Kraschningar och bluescreens. Fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Kraschningar och bluescreens. Fel på grafikkortet?

Hejsan,

Misstänker nu att mitt Gigabyte GTX 460 är kaputt. Fick nämligen helst plötsligt när jag spelade CS:GO BSOD.

Efter lite googlande kom jag fram till att det antagligen beror på grafikkortet (nlvddmkm.sys, vad betyder det ovanför?). Installerade om Win 7 och installerade de nyaste drivrutinerna. Allt gick bra tills jag startade CS:GO, datorn hängde sig igen.

Efter det installerade jag om Win 7 och sparade ingenting på datorn. Installerade drivisar, startade en video på youtube och datorn hängde sig igen.

Jag har nu stoppat in en Radeon X300/X550/X1050 Series (enligt dxdiag), som ej kräver någon power från nätaggregatet, och datorn funkar som vanligt.

Is it safe to say att mitt GTX 460 har gjort sitt?

Edit: Min polare har ett GTX 460 som jag tänkte fråga ifall jag kunde testa i min burk? Vågar man det? Tänkte kanske att det är något fel på nätagget som gjort något knas med mitt kort, så att detsamma kanske händer polarens kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Hejsan,

Misstänker nu att mitt Gigabyte GTX 460 är kaputt. Fick nämligen helst plötsligt när jag spelade CS:GO BSOD.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34/...

Efter lite googlande kom jag fram till att det antagligen beror på grafikkortet (nlvddmkm.sys, vad betyder det ovanför?). Installerade om Win 7 och installerade de nyaste drivrutinerna. Allt gick bra tills jag startade CS:GO, datorn hängde sig igen.

Efter det installerade jag om Win 7 och sparade ingenting på datorn. Installerade drivisar, startade en video på youtube och datorn hängde sig igen.

Jag har nu stoppat in en Radeon X300/X550/X1050 Series (enligt dxdiag), som ej kräver någon power från nätaggregatet, och datorn funkar som vanligt.

Is it safe to say att mitt GTX 460 har gjort sitt?

Edit: Min polare har ett GTX 460 som jag tänkte fråga ifall jag kunde testa i min burk? Vågar man det? Tänkte kanske att det är något fel på nätagget som gjort något knas med mitt kort, så att detsamma kanske händer polarens kort.

Spec på datorn skadar inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Spec på datorn skadar inte.

Glömde kopiera in det!

http://www.inet.se/produkt/1901838/asus-m4n98td-evo-sli
http://www.inet.se/produkt/5305471/c...b-1600mhz-xms3
https://www.inet.se/produkt/5308645/...-black-edition
https://www.inet.se/produkt/6900306/...-tesla-650w-80
http://www.inet.se/produkt/4303589/1...int-f3-hd103sj
Samsung SH-S223C (skivläsare)

Edit: När datorn "hänger sig", som jag skrivit, så frös bilden några sekunder, sen blev allt svart, och datorn startade om sig.

Edit2: Värt att kanske testa installera äldre drivrutiner och se om det funkar det? Med mitt GTX 460 dvs.

Permalänk
Medlem

Update

Laddade mer äldre drivrutiner (GeForce 314.07 Driver, 18 feb 2013, http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/57096/en-us) och körde in GTX 460 i datorn. Det gick bra att starta datorn och komma in i Windows utan drivrutinerna installerade.

Så jag installerade drivisarna, starta om datorn, boom, blue screen (same as before), innan jag kom in i Windows. Testade båda PCI-E ingångarna, men samma skit i båda.

Jag körde in Radeon X300/X550/X1050 Series (enligt dxdiag) igen och ni fungerar datorn som det ska. Inga problem, eller jo... Jag kan ju inte spela några spel!

Så ska ju inte vara något problem med PCI-E ingångarna. Jag gissar fortfarande på grafikkortet, eller drivrutinerna. Kan det vara något annat? (Startade en tråd i köpråd ang. grafikkort, ni får gärna titta in där också )

Permalänk
Medlem

Jag installerade alla uppdateringar till Win 7 som kunde hittas.

Körde in GTX 460 i burken.

Installerade senaste drivrutiner, GeForce 332.21 Driver.

Startar om datorn, ser likadant ut som innan (Har ingen bild på hela skärmen (23") utan skrivbordet syns på mitten av skärmen och svart runt omkring).

Enligt NVIDIA GeForce Experience så finns där nya drivrutiner att ladda ner, samma som redan är på datorn.

Det finns även fel på enheter och Skrivare. Ett fel på NVIDIA GeForce GTX 460 där det står att enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats (Kod 43).

Även ett fel på Matematikprocessor. Enhetens drivrutiner är inte installerade.

Dxdiag hittar ingen information under fliken Bildskärm.

Verkar i mina ögon vara något problem med att installera grafikkortets drivrutiner?

--------------------------------------------

Efter en del klydd så verkade som om jag fick in drivrutinerna- jag kom in i Windows med skrivbordet på hela skärmen samt i rätt upplösning (1920x1080p).

Datorn klarade sig i ett par sekunder sen fick jag samma blåskärm som tidigare (http://oi43.tinypic.com/fm8gmb.jpg).

Jag lade även märke till att när datorn bootar så lyser en lampa under "MemOK" knappen på moderkortet rött i några få sekunder, som sedan slocknar. http://oi39.tinypic.com/8vw049.jpg, knappen sitter ovanför 24 pin kontakten.

Kan det vara något fel med minnena som orsakar ett fel med drivrutinerna (speciellt då filen vid namn nvlddmkm.sys)?

Har en schysst polare som låter mig låna hans gamla burks grafikkort, vilket i detta fall är ett likadant kort, ett Gigabyte GTX 460. Det borde vara ganska säkert att stoppa det i min burk va? Vill inte skada hans kort.

-----------------------------------------------------------

Stoppade in polarens GTX 460 i burken, laddade ner drivrutiner och installerade dessa.

Datorn funkade som vanligt, testade att gå in på CS:GO och hade inte problem. Datorn frös inte och jag fick ingen bluescreen.

Stoppade in mitt kort i datorn, startade datorn. Fick inte skrivbordet på hela skärmen. Lät datorn ladda in lite drivrutiner, startade om datorn.

Allt såg bra ut när datorn startade, tills den hängde sig några sekunder efter att den kommit in på skrivbordet.

Så jag antar att mitt GTX 460 har gjort sitt.

Ta gärna en titt här: http://www.sweclockers.com/forum/86-...t-grafikkkort/, hade verkligen uppskattat all hjälp med att hitta ett nytt bra grafikkort.

Tack och hej!

Permalänk
Medlem

Igår hängde sig datorn, var tvungen att hålla inne knappen för att stänga av den.

Idag när skulle starta datorn från Strömsparläge fick jag inte någon bild på skärmen (med Radeon X300/X550/X1050 Series (enligt dxdiag)) och datorn ville inte stängas av genom att hålla inne knappen. Var tvungen att slå av strömbrytaren på nätaggregatet.

Vet inte vart jag ska bli av längre... Varför ska skiten klydda för?!

Permalänk
Medlem

Skadar moderkortet eller PSUt mina komponenter?

Hejsan,

Tänker snabbt dra igenom min tidigare tråd ang. mitt grafikkort, Gigabyte GTX 460. Mer detaljerat finns här.

Min dator:

Det började med Bluescreen när jag spelade CS:GO. Under några månader innan detta hände kunde datorn fastna när den kände för det. Var då tvungen att stänga datorn genom att hålla inne boot-knappen.

På Bluescreen stod det att nlvddmkm.sys var problemet. Försökte installera om Windows7, drivrutiner, nya som gamla, inget fungerade. Jag fick låna min polares Gigabyte GTX 460, likadant som mitt. Datorn fungerade då som vanligt. Drog då slutsatsen att mitt kort var kaputt.

Sitter nu med ett riktigt gammalt kort som inte kräver någon ström från PSU, utan det räcker att den sitter i moderkortet. Datorn fungerar, MEN...!
Datorn har hängt sig så som den gjort förut, dock har det bara hänt en gång hittills efter cirkus en vecka.
Datorn hängde sig även en gång då jag skulle starta den från Strömsparläge. Det fungerade inte med hard-reset, utan var tvungen att slå av strömmen till PSU.

------------------------------------------------

Idag körde jag Memtest86 i ungefär 4-5h, och fick ett error (se bild under). Jag använder två 2GB stickor.

Jag antar då att något minne i datorn nu också har gått och lagt sig. Datorn fungerar dock som vanligt för tillfället, dont get me wrong!!, försöker klura ut varför datorn hänger sig.

Jag körde Windows Memory Diagnostic Tool som inte håller med Memtest86, utan jag fick som svar att inga fel upptäcktes.

Nu till mina frågor...
Kan det vara så att det är något fel med mitt moderkort, eller kanske PSU, som håller på att falla ihop och tar med mina andra komponenter med sig?
Sitter här med ett nytt Gigabyte GTX 660 som jag inte vågar stoppa in i datorn än.

Permalänk
Medlem

Nu hände det igen!

Satte datorn i Strömsparläge när jag gick ner för att käka. När jag kom upp och startade upp datorn genom att trycka på keyboardet, startade datorn men fick ingen bild. Gick inte att hålla nere knappen, utan jag fick slå av strömmen. Lät den stå några sekunder, slog på strömmen, startade datorn och windows startade som om det startades från Strömsparläge.

Permalänk

kolla först qvl listan memtest86 kan ge utslag på det

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner denna QVL-listan (klicka på QVL för att ladda ner listan) och sökte på Tillverkarens ArtNr: CMX4GX3M2A1600C9 och minnena finns i listan. Står dock (XMP) efter ArtNR (CMX4GX3M2A1600C9(XMP)).

Permalänk
Medlem

Om det har någon betydelse så har jag haft datorn i 3 år nu. Kan väl säga att datorn har varit felfri i 2 år 6 mån ungefär, sen började frysningarna och nu detta.

Permalänk
Medlem

Jag körde Memtest86 med en sticka åt gången, 4 pass (2h). Inga fel. Jag kunde dock inte stänga av Memtest86 med Esc.

När jag tryckte på Esc sluta Memtest86 göra något, tiden stannade, men programmet stängdes inte av. Det röda +-tecknet upp till vänster blinkade som den gör under körning fortsatte att blinka. Var tvungen att håller nere knappen för att stänga av programmet.

Jag har nu satt Legacy USB-grejen på enabled och kör nu Memtest86 med båda stickorna i igen, förhoppningsvis gör detta att jag kan stoppa programmet.

2 pass so far och inga fel. När jag första gången körde med båda stickorna fick jag felmeddelandet ganska tidigt första passet.

Kommer med uppdatering senare.

Permalänk
Medlem

Lät Memtest86 köra i 8h med båda stickorna, inga fel hittades. När jag skulle stänga av Memtest86, vilket man gör genom att trycka på Esc, så stoppades programmet men datorn bootade in om. Om ni kollar bilden nedan så stod det Halting... (se bild). +-tecknet uppe till vänster fortsatte blinka som den gör genom hela testet.

Var tvungen att hålla nere knappen för att stänga av datorn.

Permalänk
Medlem

Recap.

GTX 460 dog, fungerade med polarens kort.
Fel i Memtest86 första körning (se bilder), men hittar inga fel längre.
Starta datorn från Strömsparläge funkar ibland inte. Måste bryta strömmen för att stänga av datorn, hålla nere knappen fungerar inte när detta händer.
Slumpmässiga frysningar (händer dock inte ofta).

Vågar inte sätta in mitt nya GTX 660 då jag är rädd att något ska hända kortet.

Permalänk
Medlem

Får ingen bild på datorn längre, fläktarna i datorn drar igång i full fart men ingen bild och inget ljud från Windows. Orkar inte klydda mer, får väl köpa en ny dator. Vet ej vilka komponenter som behövs men blir väl moderkort, CPU, PSU och kanske minnen. Grafikkort har jag redan, hdd och skivläsare fungerar fortfarande hoppas jag.

Tack för all hjälp.....

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.