Permalänk
Medlem

Byta från vattenkylning till Luftkylning

Tjena,

Sitter med en Corsair H60 vattenkylning som arbetar med min i5 4670k.. Men jag tycker inte riktigt jag får ut det jag hade förväntat mig av den. I 100% load efter ca 30min så toppar jag 85 grader. Spänningen ligger på 1.25volt och processorn klockad till 4.4ghz just nu. Och då kör jag även push/pull med detta också. Så jag började googla runt lite och har fått se att folk " för det mesta " får bättre resultat med luftkylning just i detta stadiet som jag är på. Så jag börjar bli sugen på det nu istället.. Dock så har jag absolut noll koll på hur dem kan prestera mot min H60. Så det är där jag behöver hjälp av er här på SWEC, egen erfarenhet, tips på vad som presterar bättre än min H60. Och med prisvärdast.

Kan tillägga att detta sitter i Design R4 chassi med 2 fläktar fram, 1 i botten, och radiatorn med push/pull längst bak. ( Jag skulle satt radiatorn längst fram egentligen, men varför jag inte gjorde det funderar jag fortfarande på idag.)

Så ge mig tips är ni snälla!

Mvh Kenny

Permalänk

Jag kör på en EVO 212 o kör 4.5 GHZ med en i5 3570k o har runtom 67-74 som MAX temp. Vet dock inte hur lika 4670k o 3570k är.. O denna kan jag rekommendera http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Jag kör på en EVO 212 o kör 4.5 GHZ med en i5 3570k o har runtom 67-74 som MAX temp. Vet dock inte hur lika 4670k o 3570k är.. O denna kan jag rekommendera http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit

Och denna ger bättre kylning än min H60? Dem ligger ju på samma nivå prismässigt. Men det brukar ju iofs inte visa något om hur dem presterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Och denna ger bättre kylning än min H60? Dem ligger ju på samma nivå prismässigt. Men det brukar ju iofs inte visa något om hur dem presterar

Låter mer som att du faktiskt träffar "taket", så klart är inte H60 den absolut bästa kyllösningen men den gör sitt jobb.
H60 är markant bättre än 212 Evo.

Du kan ju också ha ett Måndags ex, låter pumpen som den ska (inga knackningar) och har du kontrollerat så du satt på den helt korrekt?
Tagit bort gammal pasta om det var någon innan du monterade den nya kylaren.

När du väl när taket för vad just DITT chip klarar så stiger temperaturen snabbt som attan, att köpa ny kylare kanske bara ger dig 0.1 mer i slutändan för att det säger stopp och då är det riktig vattenkylning samt delidd som gäller.

Permalänk
Medlem

Du kanske måste delid? Har extern "riktig" vattenkylning på mitt 4670k @ 4.5Ghz och jag kommer upp i 80C med IntelBurnTest. Tror heller inte att jag har satt den fel, monterat om blocket 4 gånger med samma resultat. Och mitt 7970 har load temp på 40-50C.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Låter mer som att du faktiskt träffar "taket", så klart är inte H60 den absolut bästa kyllösningen men den gör sitt jobb.
H60 är markant bättre än 212 Evo.

Du kan ju också ha ett Måndags ex, låter pumpen som den ska (inga knackningar) och har du kontrollerat så du satt på den helt korrekt?
Tagit bort gammal pasta om det var någon innan du monterade den nya kylaren.

När du väl när taket för vad just DITT chip klarar så stiger temperaturen snabbt som attan, att köpa ny kylare kanske bara ger dig 0.1 mer i slutändan för att det säger stopp och då är det riktig vattenkylning samt delidd som gäller.

Nej det är inga missljud alls från pumpen. Sitter korrekt gör den, och gammal kylpasta togs bort när jag satte in denna. Så det är inte problemet i detta fall.
Men det kan ju vara så som du sa att jag kommit upp till taket. Dock så har jag varit på 4.5ghz med 1.32volt och det funkade hur bra som helst för mig i spel och vanligt användande ( surfa runt ). Men när jag drog igång prime95 så tog det 1 min så hängde sig datorn med en gång. Problemet är väl för låg spänning har jag googlat mig till.. Och under den minuten så var jag uppe på 80-90 grader på den tiden.

Permalänk
Medlem

Men, när jag spelar så är temperaturen rätt så okej faktist, i CS:go / CoD Ghosts så är det runt 65-70. Men det blir ju så in i h*lvete varmt i rummet när jag har radiatorn längst bak, och det är ju den som skjuter ut all värme, så jag har mina tankar på att det är därför jag inte får ut allt från H60. Och grafikkortet brukar ju ligga runt 60grader i load. Så det blir en del värme i chassit. Drf "tror" jag det är bättre o sätta en luftkylare istället för radiatorn där bak.. ( och nej, jag har ingen plats där fram för att sätta radiatorn.)

Skrivet av XzaR:

Du kanske måste delid? Har extern "riktig" vattenkylning på mitt 4670k @ 4.5Ghz och jag kommer upp i 80C med IntelBurnTest. Tror heller inte att jag har satt den fel, monterat om blocket 4 gånger med samma resultat. Och mitt 7970 har load temp på 40-50C.

Delid, har jag ingen aning om hur man gör.. Så det känns inte riktigt säkert att jag sätter mig och håller på med det Det kan sluta hur som helst.

Permalänk
Medlem

Alla tror ju att aio:s ska vara överlägsna i kylning, i verkligheten finns det luftkylare som är billigare och presterar bättre/likadant.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Alla tror ju att aio:s ska vara överlägsna i kylning, i verkligheten finns det luftkylare som är billigare och presterar bättre/likadant.

aio:s? Ge gärna tips och exempel.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag Noctua NH-U14S och en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt mest för att få till en riktigt tyst dator. Har klockat min 4770K till rimliga 4.2GHz (1.25V) och kör jag IntelBurn Test med fläktarna på max (1450 resp. 1250rpm) så kan jag komma upp i max 87 grader på någon kärna.

Vid de tyngsta spelen med fläktarna kontrollerade av moderkortet (i princip helt tysta) så kan jag kanske toppa 75-77 grader som max. Snittet brukar vid tyngre spelande ligga mellan 50 och 60 grader. Det mest CPU-krävande spelet jag testat är BF4 Beta då låg den varmaste kärnan på i snitt 66 grader.

Tycker detta funkar väldigt bra och känner inget sug efter att montera en mekanisk pump som låter illa i mitt system.

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Själv valde jag Noctua NH-U14S och en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt mest för att få till en riktigt tyst dator. Har klockat min 4770K till rimliga 4.2GHz (1.25V) och kör jag IntelBurn Test med fläktarna på max (1450 resp. 1250rpm) så kan jag komma upp i max 87 grader på någon kärna.

Vid de tyngsta spelen med fläktarna kontrollerade av moderkortet (i princip helt tysta) så kan jag kanske toppa 75-77 grader som max. Snittet brukar vid tyngre spelande ligga mellan 50 och 60 grader. Det mest CPU-krävande spelet jag testat är BF4 Beta då låg den varmaste kärnan på i snitt 66 grader.

Tycker detta funkar väldigt bra och känner inget sug efter att montera en mekanisk pump som låter illa i mitt system.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/10/10/Kylare_mi...

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Frågan är ju då om den får plats på mitt moderkort? Jag har http://www.inet.se/produkt/1902429/asrock-b85m-pro4-matx och low profile minnen.. Så frågan är om det räcker till och sätta dit en extra fläkt som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Frågan är ju då om den får plats på mitt moderkort? Jag har http://www.inet.se/produkt/1902429/asrock-b85m-pro4-matx och low profile minnen.. Så frågan är om det räcker till och sätta dit en extra fläkt som du har.

Enligt Noctua ska det fungera bra med ditt moderkort:

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=64&lng=en#LGA1150_ASRock

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Då är ju frågan om det blir någon skillnad på att skaffa den istället för min H60..