Permalänk
Medlem

Acer-dator självomstart

Köpte en stationär dator på Mediamakt i höstas och det är sista gången jag köper teknik av dyrare slag av de allmänna elektronikföretagen, de säljer bara skit. (Deras reklamationscentral har nästan lika många kunder som inne i butiken.)

Precis när det öppna köpet hade gått ut började ljudet hacka korta stunder. Brydde mig inte så mycket mer om det, det var mer regelbundenheten som skrämde mig. Problemet inträffar ungefär vid samma tidpunkt max en gång om dagen i ungefär fyra sekunder och varar alltid lika länge, ljudet blir konstigt men återgår snabbt till den normala.

Blir väldigt orolig eftersom jag har erfarenhet av min förra laptop vars liv såg ut ungefär såhär: (skedde också under regelbundenhet, ungefär samma tid på dygnet och tre-fyra sekunder per gång max en gång om dagen.)

Korta hack i ljudet
Korta hack i ljudet med efterföljande blackscreen, datorn sedan skötte omstarten själv
Hack i ljudet med omstart där jag var tvingen att starta i felsäkert läge.
Samma sak, fast datorn gick bara att ha igång 1 minut innan den stängde av sig själv, (kunde ändå acceptera den gick sönder eftersom den höll i 4 år, vilket enligt mig är acceptabelt för en laptop).

Dock uppkom inte dessa problem på laptopen förrän efter 3 år, sista året var alltså turbulent.

Fasar för att andra steget redan är uppnått eftersom datorn idag för första gången fick till ett ordentligt hackande ljud med efterföljande blackscreen, kollade på SVT play och ljudet hakade upp sig på "Rumänien" vilket istället blev till ett obehagligt "RRRRRRRRRR" tillsammans med jobbigt maskinljud från datorn.

Förstår att det kanske är dags att reklamera eller eventuellt försöka se andra lösningar på det, kanske testa en rengöring av datorn. Även om det påstods den var ny när jag köpte den hade den säkert stått i affären länge, eventuellt t.om tillbakalämnad av andra kunder, möjligtvis smutsig? Men inte så att den borde påverkas redan efter så kort tid av damm?

Saknar kunskapen på datorer för att kunna gå dit och riktigt få hjälp med mitt problem, antar personalen på Mediamakt inte förstår teknik särskilt mycket bättre än mig heller, vill inte slösa bort tid på lagningar som inte leder någonvart, vet också att principen "den som tjatar mest får först lagat" gäller. Hört rykten om att Mediamakt är på väg i konkurs dessutom.

Kan ta reda på följande om någon anser det behövs:

Operativsystem: Microsoft Windows 8
Processor: ?
Processorkylare: ?
Moderkort: ?
Grafikkort: ?
Hårddisk: ?
Övrig kylning: ?
Övriga komponenter: ?
Temperaturer: ?

Permalänk
Medlem

Synd att du inte reklamerade lite tidigare då... skulle tippa på hårdvarufel av karaktär som inte är värt att fixa. Kanske inte bidrar så mycket med mitt inlägg men iaf.

Permalänk
Medlem

Skyndar mig till affären i veckan då, så var den cirkusen igång. "Lagningar" som inte leder någonvart som tar månader

Min farhåga är att inte ha tillräcklig kunskap för att kunna beskriva problemet så jag tas på allvar och får den hjälpen jag har rätt till, ännu värre om de skulle ignorera mitt problem och vägra lagning, låta mig byta eller ge pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra83:

Skyndar mig till affären i veckan då, så var den cirkusen igång. "Lagningar" som inte leder någonvart som tar månader

Min farhåga är att inte ha tillräcklig kunskap för att kunna beskriva problemet så jag tas på allvar och får den hjälpen jag har rätt till, ännu värre om de skulle ignorera mitt problem och vägra lagning, låta mig byta eller ge pengarna tillbaka.

Misstolkade ditt inlägg, blandade ihop det med det du berättade om din förra dator. Har själv hack i ljudet på datorn (laptop) vid olika tillfällen, fast bara då nätdelen är inkopplad. Det blir någon typ av störningar.

Du kan ju testa om ljudet låter bli att hacka om du kopplar ur nätadaptern och kör på batteri.

Permalänk

Jag har själv haft problem med hackning av ljud, vilket berodde på så kallad CPU latency (google och se om du hittar något testprogram som verkar pålitligt). Jag har också haft problem med att datorn startade om sig, vilket berodde på att ett RAM-minne var paj. Prova att starta med endast ena RAM-minnet, om inte det funkar - testa det andra!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insufficient:

Jag har själv haft problem med hackning av ljud, vilket berodde på så kallad CPU latency (google och se om du hittar något testprogram som verkar pålitligt). Jag har också haft problem med att datorn startade om sig, vilket berodde på att ett RAM-minne var paj. Prova att starta med endast ena RAM-minnet, om inte det funkar - testa det andra!

Problemet är att det bara sker en gång per dag. Det är inget vanligt hackande ljud, det är ljud man sitter och oroar sig om datorn ska stänga av sig eller inte. Man bara förstår något verkligen inte står rätt till.