Permalänk
Medlem

Virus på nätverket?

Jag har ett problem på min lilla gaminglåda. När jag tryckluftade den för några dagar sen så började den spöka lite.

Den växlar mellan två problem: antingen så är det problem 1 eller 2, inte båda samtidigt.
Problem 1. Grafikkortet och hårddisk 2 funkar inte. Grafikkortet ger ingen bild och hårddisk 2 snurrar eller startar inte. Min ssd och hårddisk 1 funkar felfritt
Problem 2. Grafikkort och hårddisk 2 finns, dock så funkar inte min ssd eller hårddisk 1 som är kopplade på en annan lina från nätaggregatet.

Spec:
Moderkort: Gigabyte p8h77i
Chassi/nätdel: Silverstone sugo s505b, Nätaggregatet följde med och är på 450w
Ssd: Corsair force GT 120GB - Sladd 1 på nätaggregat
Hårddisk 1: Tror det är WD/Samsung 1,5 TB - Sladd 1 på nätaggregat
Hårddisk 2: WD Red 3.0 TB - Sladd 2 på nätaggregat
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6950 1 GB - Sladd 3 på nätaggregat
RAM: 8GB Kingston hyper x
Kylare: Antec kühler 620

Jag misstänker att det är fel på nätaggregatet, eftersom att grafikkortet har ett rekomenderat värde på 500W, men vad tror ni?
Dock så förstår jag inte varför det började när jag tryckluftade datorn, kan jag ha kommit åt något?
Tacksam för svar

[Edit]
För att klargöra mer så snurrar alltid fläktarna på grafikkortet och när grafikkortet inte funkar så använder jag datorns integrerade grafikkrets

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Skumt... 450W borde räcka och bli över för ett 6950 så det borde inte vara därför det strular.. Men något kanske har pajat?

Kollat att alla kontakter sitter i? Kollat att nätaggets fläkt rör sig som den ska? Har du luktat lite i burken? Känner du nån brändlukt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skumt... 450W borde räcka och bli över för ett 6950 så det borde inte vara därför det strular.. Men något kanske har pajat?

Kollat att alla kontakter sitter i? Kollat att nätaggets fläkt rör sig som den ska? Har du luktat lite i burken? Känner du nån brändlukt?

Ingen bränd lukt, alla fläktar snurrar på som dom ska. alla kontakter sitter även i, problemen kan byta när jag startar om utan att jag rört datorn

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag har använt exakt samma setup i över ett halvår utan några som helst problem.

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Ge modell på nätagget, bör stå på det. Gissar att det inte håller bra kvalité.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Börja med att mäta spänningarna på kontakterna när datorn krånglar. Svarta kablar är jord. Gula är 12v och röda 5v.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av waveer:

Jag har ett problem på min lilla gaminglåda. När jag tryckluftade den för några dagar sen så började den spöka lite.

Den växlar mellan två problem: antingen så är det problem 1 eller 2, inte båda samtidigt.
Problem 1. Grafikkortet och hårddisk 2 funkar inte. Grafikkortet ger ingen bild och hårddisk 2 snurrar eller startar inte. Min ssd och hårddisk 1 funkar felfritt
Problem 2. Grafikkort och hårddisk 2 finns, dock så funkar inte min ssd eller hårddisk 1 som är kopplade på en annan lina från nätaggregatet.

Spec:
Moderkort: Gigabyte p8h77i
Chassi/nätdel: Silverstone sugo s505b, Nätaggregatet följde med och är på 450w
Ssd: Corsair force GT 120GB - Sladd 1 på nätaggregat
Hårddisk 1: Tror det är WD/Samsung 1,5 TB - Sladd 1 på nätaggregat
Hårddisk 2: WD Red 3.0 TB - Sladd 2 på nätaggregat
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6950 1 GB - Sladd 3 på nätaggregat
RAM: 8GB Kingston hyper x
Kylare: Antec kühler 620

Jag misstänker att det är fel på nätaggregatet, eftersom att grafikkortet har ett rekomenderat värde på 500W, men vad tror ni?
Dock så förstår jag inte varför det började när jag tryckluftade datorn, kan jag ha kommit åt något?
Tacksam för svar

[Edit]
För att klargöra mer så snurrar alltid fläktarna på grafikkortet och när grafikkortet inte funkar så använder jag datorns integrerade grafikkrets

jag skulle tro att du kanske lyckats få ner damm mellan strömkontakter / anslutningar till moderkortet, eller helt enkelt att en kondensator kanske hängt sig (tar inte emot tillräckligt med ström eller precis tvärtom överladdad) dra ur alla kontakter och kopplingar internt och externt ifrån datorn, kolla efter dammråttor och annat.. låt all typ av inkopplingar som innefattar ström i datorn vara helt urkopplat i 5 - 10 minuter, sen ska du se att datorn startar upp igen (notera, usb hubbar, nätverk, skrivare, monitor etc etc har oftast en egen strömkälla och måste kopplas ur så det inte kommer småspänning till moderkortet) har varit med om flertalet datorer som gör precis såhär och har varje gång visat sig vara en dålig kondensator som bara kräver total strömlöshet i några minuter sen startar datorn upp så snällt igen, angående att ditt 450w nätagg inte skulle räcka till är bara ren lögn, kan iofs inte prata om ATI(AMD) kort då jag totalt hatar dem och skulle inte ta emot ett om jag så fick pengar för det.. men jag kör 2st GTX660TI i SLI med ett 520W nätagg och har mätt upp det, aldrig kommit över 320w i totaldrift (alltså inte bara GPU:rna utan hela datorn i sig) det enda som kan vara kinkig är ifall du inte har tillräckligt med Amphere på din 12v bana i nätagget så det får jobba livet ur sig konstant hela tiden (vilket faktiskt tillochmed i sällsynta fall kan leda till ojämn spänning och i värsta fall skada komponenter) men i ditt fall, så tror jag faktiskt det bara är en total urkoppling, vänta lite och koppla in igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ge modell på nätagget, bör stå på det. Gissar att det inte håller bra kvalité.

http://www.inet.se/produkt/6901373/silverstone-sugo-sg05b-450...
Detta är chassiet jag har, kan tyvär inte ge mer info då det inte står något på nätagget.

Skrivet av kdk_warhead:

Börja med att mäta spänningarna på kontakterna när datorn krånglar. Svarta kablar är jord. Gula är 12v och röda 5v.

Hur ska jag mäta detta?

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Skruva ut nätagget, det bör stå NÅGOT på någon av sidorna. Om inte annat, fogotafera det, gärna med dess kåpa borttaget också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Problemet är att det tar runt en timma att endast få ut nätagget, har väldigt trångt chassi

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Skruva ut nätagget, det bör stå NÅGOT på någon av sidorna. Om inte annat, fogotafera det, gärna med dess kåpa borttaget också.

Problemet är att det tar runt en timma att skruva ut det, väldigt trångt chassi

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk

Kollade på silverstones hemsida på det chassit, du har 36amphere på 12v linan och driver det grafikkortet utan problem och det ska enligt dom även stängas av vid överbelastning.. jag tror nog inte du har något mer val än att skruva isär datorn och se så att allt sitter som det ska, prova för all del att låta allt vara urkopplat ur den (externt) i 10 minuter först.. löser det inte sig då så är det glappkontakt, kan inte tänka mig att nätagregatet plötsligt bestämmer sig för att stänga av antingen en hårddisk eller grafikkortet, det är något annat som spökar.. du blåste inte rent datorn på jobbet? isåfall hörde du med dem först så det inte går smörjningsolja i ledningarna? jag tror fortfarande att det är en kondensator som inte vill vara med riktigt och bara behöver "laddas ur" sen kommer datorn funka som den ska igen..

Permalänk
Medlem

Just nu så funkar allt, men jag har kopplat ut 3 tb hårddisken. Jag hoppas på att det fortsätter funka och jag kommer antagligen att ta ut alla sladdar och blåsa datorn igen, tack för alla tips, jag kommer skriva ifall det funkar eller inte imorgon då jag inte kommer starta om datorn något mer ikväll

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Virus på nätverket?

Detta är mitt orginalinlägg, ville bara uppdatera min andra tråd om samma problem.

Citat:

Jag har ett problem på min lilla gaminglåda. När jag tryckluftade den för några dagar sen så började den spöka lite.

Den växlar mellan två problem: antingen så är det problem 1 eller 2, inte båda samtidigt.
Problem 1. Grafikkortet och hårddisk 2 funkar inte. Grafikkortet ger ingen bild och hårddisk 2 snurrar eller startar inte. Min ssd och hårddisk 1 funkar felfritt
Problem 2. Grafikkort och hårddisk 2 finns, dock så funkar inte min ssd eller hårddisk 1 som är kopplade på en annan lina från nätaggregatet.

Spec:
Moderkort: Gigabyte p8h77i
Chassi/nätdel: Silverstone sugo s505b, Nätaggregatet följde med och är på 450w
Ssd: Corsair force GT 120GB - Sladd 1 på nätaggregat
Hårddisk 1: Tror det är WD/Samsung 1,5 TB - Sladd 1 på nätaggregat
Hårddisk 2: WD Red 3.0 TB - Sladd 2 på nätaggregat
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6950 1 GB - Sladd 3 på nätaggregat
RAM: 8GB Kingston hyper x
Kylare: Antec kühler 620

Jag misstänker att det är fel på nätaggregatet, eftersom att grafikkortet har ett rekomenderat värde på 500W, men vad tror ni?
Dock så förstår jag inte varför det började när jag tryckluftade datorn, kan jag ha kommit åt något?
Tacksam för svar

[Edit]
För att klargöra mer så snurrar alltid fläktarna på grafikkortet och när grafikkortet inte funkar så använder jag datorns integrerade grafikkrets

Nu har min polares dator brevid mig fått exakt samma problem, nu börjar jag misstänka virus. Orginaltråd finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Just nu håller jag på med fullständig systemgenomsökning, skriver sen ifall den hittar något.

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Nya problem, polarens dator har samma problem, tråd finns här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem
Skrivet av waveer:

Just nu håller jag på med fullständig systemgenomsökning, skriver sen ifall den hittar något.

Ladda ned MalwareBytes gratisversion, installera och starta sedan om datorn i felsäkert läge (spamma [F8] vid uppstart). Sedan kör du en komplett scan! Just a tip

Permalänk
Medlem

Har du städat i hans burk också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du städat i hans burk också?

Nope, har inte ens kopplat ur den, bilden dog bara :s

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.