Permalänk
Medlem

Grafikkortet blir väldigt varmt

Tjenare, köpte nyss ett nytt ljudkort ifrån inet, det problemet jag har är att det sitter så nära mitt grafikkort så att grafikkortet blir väldigt varmt!
Har ni nå tips på hur jag kan fixa detta? kommer ej åt dom andra portarna pga mitt h80 kylningssystem.
Kanske ett nytt chassi så att kylaren tar mindre plats?
Tack, Mvh Pernix.

Permalänk
Medlem

Du kan inte sätta ljudkortet på andra PCI portar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Som du ser på bilden så är det den enda platsen som den går in på, dom andra blir blockerade utav grafikkortet och vattenkylaren :/

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna sätta ljudkortet i en x16-port eftersom du inte använder dessa. (Ljudkortet är PCIe, right?)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan lika gärna sätta ljudkortet i en x16-port eftersom du inte använder dessa. (Ljudkortet är PCIe, right?)

jag vet faktiskt inte, har detta ljudkortet

https://www.inet.se/produkt/6321008/asus-xonar-phoebus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pernix:

PCIe

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pernix:

Yes. Du kan sätta det i en PCI-express x16 slot (likadan som ditt grafikkort sitter i).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Alright tackar, när jag byter plats kommer jag få lov att ominstallera drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem

Du har 2 väl synliga PCIe du kan sätta kortet i. Bara att flytta ner det ett steg elller tre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ja flytta ner den istället

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Yes ska göra det strax, men kommer jag få lov att ominstallera drivrutinerna eller sköter det de automatiskt?

Permalänk
Medlem

Annars kanske du kan snurra radiatorn såhär:

Fast ifall din kylare är fetare än min eller ditt chassi smalare så är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pernix:

Yes ska göra det strax, men kommer jag få lov att ominstallera drivrutinerna eller sköter det de automatiskt?

Du ska inte behöva installera om drivrutinerna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Alright, tackar håller på att byta plats på den nu!

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort kommer antagligen gå ner från 16x till 8x om du sätter ljudkortet på annat ställe. Du förlorar dock inte så mycket prestanda men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Du ska inte behöva installera om drivrutinerna.

Fel, de måste man till ljudkortet för att allt ska lira. Vet då jag gjort denna procedur själv.

Permalänk
Medlem

Slotten längst ner är att rekomendera då den är en PCIe 4X och därmed inte ändrar bandbredden till ditt grafikkort, inte för att det lär göra någon mämnvärd skillnad men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Slotten längst ner är att rekomendera då den är en PCIe 4X och därmed inte ändrar bandbredden till ditt grafikkort, inte för att det lär göra någon mämnvärd skillnad men ändå.

Tveksamt om detta stämmer när de handlar om Intel 1155. Har för mig att grafikkortet går ner till 8x ändå. Iallafall på mitt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hur varmt är varmt och vilket grafikkort rör det sig om?

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Fixat nu! fick dock lov att ominstallera ljudkortets drivrutiner.
ca 60c och msi gtx 580 twinforce 2

Permalänk

Hur i hela helvetet kan cpu kylaren vara ivägen för ljudkortet om du flyttar ner det? Är väl bara flytta ner det längst ner och problemet är löst

EDIT: Nevermind, det var fixat redan.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

enda problemet nu är att 5.1 systemet inte vill fungera, i testen så fungerar högtalarna fint, men när jag spelar musik så fungerar inte bakre högtalarna och suben/centern

Permalänk
Medlem

Musik är stereo, dvs 2 kanaler. Bara två högtalare ska ge ljud.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Fungerade innan, nu får jag en felmeddelande " det gick inte att starta dolbys ljuddrivrutin. Starta om datorn eller instalera om drivrutinen om problemet kvarstår"

Har både ominstallerat och startat om datorn flertal gånger

Permalänk
Medlem

Edit: Allt fungerar nu, Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Tveksamt om detta stämmer när de handlar om Intel 1155. Har för mig att grafikkortet går ner till 8x ändå. Iallafall på mitt moderkort.

På 1155 är det 16+8 lanes PCIe. Sedan hur vissa moderkortstillverkare snurrar ihop sitt är upp till dem. Jag gjorde det hela enkelt för mig och läste specifikationerna för moderkortet.