Ny burk ger felkod för DRAM och bootar sedan upp som vanligt

Permalänk
Medlem

Ny burk ger felkod för DRAM och bootar sedan upp som vanligt

Hej. hjälpte min lillebror i helgen med att bygga ihop en burk, det han fått är en:

i5 4670k
asus z87 k
gtx 770
corsair xms3
någon 2tb green disk
intel 530 120 gb
corsair cx 600w

nu till problemet, datorn startar för att i sin tur ge ifrån sig ett kort pip vilket tyder på något galet med minnen sedan bootar den som vanligt utan problem.

har testat alla stickor individuellt i min egen burk utan problem, hjälp mig att komma vidare med felsökningen.
mina minnen ger samma felkod i hans burk, vill inte att han ska få problem i framtiden pga något som vi inte orkade bry oss om i början.

Permalänk
Medlem

vilka timings körs minnena? Kollat bios?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

vilka timings körs minnena? Kollat bios?

de kör enl bios 9-9-9-24 kör x.m.p profil på dem för att de ska rulla i 1600 annars är allt stock. mislyckas att se andra problem än moderkortet tyvärr.

Permalänk
Entusiast

Är det inte bara ett pip för no keyboard detected, no cpu fan eller liknande? Det där låter inte alls som något fel med minnena eller ram slotsen.

Permalänk
Medlem

Tänker samma sak. Många moderkort ger ifrån sig ett pip i början innan den bootar från vald enhet. Tror att fel brukar innebära längre eller repetitiva pip. Dock ej säker. Har du kollat vad användarmanualen säger angående pipen som kortet ger ifrån sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Tänker samma sak. Många moderkort ger ifrån sig ett pip i början innan den bootar från vald enhet. Tror att fel brukar innebära längre eller repetitiva pip. Dock ej säker. Har du kollat vad användarmanualen säger angående pipen som kortet ger ifrån sig?

Användar manualen säger DRAM vid ett kort pip.

saken är den att den piper till och rebootar sedan bootar den som vanligt. tgb mus och skärm är fult funktionella samt att cpu_fan brukar man även få se som ett error i textformat (provade att dra ur den och boota för att vara säker) och mycket riktigt så kommer det inget extra pip men skärmen visar däremot cpu_fan error.

det är just varför den kör en reboot vid uppstart varje gång.