Den bästa luftkylaren till Socket 1150 / Haswell

Permalänk
Livsnjutare 😎

Den bästa luftkylaren till Socket 1150 / Haswell

Då skall man in och vandra i Haswells fotstår
Skall bygga en sekundär burk som skall agera HTPC / Gamingburk vid tv'n.
Det kommer sitta en Core i3 4330 eller Core i5 4430 i maskinen, inte någon 4670k eller så.
Processorn kommer inte överklockas då den sitter i ett Fractal Design Node 304 med ett Asus GTX 780.
Anledningen att den inte kommer överklockas är dels att moderkortet kommer köra med H87 -chipset samt att jag vill spara lite pengar på både moderkort och cpu genom att välja bort de funktionerna.

Hursomhelst.
Man får ju med en stock-kyalare till båda modellerna, och jag vet inte hur bra den är?, vet bara att den är LITEN.
Så troligtvis lär ju fläkten dra igång när systemet börjar stressas lite.

Vilka luftkylare skulle ni säga är den bästa / mest prisvärda till 1150 / 1155?
Min budget är på 300-400kr för kylaren, så inte över det helst.

Det skall även få plats i chassit, Node 304.

Har kollat lite på denna;
Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev 2 (Blir 119kr efter 50kr rabattkod)

Köper med fördel på CDON då jag dels är CDON+ kund och har fri frakt på alla ordrar samt har en del rabattkoder liggande...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Freezer 7 är en helt ok budget kylare om du inte ska överklocka. Hade dock själv valt att lägga en hundring extra och köpa en 212 Evo som kylare mycket bättre. Blir 219:- med din rabattkod då. Den ska passa i ditt chassi också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

överklockas är dels att moderkortet kommer köra med H87 -chipset samt att jag vill spara lite pengar på både moderkort och cpu genom att välja bort de funktionerna.

Hursomhelst.
Man får ju med en stock-kyalare till båda modellerna, och jag vet inte hur bra den är?, vet bara att den är LITEN.
Så troligtvis lär ju fläkten dra igång när systemet börjar stressas lite.

Vilka luftkylare skulle ni säga är den bästa / mest prisvärda till 1150 / 1155?
Min budget är på 300-400kr för kylaren, så inte över det helst.

Det skall även få plats i chassit, Node 304.

Har kollat lite på denna;
Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev 2 (Blir 119kr efter 50kr rabattkod)

Köper med fördel på CDON då jag dels är CDON+ kund och har fri frakt på alla ordrar samt har en del rabattkoder liggande...

Skrivet av Fatmajk:

Freezer 7 är en helt ok budget kylare om du inte ska överklocka. Hade dock själv valt att lägga en hundring extra och köpa en 212 Evo som kylare mycket bättre. Blir 219:- med din rabattkod då. Den ska passa i ditt chassi också.

kan säga som Fatmajk, Hyper 212 är en grym kylare för sitt pris

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fatmajk:

Freezer 7 är en helt ok budget kylare om du inte ska överklocka. Hade dock själv valt att lägga en hundring extra och köpa en 212 Evo som kylare mycket bättre. Blir 219:- med din rabattkod då. Den ska passa i ditt chassi också.

Skrivet av Nico.v:

kan säga som Fatmajk, Hyper 212 är en grym kylare för sitt pris

Nu snackar vi, den var REJÄL!
Jag tackar och bockar, den blir det.

Känns som att fläkten kan gå riktigt långsamt och ändå kyla bra. Dessutom sitter ju en 120mm precis bakom kylaren så det blir lite likt en "push-n-pull".

Tackar grabbar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är jag den ända som inte gillar hyper 212? har haft den och det var den sämsta monteringen jag har monterat, fläkten var riktigt högljud tycker jag, är van vid tysta fläktar. Köpte Noctua som jag har ägt ett par stycken och vart nöjd som vanligt.:)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Silcan:

Är jag den ända som inte gillar hyper 212? har haft den och det var den sämsta monteringen jag har monterat, fläkten var riktigt högljud tycker jag, är van vid tysta fläktar. Köpte Noctua som jag har ägt ett par stycken och vart nöjd som vanligt.:)

Det var iofs min tanke med, fläkten som sitter på ser REJÄLT plastig ut.
Inte så himla "bra flöde heller" kanske?

Men det går ju att byta som sagt, har nog någon 120mm liggande som jag kan prova med, annars kostar de inte så många kronor. Inte minst beg från marknaden...

Kylaren ser never the less ut att klara leda bort en hel del värme!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det var iofs min tanke med, fläkten som sitter på ser REJÄLT plastig ut.
Inte så himla "bra flöde heller" kanske?

Men det går ju att byta som sagt, har nog någon 120mm liggande som jag kan prova med, annars kostar de inte så många kronor. Inte minst beg från marknaden...

Kylaren ser never the less ut att klara leda bort en hel del värme!!

Bra flöde det tror jag det är, men byt till en bättre så blir det lite tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Är jag den ända som inte gillar hyper 212? har haft den och det var den sämsta monteringen jag har monterat, fläkten var riktigt högljud tycker jag, är van vid tysta fläktar. Köpte Noctua som jag har ägt ett par stycken och vart nöjd som vanligt.:)

Tycker den gör sitt jobb väldigt bra, till ett bra pris. Monteringen var ju busenkel. Och jag bygger bara vart 2-3 år och är ingen expert. Vad var svårt? Säkerligen är noctua bättre men hyper 212 duger gott för lite lättare överklockning. Dessutom är ljudnivån inget problem. Under load så hörs ju bara grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nu snackar vi, den var REJÄL!
Jag tackar och bockar, den blir det.

Känns som att fläkten kan gå riktigt långsamt och ändå kyla bra. Dessutom sitter ju en 120mm precis bakom kylaren så det blir lite likt en "push-n-pull".

Tackar grabbar!

kan tala om att monteringen inte är den lättaste då det är ser ut som det är japansk text översatt till bilder på svenska så manualen är inte till en stor hjälp (vet inte om de bytt ut något i nya "evo")

Men att fläkten låter pga den är plastig stämmer inte alls, den låter knappt något i en R2 i alla fall och man kan köra med öppen chassilock om man vill utan att det stör det minsta.
Fläkten är PWM styrd så du kan styra fläkten via Moderkortet och på lägsta varv låter den ingenting.

köp en och testa, bara kylaren i sig är värd, lägg fläkten som en chassifläkt om du inte är nöjd
kylarn är gott sagt den mest prisvärda i denna prisklass

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag beställde en Hyper 212 Evo igår, fick tag på en rabattkod på 100kr med, så totalt så gick det loss på 169kr, finns ingenting att gnälla på där

Jag pratade med lite andra också, och de menade samma sak - i höga varv så låter Evo fläkten en del, men i låda är det inga problem. Så jag kommer köra med stock fläkten som sitter på i början, stör jag mig på den kommer jag kör en sådan här, löst; Corsair Air Series SP120 Quiet 120mm

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hyper 212 ä grym, kör den själv och har även kopplat den till min fläktkontroll + två 140mm noctua fläktar i toppen även de styrda.
Riktigt bra kylning.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tycker den gör sitt jobb väldigt bra, till ett bra pris. Monteringen var ju busenkel. Och jag bygger bara vart 2-3 år och är ingen expert. Vad var svårt? Säkerligen är noctua bättre men hyper 212 duger gott för lite lättare överklockning. Dessutom är ljudnivån inget problem. Under load så hörs ju bara grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte sagt att den var svår för mig att montera. Ljudnivån är hög det tycker iallafall jag. Under load hördes den mer en mitt grafikkort.