Måste man installera om drivrutinen?

Permalänk
Medlem

Måste man installera om drivrutinen?

Hej!

Har alldeles nyss lämnat tillbaka mitt ASUS R9 280X TOP grafikkort som visade sig vara defekt (Lät konstigt + grafikflimmer efter 1,5h speltid)

Ska istället köpa ett EVGA SC ACX GTX 780 grafikkort som Netonnet har ett riktigt bra erbjudande på just nu!

Har en fråga dock!

Jag kör för tillfället på ett Nvidia GTX 295 grafikkort som jag använder som reserv, och den har den senaste drivrutinen. Sen när jag har köpt det nya grafikkortet, måste jag då avinstallera drivrutinen som jag använde och installera den på nytt sen när EVGA kortet sitter inuti datorn? Det är säkert en ganska dum fråga, jag själv tror inte att det behövs, men jag tänkte att jag skulle fråga er för säkerhets skull!

Mvh,
Jocke

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk

Installera om den tar 2 min. Som du sen sparar OM det börjar spöka. Jag rekommenderar ominstallation iallafall, sen är det upp till dig om du orkar

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Avstängd
Skrivet av srekcolcews:

Hej!

Har alldeles nyss lämnat tillbaka mitt ASUS R9 280X TOP grafikkort som visade sig vara defekt (Lät konstigt + grafikflimmer efter 1,5h speltid)

Ska istället köpa ett EVGA SC ACX GTX 780 grafikkort som Netonnet har ett riktigt bra erbjudande på just nu!

Har en fråga dock!

Jag kör för tillfället på ett Nvidia GTX 295 grafikkort som jag använder som reserv, och den har den senaste drivrutinen. Sen när jag har köpt det nya grafikkortet, måste jag då avinstallera drivrutinen som jag använde och installera den på nytt sen när EVGA kortet sitter inuti datorn? Det är säkert en ganska dum fråga, jag själv tror inte att det behövs, men jag tänkte att jag skulle fråga er för säkerhets skull!

Mvh,
Jocke

Det ska inte behövas, nej.
Behöver man väl heller inte ens fråga i ett forum...är väl bara att prova först utan att installera och, funkar inte det så lägger man in dem på nytt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Brukar alltid installera om när jag byter kort inte för att det ska behövas men känns säkrast sen finns det säkert nån ny drivrutin iaf som ska in.

Permalänk
Medlem

Okey då vet jag!

Tack så mycket för svaren!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Installera om och välj clean install. Hade dessutom letat upp en utförlig guide till att bli av med all AMD-relaterat, annars brukar det kunna bli lite problem när man byter märke så där (hade problem med massa MS själv när jag gick från AMD till Nvidia). Tycker det blir problem då och då med installation av nvidia-drivrutiner så installera en gång till skadar absolut inte

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2