Permalänk

Geforce 9800 GTX SLI

Hej. Jag tänkte titta efter ett nytt grafikkort. Idag har jag 2 st Geforce 9800 GTX. Vilket dagens kort kan man säga motsvarar 2st 9800GTX (SLI)?
Jag är inte ute efter att köpa det absolut värsta kortet. Men ett kort som man får mycket för pengarna kan man säga.

Jag vill kunna köra på lite bättre upplösning på typ Battlefield 3-4.
I övrig är det en I7 processor 2.66 GHz
6 gig ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhale Freddan:

Hej. Jag tänkte titta efter ett nytt grafikkort. Idag har jag 2 st Geforce 9800 GTX. Vilket dagens kort kan man säga motsvarar 2st 9800GTX (SLI)?
Jag är inte ute efter att köpa det absolut värsta kortet. Men ett kort som man får mycket för pengarna kan man säga.

Dagens motsvarande finns väl inte riktigt, dom presterar väl lite under ett 560...

Vilken budget har du på ett nytt kort?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhale Freddan:

Hej. Jag tänkte titta efter ett nytt grafikkort. Idag har jag 2 st Geforce 9800 GTX. Vilket dagens kort kan man säga motsvarar 2st 9800GTX (SLI)?
Jag är inte ute efter att köpa det absolut värsta kortet. Men ett kort som man får mycket för pengarna kan man säga.

Jag vill kunna köra på lite bättre upplösning på typ Battlefield 3-4.
I övrig är det en I7 processor 2.66 GHz
6 gig ram.

Vill du verkligen ha ett nytt grafikkort som motsvarar dina om du vill höja upplösningen i spel?

Ett Nvidia GTX 760 kanske vore något? Skulle nog kunna bli ett lyft både i energiförbrukning, värmeutveckling och prestanda jämte dina nuvarande kort.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Det blir lite grävande för att kunna jämföra men om du kollar här http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-graphics-card... verkar 9800GX2 (två stycken 9800 kort) vara ekvivalent med typ ett HD5770. Om vi nu antar att dina kort är bättre än en dubbelmacka (då jag antar att sådana var nerklockade även på den tiden) så skulle vi väl kunna säga att vad som helst ovanför ett HD7850 borde vara en märkbar uppgradering.

EDIT; Jag nämner AMD kort enbart för att jag har ganska dålig koll på nVidia så vill du ha nVidia kan säkert någon hjälpsam person översätta HD7850 till en nVidia modell

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhale Freddan:

Hej. Jag tänkte titta efter ett nytt grafikkort. Idag har jag 2 st Geforce 9800 GTX. Vilket dagens kort kan man säga motsvarar 2st 9800GTX (SLI)?
Jag är inte ute efter att köpa det absolut värsta kortet. Men ett kort som man får mycket för pengarna kan man säga.

Jag vill kunna köra på lite bättre upplösning på typ Battlefield 3-4.
I övrig är det en I7 processor 2.66 GHz
6 gig ram.

Radeon R9 280X är mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

I stora drag kan du dra till affären och köpa vilket grafikkort du vill så kommer det vara bättre.

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Dagens motsvarande finns väl inte riktigt, dom presterar väl lite under ett 560...

Vilken budget har du på ett nytt kort?

Okej, då vet jag ungefär på vilken nivå jag ska ligga över för att få ett bättre kort.
Tack så mycket för svaret.
Får man ett dugligt kort mellan 2000 - 2500kr?

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

Vill du verkligen ha ett nytt grafikkort som motsvarar dina om du vill höja upplösningen i spel?

Ett Nvidia GTX 760 kanske vore något? Skulle nog kunna bli ett lyft både i energiförbrukning, värmeutveckling och prestanda jämte dina nuvarande kort.

Nej jag vill så klart ha bättre grafikkort än vad jag har idag. Tänkte bara vilken nivå korten jag har idag har så man kan jämföra med dagens kort så man förstår bättre skillnaden.
Det var ett bra förslag prismässigt. Värmen kan jag tycka är ett problem när jag kör SLI. Att korten ligger så nära varandra och det blir ett jäkla liv på fläktarna på grafikkorten.

Permalänk
Avstängd

Köp 280x för 2499kr, kommer bli stor skillnad.

Permalänk

Ett sånt här kort då?
http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-4gb-physx/7...
om man lägger till några hundringar så får man 4gig istället för 2 gig. Är dom där extra 2 gigen viktiga? Värt pengarna?

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Det blir lite grävande för att kunna jämföra men om du kollar här http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-graphics-card... verkar 9800GX2 (två stycken 9800 kort) vara ekvivalent med typ ett HD5770. Om vi nu antar att dina kort är bättre än en dubbelmacka (då jag antar att sådana var nerklockade även på den tiden) så skulle vi väl kunna säga att vad som helst ovanför ett HD7850 borde vara en märkbar uppgradering.

EDIT; Jag nämner AMD kort enbart för att jag har ganska dålig koll på nVidia så vill du ha nVidia kan säkert någon hjälpsam person översätta HD7850 till en nVidia modell

Okej, tack så mycket för bra info.
Överklocka och sånt är inget jag har kunskap av att hålla på med så dom är helt orginal.
Själv har jag ingen bra koll alls
Hur är 9800GTX idag, rent skit eller duger till äldre spel. Skriv gärna ärligt, jag vet ju att dom är gamla. När jag köpte datorn så var dom korten på rea redan då. Killen sa då att man fick mycket för pengarna. Men det är ju 2009

Permalänk
Skrivet av matte56:

Radeon R9 280X är mycket prestanda för pengarna.

Ska kolla på det.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

I stora drag kan du dra till affären och köpa vilket grafikkort du vill så kommer det vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Köp 280x för 2499kr, kommer bli stor skillnad.

Tror det fanns 280x för 2,3k eller så på Pixmania för några dagar sen vet dock inte om det finns några kvar

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhale Freddan:

Okej, tack så mycket för bra info.
Överklocka och sånt är inget jag har kunskap av att hålla på med så dom är helt orginal.
Själv har jag ingen bra koll alls
Hur är 9800GTX idag, rent skit eller duger till äldre spel. Skriv gärna ärligt, jag vet ju att dom är gamla. När jag köpte datorn så var dom korten på rea redan då. Killen sa då att man fick mycket för pengarna. Men det är ju 2009

Jag hade ett 9800GT innan (alltså modellen under din ) och märkte en väldigt stor skillnad när jag bytade till ett 660 men gissar på att två stycken av dina lite bättre kort förmodligen fotfarande är lite sämre än ett 660, även om jag inte kan säga säkert.

De duger nog säkert för lättare spel då 9800GTX var ett toppkort en gång i tiden

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhale Freddan:

Ett sånt här kort då?
http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-4gb-physx/7...
om man lägger till några hundringar så får man 4gig istället för 2 gig. Är dom där extra 2 gigen viktiga? Värt pengarna?

2GB VRAM kommer nog räcka ganska bra ett tag framöver. Jag köpte ett 560Ti 2011 och när BF3 släpptes så var 1GB alldeles för lite minne vilket lett till att jag brukar föredra mer minne. Saken är dock den att medan åren går och 2GB inte längre räcker så kommer det nog vara andra faktorer som flaskar och kanske inte främst minnet.

Men vill du ta det säkra före det osäkra så kan ju mycket minne kanske vara värt någon extra hundring. AMD brukar i regel erbjuda mer minne i sina grafikkort till samma pris/prestanda än Nvidia.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhale Freddan:

Okej, tack så mycket för bra info.
Överklocka och sånt är inget jag har kunskap av att hålla på med så dom är helt orginal.
Själv har jag ingen bra koll alls
Hur är 9800GTX idag, rent skit eller duger till äldre spel. Skriv gärna ärligt, jag vet ju att dom är gamla. När jag köpte datorn så var dom korten på rea redan då. Killen sa då att man fick mycket för pengarna. Men det är ju 2009

Det duger ju absolut till lite äldre spel men för något av dagens mer krävande spel i 1080 är dom inte mycket att hurra för och dom som säger emot mig har inte kännt på riktigt flyt med bättre inställningar:)

Är begagnat något du kan tänka dig?

Marknaden här är oftast belägrad med trevliga och seriösa typer och känner du dig osäker kan du försöka hitta någon som har ett grafikkort i närheten så kan ni göra upp mellan 4:a ögon.

Med en begräsad budget så är AMD kung men av olika anledningar kan man föredra nvidia. Det handlar endast om att hitta det som passar dig själv i form av pris, prestanda, ljudnivå, utseende, funktioner och drivrutiner mm.

Eftersom att du förmodligen redan är ganska hemmastadd med nvidia hade jag nog fortsatt på det spåret och försökt fynda antingen ett GTX 680/770 för ca: 1800kr eller något över här på marknaden alternativt att köpa ett i handeln för garantier och annat.

Vilken upplösning spelar du i och vilka spel spelar du?:)

Det kanske kan vara värt att spara ihop en liten extra slant för att skaffa två mellanklass kort alternativt ett lite kraftigare men det brukar sällam riktigt löna sig för den prismedvetne.

Jag vet inte heller om det har tagits upp tidigare i tråden men vad består restan av datorn av?

Även om ett bättre grafikkort nästan alltid kan gynna dig så är det ganska tråkigt när man inser hur gammal resten av datorn är och man får snabbt ett köpsug på andra komponenter;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Fetkoala:

Jag hade ett 9800GT innan (alltså modellen under din ) och märkte en väldigt stor skillnad när jag bytade till ett 660 men gissar på att två stycken av dina lite bättre kort förmodligen fotfarande är lite sämre än ett 660, även om jag inte kan säga säkert.

De duger nog säkert för lättare spel då 9800GTX var ett toppkort en gång i tiden

Hehe, rätt roligt när man märker hur fort det går framåt i datorvärlden

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

2GB VRAM kommer nog räcka ganska bra ett tag framöver. Jag köpte ett 560Ti 2011 och när BF3 släpptes så var 1GB alldeles för lite minne vilket lett till att jag brukar föredra mer minne. Saken är dock den att medan åren går och 2GB inte längre räcker så kommer det nog vara andra faktorer som flaskar och kanske inte främst minnet.

Men vill du ta det säkra före det osäkra så kan ju mycket minne kanske vara värt någon extra hundring. AMD brukar i regel erbjuda mer minne i sina grafikkort till samma pris/prestanda än Nvidia.

Tack så mycket för tipset. Kanske är lika bra att lägga till någon hundring när man ändå håller på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Exhale Freddan:

Tack så mycket för tipset. Kanske är lika bra att lägga till någon hundring när man ändå håller på.

Nej, inte när det gäller GTX 760 4GB då kortets minnesbuss inte kan hantera så mycket minne.
Dina val beroende på prisklass enligt mig är:

Billigt: R9 270X
Dyrare men ändå bra prestanda/krona: GTX 760 2GB
Dyrare men fortfarande bra prestanda/krona: R9 280X

Vore jag du så skulle jag välja R9 280X, kortet erbjuder 3GB minne vilket gör att du inte behöver oroa dig för minnesmängden och hastigheten är nästan i klass med GTX 770 AKA GTX 680.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Det duger ju absolut till lite äldre spel men för något av dagens mer krävande spel i 1080 är dom inte mycket att hurra för och dom som säger emot mig har inte kännt på riktigt flyt med bättre inställningar:)

Är begagnat något du kan tänka dig?

Marknaden här är oftast belägrad med trevliga och seriösa typer och känner du dig osäker kan du försöka hitta någon som har ett grafikkort i närheten så kan ni göra upp mellan 4:a ögon.

Med en begräsad budget så är AMD kung men av olika anledningar kan man föredra nvidia. Det handlar endast om att hitta det som passar dig själv i form av pris, prestanda, ljudnivå, utseende, funktioner och drivrutiner mm.

Eftersom att du förmodligen redan är ganska hemmastadd med nvidia hade jag nog fortsatt på det spåret och försökt fynda antingen ett GTX 680/770 för ca: 1800kr eller något över här på marknaden alternativt att köpa ett i handeln för garantier och annat.

Vilken upplösning spelar du i och vilka spel spelar du?:)

Det kanske kan vara värt att spara ihop en liten extra slant för att skaffa två mellanklass kort alternativt ett lite kraftigare men det brukar sällam riktigt löna sig för den prismedvetne.

Jag vet inte heller om det har tagits upp tidigare i tråden men vad består restan av datorn av?

Även om ett bättre grafikkort nästan alltid kan gynna dig så är det ganska tråkigt när man inser hur gammal resten av datorn är och man får snabbt ett köpsug på andra komponenter;)

Min första dator hade jag ett AMD kort i. Sen när jag byggde ihop den här datorn så köpte jag geforce bara för att dom hade dom för en bra peng på komplett. Men visst har jag varit nöjd med dom.

Övriga prylarna är intel i7 2.66 GHz. Ram minne är Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB.
Ram minne har jag förståt att man också måste ha mer av idag. Har tittat på 8 eller 12 gig.

Nu kommer det väl låta som att jag bara sitter hemma och tittar på vhs och tjock-tv. Det är en 24" skärm jag har till datorn så på den kör jag 1080. Men vad jag har när jag spelar kommer jag inte ihåg. Jag spelar mest call of duty modern warfare 3. Undra om jag inte kör på 1080 där. Kan titta imorgon, är på jobbet nu. Det har blivit Call of duty bara för att dom spelen inte kräver så mycket. Köpte battlefield 3 när det kom ut men insåg rätt fort att min dator inte dög till det. Så jag fortsatte med COD.
Nu fick jag Battlefield 4 i julklapp och tänkte att nu får jag fasen ta och se över datorn.

När jag byggde ihop datorn så köpte jag ett 9800 kort. Sen ett år senare ungefär så köpte jag ett till för några hundringar på tradera. Så SLI är ju rätt smart kan jag tycka. Men då blev det ett jäkla liv på fläktarna istället.

Vad tror du behövs för att köra Battlefield 3 och 4 på högsta upplösning?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Exhale Freddan:

Vad tror du behövs för att köra Battlefield 3 och 4 på högsta upplösning?

Vi vet vad som behövs men det är ju mest frågan om vilken grafik du menar då?
Om du menar max det vill säga "Ultra" så går det nätt och jämnt med kosntant 60+FPS med ett GTX 780 och allting under det kan droppa under 60 då och då.

Battlefield 3 är dock lite mindre krävande så där är det nog frågan om inte ett GTX 770/R9 280X räcker för Ultra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Vi vet vad som behövs men det är ju mest frågan om vilken grafik du menar då?
Om du menar max det vill säga "Ultra" så går det nätt och jämnt med kosntant 60+FPS med ett GTX 780 och allting under det kan droppa under 60 då och då.

Battlefield 3 är dock lite mindre krävande så där är det nog frågan om inte ett GTX 770/R9 280X räcker för Ultra.

Bra rakt svar, sånt gillas.

Permalänk

Här kör han med ett 670 om jag förstår det rätt va?
http://www.youtube.com/watch?v=ljJcBcE6Ack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exhale Freddan:

Ett sånt här kort då?
http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-4gb-physx/7...
om man lägger till några hundringar så får man 4gig istället för 2 gig. Är dom där extra 2 gigen viktiga? Värt pengarna?

http://www.inet.se/produkt/5410036/msi-radeon-r9-280x-3gb-gam...

Köp hellre det. Mer prestanda för pengarna. Dessutom klarar inte GTX 760 av 4GB pga. för snål minnesbus.

Skrivet av Exhale Freddan:

Här kör han med ett 670 om jag förstår det rätt va?
http://www.youtube.com/watch?v=ljJcBcE6Ack

I Kampanjen ja. Kampanjen är inte i närheten av lika krävande som MP delen. I de inställningarna skulle han få ett bildspel med ett GTX 670.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Okej. Det kostar alltså rätt mycket pengar om man ska kunna köra på ultra.
Vad rekomenderar ni för mängd på ram-minnet? Normalt ligger väl dom dugliga på 8gig har jag fattat det som. När jag köpte min dator sa dom att 6 gig var rätt vanligt. Är 12 gig det mindre man ska välja för att kunna köra typ battlefield 3-4?

Processorn jag har är en Intel I7 2.66GHz. Men socketen är en som inte finns kvar längre har jag sett. Jag köpte den när I7 var nästan nytt.
Är 2.66Ghz för klent?

Tanken är att byta grafikkort och nytt minne nu, och kanske byta processorn och moderkortet lite senare om det nu behövs.

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Är det en i7 920? Du skulle kunna pröva överklocka den, men det är fortfarande en duglig processor.
Om det dock är specifikt för BF4 du vill uppgradera, så kanske du kan vänta tills vi sett hur Mantle hjälper prestandan. Just CPU-prestanda är vad Mantle förväntas förbättra mest.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Är det en i7 920? Du skulle kunna pröva överklocka den, men det är fortfarande en duglig processor.
Om det dock är specifikt för BF4 du vill uppgradera, så kanske du kan vänta tills vi sett hur Mantle hjälper prestandan. Just CPU-prestanda är vad Mantle förväntas förbättra mest.

Tack för ditt svar.
Det lär nog vara den processor du sa. Har för mej den heter så.
Hur mycket ram tycker du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhale Freddan:

Hej. Jag tänkte titta efter ett nytt grafikkort. Idag har jag 2 st Geforce 9800 GTX. Vilket dagens kort kan man säga motsvarar 2st 9800GTX (SLI)?
Jag är inte ute efter att köpa det absolut värsta kortet. Men ett kort som man får mycket för pengarna kan man säga.

Jag vill kunna köra på lite bättre upplösning på typ Battlefield 3-4.
I övrig är det en I7 processor 2.66 GHz
6 gig ram.

Behöver mer info om din dator för att det ett bra svar.
Är det en intel i7-920 (kolla med programet cpu-z)
Minnena antar jag efter det är 3st 2gb moduler (3*2=6)

Är den överklockad? Om inte är det dags att göra det.

Två nvidia g92 i sli är något som man är glad om de fungerar fortfarande pga nvidas problem med lödten.

Budjet är en del.
En bra cpu kylare till CPU och OC sen ett 7970/x280 eller 670/670/680/770 kan nog vara en vettig upgradering.
Men du måste vara medveten om att även om i7-920 inte är en dålig cpu så är den ganska förlegad. Den behöver OC för att hänga med i spel som kräver mycket cpu idag. Där BF4 är ett starkt exempel.

[QUOTE="Curemylife;14329872"]Dagens motsvarande finns väl inte riktigt, dom presterar väl lite under ett 560...

8800 9800 250gts presterar alla under 260. Men Jag såg ingen anledning att byta minna 8800 gtx sli (g92) mot ett ensamt 270. Men idag är de kortetn det som lever vidare på steam statistik över vad folk har.
Om du klockar cpu kan du sattsa på 1 ny hyffsad GPU men din cpu har problem med nya spel. HT är det som räddar den och en otrolig OC potencial.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.inet.se/produkt/5410036/msi-radeon-r9-280x-3gb-gam...

Köp hellre det. Mer prestanda för pengarna. Dessutom klarar inte GTX 760 av 4GB pga. för snål minnesbus.

I Kampanjen ja. Kampanjen är inte i närheten av lika krävande som MP delen. I de inställningarna skulle han få ett bildspel med ett GTX 670.

dessutom verkar det fortfarande vara så att vissa inställningar slår igenom förs då man startar om spelet. Presis som i BF3

Sen håller jag inte riktigt med andra om 2gb/4gb delen. Då jag ofta använder mer än 2gb på mitt 680.

760 har som stock bara 192,2 precis som 680 och 670. Sen att det inte är några problem att dra upp dem till ca 210-225 är en annan sak. inte så stor skillnad.

7970 har 264 och 7970 GHz har 288

770 har som standard 224.3.

Så t.ex så är har mitt 680 (oc) på 220,2 20% långsammare på minnedbandbredden än ett 7970 och 31% långsammare än 7970 GHz.

Men skulle vara intressant att se en formel som visar hur mycket jag då kan använda av minna 4GB vram och hur mycket 7970 GHz kan änvda som 7970 inte kan använda. Jämförelsen är ganska o intressant. Om ett kort kan använda mer än 2 eller 3 GB om du frågar mig. Det är som att säja att TITAN inte kan använda mer än 3. Eller 290x inte mer än 3gb med sinna 320GB.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.