?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Källa på det?
Jag har aldrig hört talas om att moderkort behöver nyare BIOS för nyare grafikkort. Rätta mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå läser du inte forumet eller,det har dykt upp en hel del folk som har problem med nyare grafikkort men det har löst sig efter en uppdatering av deras moderkort.Och det är inte bara här på sweclockers utan på många andra forum med:)
Det är precis samma sak som att ditt moderkort i många fall behöver en bios/uefi updatering innan du kan byta din sandy bridge processor till en ivy bridge processor,många har missat det och sitter där med en dator som inte startar.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift