Oändlig reboot-loop vid installation

Permalänk
Medlem

Oändlig reboot-loop vid installation

Tjena! Min dator blev löjligt seg och började krascha för ett tag sen, så efter ett tag då den stått och samlat damm så bestämde jag mig för att ominstallera windows.

Problemet är att den inte kan slutföra installationen den håller på med. Jag kommer in i installationen bra och allt verkar flyta på tills den punkt då den gör en automatisk omstart. Den startar då om och när den startat upp igen så börjar hela installationen om vilket resulterar i en oändlig loop av halva installationer

Det enda jag har ändrat är boot ordningen i BIOS så att den bootar ifrån windows-skivan. Har provat att byta vilken hårddisk jag installerar på(är rätt säker på att en utav dem kan ha strulat och orsakat mina problem till att börja med) men det gör ingen skillnad.

Skulle uppskatta hjälp, verkar ju flyta på perfekt upp tills omstarten men den typ "glömmer bort" att den är mitt i en installation.

EDIT: Provade precis med en ny skiva och exakt samma sak händer, så verkar vara något problem med datorn. Verkar dock konstigt att det skulle vara hårddisken eftersom samma sak händer på båda hårddiskar. Någon som har en aning vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Haft samma problem, men enkelt löst...

När datorn bootar om för första gången efter installationen tryck ut installationsskivan alernativt dra ur satakabeln till DVD-läsaren.
Enklare om du installerar från ett USB, bara att slita ut USB-minnet!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Haft samma problem, men enkelt löst...

När datorn bootar om för första gången efter installationen tryck ut installationsskivan alernativt dra ur satakabeln till DVD-läsaren.
Enklare om du installerar från ett USB, bara att slita ut USB-minnet!

... eller ändra tillbaka BOOT prioriteringsordningen så att den bootar från hårddisken istället.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

... eller ändra tillbaka BOOT prioriteringsordningen så att den bootar från hårddisken istället.

Haha! Sant! Allt går!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Kom vidare i installationen nu! Känner mig rätt dum, var så jävla säker på att jag provade ställa om boot-prion efter ett par failade försök men tydligen så tänkte jag bara det.

Lite rolig side note: Eftersom jag kört igenom installationen ett par 10 kanske gånger i tron om att det inte alls fungerade så fick jag frågan "vilket windows vill du slutföra?" och så listade den 9st Windows 7 så jag lät den välja den senaste själv. Hoppas att det inte påverkar något senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okee:

Tack för svar! Kom vidare i installationen nu! Känner mig rätt dum, var så jävla säker på att jag provade ställa om boot-prion efter ett par failade försök men tydligen så tänkte jag bara det.

Lite rolig side note: Eftersom jag kört igenom installationen ett par 10 kanske gånger i tron om att det inte alls fungerade så fick jag frågan "vilket windows vill du slutföra?" och så listade den 9st Windows 7 så jag lät den välja den senaste själv. Hoppas att det inte påverkar något senare.

Och hur lite utrymme har du nu kvar på hårddisken då?
9st w7 or tar mycket plats!

Gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

Osäker på hur mycket minne som är kvar, ska kolla så fort jag kommit in på datorn ordentligt. När installationen väl slutförts så gav den mig i alla fall ett val mellan endast två Windows 7, vilket jag antar är.... en.. förbättring...

Permalänk

Alternativt att man bootar från hårddisk som standard, bara de att man på msi trycker F11 för att komma in i bootloader. Då bootar den bara från det alternativ du valt 1 gång och sedan återgår till standard ordningen!

Permalänk
Medlem

9st OS på en dator? Hoppas du har stor hårdisk
Formatera om allting och gör om rätt en sista gång, 9st os tar en redig plats ska du se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jo absolut, visade sig att jag har typ 12 gig ledigt på hårddisken Har ni något tips på hur jag lättast formaterar om en hårddisk som har windows installerat? Verkar inte gå genom windows "native" formateringsfunktion.

EDIT: Tror jag hittade hur man gjorde samtidigt som man installerar windows.