Permalänk
Medlem

Hårddisk krasch på två diskar.

Tjenare!

E såhär att jag bytte Nätagg igår och då efter bytet så slutade 2 hårddiskar att funka. De är helt döda, spinner inte eller något.
Har konstaterat att de är själva kretskorten som farit då de är småbrunbrända typ (enkel förklaring) ungefär på samma ställe på båda diskarna.
Är det någon som kan byta dessa här på forumet eller någon som vet vart man kan skicka för att göra det?

Är nämligen jobb grejor och Massor med bilder från Bilbygg projekt osv som jag vill ha kvar. Men har inte hur mycket pengar som hellst att lägga ut.

Hoppas någon kan komma med tips!

Har ALDRIG haft några som hellst problem med diskarna tidigare.
Ena disken är en western digital: WD5000AAKS (tror de är modellbetäckningen) å den andra en samsung HD502IJ.

Mvh

Victor

Permalänk
Medlem

Bytte du till ett hantol?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Låter som att du kan börja med att kasta det nätaggregat du installerade igår.

Att leta PCB-kort på Ebay är nog det enklaste sättet att lösa problemet själv, här finns ett par för WD5000AAKS: http://www.ebay.com/sch/Computer-Components-Parts-/175673/i.h...

Finns även ett fåtal för Samsungdisken: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=HD502IJ&_osacat=0&_from=...

Se till att alla siffror stämmer överens bara, annars finns det en risk att det inte fungerar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Ja jag skall skicka tillbaka det hade jag tänkt. CORSAIR AX 860W var de jag bytte till.
Men hur svårt är det att byta PCB-kort då? har läst man måste löda bort Main controller IC typ eller är de något jag fått om bakfoten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4PP3N:

Ja jag skall skicka tillbaka det hade jag tänkt. CORSAIR AX 860W var de jag bytte till.
Men hur svårt är det att byta PCB-kort då? har läst man måste löda bort Main controller IC typ eller är de något jag fått om bakfoten?

Använde du kablar som kommer från ett annat modulärt agg?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4PP3N:

Ja jag skall skicka tillbaka det hade jag tänkt. CORSAIR AX 860W var de jag bytte till.
Men hur svårt är det att byta PCB-kort då? har läst man måste löda bort Main controller IC typ eller är de något jag fått om bakfoten?

Är dock ett bra nättagg du bytte till, dock koppla du in fel på något sätt, eller använde kablar från nått annat nätagg undrar jag också?
Kan förstås vara defekt också.

Hur man byter kan jag dock inte svara på, har aldrig haft behovet att göra det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Använde du kablar som kommer från ett annat modulärt agg?

Fo3

Nej de gjorde jag inte, tidigare hade jag inte ett modulärt agg, så är bara de kablar som följde med som har använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är dock ett bra nättagg du byte till, dock koppla du in fel på något sätt, eller använde kablar från nått annat nätagg undrar jag också?
Kan förstås vara defekt också.

Hur man byter kan jag dock inte svara på, har aldrig haft behovet att göra det.

Ja de är juh som de! men ja om jag säger såhär, så har jag byggt rätt många datorer och kollar alltid så man kopplar rätt å går igenom allt.
Använde kablarna som följde med och kopplat rätt.

okey ja näe jag vet inte heller hur man byter PCB.