Permalänk
Medlem

Vcore Intels 4770K

Hej.

Jag är lite nyfiken om det är några andra som har fått B-stock på sina CPUer!

Jag kör just nu på 4.5GHz men en Vcore i offset på 1,4140V vilket jag tycker är rätt hög spänning för en sådan "modern" CPU!
Kanske att jag har gjort något fel? Kan man sänka den på något vis genom att höja något annat?

Använder mig av följande inställningar:

Visa signatur
Permalänk

Min 4770k är också en högvoltare där 4.3GHz verkar vara den optimala överklockningen. Såhär ser mina stabila klockningar ut:

4.2GHz: VCCIN=Auto, VCORE=Auto, VCACHE=Auto
4.3GHz: VCCIN=1.850, VCORE=1.225 Adaptive (1.336 i Prime95), VCACHE=Auto
4.4GHz: VCCIN=1.850, VCORE=1.300 Adaptive (1.408 i Prime95), VCACHE=1.250 Adaptive
4.5GHz: VCCIN=1.900, VCORE=1.400 Adaptive (1.520 i Prime95), VCACHE=1.250 Adaptive

Det enda jag har märkt är att om VCCIN blir för låg när jag belastar processorn så blir det bsod så jag försöker hålla VCCIN på minst 1.760V eller 0.400 över Vcore vid belastning.

La till lite data
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Alltså över 1,4V är väldigt högt för Haswell. Då menar jag väldigt högt. De flesta säger att man ska hålla sig under 1,35V för 24/7. Vad har ni för temps egentligen? Själv toppar jag nästan 85 grader med 1,25V och 4,5Ghz, är ej stabilt dock.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Min 4770k är också en högvoltare där 4.3GHz verkar vara den optimala överklockningen. Såhär ser mina stabila klockningar ut:

4.2GHz: VCCIN=Auto, VCORE=Auto, VCACHE=Auto
4.3GHz: VCCIN=1.850, VCORE=1.225 Adaptive (1.336 i Prime95), VCACHE=Auto
4.4GHz: VCCIN=1.850, VCORE=1.300 Adaptive (1.408 i Prime95), VCACHE=1.250 Adaptive
4.5GHz: VCCIN=1.900, VCORE=1.400 Adaptive (1.520 i Prime95), VCACHE=1.250 Adaptive

Det enda jag har märkt är att om VCCIN blir för låg när jag belastar processorn så blir det bsod så jag försöker hålla VCCIN på minst 1.760V eller 0.400 över Vcore vid belastning.

Hmm. Med högre VCCIN kanske jag kan sänka Vcore! Har inte pillat med den ännu.. ska testa! 1.5 vcore låter farligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Alltså över 1,4V är väldigt högt för Haswell. Då menar jag väldigt högt. De flesta säger att man ska hålla sig under 1,35V för 24/7. Vad har ni för temps egentligen? Själv toppar jag nästan 85 grader med 1,25V och 4,5Ghz, är ej stabilt dock.

1.4 är väl högt beroende på kylning? Med min vcore maxar jag 80 grader i stresstest och 65 grader vid spel och normalt tunga belastningar! Enligt Intel kan man toppa 95 grader utan att skada cpu och toppa på 105 innan den throttlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hmm. Med högre VCCIN kanske jag kan sänka Vcore! Har inte pillat med den ännu.. ska testa! 1.5 vcore låter farligt?

Skickades från m.sweclockers.com

1.5vcore är extremt högt och skulle helst inte gå så långt upp

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av kalleg:

Hmm. Med högre VCCIN kanske jag kan sänka Vcore! Har inte pillat med den ännu.. ska testa! 1.5 vcore låter farligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehehe man måste ha lite "spänning" i tillvaron annars blir det tråkigt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hehehe man måste ha lite "spänning" i tillvaron annars blir det tråkigt.

Haha! Dagens "dåliga vits"

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Alltså över 1,4V är väldigt högt för Haswell. Då menar jag väldigt högt. De flesta säger att man ska hålla sig under 1,35V för 24/7. Vad har ni för temps egentligen? Själv toppar jag nästan 85 grader med 1,25V och 4,5Ghz, är ej stabilt dock.

I Prime95 Small FFT var tempsen var så höga att jag fick fick begränsa processorns TDP till 110W för att hålla den vid ca 90 grader. I andra tester som Wprime eller Prime95 Blend/LargeFFT ligger den på ca 70 till 85 beroende på test.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer att gå ner på 4,4GHz med en Vcore på 1,318V för 24/7 användning.. Maxar 70 grader vid stresstest.

Det är så störande att se vissa ligga på 4,5GHz på 1,2-1,3 Vcore! Otur att man får ett måndagsex!
Ingen som har tips på hur man kan få ner Vcore?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Tror jag kommer att gå ner på 4,4GHz med en Vcore på 1,318V för 24/7 användning.. Maxar 70 grader vid stresstest.

Det är så störande att se vissa ligga på 4,5GHz på 1,2-1,3 Vcore! Otur att man får ett måndagsex!
Ingen som har tips på hur man kan få ner Vcore?

Jag hade lite tur med min i7 3770k, jag klarar 4.6ghz på 1.2Volt

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Jag hade lite tur med min i7 3770k, jag klarar 4.6ghz på 1.2Volt

Grattis!

Visa signatur
Permalänk

Vaddå att 1.5v är mycket? När jag körde en AMD 955BE så körde jag 4.4 GHz på 1.6v! Nordbryggan skall jag inte ens nämna då den var så hög att jag fick byta moderkort efter att ha kört den klocken i ett halvår

Nej men man skall helst undvika att ha över 1.4 på Ivy samt Haswell! visst man kan köra högre men det är inte bra för cpuns hållbarhet

.ps 4.4 var på luft och det nya moderkortet/cpun var riktigt bra ex som höll sig stabila vid dom nivåerna! poängen med det är att man inte skall ha så hög volt! det tar kål på grejerna riktigt fort!

hur kommer det sig att du klockar TS? jag gjorde det pga cpun var riktigt slö jämfört med min dåvarnade X58 i7 på 4.2GHz och att jag ändå tänkt kasta grejerna! (moderkortet var defekt när jag köpte det men iom att jag hade ett deparat ljudkort så brydde jag mig inte om det och garantin var redan ute när jag uptäckte de)

cpun gav jag bort till min bror och den rullade på bra fram tills den klockades sönder och kastades när jag köpt nya grejer till han .ds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Vaddå att 1.5v är mycket? När jag körde en AMD 955BE så körde jag 4.4 GHz på 1.6v! Nordbryggan skall jag inte ens nämna då den var så hög att jag fick byta moderkort efter att ha kört den klocken i ett halvår

Nej men man skall helst undvika att ha över 1.4 på Ivy samt Haswell! visst man kan köra högre men det är inte bra för cpuns hållbarhet

.ps 4.4 var på luft och det nya moderkortet/cpun var riktigt bra ex som höll sig stabila vid dom nivåerna! poängen med det är att man inte skall ha så hög volt! det tar kål på grejerna riktigt fort!

hur kommer det sig att du klockar TS? jag gjorde det pga cpun var riktigt slö jämfört med min dåvarnade X58 i7 på 4.2GHz och att jag ändå tänkt kasta grejerna! (moderkortet var defekt när jag köpte det men iom att jag hade ett deparat ljudkort så brydde jag mig inte om det och garantin var redan ute när jag uptäckte de)

cpun gav jag bort till min bror och den rullade på bra fram tills den klockades sönder och kastades när jag köpt nya grejer till han .ds

AMD hade/har väl en tendens att kräva/klara lite mer Volt!? Jag kan inte se att det ger kortare livslängd så länge man kan hålla temperaturerna nere?
Jag är lite ovetande då sist jag hade en dator att klocka var ungefär 10 år sedan!:P

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Tack

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Skrivet av kalleg:

AMD hade/har väl en tendens att kräva/klara lite mer Volt!? Jag kan inte se att det ger kortare livslängd så länge man kan hålla temperaturerna nere?
Jag är lite ovetande då sist jag hade en dator att klocka var ungefär 10 år sedan!:P

Mer volt sänker livstiden även om man har samma temp! alla transistorer öppnar och stänger i ett högre tempo vilket gör att et slits mer(notera att detta gäller när man ställer upp frekvensen processorn jobbar i) mer spänning gör att kisslet får mer kräm flr att kunna öppna och stänga propert! gör dom inte det så resulterar det i blåskärm!

mer volt gör att kisslet degraderas i en högre fart så genom att klocka upp frekvensen gör inte så hemskt mycket skada men när du bumpar upp volten så rasslar det på

Edit: Sen att AMD vill ha mer volt är lite fel Det är inte något som är AMD specifikt utan beror på generation och arkitektur!

men det är sant att AMDs nya arkitektur som sitter i FX cpuerna och deras APUer stämmer just nu! men AMD har fler instruktions sätt och fler funktioner som kompenserar för det i viss mån!

det jag menar är att Intel har ingen cpu för 400kr som har full virtualiserings stöd, överklocknings möjligheter och IMMOU te.x(vet du inte vad det är så googla)

Sen att processorn inte är liak snabb är ju en annan femma, men det kompenserar den integrerade grafiken upp till viss del!

så att AMDs processorer vill ha mer ström är ju tråkigt, men sen får man ju lite mer funktioner med så det är klart det drar lite mer ström! Inte har ju stängt av det på sina cpuer för att spara lite transistor yta(ofta skärs det bort med laser, vilket också märks på priset) sen har inte en arkitektur som är mer ström effektiv om än lite varmare om man ser till kretsen yta och hur mycket värme det avger per watt! AMDn är svalare om man ser till det även om dom i samma klass avger lika mycket värme

Edit nr2: Sorry jag space:ar ut en del! har inte varit så aktiv på formumet den sista tiden så vill skriva av mig lite

Permalänk
Medlem

Hehe! Bra att skriva av sig ibland och skönt att det är något vettigt som kom ut av det!

Men Om en CPU egentligen ska ligga på en 1.2Vcore och man höjer med 0.100! Det kan väl inte påverka speciellt mycket i längden och det känns som att en modern CPU som te.x 4770K och inte 4770 bör väl vara anpassad att klara lite högre belastningar? Rätta mig gärna om jag har fel men rent logiskt känns det så!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Har en dator med 3770K som jag testade att klocka lite nu och den kändes lite lättare att klocka utan att dra upp Volten speciellt mycket!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Har en dator med 3770K som jag testade att klocka lite nu och den kändes lite lättare att klocka utan att dra upp Volten speciellt mycket!

:P, jag klarade 4.4 ghz på stock volt. Fast jag har 80 grader som max på 1 kärna med 4.6ghz , min svalaste är 69 grader Tror jag ska nöja mig med 4.6 ghz. Jag har bara klockat en amd 8320 och min i7a så jag vet inte så mycket om andra arkitekturer än dem två.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Jag klarar 4.5 med 1.325 med min utan problem. Dock är den inte delidad och den blir runt 77 - 86 grader beroende på applikation.
och då är svalaste kärnan 77 och varmaste 86. Funderar på att montera om kylaren men har testat 2 st olika och samma resultat på båda :/

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Avstängd

Haswell kör allmänt på en mycket låg spänning, men är samtidigt krävande att överklocka.
För att få riktigt höga frekvenser krävs hög spänning, vilket inte är speciellt bra om man överdriver.
Det ska hållas inom rimliga gränser.

Sen beror det ju också på hur bra exemplar du har gällande limmet under IHS. Har du kollat vad du har för temperaturer?
(Se till att undvika stressprogram som använder sig av AVX då Haswell lägger på ytterliggare 0.1V när det används. Kör du manuell spänning så sker inte detta)

Först och främst kan jag tipsa om att du ska köra på Adaptive istället för Offset.

Har du kollat igenom Asus egna guide?
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?33488-Maximus-VI-Ser...

(Efter att jag hade rensat limmet under IHS sjönk min temperatur ordentligt, så 4.5Ghz 1.25V slutar på ~65 grader men en Prolimatech Megahalems med en Nexus Real Silent)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

http://valid.canardpc.com/u3at42
Allt är möjligt^^

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hehehe man måste ha lite "spänning" i tillvaron annars blir det tråkigt.

Då höjer vi "spänningen" ytligare

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Jag klarar 4.5 med 1.325 med min utan problem. Dock är den inte delidad och den blir runt 77 - 86 grader beroende på applikation.
och då är svalaste kärnan 77 och varmaste 86. Funderar på att montera om kylaren men har testat 2 st olika och samma resultat på båda :/

Skrivet av SeF.Typh00n:

Haswell kör allmänt på en mycket låg spänning, men är samtidigt krävande att överklocka.
För att få riktigt höga frekvenser krävs hög spänning, vilket inte är speciellt bra om man överdriver.
Det ska hållas inom rimliga gränser.

Sen beror det ju också på hur bra exemplar du har gällande limmet under IHS. Har du kollat vad du har för temperaturer?
(Se till att undvika stressprogram som använder sig av AVX då Haswell lägger på ytterliggare 0.1V när det används. Kör du manuell spänning så sker inte detta)

Först och främst kan jag tipsa om att du ska köra på Adaptive istället för Offset.

Har du kollat igenom Asus egna guide?
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?33488-Maximus-VI-Ser...

(Efter att jag hade rensat limmet under IHS sjönk min temperatur ordentligt, så 4.5Ghz 1.25V slutar på ~65 grader men en Prolimatech Megahalems med en Nexus Real Silent)

Jag har faktiskt Rensat lim och bytt kylpasta så tempsen är jämna och fina!
Jag kör Adaptive nu men datorn vägrar sänka hastigheten /volt på CPUn.
När jag körde som högst på Vcore ca 1.42v låg jag som max på 85 grader så det är rätt så rimligt och jag använder bara Intels egna program Intel Extreme Tuning Utility för att stresstesta! Prime och andra lite äldre kan köra på lite väl hårt som kanske inte är realistiskt i verkliga användandet!(min åsikt)!

ROGs egna guide fungerade inte alls för mig utan använde mig av tålamod och testande med de olika variablerna!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Hmm. Med högre VCCIN kanske jag kan sänka Vcore! Har inte pillat med den ännu.. ska testa! 1.5 vcore låter farligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen så tror jag att folk som kör på mer än 1.35v (och kör datorn i load ofta) kommer få begränsad livslängd på sina Haswell processorer..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Man blir nästan sugen på att byta tillbaka till 1155 3770K istället.
Men allt ska väl inte vara för lätt. vad vore livet utan lite hinder!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleg:

Jag har faktiskt Rensat lim och bytt kylpasta så tempsen är jämna och fina!
Jag kör Adaptive nu men datorn vägrar sänka hastigheten /volt på CPUn.
När jag körde som högst på Vcore ca 1.42v låg jag som max på 85 grader så det är rätt så rimligt och jag använder bara Intels egna program Intel Extreme Tuning Utility för att stresstesta! Prime och andra lite äldre kan köra på lite väl hårt som kanske inte är realistiskt i verkliga användandet!(min åsikt)!

ROGs egna guide fungerade inte alls för mig utan använde mig av tålamod och testande med de olika variablerna!

Öh, då har du varken läst eller kollat på den jag länkade. Den beskriver vilka inställningar som gör vad, den visar inte alls några inställningar du ska göra för att få en viss överklock.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Öh, då har du varken läst eller kollat på den jag länkade. Den beskriver vilka inställningar som gör vad, den visar inte alls några inställningar du ska göra för att få en viss överklock.

Jag har läst och testat de saker de rekommenderar... körde då med lägre voltkan bero på att det inte fungerade. Men för mig gick det inte alls bra! Så jag kör allt på auto förutom volt, mutipler, och dram! De föreslog att höja vissa inställningar och stänga av vissa vilket resulterade i blåskärm varje gång! Så nej! DerasGuide/beskrivning hjälpte mig inte!! Läste allt från början till slut sedan börja pilla! (Det första jag gjorde innan jag fick hem cpun faktiskt)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleg:

Jag har läst och testat de saker de rekommenderar... körde då med lägre voltkan bero på att det inte fungerade. Men för mig gick det inte alls bra! Så jag kör allt på auto förutom volt, mutipler, och dram! De föreslog att höja vissa inställningar och stänga av vissa vilket resulterade i blåskärm varje gång! Så nej! DerasGuide/beskrivning hjälpte mig inte!! Läste allt från början till slut sedan börja pilla! (Det första jag gjorde innan jag fick hem cpun faktiskt)

Det har du inte alls det gjort. Det står ingenstans i den guiden jag länkade om vad du ska ställa in för något. Det står exempel på vad inställningarna gör om du ändrar parameter "si och så". Har du prövat höfta med random inställningar så har du defintivt inte förstått vad guiden handlar om.

Det låter som du bara har fyllt i det som dom har ändrat i bilderna, vilket du inte ska göra.

Sätt dig ner och läs igenom den noga nästa gång så kommer du förstå vad du ska göra.

Edit: lägg märke till texten "UEFI Guide for Overclocking" inte "Overclocking Guide with UEFI"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det har du inte alls det gjort. Det står ingenstans i den guiden jag länkade om vad du ska ställa in för något. Det står exempel på vad inställningarna gör om du ändrar parameter "si och så". Har du prövat höfta med random inställningar så har du defintivt inte förstått vad guiden handlar om.

Det låter som du bara har fyllt i det som dom har ändrat i bilderna, vilket du inte ska göra.

Sätt dig ner och läs igenom den noga nästa gång så kommer du förstå vad du ska göra.

Oavsett så fungerade inte det för mig!! Jag får mycket bättre resultat av att inte bry mig om andra parametrar än de nödvändigaste!
Jag kan läsa den igen och se om det går bättre men jag tror inte det kommer att sänka min Vcore som faktiskt är mitt problem just nu!

Visa signatur