Be Quiet Power Zone 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Finns det något företag som slår deras kvalité med ljud och stabilitet. Har ett 750 gold be quiet och allvarligt talat så hör jag det inte ens. Folk borde köpa mer tysk kvalle!

Haha ja utan problem:) kanske inte ljud men finns ju många fläktar som inte snurrar vid en vist last. Seasonic delta flextronic är bra mycket bättre

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Det här var ju en trevlig överraskning med denna recension. Har börjat komma i köptankarna på ett nytt nätagg, har kollat lite på BeQuiet men det som har varit intressantast i min synvinkel är Fractal Design Newton R3 800W. Det kanske är någon av er som har erfarenhet av Fractals agg?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pompa_kumla:

Ja teapo ska ju vara det man ska ha om man inte har japanska så är la helt okey men priset nja jag hade köpt seasonic med japanska för samma

Sedan är det ju den lilla detaljen att samtliga japanska kondensatorer tillverkas i Kina

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Bra skriven text som vanligt och en eloge till de mycket fint tagna produktbilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan är det ju den lilla detaljen att samtliga japanska kondensatorer tillverkas i Kina

Källa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Finns nog ingen då Jap. kondensatorer även tillverkas i bl.a. Indonesien och Malaysia

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Jag har Fractal Design Newton R3 som är 80+ Platinum.

80+ Platinum är bättre än 80+ Bronze!

Permalänk

Införskaffade mig ett sådant nätagg för bara nån vecka sen. Är nöjd om man bortser från att min fläkt har ett väldigt irriterande ljud ifrån sig. Absolut inte så att man hör det när man spelar spel eller lyssnar på musik, men ligger jag i sängen och kollar på en film, så hörs det mellan scenerna. Vet inte om det ska vara så eller om jag fått en defekt fläkt (jag är väldigt känslig för ljud, och jag har tinnitus).

Ska ge det nån månad, försvinner det inte så blir det till att byta fläkten. Väldigt intressant att dom har en sådan kraftfull fläkt (0.56a - 2600rpm). Kan bli svårt att hitta en snarlik. Lär ju knappt behövas eftersom värme utvecklingen är såpass liten.

Kan också konstatera att aggregatet är rätt så långt, och den hel modulära designen tvingade mig till att dumpa min 140mm fläkt i botten på mitt chassi (Fractal Design R4). Kan dock få dit en 120mm.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk

Känns som att deras namn "be quite" är bara marknadsföring, faktum är väl att deras agg inte direkt är extra tysta ?

Jag själv kan rekommendera seasonic, speciellt deras fanless 520 nät agg helt ljudlöst! Kan lova er att det blev en stor skillnad i min dator. Nätagg fläktar brukar ju ofta vara lite större också så dom har ett mer lågfrekvent ljud..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Jag har Fractal Design Newton R3 som är 80+ Platinum.

80+ Platinum är bättre än 80+ Bronze!

Visst kan man se klassificeringen som en riktlinje men den är inte skottsäker, effektivitet är inte allt. Synd att inte Fractal gick all-in när det gäller komponentval på deras Newton R3, kunde ha varit trevligt med ett riktigt bra svenskt agg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har Fractal Design Newton R3 som är 80+ Platinum.

80+ Platinum är bättre än 80+ Bronze!

Så är det, men det finns säkert undantag som bekräftar regeln..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Något jag saknar i Sweclockers tester. De skriver så här "en prisgrupp som huseras av en mängd konkurrenters modeller och inte minst några med 80 Plus Gold-märkning"
Jag tycker att de skall nämna dessa produkter så att vi kan gå vidare och se vad som skrivs om dessa. Gäller alla Sweclockers tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan är det ju den lilla detaljen att samtliga japanska kondensatorer tillverkas i Kina

Ja det kanske är så men det går ej att kringgå att dom japanska märkena är bättre över lag.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Känns som att deras namn "be quite" är bara marknadsföring, faktum är väl att deras agg inte direkt är extra tysta ?

Jag själv kan rekommendera seasonic, speciellt deras fanless 520 nät agg helt ljudlöst! Kan lova er att det blev en stor skillnad i min dator. Nätagg fläktar brukar ju ofta vara lite större också så dom har ett mer lågfrekvent ljud..

BeQuiet har bra fläktar i dem men de är för starka och går hela tiden vilket är lite synd, mitt BQ DP 10 har den enda fläkten jag har igång vid surf/film osv däörför märks den men det var mindre störande än Corsairs idiotiska kontrollerknäppande som iaf många inkl min AX1200i har/hade. Gjorde mig helt paranoid eftersom det lät som det droppade från vattenkylningen. HTPC:n har ett billigare BQ agg som faktiskt är ohörbart även om man lyssnar vid ventilationen.

De måste väl lämna lite designmissar att fixa till nästa version så folk uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Finns nog ingen då Jap. kondensatorer även tillverkas i bl.a. Indonesien och Malaysia

Okej, jag vet att många av deras mobiler är "Made in Japan" så jag ser ingen omöjlighet att de tillverkar annat där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Be-Quiet levererar stabila nätaggregat som vanligt

När jag kollar runt själv så ser jag bara att Be-Quiet aggen är överprisade och har sämre komponenter och egenskaper än motsvarande från de flesta andra tillverkare i runt samma prisklass.

Har själv Cooler Master VS650 80+ Gold modulärt. Kostar 800-900kr och har fått topp betyg i tester.

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att skriva med hur långa sladdarna är i kommande recensioner? bra jobbat annars, keep it coming

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Göteborgaren:

Finns det någon möjlighet att skriva med hur långa sladdarna är i kommande recensioner? bra jobbat annars, keep it coming

Alla kabellängder är med i recensionen, precis som vanligt.
http://www.sweclockers.com/recension/17971-be-quiet-power-zon...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Haha ja utan problem:) kanske inte ljud men finns ju många fläktar som inte snurrar vid en vist last. Seasonic delta flextronic är bra mycket bättre

.. du glömde nog nämna SuperFlower av bara farten?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

.. du glömde nog nämna SuperFlower av bara farten?!

Tråkigt nog extremt dåligt distribuerade. Jag hade gärna tagit ett Leadex Platinum agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan är det ju den lilla detaljen att samtliga japanska kondensatorer tillverkas i Kina

Ja för det vet ju du, lägg gärna till en källa till dina påståenden

Permalänk
Medlem

Jag har pressat mitt Be Quiet 630w till max och jag hör det inte ens! har dem börjat tumma på tystnaden/kvallen med nya aggen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Jag har pressat mitt Be Quiet 630w till max och jag hör det inte ens! har dem börjat tumma på tystnaden/kvallen med nya aggen eller?

Är det ett fanless du har? Annars lär det absolut komma ljud från fläkten vid 100% belastning av agget..

Citat:

Hörbarhet

Den lägsta ljudnivån en människa kan uppfatta är således 0 dB. En viskning ligger kring 30 dB,

http://www.bullernatverket.se/www/live/bullernatverket/standa...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Tråkigt nog extremt dåligt distribuerade. Jag hade gärna tagit ett Leadex Platinum agg.

Nja.. SuperFlowers med eget klistermärke e inte så lätt få tag i.
Du har (vad jag vet) SuperFlower i EVGA SN G2-modellerna, OCZ Silencer mkIII, NZXT Hale90 (Golden Green-platform).. Hmm.. fler? Kommer inte på just nu.
Räknas inte eftersom dom inte finns i Sverige, men neweggs eget märke kör SuperFlower som OEM och sen KingWin är stora med Superflower som OEM.
Nån fick gärna ta agenturen för KingWin i Sverige!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Nja.. SuperFlowers med eget klistermärke e inte så lätt få tag i.
Du har (vad jag vet) SuperFlower i EVGA SN G2-modellerna, OCZ Silencer mkIII, NZXT Hale90 (Golden Green-platform).. Hmm.. fler? Kommer inte på just nu.
Räknas inte eftersom dom inte finns i Sverige, men neweggs eget märke kör SuperFlower som OEM och sen KingWin är stora med Superflower som OEM.
Nån fick gärna ta agenturen för KingWin i Sverige!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns vissa Super Flower i Sverige iaf Guldceritiferade, Rosewill Fortress kunde du tidigare köpa i Finland alltså med frakt till Sverige. Var enda återförsäljaren jag kände till och den har gått i konkurs.

Permalänk
Medlem

Tänkte länka till det NZXT HALE90 1000W Gold Modular som sitter i min dator, men CDON har tydligen slutat sälja dom...

Den säljs ju fortfarande, men säkert 500:- dyrare än vad den kostade när jag köpte min för snart ett år sedan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=640134

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Finns det något företag som slår deras kvalité med ljud och stabilitet. Har ett 750 gold be quiet och allvarligt talat så hör jag det inte ens. Folk borde köpa mer tysk kvalle!

Hör inte mitt Corsair ax760 heller... helt tyst.

Permalänk
Medlem

Guldstjärna till Jonas för trevlig artikel. Informativt & lättförstått.
Tackar för förklaringen kring PFC, intressant läsning.

Dock får jag nog medge som flera andra här att valet tenderar Seasonic när man väljer.
Värdefullt är ju också vilka nätaggregat som är godkända för Haswell när man bygger.
Antyder en viss tillförlitlighet när tillverkare kostar på sig att lämna den typen av uppgifter.
Seasonic är ett märke som ger den informationen, Be Quiet likaså om man tittar närmare.
Sen om reguleringen ligger enl. vad som utges, en fråga för recensenten i varje enskilt fall.

Kom & tänka på en sak ang...."maximal uteffekt minskar med ökad temperatur"
Sägs även att verkningsgraden stiger i takt med temperaturen.

Det är alltså inte lika ekonomiskt att driva en burk här i vårt nordpolsklimat som det vore i varmare breddgrader