Permalänk

Starta sin dator från ex jobbet?

Finns det något bra sätt att göra detta? Säg att jag stängt av min dator via "stäng av datorn" från Windows 8.1. Så är jag på jobbet och kommer på att jag behöver något från den. Kan jag då kanske med något som heter WOL (Wake on Lan) väcka datorn i detta läget och starta den?

Min drömscenario vore att jag kan göra detta och att det även skulle kunna gå att fjärra datorn från jobbet när hemdatorn är inne i BIOS också.
Vad gäller Windows, så kan jag ju fjärrstyra med Teamviever som fungerar kanon, men så fort Windows stängs ner så kan jag ju inte fjärra. H

Finns det lösningar på detta. (verkar som det blivit svårare i Windows 8 med?).

Alltså:
1. Starta datorn från avstängt läge från ex jobbdatorn, mobilen etc.
2. Kunna fjärrstyra hemdatorn även när den befinner sig i BIOS.

Hoppas jag lade detta i rätt forumdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Finns det något bra sätt att göra detta? Säg att jag stängt av min dator via "stäng av datorn" från Windows 8.1. Så är jag på jobbet och kommer på att jag behöver något från den. Kan jag då kanske med något som heter WOL (Wake on Lan) väcka datorn i detta läget och starta den?

Min drömscenario vore att jag kan göra detta och att det även skulle kunna gå att fjärra datorn från jobbet när hemdatorn är inne i BIOS också.
Vad gäller Windows, så kan jag ju fjärrstyra med Teamviever som fungerar kanon, men så fort Windows stängs ner så kan jag ju inte fjärra. H

Finns det lösningar på detta. (verkar som det blivit svårare i Windows 8 med?).

Alltså:
1. Starta datorn från avstängt läge från ex jobbdatorn, mobilen etc.
2. Kunna fjärrstyra hemdatorn även när den befinner sig i BIOS.

Hoppas jag lade detta i rätt forumdel?

Raspberry Pi och lite annan elektronik borde väl fungera om man kopplar upp den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalzoneBB:

Finns det något bra sätt att göra detta? Säg att jag stängt av min dator via "stäng av datorn" från Windows 8.1. Så är jag på jobbet och kommer på att jag behöver något från den. Kan jag då kanske med något som heter WOL (Wake on Lan) väcka datorn i detta läget och starta den?

Min drömscenario vore att jag kan göra detta och att det även skulle kunna gå att fjärra datorn från jobbet när hemdatorn är inne i BIOS också.
Vad gäller Windows, så kan jag ju fjärrstyra med Teamviever som fungerar kanon, men så fort Windows stängs ner så kan jag ju inte fjärra. H

Finns det lösningar på detta. (verkar som det blivit svårare i Windows 8 med?).

Alltså:
1. Starta datorn från avstängt läge från ex jobbdatorn, mobilen etc.
2. Kunna fjärrstyra hemdatorn även när den befinner sig i BIOS.

Hoppas jag lade detta i rätt forumdel?

Ja, du kan starta datorn med wake on lan, men varför skulle du behöva fjärrstyra bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Låt datorn vara påslagen och kör Teamviewer istället.

Permalänk
Medlem

Detta funkar ju för punkt 1, rätt coolt att man kan göra så mycket ifrån telefoner these days.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av hoski:

Ja, du kan starta datorn med wake on lan, men varför skulle du behöva fjärrstyra bios?

Skickades från m.sweclockers.com

För jag ska överklocka processorn, och kan vara bra att kunna sitta vid jobbet med och styra lite inställningar och kunna dra igång stresstest sedan i windows. Så slipper jag göra alla tester när jag är hemma och vill använda datorn för annat.

Teamviewer skall ha en väcka-funktion iaf, får se om jag hittar mer om hur man får igång den. Datorn skall isf ha statisk ip adress och man får ställa in "magiska paket" och tillåt väckning på nätverkskortet. Möjligt att C-states måste ställas in i BIOS med.

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte vi på SweC har något att göra med vad du gör på ditt arbete, du kanske till och med är egen företagare vad vet vi.

Men är du anställd och håller på att överklocka din privata dator och leka med den så känns det inte precis som din arbetsgivare kommer att bli glad. Bättre att göra privata saker när man är ledig. Hade förstått om du behövde komma åt dina filer eller något. Du har ett dokument på datorn hemma som hör till jobb, ett arbete du har gjort hemma men glömt få med dig till jobbet. Då är det en annan femma, men att sitta och överklocka, stresstesta och leka med sin privata dator på arbetstid när arbetsgivaren betalar låter inte speciellt klokt.

Som sagt, ingen aning om du är egen företagare och detta problem inte ens existerar. Samt att vi på SweC kanske inte har med saken att göra. Men att påminna om riskerna med det ser jag inte som något konstigt eller dumt.

Permalänk
Medlem

BIOS/UEFI vet jag inte.
Men hemma kör jag WOL, sedan har jag ställt in så att jag kan komma åt min router över WAN direkt in i WOL-sidan.
Därefter är det bara Teamviewer med fast lösenord som startar med datorn.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av hoski:

Ja, du kan starta datorn med wake on lan, men varför skulle du behöva fjärrstyra bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GrezZeR:

Nu kanske inte vi på SweC har något att göra med vad du gör på ditt arbete, du kanske till och med är egen företagare vad vet vi.

Men är du anställd och håller på att överklocka din privata dator och leka med den så känns det inte precis som din arbetsgivare kommer att bli glad. Bättre att göra privata saker när man är ledig. Hade förstått om du behövde komma åt dina filer eller något. Du har ett dokument på datorn hemma som hör till jobb, ett arbete du har gjort hemma men glömt få med dig till jobbet. Då är det en annan femma, men att sitta och överklocka, stresstesta och leka med sin privata dator på arbetstid när arbetsgivaren betalar låter inte speciellt klokt.

Som sagt, ingen aning om du är egen företagare och detta problem inte ens existerar. Samt att vi på SweC kanske inte har med saken att göra. Men att påminna om riskerna med det ser jag inte som något konstigt eller dumt.

Ingen fara med det, men omtänksamt att du bryr dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

För jag ska överklocka processorn, och kan vara bra att kunna sitta vid jobbet med och styra lite inställningar och kunna dra igång stresstest sedan i windows. Så slipper jag göra alla tester när jag är hemma och vill använda datorn för annat.

Teamviewer skall ha en väcka-funktion iaf, får se om jag hittar mer om hur man får igång den. Datorn skall isf ha statisk ip adress och man får ställa in "magiska paket" och tillåt väckning på nätverkskortet. Möjligt att C-states måste ställas in i BIOS med.

Överklockning brukar resultera i att man ibland måste resetta c-mos och det lär ju bli en värre nöt att knäcka på distans.

Permalänk
Medlem

Kör PÅ RAT(Remote Adminstration tool) eller något liknade.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Du behöver nog en burk som står på hemma som i sin tur kan väcka andra. Om det nu är en raspberry pi eller en avancerad router typ pfsense. Dessutom bör du ju ha fast ip eller typ dynip.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Kör PÅ RAT(Remote Adminstration tool) eller något liknade.

Förklara gärna lite. Vad kan jag göra med den?

Har tyvärr ingen rasberry pi eller liknande hemma, inte heller någon annan enhet än min stationära, så det är inget jag kan testa.

Permalänk

Du kan köra Wake-On-LAN för att väcka datorn. Det är inte självklart eller enkelt genom en router, och du måste använda port-forwarding i stället för att använda Teamviewers NAT-transversal. Och som nån så så är fast IP eller DynDNS ett måste. Och om du verkligen har adresser som ändras ofta så måste du ha en dator igång på insidan brandväggen som uppdaterar adressen på DynDNS-servern...

Och till sist: du kan inte komma åt BIOS på din dator via Teamviewer eller nån annan fjärrstyrningsprogramvara. Punkt slut. Det kräver att du har ett "BIOS" med stöd för den funktionen, och mig veterligen finns det inga konsumentprodukter som har det. Servrar från HP, IBM, etc har tillbehörskort (ibland inbyggt) som ger den funktionen.

Du undrar om RAT. Teamviewer är ett exempel på en RAT; ett program som kan fjärrstyra en annan dator. Men det kanske finns andra definitioner?

Permalänk
Medlem

Log me in funkar med allt du vill göra, förutsätter att datorn du ska väcka har Log me in och har WOL konfigurerat i BIOS.
https://secure.logmein.com/welcome/Webhelp/CentralUserGuide/L...

Visa signatur
Permalänk

Tack för hjälpen, skall kika in Log me in där. Verkar dock lite komplicerat med allt, men hade varit kul att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Och till sist: du kan inte komma åt BIOS på din dator via Teamviewer eller nån annan fjärrstyrningsprogramvara. Punkt slut. Det kräver att du har ett "BIOS" med stöd för den funktionen, och mig veterligen finns det inga konsumentprodukter som har det. Servrar från HP, IBM, etc har tillbehörskort (ibland inbyggt) som ger den funktionen.

Via MSI click-bios II kommer man åt bios från desktop på z77a gd65, de har även en app att clocka från mobilen.

http://www.msi.com/news-media/news/1262.html

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Skrivet av zlang:

Via MSI click-bios II kommer man åt bios från desktop på z77a gd65, de har även en app att clocka från mobilen.

http://www.msi.com/news-media/news/1262.html

Coolt! Dock sitter jag med ett ASUS Moderkort nu, men snyggt av MSI!

Permalänk

Tror jag har någon WOL på min router, det bör ju räcka (alltså att jag då inte behöver någon extra dator hemma som är på?)
Sedan bara ställa in BIOS då kanske, så bör det kunna gå att fixa kanske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalzoneBB:

För jag ska överklocka processorn, och kan vara bra att kunna sitta vid jobbet med och styra lite inställningar och kunna dra igång stresstest sedan i windows. Så slipper jag göra alla tester när jag är hemma och vill använda datorn för annat.

Teamviewer skall ha en väcka-funktion iaf, får se om jag hittar mer om hur man får igång den. Datorn skall isf ha statisk ip adress och man får ställa in "magiska paket" och tillåt väckning på nätverkskortet. Möjligt att C-states måste ställas in i BIOS med.

Det går att göra bios/uefi-inställningar i windows nuförtiden (kräver givetvis reboot).
Men sen är det väl ingen bra idé att köra stresstest på distans ändå...om datorn låser sig utan att starta om så kan du ju inte styra nåt längre, om du inte har fjärrstyrd strömförsörjning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Och till sist: du kan inte komma åt BIOS på din dator via Teamviewer eller nån annan fjärrstyrningsprogramvara. Punkt slut. Det kräver att du har ett "BIOS" med stöd för den funktionen, och mig veterligen finns det inga konsumentprodukter som har det. Servrar från HP, IBM, etc har tillbehörskort (ibland inbyggt) som ger den funktionen.

Rätta mig om jag har fel, men Intel AMT är en del av Intel Management Engine...som inte alls är ovanligt i moderna cpus/mobos.

Och med AMT kan man fjärrstyra bios/uefi.

EDIT: såg nu att de vanligaste chipseten inte har stöd för det, även om processerna har det.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem

Kvm över ip löser det, då kan du komma åt bios också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad är Kvm?
Förstår det är dumt att köra stresstest om nu datorn låser sig, men det är inga större saker jag tänkt ändra på. Vid eventuella fel kommer jag få bsod med omstart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kvm över ip löser det, då kan du komma åt bios också.

SÅ värt att köpa en switch för att kunna pilla i bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

SÅ värt att köpa en switch för att kunna pilla i bios

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är ju inte om det är värt, han vill ju ha en lösning på sitt problem och Kvm är en av dom. Sen är det upp till honom om han vill spendera dessa pengar på det.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ingen åsikt om det är "värt" att skaffa en riktig kvm lösning, det ordnar hursomhelst funktionen rent tekniskt och det blir lite mer riktig serverhall på köpet.
Nånstans på Ebay finns det nog även billiga versioner.
http://www.racktech.se/kvm-over-ip.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tacksam för alla svar helt klart, men jag var nog mer ute efter något gratis

Permalänk

Precis. Frihet under ansvar. Håller helt med dig nu. Kansketvar lite hård mot dig. Men ville bara försöka säga samma sak som dig nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta med datorn på jobb om du nu har så mycket ledig tid på ditt arbete.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Precis. Frihet under ansvar. Håller helt med dig nu. Kansketvar lite hård mot dig. Men ville bara försöka säga samma sak som dig nu.

Skickades från m.sweclockers.com

då är vi på samma spår alltså