Permalänk

15 FPS på BF4 med GTX 760 HJÄLP?!

Heaalo alla där ute! Helt plötsligt har jag upptäckt framedrops och lagg när jag kör bf4 och jag har stabilt legat på 40 fps innan men nu är det så lågt ! Hjälp ! Övriga specs står i "signaturen" Tack för svar <3

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du kör med nyaste drivrutinerna från nvidia's hemsida.
Testa olika grafikinställningar.
Överklocka din Cpu.
Kontrollera ifall det finns uppdateringar till bf4 i origin.

Kontrollera så att du inte har en massa program i bakgrunden som stjäl kraft från processorn. Tex virus skydd och liknande realtids sökande program.

Tryck Ctrl alt del och undersök process trädet. Sortera efter minnes åtgång så hittar du snabbare dom program som tar upp mest kraft.
Inaktivera en process genom att högerklicka och välj avsluta process.

Din Cpu är den svaga länken i ditt system så se till att inget förutom bf4 är igång när du ska spela.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Kör du original banorna eller China Rising?

Men som ovan redan sagt kolla program i barkundern först.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog börja med att kolla tempsen på CPU och GPU. Kan vara så att de blir för varma och klockar ned sig. 40fps låter lågt, kör du väldigt höga inställningar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Sänk inställningarna. Det krävs en omstart utav programmet för att alla ändringar ska ske.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Sänk inställningarna. Det krävs en omstart utav programmet för att alla ändringar ska ske.

Skrivet av trickysaer:

Jag skulle nog börja med att kolla tempsen på CPU och GPU. Kan vara så att de blir för varma och klockar ned sig. 40fps låter lågt, kör du väldigt höga inställningar?

Skrivet av hACmAn:

Kör du original banorna eller China Rising?

Men som ovan redan sagt kolla program i barkundern först.

Skrivet av Tobbbe__:

Kontrollera att du kör med nyaste drivrutinerna från nvidia's hemsida.
Testa olika grafikinställningar.
Överklocka din Cpu.
Kontrollera ifall det finns uppdateringar till bf4 i origin.

Kontrollera så att du inte har en massa program i bakgrunden som stjäl kraft från processorn. Tex virus skydd och liknande realtids sökande program.

Tryck Ctrl alt del och undersök process trädet. Sortera efter minnes åtgång så hittar du snabbare dom program som tar upp mest kraft.
Inaktivera en process genom att högerklicka och välj avsluta process.

Din Cpu är den svaga länken i ditt system så se till att inget förutom bf4 är igång när du ska spela.

Tack för alla svar! Jag hade något kånstigt som alltid låg och körde men fick bort det . Och jag kör med optimerade inställningar från nVidia 👌

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimHeterJag:

Tack för alla svar! Jag hade något kånstigt som alltid låg och körde men fick bort det . Och jag kör med optimerade inställningar från nVidia 👌

Härligt! De där optimerade inställningar har jag inte mycket till övers för. Sänker inställningarna även om man klarar av att köra på högsta och har en förkärlek till blur-effecten i bilspel t ex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TimHeterJag:

Tack för alla svar! Jag hade något kånstigt som alltid låg och körde men fick bort det . Och jag kör med optimerade inställningar från nVidia 👌

Vilket innebär vadå? Jag skulle aldrig låta någon "optimera" mina inställningar på det sättet utan att själv sedan gå in och kolla vad som sattes och eventuellt korrigera.

Prova att sätta 1280x720 och ALLT på lägsta, bara för att se vad din CPU orkar med. Gör detta på en server med mycket aktivitet. Du ser då din teoretiska maxgräns, oavsett inställningar (om du inte överklockar CPU:n).

Trevliga inställningar att prova i skarpt läge tycker jag är Textures på High, Lighting på Medium, 16x AF och allt annat på Low. Mesh Quality på Medium om CPU:n pallar. Om ditt grafikkort orkar med MSAA, vilket inte är omöjligt, är det också en inställning man mycket gärna vill aktivera. FXAA (Post-Processing eller liknande), däremot, ska vara AVSLAGET. Prova åtminstone att stänga av Motion Blur, men gillar du det kan du förstås köra med det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Vilket innebär vadå? Jag skulle aldrig låta någon "optimera" mina inställningar på det sättet utan att själv sedan gå in och kolla vad som sattes och eventuellt korrigera.

Prova att sätta 1280x720 och ALLT på lägsta, bara för att se vad din CPU orkar med. Gör detta på en server med mycket aktivitet. Du ser då din teoretiska maxgräns, oavsett inställningar (om du inte överklockar CPU:n).

Trevliga inställningar att prova i skarpt läge tycker jag är Textures på High, Lighting på Medium, 16x AF och allt annat på Low. Mesh Quality på Medium om CPU:n pallar. Om ditt grafikkort orkar med MSAA, vilket inte är omöjligt, är det också en inställning man mycket gärna vill aktivera. FXAA (Post-Processing eller liknande), däremot, ska vara AVSLAGET. Prova åtminstone att stänga av Motion Blur, men gillar du det kan du förstås köra med det.

nVidia har nog mycket bättre koll på deras egna hårdvara än vad du har. Dem är nog glada över att du vet hur man ändrar inställningarna själv.

Permalänk

Kan det inte vara så att APU'n gått in?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon185723:

nVidia har nog mycket bättre koll på deras egna hårdvara än vad du har. Dem är nog glada över att du vet hur man ändrar inställningarna själv.

Det handlar snarare om att vi inte kan vara säkra på att GeForce Experience vet allt som vi vet, exempelvis hur varje spel flyter på just vår kombination av hårdvara och klockfrekvenser; vilka scenarion vi kommer befinna oss i (in-game); vilka inställningar vi tycker är viktigast; och framförallt vilka krav vi har på flyt. Vi vet inte vad de prioriterar: De kanske utgår från att de flesta föredrar Ultra @ 60 fps framför Low @ 120 fps.

Det är till exempel inte rimligt att på samma system sätta samma inställningar åt en spelare som kör 144 Hz och bara 5v5 TDM som en som kör 60 Hz och 64 slots Conquest.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon185723:

nVidia har nog mycket bättre koll på deras egna hårdvara än vad du har. Dem är nog glada över att du vet hur man ändrar inställningarna själv.

Ehh nej.. inte någon gång då jag låtit NE valt mina settings har jag haft bra flyt. Nvidia Experience har som mål 40-60FPS, och enligt mig är allt under 50fps på PC blä (sitter på 60hz skärm).

Den dagen NE kan välja settings så jag "aldrig" droppar under 60, den dagen är då jag kommer låta den sköta det åt mig, istället för att tweaka själv.

Sedan är det 2 saker som är rent skit me det;
1. Den vill använda Motion Blur.
2. Den stänger ALLTID av window-mode på spelen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Kan det inte vara så att APU'n gått in?

Tror inte detta men kan hända!

Visa signatur

blipp blopp