Google kan skrota Nexus 7 i nästa generation – fokuserar på 8-tummare

Permalänk
Medlem

Hm.. Google kanske dissar Nexus 10 2014 och kör på en Nexus 8 istället? Vi har ju den här bilden..

http://www.slashgear.com/nexus-8-possibly-leaked-on-android-w...

Kolla datumet - 2/11 2013. Nexus 7 2013 kom väl ut i augusti?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

De som behöver och/eller vill ha en liten platta har en redan.
Och oavsett hur upphetsade tillverkarna är över nya funktioner och bättre prestanda så duger dom "gamla" plattorna till 99% av allt man vill göra.

Jag ser t.ex noll anledning att byta ut min gen 1 nexus 7, batteritiden är fortfarande suvverän och prestandan räcker och blir över.
Och jag misstänker att många sitter i min situation.

Permalänk
Medlem

Håller med... har två Nexus7 (första generationen) och två tillhörande dockningsstationer. Den ena står intill TVn och används som klocka + att surfa med om man vill slå upp något man sett/hört på TVn. Den andra står vid sängen och fungerar i första hand som väckarklocka (plus lite kvällssurfande)! Prestandamässigt har de långt mer kraft än vad jag egentligen behöver och de kommer inte att ersättas förrän de går sönder.

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem

Så länge plattan är under 500g och får rum i en normal jackficka (vill ha med mig som läsplatta on the fly)...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Inaktiv

Min mobil är 6,3"

8 tycker jag låter som en utmärkt storlek om man ska ha den i tillägg till en smartphone.

Men den största anledning till att nexus 7 gen2 failade var väl egentligen hårdvaran som inte riktigt nådde hela vägen fram.

Skrivet av skog1s:

Neej!

Nexus 7 har den perfekta 7" exakt som en pocketbok ju.

8" blir större och inte alls som en pocketbok.

Älskar att läsa på min Nexus 7. Det är den ultimata storleken när man läser.

WHY ?

Varför gör ni så här?

*Ledsen som fan**

Permalänk

Google alltså, vilka lirare!

Första generationens Nexus 7 sålde de "med förlust", för att det låg i deras intresse att folk googlade. Vid lanseringen av nästa generations Nexus 7 påstod de att de höjt priset för att folk trodde den var dålig eftersom den var så billig. Snälla google, varför sänker ni inte bara priset, om det uppenbarligen funkade bättre?

(Detta är ytterligare en sån sak som får mig att tappa lite, lite förtroende för Google, känns inte som de har rent mjöl i påsen. Hursomhelst tror jag jag ska köpa en Nexus 7...)

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Min mobil är 6,3"

8 tycker jag låter som en utmärkt storlek om man ska ha den i tillägg till en smartphone.

Men den största anledning till att nexus 7 gen2 failade var väl egentligen hårdvaran som inte riktigt nådde hela vägen fram.

Vad är det som inte når ända fram med hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Synd, 7" är i min mening perfekt för en platta i läsformat. Går precis ner i bakfickan och är lätt att ha med sig. Problemet de däremot borde åtgärda är tillgängligheten (eller snarare bristen) här i norden där vi köper surfplattor som om det vore kaffe.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Mhisha:

Hej!

Kan man kanske tänka sig att de personer som sitter på en Gen1 är så nöjda med sin platta att dem därför suttit nöjda i båten?
Jag personligen sitter på en Gen2 och blir fortfarande lika imponerad varje gång jag använder den

Jag förstår dig, sitter själv nöjd med Gen1. Var sugen på att uppgradera, men var för nöjd

Permalänk
Medlem

Det är ju omöjligt att säga att en storlek skulle vara bättre än en annan, allt handlar om behov. Jag som alltid har väska, men vill ha en enhet som är smidig nog för att lätt dra upp när man står och väntar på bussen eller ska kolla nåt på stan tycker att iPad Mini har perfekt storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För vissa passar 7" tum bra när man är ute, själv har jag som hobby att vara ute och vandra i naturen på vandringsleder med tält ryggsäck och allt som behövs och ca en vecka i taget, då kommer en Windowsplatta eller hybrid på ca 11-13" passa bra i ryggsäcken, tillsammans med nått batteripack och kanske solceller, 7-8" är inget jag ens skulle fundera på i det sammanhanget, för smått.

I andra sammanhang ser jag inga större problem heller med 11-13" med en liten ryggsäck, inte precis tänkt att den ska vara till för att användas på bussen och liknade.

Men visst har du rätt i att för dom flesta blir så stora osmidiga om det ska få plats i en ficka, men jag tex har aldrig med mig en surfplatta när jag bara är ute en kortare stund, utan telefonen funkar utmärkt för dom behoven, så att en 7" skrotas till förmån för en 8" är bra för min del, mer användbart.

Tar du seriöst med dig en laptop/surfplatta när du är ute i naturen en vecka? Lägger du på 1-1.5 upp till 2kg beroende på batteripack i din packning när du är ute och vandrar?

För en norrlänning som är i stort sett uppvuxen i fjällvärlden låter det en aning konstigt, men visst, to each man his own.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

7" är för lite, och det har jag sagt sen första Nexus 7 släpptes. Minst 8" tum, helst lite större till beroende på hur stora kanter.

Sharps senaste platta med tunna kanter.

Permalänk
Medlem

Ugh, 4:3 format är inte vad man vill ha om nånting skall vara "innerfick-vänligt".

Hela grejen med 7 tummare är ju just storleken, liten nog att få plats i lite större fickor, men stor nog för att faktiskt fungera som platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

7" är för lite, och det har jag sagt sen första Nexus 7 släpptes. Minst 8" tum, helst lite större till beroende på hur stora kanter.

Sharps senaste platta med tunna kanter.
http://i.imgur.com/0Jzab3e.jpg

Har en telefon med väldigt tunna kanter, och sanning att säga så blir jag vansinnig på det. Visst, det är ju estetiskt bra mycket mer tilltalande, men det är hysteriskt opraktiskt, man lyckas jämt komma åt touchscreenen och göra saker utan att vilja det.

Tror inte jag är ensam om att tycka det heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har en telefon med väldigt tunna kanter, och sanning att säga så blir jag vansinnig på det. Visst, det är ju estetiskt bra mycket mer tilltalande, men det är hysteriskt opraktiskt, man lyckas jämt komma åt touchscreenen och göra saker utan att vilja det.

Tror inte jag är ensam om att tycka det heller.

Jo jag håller med, måste vara en balans på plattornas kanter eftersom man måste greppa någonstans utan att snudda vi skärmen hela tiden.
Förslagsvis så kan ju kanterna vara mycket tunna på vågräta sidan och med lodrätt där man ofta greppar bör vara lite mer utrymme, tror det skulle bli relativt snyggt.

Permalänk
Medlem

Vad hände med 10"?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har en telefon med väldigt tunna kanter, och sanning att säga så blir jag vansinnig på det. Visst, det är ju estetiskt bra mycket mer tilltalande, men det är hysteriskt opraktiskt, man lyckas jämt komma åt touchscreenen och göra saker utan att vilja det.

Tror inte jag är ensam om att tycka det heller.

Antar att du har en LG G2.. Du kanske har för tjocka fingrar?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fafne:

Det är bara så att mänskligheten har inte kommit längre i teknologisk utveckling, bara att acceptera.
Flexibla och utfällbara skärmar finns väl redan i laboratorier och utvecklingsavdelningar?
Antar bilder som projekteras i tomma luften som i Sci-fi filmer, kommer vara fantasi länge till.

Största nackdelen med Nexus mobiler och surfplattor är inte att de har för små skärmar eller är för stora, utan att de kommer med för lite lagring och saknar minneskortläsare.

Att alltid behöva ha med sig USB-minne och USB OTG-sladd på resor, är inte skoj.
När ett 32-64GB mSDHC-kort kan döljas i alla andra surfplattemodeller.

Att ni aldrig ger upp. Jag tackar gudarna varje dag för att jag slipper att hålla reda på en massa sd-minnen.

Permalänk
Medlem

Tycker Note 8 är bra i storleken, yttermått m.m. men Hade gärna fått lite smalare kanter typ 60% av dagens kant.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1