Nackdel att köra Windows 8.1 64-bit på 32-bit dator?

Permalänk

Nackdel att köra Windows 8.1 64-bit på 32-bit dator?

Jag har ett program som heter Solidworks som endast kan ha 64-bit om man kör Windows 8.1. Alltså måste jag ha Windows 8.1 64-bit.
Men jag har bara en 32 bit's dator.

Kommer det blir någon skillnad i prestandatagandet om jag installerar 64-bit WIN8.1 jämfört med 32-bit WIN8.1?

Eller kommer det bli lika?

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att fungera över huvud taget att installera ett 64-bitars OS på en 32-bitars processor.

Permalänk

Då har man lärt sig något nytt

Permalänk
Medlem

Har du en dator från 2006 och framåt är det en 64-bitars maskin i princip.

Du säger inte vad det är för dator eller vem som äger den. Är det en skolmaskin får du be IT-avdelningen blåsa in x64.

Permalänk
Medlem

Om du har datorn i signaturen så tror jag att det blir problem att köra Win8 ;P

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Om du har datorn i signaturen så tror jag att det blir problem att köra Win8 ;P

Än mer Solidworks. xD

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Jag har en Acer C7.

Kräver datorn inte 1 GB extra ram om den installeras med 64-bits version?

Permalänk
Medlem

Acer C7 ser ut att vara en Chromebook, alltså en dator som är byggd för att enbart surfa med googles Chrome OS på.

Jag antar att det går att köra Win 8 på den, men det kommer ju vara lite som att plöja åker med oxe och olog istället för traktor.

Kör du Solidworks på den idag? Det känns ju som helt galet.

"Vadå hyra in snöplogning? Jag har satt fast ett schaktblad från en gammal Leitner 420 pistmaskin på sparken, det går hur bra som helst, tar inte mer än 800 timmar att ploga parkeringen".

Permalänk

Om du har en Acer C7, dvs Chromebook, finns inte någon plats åt windows 8.

Den har enbart en 16Gb SSD disk i sig, resten är molnlagring från google som inte kommer att fungera på samma sätt om du byter operativsystem. Så tyvärr, blir till att införskaffa en ny dator om du ska roa dig med solidworks.

Och angående RAM minne så nej, däremot kan ett 64bitars operativsystem till skillnad från ett 32Bitars nyttja mer än 3Gb minne.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk

Nu kan jag knappt nånting om Chromebooks, så jag googlar lite och förmedlar blint informationen hit.

Det verkar som att datorn i sig är kapabel till 64bitars operativsystem, men kommer förladdat med ett 32bitars.
Så med lite pill ska det säkert gå.

Dock är det som nämnt en rätt liten SSD från start, så det behövs ett kraftigt bantat windows, eller ett fysiskt utbyte av SSD'n.

Datorn är ju egentligen inte tänt att köra windows på, så räkna med en del krångel för att få in det. men sådant har du kanske redan koll på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har en Acer C7.

Kräver datorn inte 1 GB extra ram om den installeras med 64-bits version?

nej.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Acer C7 ser ut att vara en Chromebook, alltså en dator som är byggd för att enbart surfa med googles Chrome OS på.

Jag antar att det går att köra Win 8 på den, men det kommer ju vara lite som att plöja åker med oxe och olog istället för traktor.

Kör du Solidworks på den idag? Det känns ju som helt galet.

"Vadå hyra in snöplogning? Jag har satt fast ett schaktblad från en gammal Leitner 420 pistmaskin på sparken, det går hur bra som helst, tar inte mer än 800 timmar att ploga parkeringen".

Acer C7 går att installera Windows på om man ominstallerar nytt BIOS. Det finns information tillgängligt. Dock fungerar Debian/ubuntu/osv bäst på den.
Jag tror jag funderar på att köra Linux på den. Jag vet att chromeOS är linux.

Skrivet av RedRiderSWE:

Om du har en Acer C7, dvs Chromebook, finns inte någon plats åt windows 8.

Den har enbart en 16Gb SSD disk i sig, resten är molnlagring från google som inte kommer att fungera på samma sätt om du byter operativsystem. Så tyvärr, blir till att införskaffa en ny dator om du ska roa dig med solidworks.

Och angående RAM minne så nej, däremot kan ett 64bitars operativsystem till skillnad från ett 32Bitars nyttja mer än 3Gb minne.

Jag har 320 GB hårddisk som jag inte använder. Jag vet. Det är sjukt att Google valde det så där.
Är det inte 4 GB i ram?

Skrivet av n_sandstrom:

Nu kan jag knappt nånting om Chromebooks, så jag googlar lite och förmedlar blint informationen hit.

Det verkar som att datorn i sig är kapabel till 64bitars operativsystem, men kommer förladdat med ett 32bitars.
Så med lite pill ska det säkert gå.

Dock är det som nämnt en rätt liten SSD från start, så det behövs ett kraftigt bantat windows, eller ett fysiskt utbyte av SSD'n.

Datorn är ju egentligen inte tänt att köra windows på, så räkna med en del krångel för att få in det. men sådant har du kanske redan koll på.

Skrivet av Oneone:

Jag har SATA 320 GB hårddisk.
Det går att köra Windows på den med ominstallation av BIOS. Finns folk som har lyckats och dom ger ut manualer HOWTO.
Men jag kanske ska nöja mig med Ubuntu eller Debian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har en Acer C7.

Kräver datorn inte 1 GB extra ram om den installeras med 64-bits version?

64bitars versionen kräver minst 2GB Ram

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

64bitars versionen kräver minst 2GB Ram

Det var de jag tänkte. Det stog så i system req men var osäker om Microsoft myglade

Permalänk

Sen kommer ju frågna om det verkligen är värt allt krångel med att få in windows då en Chromebook inte har de senaste komponenterna i sig iallafall. Dvs ett program som Solidworks kommer att gå segare än sirap på datorn.

Är det då värt att lägga X antal timmar på att försöka få in windows/ annat med solidworks kompatibelt operativsystem på datorn när ändå processorn samt ramminnet kommer att flaska ner hela upplevelsen? Det är såklart upp till dig att avgöra

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Skrivet av RedRiderSWE:

Sen kommer ju frågna om det verkligen är värt allt krångel med att få in windows då en Chromebook inte har de senaste komponenterna i sig iallafall. Dvs ett program som Solidworks kommer att gå segare än sirap på datorn.

Är det då värt att lägga X antal timmar på att försöka få in windows/ annat med solidworks kompatibelt operativsystem på datorn när ändå processorn samt ramminnet kommer att flaska ner hela upplevelsen? Det är såklart upp till dig att avgöra

Jag funderar om jag ska köra Freecad istället på datorn. Men jag söker FEM program också. ANSYS finns för linux men svårt att hitta.
Detta är alltså studier och jag är fattig

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Det var de jag tänkte. Det stog så i system req men var osäker om Microsoft myglade

En dator som jag har sett hade 2GB ram och 64bitars Windows och det var en märkesdator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

En dator som jag har sett hade 2GB ram och 64bitars Windows och det var en märkesdator

Jag har erfarenhet av en Athlon 64 3000+-maskin från 2006 med 1 GB DDR1-RAM som kör Windows 7 64-bit. En på alla sätt hemsk upplevelse, men det går .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag har erfarenhet av en Athlon 64 3000+-maskin från 2006 med 1 GB DDR1-RAM som kör Windows 7 64-bit. En på alla sätt hemsk upplevelse, men det går .

haha, men då ligger du ju också under systemkraven och troligtvis så är har den processorn inte 64bitars infrastruktur

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Jag har erfarenhet av en Athlon 64 3000+-maskin från 2006 med 1 GB DDR1-RAM som kör Windows 7 64-bit. En på alla sätt hemsk upplevelse, men det går .

Jag körde rätt så nyligen in 7 32bit på en första generationens P4 på 1,4 GHz och 1GB minne och en gammal Maxtor HD (HDs klickande var långsamt likt en metronom, nästan rogivande). Tog nästan två dygn att installera samt köra in samtliga uppdateringar, med det fungerade. (sorry för lite väl mycket off topic).

Kontentan? Allt går bara man vill, utom 64bits OS på 32bits CPU.

Skrivet av jnsson:

haha, men då ligger du ju också under systemkraven och troligtvis så är har den processorn inte 64bitars infrastruktur

Processorn heter Athlon 64 och det var AMD som tog fram den första 64-bitars x86-kompatibla processorn för PC, Intel var tvåa, precis som när det gällde integrerad minneskontroller bl a.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

haha, men då ligger du ju också under systemkraven och troligtvis så är har den processorn inte 64bitars infrastruktur

Går ju inte att installera om inte CPUn är 64bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag körde rätt så nyligen in 7 32bit på en första generationens P4 på 1,4 GHz och 1GB minne och en gammal Maxtor HD (HDs klickande var långsamt likt en metronom, nästan rogivande). Tog nästan två dygn att installera samt köra in samtliga uppdateringar, med det fungerade. (sorry för lite väl mycket off topic).

Kontentan? Allt går bara man vill, utom 64bits OS på 32bits CPU.

Processorn heter Athlon 64 och det var AMD som tog fram den första 64-bitars x86-kompatibla processorn för PC, Intel var tvåa, precis som när det gällde integrerad minneskontroller bl a.

hahaha, jag tror att du nådde gränsen för Windows 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag funderar om jag ska köra Freecad istället på datorn. Men jag söker FEM program också. ANSYS finns för linux men svårt att hitta.
Detta är alltså studier och jag är fattig

Om det nu är datorn i sign, så varför inte köpa en några år begagnad dator på blocket för några hundralappar, den kommer bli väldigt modern i jämförelse.

Sen är ju din så gammal att den nu har retrovärde för vissa om du vill sälja den, du kommer säkert tjäna på affären, om du byter.

Edit: förresten vilket OS är det nu på den, Windows 98?
Nyare än så går knappast att köra skulle jag tro.
Ops såg nu de är Windows 95B

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är precis lika svårt att köra 32-bitars Windows 7 som 64-bitars på den modellen. ACPI är trasigt vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Processorn heter Athlon 64 och det var AMD som tog fram den första 64-bitars x86-kompatibla processorn för PC, Intel var tvåa, precis som när det gällde integrerad minneskontroller bl a.

Du menar dom första 64-bitars native instruktionerna för x86 för intel ville uppgradera arkitekturen och valde emulering i sin 64-bitars processor.
Ja AMD köpte integrerad minneskontroller tekniken först av x86 tillverkarna.