Asus GTX 770 Stänger av under press?

Permalänk

Asus GTX 770 Stänger av under press?

Hej!

Har nyligen byggt en ny dator, där jag har kört i ett Asus GTX 770 2GB, när jag lirar Assassins Creed Black Flag med hög grafik så kan jag spela ca 10-15 minuter sen knäpper den av och båda mina skärmar blir helt vita, dator reagerar inte på några knapptryck eller liknande och det enda som finns att göra är att stänga av datorn på brytaren och starta upp igen.

Någon som vet vad detta kan bero på? Har de senaste drivrutinerna enl. GeForce Experience. GeForce 332.21

Setup:
Asus Maximus VI HERO
Intel Core i7 4770k
Corsair Hydro H80i CPU kylare
Corsair RM850 Nätagg
Samsung 840 EVO SSD 240GB
Corsair Dominator Platinum 2133 MHz 16GB (2x8)
Sitter i ett Corsair Carbide 330R ATX chassi

Permalänk
Medlem

Kollat temp?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Tempen ser ut såhär just nu efter ca 15 minuters spelande.

Jag körde en "speloptimering" i Geforce Experience verkar som att tempen hoppade ner lite.

Innan låg tempen på ~60 grader och fläktarna på ~2300rpm samt 65-70% Användande (ibland 80)

Permalänk
Medlem

Om det där är maxtempen för din CPU är den ok.

Kan inte se maxtemp för grafikkortet med de där bilderna dock. Det man vill veta är maxtemp precis innan kortet stängs av.

Alternativt om du kör t ex 3dMark Firestrike eller något annat intensivt och kollar maxtempen. Om skärmen inte reagerar när du kör andra tester/spel så googla typ screen error + assassins creed eller något.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget också, RM serien från Corsair har problem med första batchen.

Permalänk

precis innan den stängde denna gången var den på 64 grader

Permalänk

Hur åtgärdar man detta? Kastar nätagget o köper annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikjensen:

precis innan den stängde denna gången var den på 64 grader

Tempen inget problem alltså. Uteslutet.

Testa andra spel eller benchmark-tester. Blir det samma fel?

Skrivet av patrikjensen:

Hur åtgärdar man detta? Kastar nätagget o köper annat?

Behöver inte alls vara nätagget. 850w har du väldigt, väldigt god marginal med så det belastas inte ens speciellt mycket, även om det KAN vara orsaken är det inte alls säkert. Felsökningsmetoden kör vi.

EDIT: TS, citera helst, svårt att hålla koll på var man skriver.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Permalänk
Skrivet av lossah:

Tempen inget problem alltså. Uteslutet.

Testa andra spel eller benchmark-tester. Blir det samma fel?

Behöver inte alls vara nätagget. 850w har du väldigt, väldigt god marginal med så det belastas inte ens speciellt mycket, även om det KAN vara orsaken är det inte alls säkert. Felsökningsmetoden kör vi.

EDIT: TS, citera helst, svårt att hålla koll på var man skriver.

Sorry. Okej jag ska prova benchmarka och se.

Eftersom datorn är nybyggd har jag inte hunnit installera något grafikkrävande spel.
Det klarar minecraft och heartstone hehe

Permalänk
Skrivet av patrikjensen:

Sorry. Okej jag ska prova benchmarka och se.

Eftersom datorn är nybyggd har jag inte hunnit installera något grafikkrävande spel.
Det klarar minecraft och heartstone hehe

vet inte riktigt vad man ska få fram?

körde på extreme (X) 1920 x 1080 (1080p) with a heavy load suitable for high-end gaming PCs

Permalänk
Medlem

låter som nätagg

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikjensen:

vet inte riktigt vad man ska få fram?

körde på extreme (X) 1920 x 1080 (1080p) with a heavy load suitable for high-end gaming PCs

http://i.imgur.com/EoioR1p.png

Bevisar att din dator klarar av att belastas extremt. Testa andra spel också.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Hej,
Jag har haft samma problem, dock så dök det endast upp med överklockning på prollen... Lösningen var att, även om den gick igenom samtliga stresstester så var det mer ström till prollen som löste problemet.

Har du överklockat prollen eller pillat i Bios?

Permalänk
Medlem

Problemet med RM-serien var väl att när de inte belastades så mycket så går inte fläkten igång, har man då en varm låda så överhettar agget utan att fläkten sätts igång.

Min teori; När du då kör 3dmark (som belastar mer än AC Black Flag) så sätter fläkten igång och agget håller sig kallt. AC Black Flag gör att effekten ligger precis på gränsen, fläkten sätts aldrig igång, allt blir varmt och till sist överhettar agget och 2stänger av" för att skydda.

Den teorin känns väl dock lite som att den fallerar med att datorn fortfarande är "igång" och skärmarna får någon typ av signal om vit bild.

Har du testat andra drivrutiner?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Flygarfisken:

Hej,
Jag har haft samma problem, dock så dök det endast upp med överklockning på prollen... Lösningen var att, även om den gick igenom samtliga stresstester så var det mer ström till prollen som löste problemet.

Har du överklockat prollen eller pillat i Bios?

Skrivet av lossah:

Bevisar att din dator klarar av att belastas extremt. Testa andra spel också.

Skrivet av Gtoxed:

låter som nätagg

Har inte pillat något i Bios förutom raidat 4 diskar, dock så fanns felet innan jag raidade.
Har ej heller börjat klocka något.

Ska testa med andra spel också

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Problemet med RM-serien var väl att när de inte belastades så mycket så går inte fläkten igång, har man då en varm låda så överhettar agget utan att fläkten sätts igång.

Min teori; När du då kör 3dmark (som belastar mer än AC Black Flag) så sätter fläkten igång och agget håller sig kallt. AC Black Flag gör att effekten ligger precis på gränsen, fläkten sätts aldrig igång, allt blir varmt och till sist överhettar agget och 2stänger av" för att skydda.

Den teorin känns väl dock lite som att den fallerar med att datorn fortfarande är "igång" och skärmarna får någon typ av signal om vit bild.

Har du testat andra drivrutiner?

Finns det något sätt att kolla nätaggets temp?

Jag körde ju drivrutinerna från skivan till en början, därefter tog jag hem senaste och det blev ingen märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Ser att dina RAM-stickor sitter bredvid varandra på dom 2 sista slotsen. Prova byta till 1 och 3 slotsen (från vänster)

Permalänk
Skrivet av w00tman:

Ser att dina RAM-stickor sitter bredvid varandra på dom 2 sista slotsen. Prova byta till 1 och 3 slotsen (från vänster)

Alldeles nyss installerat dom nya RAMminnena, körde 4x 4GB Vengance innan (med samma fel) men ska prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikjensen:

Alldeles nyss installerat dom nya RAMminnena, körde 4x 4GB Vengance innan (med samma fel) men ska prova!

Har du uppdaterat moderkortets bios till det senaste?
Senaste är 1301 som släpptes bara för ett par veckor sedan, med denna beskrivning "Improve system stability."
Kan ju vara värt att kika om du gjort det?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Har du uppdaterat moderkortets bios till det senaste?
Senaste är 1301 som släpptes bara för ett par veckor sedan, med denna beskrivning "Improve system stability."
Kan ju vara värt att kika om du gjort det?

Nej har inte gjort det än, ska testa även detta.

Nu körde jag 3Dmark igen och kollade hela tiden nätagget underifrån (där fläkten sitter) och den var av hela tiden.
Körde extrem testet och fläkten vägrade starta, börjar misstänka att jag har lokaliserat felet?
Finns det något sätt att tvinga igång fläkten på nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikjensen:

Nej har inte gjort det än, ska testa även detta.

Nu körde jag 3Dmark igen och kollade hela tiden nätagget underifrån (där fläkten sitter) och den var av hela tiden.
Körde extrem testet och fläkten vägrade starta, börjar misstänka att jag har lokaliserat felet?
Finns det något sätt att tvinga igång fläkten på nätaggregatet?

Det agget är väl semipassivt, dvs det drar inte igång fläkten förräns det blir en viss temperatur på delarna

Dock så är det väl känt att det där nätaggs-serien du har, har fått en hel del rätt negativa recensioner, så valet av agg är kanske inte allt för bra

Kika här t e x på deras 750w , är nog samma komponenter i skulle jag tro;

http://www.hardocp.com/article/2013/11/13/corsair_rm750_750w_...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Det agget är väl semipassivt, dvs det drar inte igång fläkten förräns det blir en viss temperatur på delarna

Dock så är det väl känt att det där nätaggs-serien du har, har fått en hel del rätt negativa recensioner, så valet av agg är kanske inte allt för bra

Kika här t e x på deras 750w , är nog samma komponenter i skulle jag tro;

http://www.hardocp.com/article/2013/11/13/corsair_rm750_750w_...

Hittade detta på deras sida:

The Corsair RM series power supplies are designed to run without active cooling for up to 40% load at typical room temperatures (25°C, or 77°F) and are capable of continuously outputting 100% of output capability at ambient temperatures of up to 40°C (104°F). We have found that our power supplies are typically used in environments much lower than 40°C and tend to have some natural aspiration within the chassis that allows for some air movement, such as from a nearby graphics card or chassis fan, within the PSU housing, when temperatures exceed normal room temperatures. We have found that this normal aspiration can maintain Corsair’s Zero-RPM fan-less mode even at temperatures as high as 35°C (95°F) when only at 40% load for durations of up to 15 minutes.

Thanks to recent feedback provided by an early reviewer, we have discovered a PSU fan operation issue that can be triggered with the RM750 and RM850W under highly unusual operating conditions. For the issue to occur, the PSU must be run for more than 15 minutes at:

• Ambient temperature 35°C (95°F) or higher

• Zero ambient airflow, i.e. no airflow provided by system fans or by fans on other components

Under these conditions, impacted PSUs may shut down before the cooling fan starts spinning. This shutdown will cause no damage to the PSU or the system. As these conditions are extraordinarily harsh, we believe most users will not be impacted.

If you feel you have a unit that has been impacted, we are offering advance replacement returns for the PSU, with Corsair paying all freight costs. Please visit http://corsair.force.com for instructions on how to obtain a replacement unit, or to ask any questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikjensen:

Hittade detta på deras sida:

The Corsair RM series power supplies are designed to run without active cooling for up to 40% load at typical room temperatures (25°C, or 77°F) and are capable of continuously outputting 100% of output capability at ambient temperatures of up to 40°C (104°F). We have found that our power supplies are typically used in environments much lower than 40°C and tend to have some natural aspiration within the chassis that allows for some air movement, such as from a nearby graphics card or chassis fan, within the PSU housing, when temperatures exceed normal room temperatures. We have found that this normal aspiration can maintain Corsair’s Zero-RPM fan-less mode even at temperatures as high as 35°C (95°F) when only at 40% load for durations of up to 15 minutes.

Thanks to recent feedback provided by an early reviewer, we have discovered a PSU fan operation issue that can be triggered with the RM750 and RM850W under highly unusual operating conditions. For the issue to occur, the PSU must be run for more than 15 minutes at:

• Ambient temperature 35°C (95°F) or higher

• Zero ambient airflow, i.e. no airflow provided by system fans or by fans on other components

Under these conditions, impacted PSUs may shut down before the cooling fan starts spinning. This shutdown will cause no damage to the PSU or the system. As these conditions are extraordinarily harsh, we believe most users will not be impacted.

If you feel you have a unit that has been impacted, we are offering advance replacement returns for the PSU, with Corsair paying all freight costs. Please visit http://corsair.force.com for instructions on how to obtain a replacement unit, or to ask any questions.

De har ju ändå trots detta fått negativa omdömen, men du ska kanske byta den ändå om inte uppdatering av bios hjälpt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

De har ju ändå trots detta fått negativa omdömen, men du ska kanske byta den ändå om inte uppdatering av bios hjälpt

Nu har jag kört in senaste BIOS och ska testa igen.

Annars är de bara att lämna tillbaka o köpa ett annat antar jag?

I sånt fall, någon som har tips? Ska ju sätta i mitt andra 770 kort så det kommer ju kräva en del ström för SLIn, samt att jag kör 5 diskar

Edit: Och där kom det, en "crash" med nya bios versionen också. Grafikkort och allt går ju fortfarande, dvs fläktar o så snurrar.
Systemet stänger inte av helt utan att jag själv tvingar det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikjensen:

Nu har jag kört in senaste BIOS och ska testa igen.

Annars är de bara att lämna tillbaka o köpa ett annat antar jag?

I sånt fall, någon som har tips? Ska ju sätta i mitt andra 770 kort så det kommer ju kräva en del ström för SLIn, samt att jag kör 5 diskar

Edit: Och där kom det, en "crash" med nya bios versionen också. Grafikkort och allt går ju fortfarande, dvs fläktar o så snurrar.
Systemet stänger inte av helt utan att jag själv tvingar det..

För att göra en korrekt felsökning, skulle jag absolut inte köra en raid, utan köra en disk i taget för att utesluta att det är något drivrutinsfel som orsakar det
Sen finns väl bara en sak o göra, t e x köra grafikkortet i en annan dator, för att utesluta att felet ligger där
Testa med annat nätagg om möjligt, även kanske andra minnen, vet inte om du kollat att minnena finns med i moderkortets QVL lista t e x?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

För att göra en korrekt felsökning, skulle jag absolut inte köra en raid, utan köra en disk i taget för att utesluta att det är något drivrutinsfel som orsakar det
Sen finns väl bara en sak o göra, t e x köra grafikkortet i en annan dator, för att utesluta att felet ligger där
Testa med annat nätagg om möjligt, även kanske andra minnen, vet inte om du kollat att minnena finns med i moderkortets QVL lista t e x?

Bör tilläggas att jag fick hem diskarna i Fredags och raidade dom samma dag, felet fanns innan detta då jag endast körde 1x Samsung 840 Evo SSD.

Fick även mina nya ramminnen (Dominator minnena) i Fredags.

Alltså körde jag 4x 4GB Corsair Vengance 1600mhz minnen och endast 1 disk (Samsungen).

Ska prova köra med mitt gamla kort (Geforce gtx 470 zotac) och se om det blir någon skillnad.
Det tråkiga med att byta nätagg är ju att man måste göra om all kabeldragning.. menmen.

Edit: Har nu kört i mitt gamla kort Geforce GTX 470 Zotac. Det låg på ~80 grader när jag lirade AC, och jag har nu spelat en timme i sträck utan att något hänt. Med mitt 770 crashade det efter cirka 15 minuter. Antar då att felet ligger i grafikkortet.

Edit2: Har nu kört i mitt 770 igen och har spelat cirka 40 minuter utan avbrott, maxtempen är hittils 63.
Vågar inte säga för mycket, men det känns som att problemet magiskt löst sig självt?
Kan det ha något att göra med att jag installerat drivrutiner för mitt 470?
Skumt.. ska prova mer imorgon efter jobb och se om det är "löst"

Edit3: Var antagligen för snabb. Spelet crashade nyss, såg ut att bli som innan, svarta skärmar.
Dock så flimrade det till efter ca 10 sekunder och jag kom ut i windows och kunde få upp aktivitetshanteraren.
Assassins Creed Svarar inte..

Permalänk

Min skärm belv svart men annars samma fel.

Hej.

Vet inte om du fått svar på din fråga ännu men jag hade liknande fel och efter att ha uppdaterat grafikkortet så försvann problemet.
Men det kanske du redan har gjort.

Permalänk
Skrivet av Xeehekate:

Hej.

Vet inte om du fått svar på din fråga ännu men jag hade liknande fel och efter att ha uppdaterat grafikkortet så försvann problemet.
Men det kanske du redan har gjort.

Menar du med drivrutiner? Efter jag uppdaterad till senaste märkte jag en viss skillnad dock inget drastiskt, problemet kvarstod men kunde spela 5-10 minuter längre.

Permalänk
Medlem

har du provat uppdatera grafikkortets bios?