AMD gör vinst under Q4 2013

Permalänk
Medlem

Tror helt klart att avtalet med Sony och microsoft för PS4 och xbox-one var en räddning för AMD. Den som styrde upp det borde få en fet bonus (har förmodligen fått det oxå )

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kul att det börjar vända lite smått för AMD. Tycker dom förtjänar lite pengar så att man förhoppningsvis får se en kraftfull processor i framtiden.

Ja en Jaguar på 28 nm med 8/cores/8threads i 4GHZ är nog på väg och kanske en ny turboteknik så alla 8 kärnor får boost istället för 2

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ja en Jaguar på 28 nm med 8/cores/8threads i 4GHZ är nog på väg och kanske en ny turboteknik så alla 8 kärnor får boost istället för 2

Jaguar får du nog inte upp i de frekvenserna, men skulle det gå så skulle det vara dags att lägga ner FX-serien.

Permalänk

All dessa mining-riggar gav en skjuts på grafikkortsmarknaden för AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gött

Hoppas det leder till att de kan lägga krut på prestandasegmentet igen.

Hoppas inte för mycket. AMD kommer alltid att ha det tuffare än Intel.

Det här tycker jag talar mot
Dels för att AMD inte äger x86 licens och därav går det bättre för Intel automatisk om AMD säljer bra (gissar jag på)
Intel har ekonomi att satsa hårdare om AMD skulle hota dom genom att exempelvis dumpa priser eller lägga mer pengar på forskning (bra för konsumenter men AMD kommer då tillbaka till tiden då det går dåligt)

Jag anser det som omöjligt att vinna över Intel. Men AMD kämpar på bra och förhoppningsvis så håller dom ner priser även för Intel och påskyndar även förbättringar i tekniken.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Hoppas inte för mycket. AMD kommer alltid att ha det tuffare än Intel.

Det här tycker jag talar mot
Dels för att AMD inte äger x86 licens och därav går det bättre för Intel automatisk om AMD säljer bra (gissar jag på)
Intel har ekonomi att satsa hårdare om AMD skulle hota dom genom att exempelvis dumpa priser eller lägga mer pengar på forskning (bra för konsumenter men AMD kommer då tillbaka till tiden då det går dåligt)

Jag anser det som omöjligt att vinna över Intel. Men AMD kämpar på bra och förhoppningsvis så håller dom ner priser även för Intel och påskyndar även förbättringar i tekniken.

Ingen i branschen är ute efter att vinna och Intel använder AMDs och Centaurs (VIA) intellektuella egendom då x86 och all halvledarteknik inte är något Intel hittat på själv. Ingen äger x86. Patentuppgörelserna är till stor del korslicensavtal och inte stora summor pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

På den tiden amd hade bra presterande processorer var det dyrt även då bara att även amd vågade ta betalt.
Ex ta en titt på priset för en x2 5000+ i detta testet http://www.sweclockers.com/recension/550-amd-am2-x2-5000/9#pa...
Så det argumentet tycker jag inte håller.
Men självklart är det bättre om amd släpper en hög presterande FX cpu i framtiden.

Jag tvivlar på att den kostade så mycket långt efter den släpptes. Titta på grafen här, kostade max 3000kr bara några månader senare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=125102

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Vinst och förlust är "hårda siffror", du tänker på aktiekurser/börshandel.

Skrivet av Donkey:

Vinst / förlust För 2013 = inkomster - kostnader. Amd har alltså mer pengar in än vad som går ut från bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Okok tack, glädjande besked. Hoppas de fortsätter att gå med vinst nu.

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen i branschen är ute efter att vinna och Intel använder AMDs och Centaurs (VIA) intellektuella egendom då x86 och all halvledarteknik inte är något Intel hittat på själv. Ingen äger x86. Patentuppgörelserna är till stor del korslicensavtal och inte stora summor pengar.

Där ser man. Hade för mig läst att Intel ägde rätten till x86. Har framförallt för mig att jag läst AMD betalar någon licens till Intel. Kanske också är fel? Men om nu x86 är nästan fri att använda varför finns det ingen annan aktör som vill försöka sig på att tjäna pengar på x86? VIA och IBM sysslar dom nånting med x86 längre?

Självklart vill väl ingen av dom vinna kampen och sätta den andre i konkurs. Men jag tror helt klart dom vill vinna på så sätt att ha så stor del av marknaden som möjligt.

Men hur som helst om det du skriver så låter det väldigt positivt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Jag tvivlar på att den kostade så mycket långt efter den släpptes. Titta på grafen här, kostade max 3000kr bara några månader senare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=125102

Klart den sjönk i pris eftersom intel släppte sin core 2 serie som var överlägsen. Hade intel aldrig släppt det hade amd kunnat köra vidare på höga priser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Snyggt jobbat AMD !

Och hur var det nu Nvidia och Intel sade ? Var det inte typ " Det är inte lönt att satsa på kretsar till konsolerna". Undrar vad de säger nu.

Önskelista till vad AMD skall göra av pengarna

1. Ersätta Bulldozer/Piledriver fiaskot med något som på riktigt kan konkurrera med Intels Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell. Något som förhoppningsvis kan konkurrera med broadwell!

2. Skaffa riktiga kylare på sina grafikkort i presstandard klassen. Har man en Ferrari så vill man inte ha "Billiga Berras special regummerade däck" !

Skrivet av Cruentusa:

Nej, finns inga pengar där och behovet av en högpresterande CPU sjunker i rask takt i och med att mer beräkningar gör av GPU istället.

Jag vill att mitt grafikkort sysslar med grafik. Bra Grafik! Och att CPU gör det den skall göra!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Datavetare

Detta är definitivt en riktigt god nyhet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så otroligt kul att se med tanke på den senaste årsredovisningarna. Detta trots den låga konjunkturen vi haft 2012-2013. Starkt jobbat AMD!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Där ser man. Hade för mig läst att Intel ägde rätten till x86. Har framförallt för mig att jag läst AMD betalar någon licens till Intel. Kanske också är fel? Men om nu x86 är nästan fri att använda varför finns det ingen annan aktör som vill försöka sig på att tjäna pengar på x86? VIA och IBM sysslar dom nånting med x86 längre?

Självklart vill väl ingen av dom vinna kampen och sätta den andre i konkurs. Men jag tror helt klart dom vill vinna på så sätt att ha så stor del av marknaden som möjligt.

Men hur som helst om det du skriver så låter det väldigt positivt.

Centaur har Nano, alltså en helt kompatibel x86-64-processor med SSE4.1 byggd av ett team i texas med runt 100 medarbetare. Via/HTC-familjen äger sedan dem. De äger delar av teknologin som Intel också måste använda sig av, de har alltså vunnit "rätten" eftersom de har något att sätta till Intel med. Efter VIA köpte Centaur från IDT, och efter de köpte Cyrix-teamet från National som de sen lade ner i förmån för Centaur technologies team så hade de egentligen ingen formell rätt att tillverka x86-processorer och kom överrens om det efter att Centaur kunde med egna patent visa att de äger teknik Intel inkräktar på. Licenser som på 286, 386 eller 486 är det inte tal om. Siemens licenstillverka t.ex. 286or i mitten på 80-talet. 386or tog det flera år för AMD att få tillverka.

AMD äger också mycket av teknologin, annars hade de aldrig haft något att sätta emot och skulle inte få tillverka x86-processorer. Patent är jättekul, men fritt är det aldrig. Har du inget att sätta emot så får du inte tillverka x86. Finns dock flera småfirmor som tillverkar x86-processorer för inbyggnad också, men då med så gammal teknik att den i princip inte är skyddad.

Det är förmodligen dyrare att tillverka ARM-processorer än x86. Bolagen behöver varandra, men med ARM så är det en ren licens/royalty-modell.

Intel bryr sig nog väldigt lite om AMDs processorer, men målet med kapitalism är inte att sätta den andra i konkurs, det är också väldigt akademiska företag vi pratar om, forskningsvärlden fungerar inte som rysk roulett. Intel dominerar och har absolut inte någon avsikt eller behov av dominera alla marknader de är verksamma i, de utvecklas bra tillsammans med andra spelare och de köper utrustning när det gäller tillverkning av samma företag som alla andra spelare inkl AMDs två tillverkare. Går det dåligt för alla andra går det dåligt för Intel också, det gäller både alla maskiner och mjukvara som behövs så väl som utbildningar som behövs för att träna upp personalen, läggs universitetsutbildningar ner så är det Intel som drabbas. De är däremot tacksamma för AMDs grafiklösningar för Intel-maskiner.

IBM har aldrig byggt några x86-processorer själv och har tävlat mot helt andra bolag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas det leder till att de kan lägga krut på prestandasegmentet igen.

Processorverksamheten ser väl dock fortfarande ganska tråkig ut, nu åter med minusresultat, och ständigt sjunkande omsättning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Kan vi få några nya FX processorer snart då?

För de kokas ju ihop i en handvändning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Hoppas inte för mycket. AMD kommer alltid att ha det tuffare än Intel.

Det här tycker jag talar mot
Dels för att AMD inte äger x86 licens och därav går det bättre för Intel automatisk om AMD säljer bra (gissar jag på)
Intel har ekonomi att satsa hårdare om AMD skulle hota dom genom att exempelvis dumpa priser eller lägga mer pengar på forskning (bra för konsumenter men AMD kommer då tillbaka till tiden då det går dåligt)

Jag anser det som omöjligt att vinna över Intel. Men AMD kämpar på bra och förhoppningsvis så håller dom ner priser även för Intel och påskyndar även förbättringar i tekniken.

Amd har t.ex gjort x64 som intel får använda sig av. Hade nog gått segt för intel utan att få använda 64 bitars instruktionsuppsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Snyggt jobbat AMD !

Och hur var det nu Nvidia och Intel sade ? Var det inte typ " Det är inte lönt att satsa på kretsar till konsolerna". Undrar vad de säger nu.

Önskelista till vad AMD skall göra av pengarna

1. Ersätta Bulldozer/Piledriver fiaskot med något som på riktigt kan konkurrera med Intels Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell. Något som förhoppningsvis kan konkurrera med broadwell!

2. Skaffa riktiga kylare på sina grafikkort i presstandard klassen. Har man en Ferrari så vill man inte ha "Billiga Berras special regummerade däck" !

Jag vill att mitt grafikkort sysslar med grafik. Bra Grafik! Och att CPU gör det den skall göra!

Jag tycker inte Piledriver var ett fiasko. Jag är trots allt ganska nöjd med min FX 8350

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Kommer ni håg hur många som grötmyndigt sa att konsolerna skulle bli en stor förlustaffär för AMD, de hade sålt sig för billigt.
Konsolerna skulle bli sista spiken i kistan för AMD sades det skadeglatt.

Var det verkligen någon som sa att konsolerna skulle bli spiken i kistan? Det som däremot sades på många håll är att systemkretsar för saker som spelkonsoler är ett problem då det är en marknad med väldigt låga marginaler.

AMD gick ner 10% på denna kvartalsrapport, läser man vad anledning till detta är så är just konsolerna stora bidrag till detta resultat huvudrollsinnehavare. PS4 och XBO har gjort de två bästa konsollanseringarna någonsin, så den försäljning man såg Q4 2013 kommer inte hålla i sig.

Trots det så var det inget superkvartal AMD levererade. Syns nu rätt bra hur pass långa marginaler det är i denna marknad och det trots att vi prat om nya kretsar till produkter alla visste det skulle vara initial brist på, så priset ligger garanterat högre nu än vad man kommer kunna ta i framtiden.

Liknande story för Intel efter deras kvartalsrapport, man uppfyllde i princip förväntningarna. Omsättningen marginellt lägre, vinsten var marginellt högre än väntat (tack vare lägre kostnader än förväntat). Kursen dök runt 6% på detta, varför?

Visade sig att försäljningen till PC-marknaden börjar ser bättre ut och BayTrail-T sålde riktigt bra i Q4, men försäljningen till datacenter minskade vilket definitivt oroar då det är en marknad med brutalt höga marginaler! Att förlora omsättning på marknader med höga marginaler är inte önskvärt för företag som befinner i en bransch som kräver väldigt stora investeringar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nu tar vi det lilla lugna här. AMD:s kort fungerar inte perfekt heller. Det går till exempel inte att köra 7970 CrossFire i 2560x1440 @ 110 Hz. Jag har försökt i över ett halvår.

Vad Nvidias kort däremot faktiskt har är hög vill ha-faktor. Jag har inte känt det allra minsta begär efter ett AMD-kort sedan december 2011, när 7970 släpptes utan konkurrens. Sedan dess har jag dreglat över 680, Titan, 780, 780 Ti och nu senast Titan BE. Nvidia klarar av att göra referenskylare som är snygga och inte påminner om lövblåsar.

Det är trevligt att jag har kunnat minea kryptovalutor med mina AMD-kort, men jag köpte dem för att spela, och för det är de totalt värdelösa. Singelkort med eftermarknadskylare är dock prisvärda och bra!

varför kör du 110hz? *nyfiken*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Amd har alltid varit innovativa och haft mycket smarta lösnigar så jag tror dom kommer hänga med länge till sen ligger dom i prismässigt bra vilket gynnar tvspel laptops och även stationära när billigare datorer är största marknaden .. dom har med sina förutsättningar gjort allt rätt och ja tror vi bara sett toppen av isberget för billigt säljer och amd har bra kvalitet och styr spelmarknaden mer i dag än någonsin så med lite tur kanske vi kan få se en android effekt där alla kör amd snart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av yohooo:

Okok tack, glädjande besked. Hoppas de fortsätter att gå med vinst nu.

observera att jag hade lite error i mitt inlägg.. q4 gick med plus men för hela året var det förlust dock inte ens i närheten av 2012,2011

Omsättning 2012 $5.42 Miljarder
Netto inkomst (förlust) $1.18 Miljarder

Omsättning 2013 $5.30 Miljarder
Netto inkomst (förlust) $83 Miljoner

Börjar bli ett mer strömlinjeformat företag!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Var det verkligen någon som sa att konsolerna skulle bli spiken i kistan? Det som däremot sades på många håll är att systemkretsar för saker som spelkonsoler är ett problem då det är en marknad med väldigt låga marginaler.

Jodå det var många, men det var mest det vanliga tyckandet och gissningarna från de som sällan tillför något av värde.

Citat:

AMD gick ner 10% på denna kvartalsrapport, läser man vad anledning till detta är så är just konsolerna stora bidrag till detta resultat huvudrollsinnehavare. PS4 och XBO har gjort de två bästa konsollanseringarna någonsin, så den försäljning man såg Q4 2013 kommer inte hålla i sig.

Trots det så var det inget superkvartal AMD levererade. Syns nu rätt bra hur pass långa marginaler det är i denna marknad och det trots att vi prat om nya kretsar till produkter alla visste det skulle vara initial brist på, så priset ligger garanterat högre nu än vad man kommer kunna ta i framtiden.

Mycket möjligt att AMD får mer betalt för de första kretsarna, men de kommer säkert få fortsatt betalt och kostnaderna kommer också minska rejält.
Det är nu som AMD skördar vad de sådde tidigare, nästan all kostsam utveckling är redan gjord, nu återstår förförfiningar av produkten.
AMD kommer fortfarande få betalt för varje krets, det är MS och Sonys betalning för att de inte behövde bekosta AMD:s utvecklingskostnader, så nu är det "ka ching!" för varje ny XBox och PS4 som säljs.
Men en kvartals "ekonom" ser ju inte så långt, skiter i vad som händer med företagen på lång sikt, allt vad de är intresserade av är vinst för stunden, vilket ofta leder till att bolagen plundras på sina tillgångar. [Off Topic]

Citat:

Liknande story för Intel efter deras kvartalsrapport, man uppfyllde i princip förväntningarna. Omsättningen marginellt lägre, vinsten var marginellt högre än väntat (tack vare lägre kostnader än förväntat). Kursen dök runt 6% på detta, varför?

Visade sig att försäljningen till PC-marknaden börjar ser bättre ut och BayTrail-T sålde riktigt bra i Q4, men försäljningen till datacenter minskade vilket definitivt oroar då det är en marknad med brutalt höga marginaler! Att förlora omsättning på marknader med höga marginaler är inte önskvärt för företag som befinner i en bransch som kräver väldigt stora investeringar.

Surfplattorna har onekligen minskat försäljningen.
En Surfplatta har det som jag ofta efterlyst, något som den som inte är datorinstresserad kan sköta, de flesta är helt ointressarade av de att installera program och drivrutiner, de vill bara att det skall fungera utan krångel.
Att intallera ett program på en surfplatta är nu ofta bara att koppla upp sig och köpa det, sen sköts det mesta automatiskt.

Tänker lite på de gamla hemdatorerna, promat OS, programmen låg på disketter, det var bara att starta datorn, stoppa in disketten och börja köra.
Undrar ibland varför finns det inte fler program som ligger promat på USB-stickor? in med stickan och kör, det enda som behöver läggas på disk, är möjligvis det data man jobbar med, inställningarna kan man spara i ett minne i stickan.

På sikt tror jag dock att PC-försäljninge ökar, dels pga nya marknader öppnar sig, eftersom fler och fler människor ivärlden börjar ha råd och så tror jag att en surfplatta kan bli en inkörsport till ett ökat allmänt datorintresse.

Jag flöt iväg lite där, sorry.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig...?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fint att AMD hänger kvar ett tag till, och positivt att deras konsol-satsning ser ut att bli lyckad. De behövs inte bara för konkurrens emot Intel på vissa områden, men tror att alla här håller med om att det är viktigt att de fortsatt kan ge Nvidia en match.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem

Den som saknar diskussionen om skärmar och uppdateringsfrekvenser hänvisas hit.