Microsoft Skydrive blir Onedrive

Permalänk
Medlem

Det är nog bara jag som förknippar Skydrive med Skynet...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att världen ser ut som den gör när folk lägger tid på sådant här skit. Är det inte användandet av enstaka ord så är det hur böjd en gurka får vara för att få säljas. Jävla slipsnissar.

Jag tycker både OneDrive och Skydrive är skitlöjliga namn, men att Microsoft blir stämda för varumärkesintrång för att någon tjingat "sky" är vridet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Dessutom är Microsoft och Sky Broadcasting i helt olika branscher.

"Sky, branching out ever further from satellite TV, has launched a new online storage service today: Sky Store & Share." — 2008-02-20 [1]. Denna har visserligen stängt sedan dess, men att säga att det handlar om helt olika branscher när BSkyB faktiskt har drivit sin egen molnlagringstjänst är att ta i.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phz:

"Sky, branching out ever further from satellite TV, has launched a new online storage service today: Sky Store & Share." — 2008-02-20 [1]. Denna har visserligen stängt sedan dess, men att säga att det handlar om helt olika branscher när BSkyB faktiskt har drivit sin egen molnlagringstjänst är att ta i.

Ja det var väl detta som är orsaken till att det kunde gå hem.
Det hade inte funkat mot tex Sky Airlines.

Men jag tycker som sagt inte att man borde kunna skydda namn som består av vanliga ord, tänk om GM skulle stämma biltillverkare som använder ordet motor i sin marknadsföring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

The Onedrive to rule them all... Huehuehue... Okej, jag har sagt mitt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller... Kan man OD:a sin OneDrive?

Permalänk
Medlem

Det enda som är mer löjligt än licenserade vardagliga ord är ta mig fan Onedrive.
Är väl bara en tidsfråga innan Office One samt Windows One får grönt ljus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det var väl detta som är orsaken till att det kunde gå hem.
Det hade inte funkat mot tex Sky Airlines.

Men jag tycker som sagt inte att man borde kunna skydda namn som består av vanliga ord, tänk om GM skulle stämma biltillverkare som använder ordet motor i sin marknadsföring.

Skillnaden är att "motor" är ett vedertaget ord i bilbranschen, men "sky" är inte något som direkt applicerar på "internetbranschen" (som sagt: eventuellt kan man göra en ny utvärdering nu när man ofta snackar om "moln", men det är fortfarande inte givet). Jämför med tidigare exempel: "apple" är ett vanligt ord, men i mobiltelefonsbranschen är det speciellt, och därmed möjligt att skydda i den kontexten (Apple Inc har ju inte allmän ensamrätt till ordet i alla branscher).

Varumärkeslagstiftningen skulle aldrig kunna användas för att förbjuda "motor" i GM:s bransch, men titta på bilmodellers namn: de är ju ofta vanliga ord. "Golf" är ett ytterst vanligt ord, men i bilbranschen är det varumärkesskyddat. Är det konstigt?

En snabb Wikipediakoll på några slumpmässiga bilmärken för att hitta generiska namn som exempel ger att Nissan har haft modeller med namn "Leaf", "Skyline", "Safari", "Atlas", "Cherry", "Sunny", "Titan", "Prairie", "President", etc. Toyota har haft "Blade", "Rush", "Comfort", "Origin", "Corona", "Sprinter", "Blizzard", "Chaser", etc. Ifall GM hade släppt en sportbil med namn "Chevrolet Skyline" så hade det nog brakat löst där också.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phz:

Skillnaden är att "motor" är ett vedertaget ord i bilbranschen, men "sky" är inte något som direkt applicerar på "internetbranschen" (som sagt: eventuellt kan man göra en ny utvärdering nu när man ofta snackar om "moln", men det är fortfarande inte givet). Jämför med tidigare exempel: "apple" är ett vanligt ord, men i mobiltelefonsbranschen är det speciellt, och därmed möjligt att skydda i den kontexten (Apple Inc har ju inte allmän ensamrätt till ordet i alla branscher).

Varumärkeslagstiftningen skulle aldrig kunna användas för att förbjuda "motor" i GM:s bransch, men titta på bilmodellers namn: de är ju ofta vanliga ord. "Golf" är ett ytterst vanligt ord, men i bilbranschen är det varumärkesskyddat. Är det konstigt?

OK så Sky Airlines skulle inte kunna skyddas, däremot Sky Motorsågar.
Golf bilar kan skyddas men inte Golf segelbåtar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När jag såg reklamen så tänkte jag varför döpte MS inte "skydrive" till oneplace istället för onedrive.

För övrigt rätt fånigt med sådana här varumärkesbataljer som inte direkt enkelt kan förväxlas med varandra.
Som att se småbarn i en sandlåda som sliter i samma leksak ungefär..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte konstigt att världen ser ut som den gör när folk lägger tid på sådant här skit. Är det inte användandet av enstaka ord så är det hur böjd en gurka får vara för att få säljas. Jävla slipsnissar.

Jag tycker både OneDrive och Skydrive är skitlöjliga namn, men att Microsoft blir stämda för varumärkesintrång för att någon tjingat "sky" är vridet.

MS har ju varit med och skapat utvecklingen, hur många stämningar tror du de har lämnat in pga Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

MS har ju varit med och skapat utvecklingen, hur många stämningar tror du de har lämnat in pga Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan inte vara lätt att driva en fönsterputsarfirma i Washington.

Hur som helst är det trams.

Och nej, jag tycker inte mer synd om Microsoft än någon annan men hela grejen är trams.. Samma med King som stämde skiten ur folk som gjorde spel som innehöll orden "candy" eller "saga".

Att kunna varumärkesskydda enstaka, icke exlussiva ord är helt uppåt väggarna.

På sin höjd kan jag gå med på att man kan tvingas lägga företagsnamnet före om det nu finns risk för förvirring, men i det här fallet gör det ju inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taft:

Är det nån ide att börja använda Skydrive (Ondrive) om man redan har dropbox och box?

Nej, du får NSA, FRA och all den skiten på dig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

OK så Sky Airlines skulle inte kunna skyddas, däremot Sky Motorsågar.
Golf bilar kan skyddas men inte Golf segelbåtar.

Se det inte som en faktiskt juridiskt bindande utsaga, men ja, det belyser principen.

Flygbolag använder ofta ordet "Air" på olika sätt (Air France, Aer Lingus, Ryanair, Air China, Air Japan, Spanair, EgyptAir, …) utan att "stämma" varandra för intrång. Däremot så har vi "Nike Air" inom skor — i den branschen kan det skyddas (och "Nike" är ju för den delen bara namnet på en grekisk gud från långt före vår tideräkning). På samma sätt kan GM inte skydda "Motors", och IBM kan inte skydda varken "International", "Business" eller "Machines", men däremot kombinationen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

När ska det bli olagligt att vara ett pantenttroll ?
Släng ner dom i en djup mörk grop någonstanns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Det enda som är mer löjligt än licenserade vardagliga ord är ta mig fan Onedrive.
Är väl bara en tidsfråga innan Office One samt Windows One får grönt ljus.

One drive tycker jag låter bra.
Microsoft har ju redan en produkt som heter one note.
Så Windows one, och Office one? Tja varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Har du nån länk som förklarar de där med videoklipp som sparas i googledrive öppnas i Youtube? Blev lite nyfiken nämligen.

Det är enbart själva spelaren som används, så videoklippet spelas inte upp på youtube.com Klicka här så får du se vad jag menar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

One drive tycker jag låter bra.
Microsoft har ju redan en produkt som heter one note.
Så Windows one, och Office one? Tja varför inte?

Och Xbox One. Mycket möjligt att microsofts första "egna" telefon kommer heta nåt i den stilen också.

Skydrive vs google docs är vält mest en smaksak som beror på vilket ekosystem man är fast i. Jag tycker det är skönt att slippa konvertera saker från googles format till .docx eller .pptx om man måste lämna in något och de flesta landstingsdatorer har word, men det är betydligt mer osäkert om de har en vettig webbläsare. Tabeller och excelformler går sällan att konvertera särskilt friktionsfritt heller. Sjukt nöjd med googles sätt att låta flera redigera ett dokument i realtid dock.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Undrar vad One Cloud Drive tycker om det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Och Xbox One. Mycket möjligt att microsofts första "egna" telefon kommer heta nåt i den stilen också.

Skydrive vs google docs är vält mest en smaksak som beror på vilket ekosystem man är fast i. Jag tycker det är skönt att slippa konvertera saker från googles format till .docx eller .pptx om man måste lämna in något och de flesta landstingsdatorer har word, men det är betydligt mer osäkert om de har en vettig webbläsare. Tabeller och excelformler går sällan att konvertera särskilt friktionsfritt heller. Sjukt nöjd med googles sätt att låta flera redigera ett dokument i realtid dock.

Jag använder googles molntjänster mest jag med.

Försöker dock inte att "fastna" i något ekosystem.
Använder även icloud,onedrive (skydrive), dropbox, samt ubuntu one!!!!!! (Hoppsan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Och Xbox One. Mycket möjligt att microsofts första "egna" telefon kommer heta nåt i den stilen också.

Skydrive vs google docs är vält mest en smaksak som beror på vilket ekosystem man är fast i. Jag tycker det är skönt att slippa konvertera saker från googles format till .docx eller .pptx om man måste lämna in något och de flesta landstingsdatorer har word, men det är betydligt mer osäkert om de har en vettig webbläsare. Tabeller och excelformler går sällan att konvertera särskilt friktionsfritt heller. Sjukt nöjd med googles sätt att låta flera redigera ett dokument i realtid dock.

Det går att realtidssamarbeta på SkyDrive nu med. Inte riktigt lika smidigt som i Docs på grund av viss fördröjning då den batchar uppdateringarna på dokumentet. Fördelen ligger då istället i att SkyDrive är mycket bättre på layout och formatering.

Permalänk
Medlem

Gud canonical. You have the power. Ubuntu One. Sätt dit dom. Skulle vara så hysteriskt kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BifrostPixel:

Undrar vad One Cloud Drive tycker om det?

Eller ubuntu one. Fan vilket jävla tjat med etter hut och dit. TwoDrive låter som något bilrelaterat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Nästa windows lär väl heta windows One om microsoft ska fortsätta med den här namnkonventionen och deras tidigare räknekunskaper.

[...] 3, 3.11, 95, 98, 2000, 7, 8, 8.1 ... 1?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Sämsta namnet. Skydrive rullar betydligt lättare på tungan och låter "mycket häftigare"!

Förstår inte hur de inte kan få behålla det? Hade det hetat bara Sky hade jag kunnat förstå, men...? Får ingen använda ett varumärke som innehåller ordet Sky nu då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Kommer olägligt.

En massa namnbyten är oerhört skadligt för varumärket. Microsoft kan väl, so to speak, behöva mer flyt i dessa dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Löjligt.
Microsoft borde få använda namnet "Skydrive", så det är "Skydrive" - inte "Sky".
Dessutom är Microsoft och Sky Broadcasting i helt olika branscher.

En gång i tiden fick ju Intel köpa loss sitt namn från hotellkedjan Intelco, om jag inte minns fel Märkligt att HTC inte har reagerat över namnet One, om nu inte Xbox One kom före One X. Fast HTC (och alla andra mobiltillverkare) har väl säkert fortfarande fullt up med allt rättshaveri Apple haft för sig de senaste åren.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av BifrostPixel:

Undrar vad One Cloud Drive tycker om det?

Instämmer, som trogen kund hos one.com var det det första jag kom att tänka på när jag såg namnet Onedrive, men jag har ingen anning om vilket varumärkesskydd de har, men samma branch handlar det ju om i alla fall.