Filer försvann spårlöst? Windows 8

Permalänk

Filer försvann spårlöst? Windows 8

Hejsan, har ett litet problem som jag ska försöka återge så detaljerat som möjligt:

Började med att jag ville komma åt ett word-dokument som jag redigerade senast igår. Hittar inte dokumentet av någon konstig anledning så söker efter denna i Windows 8:s sökfält. Sökfältet ger inga resultat och fryser helt, alt+tab funkar ej utan får enbart en blå skärm(samma färg som jag har inställt på temat) där det står "filer" längst upp till vänster på skärmen. Startar om datorn och gör samma procedur. Samma resultat ges.

Efter att ha fått stänga av den två gånger går jag in på bibliotek i utforsakren och samtliga ikoner har ändrats. När jag klickar på dessa får jag ett felmeddelande något i stil med "documents.library-ms fungerar inte längre". Googlar snabbt efter problemet och hittar ett forumsvar med en lösning. Enligt detta forumsvar ska man radera de fyra mapparna som inte funkade, bilder, musik, dokument och filmer och sedan efter detta högerklicka på bibliotek och återställa mapparna. Sagt och gjort, det funkade och allt verkade vara i ordning - tills jag skulle leta upp filen jag var ute i första hand. Hela mappen är plötsligt tom, över 20 filer spårlöst försvunna, mestadels word och PDF-dokument.

Efter att ha kollat runt nu lite grann i dokumentmappen märker jag att det är många mappar som plötsligt blivit tömda. Hur åtgärdar jag detta? Är det fel på hårddisken eller är det ett mjukvarufel?

Tacksam för svar!

EDIT: Är rätt så säker att det är ett mjukvarufel. Filerna är fortfarande borta från mappen men om jag öppnar word och i word väljer "senaste" kan jag fortfarande öppna filerna som till synes är borta. I word står det även att filens sökväg ligger i den tomma mappen. Konstigt.

Permalänk
Avstängd

Det är inte bara så att när du högerklickat på mappen och valt egenskaper. så är "dold" i klickad.

Permalänk

Nej, dold är inte i klickad i egenskaper. Har prövat att trycka i visa dolda filer men det enda som visas är en temporär fil av worddokumentet jag har uppe.

EDIT: Nu hände det något ännu konstigare, trycker jag på "nyligen besöka platser" i word får jag upp en filutforskare i word på den "tomma mappen" som i filutforskaren i word inte är tom konstigt nog. Mappen är alltså fortfarande tom när jag går via vanliga utforskaren men när jag går via word - senaste - nyligen besöka platser och sedan väljer den "tomma mappen" finns alla filer alltså där.

Permalänk

Låter som fel på hårddisk enligt mig, men då bör det ha uppstått större problem tycker jag..

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du lagrat på skydrive ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att du lagrat på skydrive ?

Exakt min tanke. TS behöver kolla upp det. Klicka på "skydrive" till vänster i navigeringsfönstret i utforskaren. Ser du filerna där så vet du var de tog vägen.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk

Nope, skydriven är tom den med.

Permalänk
Medlem

Öppna filerna i Word och spara ner dom någon annanstans?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att filerna är dolda, har du provat välja visa dolda filer`?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Öppna filerna i Word och spara ner dom någon annanstans?

Kan jag göra med wordfilerna absolut, men har många PDF-dokument som försvunnit också.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att filerna är dolda, har du provat välja visa dolda filer`?

Nej, har även prövat detta.

Permalänk

Det är inte bara så att du befinner dig i en mapp med samma namn, det är lätt hänt, framför allt om där är en allmän "Mina dokument" och en användarspecifik.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna vara så att filsystemet är skadat efter din krasch, kör en full genomsökning vid boot genom att sätta disken som dirty och se om det hjälper.
http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/a7d5...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zerorepent:

Det är inte bara så att du befinner dig i en mapp med samma namn, det är lätt hänt, framför allt om där är en allmän "Mina dokument" och en användarspecifik.

Mina dokument är inte ens en mapp utan ett bibliotek bestående av flera mappar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mina dokument är inte ens en mapp utan ett bibliotek bestående av flera mappar

Ofc, men det är lättare att beskriva det som en mapp om man inte orkar gå in på detaljer. Oavsett så tror jag alla förstod att det som menades var användarkonto genererade mappar och de allmänt skapade mapparna för dokument, nerladdningar musik och vad nu mer Windows skapar åt ett konto.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuretäpple:

Kan jag göra med wordfilerna absolut, men har många PDF-dokument som försvunnit också.

Nej, har även prövat detta.

Kan du gå till filerna i Word, kopiera dom därifrån och klistra in på valfri plats?
Prova med PDF-filerna också, borde gå att se dom om du väljer Alla filer, eller nåt sånt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zerorepent:

Ofc, men det är lättare att beskriva det som en mapp om man inte orkar gå in på detaljer. Oavsett så tror jag alla förstod att det som menades var användarkonto genererade mappar och de allmänt skapade mapparna för dokument, nerladdningar musik och vad nu mer Windows skapar åt ett konto.

Jag tänkte mest på att det kan finnas mappar med olika egenskaper i samma bibliotek.
Ett enkelt sätt se dolda filer som win trilskas med att visa kan vara att kolla via en filhanterare eller gå en bakväg tex med 7-zip. men jag tror ändå det kan vara bra att sätta disken som dirty och starta om o kolla den ordentligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.